Samsung kan släppa OLED TV – med paneler från LG

Permalänk
Melding Plague

Samsung kan släppa OLED TV – med paneler från LG

Tillverkningsproblem med sin egen OLED-variant gör att Samsung kan komma att köpa paneler från ärkerivalen LG.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad händer? Först sumpar de med dålig yield för Nvidia RTX 30X0 serien, och nu deras egna paneler också?

Permalänk
Medlem

Spännande! Ge mig nu en OLED med OneConnect Box 🙂

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

de skulle avsluta LCD-produktionen helt, för att fokusera på QLED

Så vänta, ska de sluta med LCD, eller ska de fortsätta med QLED? Går ju inte att göra både och.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Så vänta, ska de sluta med LCD, eller ska de fortsätta med QLED? Går ju inte att göra både och.

Varför inte, LG börjar ju med QNED nu också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Varför inte, LG börjar ju med QNED nu också?

Därför att QLED är en LCD, oavsett vad Samsung kallar tekniken.

Edit: Detsamma gäller QNED:
"LG QNED TVs are LCD-based and use a combination of quantum dot and NanoCell technologies with Mini LED backlighting." - https://screenrant.com/qned-qled-oled-tv-display-explained-co...

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Därför att QLED är en LCD, oavsett vad Samsung kallar tekniken.

Edit: Detsamma gäller QNED:
"LG QNED TVs are LCD-based and use a combination of quantum dot and NanoCell technologies with Mini LED backlighting." - https://screenrant.com/qned-qled-oled-tv-display-explained-co...

Ja precis, LG gör både QLED/QNED och OLED nu. Den ena utesluter inte den andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Därför att QLED är en LCD, oavsett vad Samsung kallar tekniken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Ja precis, LG gör både QLED/QNED och OLED nu. Den ena utesluter inte den andra.

Jag vet inte om du missförstod upprinnelsen. Men citatet i artikeln är: "De meddelade under början av 2020 att de skulle avsluta LCD-produktionen helt, för att fokusera på QLED."

Eftersom QLED är en LCD-teknik kan man inte sluta med LCD och fortsätta med QLED eftersom det är i grunden samma sak, nämligen LCD teknik.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Ja precis, LG gör både QLED/QNED och OLED nu. Den ena utesluter inte den andra.

Problemet är inte att OLED/QLED inte kan samexistera. Problemet är att man kan inte sluta med LCD och ändå fortsätta med QLED eftersom QLED är LCD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Så vänta, ska de sluta med LCD, eller ska de fortsätta med QLED? Går ju inte att göra både och.

Det kanske är så att den som skrivit den gamla nyheten är lite ironisk och skrev "avslutar" LCD-tillverkningen och den som skrev den nya nyheten inte riktigt vet att QLED är Samsungs varumärkesnamn på LCD och tror att de verkligen avslutar LCD-tillverkningen?

Permalänk
Medlem

Skönt att de äntligen släpper LCD tillverkningen och går vidare!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisj:

Problemet är inte att OLED/QLED inte kan samexistera. Problemet är att man kan inte sluta med LCD och ändå fortsätta med QLED eftersom QLED är LCD.

Jo men man får ju tolka informationen efter Samsungs termer, inte generellt. För dem betecknar LCD-TV deras billigare modeller och deras QLED är skilt från dessa. QLED är förstås LCD också men med vissa specifika tekniker som "vanliga" LCD inte har förstås. Det är lite som att Ford ska sluta tillverka bilar i USA och bara bygga SUV:ar, men de är ju också bilar liksom.

Permalänk

Jag funderade på en ny tv och såg att det finns 8k 55" för under 10 000kr. Troligen skit på flera sätt.
Men detta fick mig att tänka till om jag kanske ska vänta något år till och använda min nuvarande som jag knappt använder. -Tanken var såklart att använda den nya mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Jag vet inte om du missförstod upprinnelsen. Men citatet i artikeln är: "De meddelade under början av 2020 att de skulle avsluta LCD-produktionen helt, för att fokusera på QLED."

Ah då är jag med. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Därför att QLED är en LCD, oavsett vad Samsung kallar tekniken.

Edit: Detsamma gäller QNED:
"LG QNED TVs are LCD-based and use a combination of quantum dot and NanoCell technologies with Mini LED backlighting." - https://screenrant.com/qned-qled-oled-tv-display-explained-co...

Ameh det är "vanlig" LCD de slutar med, förmodligen kastar de ner QLED i instegs och mellanklassen och Oled som Prestanda med Microled för de som har mer pengar än de kan göra av med, alternativt är 40+ och okysst.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Ja det var verkligen dags att lämna 2000 talet och komma in i matchen.
Samsung är väldigt tröga med att lyssna på oberoende experter och kunder. Det är för väl att (för det har dom väl?) Slutat med curved TV? Onödigaste saken ever. På en datorskärm på 40-60 cm avstånd, ja, men inte på en TV på 3 meters avstånd.

Fint att de använder OLED paneler från det bästa märket i så fall 😀

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Ameh det är "vanlig" LCD de slutar med, förmodligen kastar de ner QLED i instegs och mellanklassen och Oled som Prestanda med Microled för de som har mer pengar än de kan göra av med, alternativt är 40+ och okysst.

Vad tusan är "vanlig" LCD?? Var väl 10 år sedan om inte mer som de slutade med CCFL. QLED är fortfarande LCD oavsett om man gått på Samsungs marknadsföring eller inte. Meningen blir inte bättre eller mer korrekt oavsett vad man menar eftersom en LCD är en LCD.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

Just därför man ska köpa LG tv just nu om man är sugen på ny OLED tv

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Rico01:

Vad tusan är "vanlig" LCD?? Var väl 10 år sedan om inte mer som de slutade med CCFL. QLED är fortfarande LCD oavsett om man gått på Samsungs marknadsföring eller inte. Meningen blir inte bättre eller mer korrekt oavsett vad man menar eftersom en LCD är en LCD.

Det var det första jag tänkte på när jag läste artikeln. QLED är väl också LCD oavsett hur man lindar in det eller hur.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag funderade på en ny tv och såg att det finns 8k 55" för under 10 000kr. Troligen skit på flera sätt.
Men detta fick mig att tänka till om jag kanske ska vänta något år till och använda min nuvarande som jag knappt använder. -Tanken var såklart att använda den nya mer.

Kommer nog ta rätt många år innan du har nytta av 8K och då är 8K såpass vanligt ändå. Sen är det väl knappast lönt på en 55", oavsett avstånd. 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kommer nog ta rätt många år innan du har nytta av 8K och då är 8K såpass vanligt ändå. Sen är det väl knappast lönt på en 55", oavsett avstånd. 😄

åhja, visst finns det avstånd då 8K är lönt på 55 tum. Typ som en datorskärm när man sitter 40 cm ifrån

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Kan lova att det svider för ordentligt för samsung att använda LG paneler, soma de kastat skit på dessa genom åren... Här erkänner man ju LG som tekniskt bättre.

Permalänk
Medlem

OLED och inbränningar?

Jag har en LG OLED sedan kanske 5 år tillbaka. Den har väldigt mycket inbränningar av spel, Netflix, tv4, m.m. Dvs, inte bara från en källa och jag är väl medveten om just inbränningar så den står aldrig bara på med samma bild. Det sket sig ändå ...

Så min inställning till OLED är lite tveksam även om bilden är i övrigt superb.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

Ja det var verkligen dags att lämna 2000 talet och komma in i matchen.
Samsung är väldigt tröga med att lyssna på oberoende experter och kunder. Det är för väl att (för det har dom väl?) Slutat med curved TV? Onödigaste saken ever. På en datorskärm på 40-60 cm avstånd, ja, men inte på en TV på 3 meters avstånd.

Fint att de använder OLED paneler från det bästa märket i så fall 😀

Det enda märket. Det är väl bara LG som tillverkar OLED-paneler i dessa storlekar?

Skrivet av Rico01:

Vad tusan är "vanlig" LCD?? Var väl 10 år sedan om inte mer som de slutade med CCFL. QLED är fortfarande LCD oavsett om man gått på Samsungs marknadsföring eller inte. Meningen blir inte bättre eller mer korrekt oavsett vad man menar eftersom en LCD är en LCD.

Jo men du får tänka lite marknadsföring här, de första LCD-TV-apparaterna kallades just LCD och alternativet då var plasma. Dessa var CFL-bakbelysta. Sen kom "LED-TV" som ju bara var LCD men med LED istället för CFL. Detta sa väldigt lite om bildkvalitet eller så, däremot kunde man ju generellt anta att en "LED-TV" var tunnare än en "LCD". Likväl lanserades det av flera tillverkare som något nytt och bättre. Sedan dess har man slutat använda LED-TV som begrepp dock. QLED är på samma vis också bara LCD men QD-tekniken ger ju vissa fördelar i bildkvalitet, som är svåra att uppnå utan QD-teknik, för en LCD-panel alltså. De bästa LCD-apparaterna idag är alltså alla byggda med QD-teknik, men inte alla marknadsför den på samma sätt.

Sen kan man absolut diskutera termen QLED, självklart handlar det om att det är likt OLED men det är ju så marknadsförare tänker (som XBox 360 för att man inte kunde kalla den XBox 2 när Playstation var uppe på 3). Men det är ju också en faktisk fördel gentemot "LCD". De hade förstås kunnat kalla det för vad som helst, "Super LCD" eller något, men distinktionen behövs ju ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av to55e:

Jag har en LG OLED sedan kanske 5 år tillbaka. Den har väldigt mycket inbränningar av spel, Netflix, tv4, m.m. Dvs, inte bara från en källa och jag är väl medveten om just inbränningar så den står aldrig bara på med samma bild. Det sket sig ändå ...

Så min inställning till OLED är lite tveksam även om bilden är i övrigt superb.

Fundersam på hur du lyckats med detta.
Jag har haft min LG Oled i 5 år oxå och har inte en enda inbränning trots att den går varm hemma för alla ungar vill helst sitta i vardagsrummet och titta både dagar och kvällar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo men du får tänka lite marknadsföring här, de första LCD-TV-apparaterna kallades just LCD och alternativet då var plasma. Dessa var CFL-bakbelysta. Sen kom "LED-TV" som ju bara var LCD men med LED istället för CFL. Detta sa väldigt lite om bildkvalitet eller så, däremot kunde man ju generellt anta att en "LED-TV" var tunnare än en "LCD". Likväl lanserades det av flera tillverkare som något nytt och bättre. Sedan dess har man slutat använda LED-TV som begrepp dock. QLED är på samma vis också bara LCD men QD-tekniken ger ju vissa fördelar i bildkvalitet, som är svåra att uppnå utan QD-teknik, för en LCD-panel alltså. De bästa LCD-apparaterna idag är alltså alla byggda med QD-teknik, men inte alla marknadsför den på samma sätt.

Sen kan man absolut diskutera termen QLED, självklart handlar det om att det är likt OLED men det är ju så marknadsförare tänker (som XBox 360 för att man inte kunde kalla den XBox 2 när Playstation var uppe på 3). Men det är ju också en faktisk fördel gentemot "LCD". De hade förstås kunnat kalla det för vad som helst, "Super LCD" eller något, men distinktionen behövs ju ändå.

Men jösses. Så här: jag skiter fullständigt i marknadsföringen eftersom den enbart är till för företagen att de ska få så många sålda apparater som möjligt. Ingen fel i det men det gör inte att en QLED helt magiskt inte längre är en LCD. Det som jag (och en del andra) reagerade på i texten i artikeln var just det fullkomligt obegripliga att de tänker sluta med LCD men fortsätta med QLED. Jag tackar för ditt försök att lära mig LCD-historien men den var tämligen onödig eftersom jag var med redan när man slogs på Internet om plasma vs LCD. Jag vet allt det där. Det gör fortfarande inte meningen varken bättre eller mer korrekt.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

åhja, visst finns det avstånd då 8K är lönt på 55 tum. Typ som en datorskärm när man sitter 40 cm ifrån

Får man inte allvarliga nackproblem av en sådan hög skärm?

Men jag är nog halvt blind också. Jag ser noll skillnad på 1080 och 4k på en 65" på 3m avstånd så.. 🤐

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Kan lova att det svider för ordentligt för samsung att använda LG paneler, soma de kastat skit på dessa genom åren... Här erkänner man ju LG som tekniskt bättre.

Det var min första tanke när jag läste rubriken, Samsung som har krigat hur mycket som helst för sin QLED erkänner alltså nu att de har ljugit under alla dessa år?
Hur ska Samsung komma ur den här rävsaxen nu då, ska de öppet erkänna det eller ska man låtsas som ingenting?🤣🤣

Permalänk
Medlem

Men.. Samsung skulle ju satsa på microled? Samsung har ju också tidigare sagt att oled inte är intressant för dem, PGA risken för inbränning. Rörigt värre!

Visa signatur

Spelrigg:
Xbox Series X