Razer's EU store, måste man betala tull?

Permalänk
Medlem

Razer's EU store, måste man betala tull?

Är det någon som har handlat på https://www2.razer.com/eu-en/store ?

Tänkte bara höra om de skickar inom EU och man isåfall slipper tull till Sverige? Jag antar att man slipper det då de ska va en EU store men blir lite osäker när jag läste deras shipping guide:

Duties & Import Taxes
Your order may be subject to additional taxes, duties and/or fees (including customs clearance) charged by the destination country. Please contact the destination country’s customs office for more information.
Skulle vara taskigt om lagret låg i typ UK.

Tänkte köpa en Naga Pro, då de har en bundle där man får en laddningsdocka till för c:a 150kr mer än vad bara musen kostar i svenska butiker. Blir det extra kostnader kan jag ju lika gärna klippa den på webhallen.

Tack

Permalänk
Medlem

Razer har lager i Tyskland, Nederländerna och England. Jag antar att de skickar EU order från sina EU varuhus. Sist jag beställde därifrån skickades det från Eindhoven Nederländerna.

Vad är det du vill beställa därifrån?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Verkar inte ens gå att beställa till Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Razer har lager i Tyskland, Nederländerna och England. Jag antar att de skickar EU order från sina EU varuhus. Sist jag beställde därifrån skickades det från Eindhoven Nederländerna.

Vad är det du vill beställa därifrån?

Tänkte klippa en Razer Naga Pro mus, lite dåligt att det inte kommer med en docka till den modellen, som det gör me basilisk ultimate. 1790:- kostar musen i svenska butiker, och dockan kostar 599:- extra. På razerstore finns de en bundle med 32euro rabatt på dockan, så priset slutar på 195euro.
Edit: Makes sense de du skriver att det borde skickas från ett av de två EU länderna då, ska köra på det och testa beställa.

Skrivet av m4gnify:

Verkar inte ens gå att beställa till Sverige?
https://puu.sh/Hwkju/1578b4dbb2.png

Va skumt, går hos mig!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av m4gnify:

Verkar inte ens gå att beställa till Sverige?
https://puu.sh/Hwkju/1578b4dbb2.png

Har du provat scrolla ner i listan för den är i alfabetisk ordning ?

Hursomhelst är det ofta ingen tull utan det är moms och importdeklaration som brukar kosta om man handlar med länder utanför EU men många kallar det felaktigt för tull.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hursomhelst är det ofta ingen tull utan det är moms och importdeklaration som brukar kosta om man handlar med länder utanför EU men många kallar det felaktigt för tull.

Aja , postnord kallar det en tulldeklaration där de bakar in alla avgifter som ska betalas. Själv syftar jag på alla extra avgifter utöver det jag betalade när jag beställde det, inklusive postnords administrativa avgift om det skulle gå via dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du provat scrolla ner i listan för den är i alfabetisk ordning ?

Ej scrollbar lista. Var samma lista för mig på själva beställningssidan (på bilden är det endast "calculate shipping costs" innan man betalar). Men bra att det fungerar för TS iallafall.

Permalänk
Medlem

Beställde den nu, på kortutdraget står det www.razer.com hamburg DE, så det är golden

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Beställde den nu, på kortutdraget står det www.razer.com hamburg DE, så det är golden

Vad bra, rapportera sen i tråden när frakten påbörjas och när det kommit fram vad som händer....

Vad gäller att kunna beställa från Sverige så märker jag nu att det inte heller hos mig går att välja Sverige, konstigt då jag kunnat beställa därifrån tidigare! Konstigt att det funkade för dig fortfarande...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Vad bra, rapportera sen i tråden när frakten påbörjas och när det kommit fram vad som händer....

Vad gäller att kunna beställa från Sverige så märker jag nu att det inte heller hos mig går att välja Sverige, konstigt då jag kunnat beställa därifrån tidigare! Konstigt att det funkade för dig fortfarande...

men lmao fick från dhl nu , spårar paketet och ser detta:

StatusHanterad i HONG KONG - HONG KONG SAR, CHINA: fredag, April 09, 2021 klockan 14:15

Avsändaradress3010E, 3/F, ATL LOGISTICS CENTRE B, BERTH 3, CONTAINER TERMINAL KWAI CHUNG BERTH 3, CONTAINER TERMINAL KWAI CHUNG

Edit: Skickade en ticket till razer för säkerhets skull och frågade om det, får se vad de svarar. Det verkar som att DHL fakturerar importavgifter osv, och inte stoppar paketet som postnord gör innan man betalat avgiften. Det gör det ju lite störigare, hade ju varit lättare o bara skippa betala så de skickar tillbaks paketet som jag tror man kan göra hos postnord. Aja får hoppas på det bästa.

Permalänk
Medlem

Det verkar som https://www2.razer.com/eu-en/store och https://www.razer.com/eu-en/store är två olika butiker, den senare kan man välja sverige (var faktiskt redan iklickat vid checkout) och den tidigare var det som ovan. Sidorna ser lite olika ut, och den senare fick jag inte heller 10euro off kampanjen om man reggade sig på newslettern. Verkar inte som bundeln med Razer naga pro+ chroma dock finns på den första sidan heller. Skumt.

Edit: Hittade en tråd på reddit om någon som beställt från italien via EU-butiken, också skickat från hong-kong.

https://www.reddit.com/r/razer/comments/g7t2nv/fees_and_razer...

Fed-ex kontaktade han om uppgifter för att upprätta tulldeklaration, men i slutändan betalade Razer tullen så jag är inte orolig. Nice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Är det någon som har handlat på https://www2.razer.com/eu-en/store ?

Tänkte bara höra om de skickar inom EU och man isåfall slipper tull till Sverige? Jag antar att man slipper det då de ska va en EU store men blir lite osäker när jag läste deras shipping guide:

Duties & Import Taxes
Your order may be subject to additional taxes, duties and/or fees (including customs clearance) charged by the destination country. Please contact the destination country’s customs office for more information.
Skulle vara taskigt om lagret låg i typ UK.

Tänkte köpa en Naga Pro, då de har en bundle där man får en laddningsdocka till för c:a 150kr mer än vad bara musen kostar i svenska butiker. Blir det extra kostnader kan jag ju lika gärna klippa den på webhallen.

Tack

Uppdatering: Beställde i Torsdags, kom fram idag måndag. Imponerad att Hongkong till min dörr gick så snabbt fraktfritt.
Tullhanteringen skedde när paketet landade i Tyskland, inga avgifter utöver det jag betalat vid köp.
Nu ska jag leka med min Naga^^ Tack för svaren!