Permalänk
Medlem

Vilken TV ska jag köpa?

Jag har tänkt att köpa en ny TV, då min gamla från 2009 börjar bli till åren.
Jag är inte så insatt på TV apparater, men vill helst ha en Samsung, då jag är mycket nöjd med min gamla Samsung som hållit länge och bra.

Vad är det viktigaste att titta efter?
Jag nöjer mig med 4k upplösning och vill ha så bra bild som möjligt för den peng jag har tänkt att lägga. Jag bryr mig inte om ambilight, 3D eller andra "flashiga" funktioner. Jag vill helt enkelt bara ha en funktionell TV, där en bra bild är det viktigaste.

Den här funderar jag på att köpa https://www.webhallen.com/se/product/325503-Samsung-2020-75-Q...
Enligt Sweclockers TV guide så ska den ligga i Samsungs mellanklass utbud, vilket känns ganska så lagom.
Kan den vara ett bra köp?

Min budget är max 15 000:- Och jag vill ha 75 tum. Snälla kom med tips och råd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoover:

Min budget är max 15 000:- Och jag vill ha 75 tum. Snälla kom med tips och råd!

Jag hade gått ner i storlek eller upp i budget då Q70 är en sämre modell (skulle tveksamt kalla den medelklass då Samsung sänkt specifikationerna var år). DU behöver upp till Q80 (22000) för Samsung eller kolla på XH90 från Sony (18000).
Har du Benify så kolla där då Samsung kört utförsäljningar titt som tätt med bättre erbjudanden än vad som hittas i handeln.

Finns en bra guide för olika storlekar här med alla plus och minus.
https://www.avforums.com/threads/new-my-best-value-tvs-2020-2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Jag hade gått ner i storlek eller upp i budget då Q70 är en sämre modell (skulle tveksamt kalla den medelklass då Samsung sänkt specifikationerna var år). DU behöver upp till Q80 (22000) för Samsung eller kolla på XH90 från Sony (18000).
Har du Benify så kolla där då Samsung kört utförsäljningar titt som tätt med bättre erbjudanden än vad som hittas i handeln.

Finns en bra guide för olika storlekar här med alla plus och minus.
https://www.avforums.com/threads/new-my-best-value-tvs-2020-2...

Tack för svar!
Har kollat runt en del och funderar lite på att eventuellt gå ner till 65 tum, och satsa på en Q80 istället, men är fortfarande lite fundersam om det är värt det.

Enligt några reviews så är den största skillnaden på Q70T och Q80T, att Q80T har bättre ljud, att den kan ses från en bredare vinkel, har bättre svärta, och mindre reflektion ifrån ljus.
Jag tänker dock använda en soundbar, så ljudet är mindre viktigt och vinkeln spelar ingen roll då vi bara är två i hushållet. Reflektioner kvittar med, då jag kör mörkes gardiner.
Så frågan är om det är värt de extra pengarna.

Permalänk
Avstängd

Benify har ofta riktigt bra rabatter på Samsung, men just nu är det inget som passar perfekt in i din budget på 75 tum. De säljer ut förra årets modeller nu (det står till sista mars men sidan är uppe fortfarande så de går nog att beställa) men det är mestadels dyrare apparater kvar, med 8K och så som kostar rätt mycket trots bra rabatt. Sen har de årets nyheter men de är inte så billiga än då de inte ens har släppts ännu. Exempelvis, den närmast dina krav och budget, 75'' Q60A för 15590. Svårt att veta hur bra de är dock när de inte är släppta än, men om tidigare års trend fortsätter så borde Q60A vara snäppet under dagens Q60T i bildkvalitet men inte funktionsmässigt. Sen är det ju också omöjligt att veta om det är ett bra pris eller ej då de inte finns någon annanstans ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoover:

Tack för svar!
Har kollat runt en del och funderar lite på att eventuellt gå ner till 65 tum, och satsa på en Q80 istället, men är fortfarande lite fundersam om det är värt det.

Enligt några reviews så är den största skillnaden på Q70T och Q80T, att Q80T har bättre ljud, att den kan ses från en bredare vinkel, har bättre svärta, och mindre reflektion ifrån ljus.
Jag tänker dock använda en soundbar, så ljudet är mindre viktigt och vinkeln spelar ingen roll då vi bara är två i hushållet. Reflektioner kvittar med, då jag kör mörkes gardiner.
Så frågan är om det är värt de extra pengarna.

Skulle säga att skillnaden är relativt stor mellan Q70T och Q80T, då motsvarar ändå Q80T ungefär en Q70R från föregående år som var instegsmodellen. Den största bristen är frånvara av local dimming (svart blir "grått" i filmer mm bekymmer), är film inte prioriterat så lär du inte förlora allt för mycket sömn över frånvaron dock.

Att bara kolla reviews är inte helt lätt, vet inte hur det är med dessa modeller men flertalet reviews är på amerikanska versioner som kan vara bättre eller sämre än motsvarande europeisk. Skall inte vara lätt som köpare

Lite mer info nedan.

https://www.reddit.com/r/HTBuyingGuides/comments/glonop/there...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Skulle säga att skillnaden är relativt stor mellan Q70T och Q80T, då motsvarar ändå Q80T ungefär en Q70R från föregående år som var instegsmodellen. Den största bristen är frånvara av local dimming (svart blir "grått" i filmer mm bekymmer), är film inte prioriterat så lär du inte förlora allt för mycket sömn över frånvaron dock.

Att bara kolla reviews är inte helt lätt, vet inte hur det är med dessa modeller men flertalet reviews är på amerikanska versioner som kan vara bättre eller sämre än motsvarande europeisk. Skall inte vara lätt som köpare

Lite mer info nedan.

https://www.reddit.com/r/HTBuyingGuides/comments/glonop/there...

Ok, tack för tipsen! Jag ska fundera lite till. Just nu lutar det år en Q80, men jag får se. Helst skulle jag vilja ha en 75 tums, men blir så mycket dyrare då. Beslutsångest!

Har läst på om TV:s hela dagen och som du säger, det är fan inte enkelt att vara köpare

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Benify har ofta riktigt bra rabatter på Samsung, men just nu är det inget som passar perfekt in i din budget på 75 tum. De säljer ut förra årets modeller nu (det står till sista mars men sidan är uppe fortfarande så de går nog att beställa) men det är mestadels dyrare apparater kvar, med 8K och så som kostar rätt mycket trots bra rabatt. Sen har de årets nyheter men de är inte så billiga än då de inte ens har släppts ännu. Exempelvis, den närmast dina krav och budget, 75'' Q60A för 15590. Svårt att veta hur bra de är dock när de inte är släppta än, men om tidigare års trend fortsätter så borde Q60A vara snäppet under dagens Q60T i bildkvalitet men inte funktionsmässigt. Sen är det ju också omöjligt att veta om det är ett bra pris eller ej då de inte finns någon annanstans ännu.

Tack för svar!

Man kanske ska avvakta lite tills de nya modellerna har släppts och se? Kanske sjunker priserna lite då på 2020 års modeller?

Just nu lutar det åt en 65 tums Q90T.

Permalänk
Medlem

75” XH90 för 16990kr

65” Q90T För 14990kr

65” Q80T för 12990kr

Dessa är de TVn som är mest prisvärda just nu.
Skulle jag välja så hade jag köpt Sony TVn då de är väldigt bra och i klass mellan Q80T och Q90T (enligt mig) närmare Q90T dock sen så får du 75”.
Själv har jag en LG GX 65” och gick från 55” men ångrar nästan att jag inte väntade 1 månad för att göra det till 77”.

TLDR;
Köp 75” och vänta hellre någon månad för att spara de tusenlappar som fattas och kanske kommer bättre erbjudanden under tiden. Köp heller inte något under Q80T om det måste vara Samsung.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hoover:

Tack för svar!

Man kanske ska avvakta lite tills de nya modellerna har släppts och se? Kanske sjunker priserna lite då på 2020 års modeller?

Just nu lutar det åt en 65 tums Q90T.

TV är lite speciellt då de följer ungefär samma priskurva varje år. Billigast första året vid BF sen kan de hålla priserna ett tag, kanske lite upp eller mer sällan ner, tills modellerna är mer eller mindre slutsålda, och nästa års modeller kommer på våren. Har man tur finns förra årets modeller kvar och kanske dippar än mer i pris, men i allmänhet är det BF som gäller om man vill ha en prisvärd TV.

Permalänk
Medlem

Varför inte?
https://www.komplett.se/product/1161430/tv-ljud-bild/tv-video...

Tror inte de andra är dubbelt så bra bara för priset är dubbelt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pjb:

Varför inte?
https://www.komplett.se/product/1161430/tv-ljud-bild/tv-video...

Tror inte de andra är dubbelt så bra bara för priset är dubbelt.

Det beror förstås på. En TV har man i allmänhet ganska länge, 5-8 år är inte ovanligt, och då kan det ju vara värt att lägga en del pengar för att få något som man är riktigt nöjd med. Funktionsmässigt är ju den teven helt ok, man får inte 120 Hz eller VRR men i övrigt får man ju de funktioner som förväntas av en TV idag ungefär. Men bildpanelen är ju något av ett lotteri då det verkar variera vilken panel man får trots samma modell, alltså är det väldigt svårt att exempelvis läsa en recension som är relevant eller så och risken är förstås att man får en ganska dålig panel. Det är ju en stor grej man betalar för när det gäller dyrare TV-apparater, att de är konsistenta i panelen. En Q70T är väldigt lik alla andra Q70T liksom så man vet vad man får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

75” XH90 för 16990kr

65” Q90T För 14990kr

65” Q80T för 12990kr

Dessa är de TVn som är mest prisvärda just nu.
Skulle jag välja så hade jag köpt Sony TVn då de är väldigt bra och i klass mellan Q80T och Q90T (enligt mig) närmare Q90T dock sen så får du 75”.
Själv har jag en LG GX 65” och gick från 55” men ångrar nästan att jag inte väntade 1 månad för att göra det till 77”.

TLDR;
Köp 75” och vänta hellre någon månad för att spara de tusenlappar som fattas och kanske kommer bättre erbjudanden under tiden. Köp heller inte något under Q80T om det måste vara Samsung.

Vad är det egentligen för skillnad på Q80T och Q80A? Förutom att dem är släppta 20 och 21?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Vad är det egentligen för skillnad på Q80T och Q80A? Förutom att dem är släppta 20 och 21?

Massa... I huvudsak är Samsungs 2021 TV IPS vilket mestadels har nackdelar jämfört med VA, förutom bättre betraktningsvinklar. Precis som för 2020 så verkar det som man får gå upp åtminstone ett steg för att få en likvärdig eller bättre TV än föregående års LCD från Samsung.

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/samsung-q80-q80a-qled...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Massa... I huvudsak är Samsungs 2021 TV IPS vilket mestadels har nackdelar jämfört med VA, förutom bättre betraktningsvinklar. Precis som för 2020 så verkar det som man får gå upp åtminstone ett steg för att få en likvärdig eller bättre TV än föregående års LCD från Samsung.

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/samsung-q80-q80a-qled...

Trist att Q80T inte fixar 120hz lika bra då, det skulle väl vara det isåfall.