Permalänk
Medlem

Dual Pentium PRO

En kompis till mig äger en HP Vectra 6/150 som är utrustad med dubbla Pentium PRO 200Mhz processorer.

Pentium PRO var intels första CPU baserat på P6 arkitekturen som låg till grund för Pentium 2 och 3.

Det som gjorde Pentium PRO lite mer unikt bortsett för officiellt stöd för mer än en CPU per system var integrerat L2 cache på 256KB till 1024KB.
Detta cache kom på en egen die så varje processor har en CPU och L2 cache die vilket gör gom både stora och extremt tunga, mycket guld och keramik.

Systemet är utrustat med 512Mb i ram spritt över 8st stickor.
Det har 3st SCSI diskar i varierande skick.

Systemet har även ett inbyggt Soundblaster 16 Vibra16S med Yamaha OPL krets så i princip ett riktigt integrerat Soundblaster 16, samma kretsuppsättning som Soundblaster 16 CT2800 när jag jämförde.

Grafiken är uppgraderad från Matrox Millennium 2 till ett Nvidia Riva TNT 16Mb.

Systemet är i behov av renovering då diskar håller på att rasa, han önskade recap av systemet också.
Uppgradering av SCSI diskar och kontrollerkort osv.

Vill du se hela renoveringen så har jag en youtube video som går igenom hela processen.

Är ni sugna att spela med oss på era Retro burkar eller era moderna RGB burkar så är ni välkomna in på vår server som hostar klassiska spel som Quake, Unreal och CS med mera.
Mer information finns i denna Swec tråden.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1624641-brain-drain-on...

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Entusiast

Så fin den blev! 😀

Socket 8 for the win:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Socket_8

Pentium Pro:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pentium_Pro

Riktigt powerhouse när den släpptes på marknaden.
Pentium Pro släpptes ut på marknaden 1995.
Den snabbaste modellen på 200mhz var med vid releasen. Samtidigt till mainstream segmentet så var Pentium 133 det snabbaste som fanns att tillgå.

Pentium Pro är vid vissa scenarion nästan dubbelt så snabb vid samma frekvens som Pentium på socket 7 plattformen.

Jag får passa på att ge medlemmen patteSatan ett stort tack för donationen av Pentium Pro och Pa1983 för allt slit och alla gråa hår han kanske fick på köpet.

Permalänk
Medlem

Kul projekt och väcker många bra minnen.
Vad ämnar ni köra för OS till detta?

Antar att det är NT3.51 eller NT4 är väl kanske de i tiden som kördes på dem men jag gissar på att Win2000 eller kanske till och med 2003 ger mest fördelar med spelservrar från den tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Kul projekt och väcker många bra minnen.
Vad ämnar ni köra för OS till detta?

Antar att det är NT3.51 eller NT4 är väl kanske de i tiden som kördes på dem men jag gissar på att Win2000 eller kanske till och med 2003 ger mest fördelar med spelservrar från den tiden.

2000 blev det då det ger bra kompatibilitet med 9x och tillåter stöd för båda processorerna så man kan avlasta systemet lite på den andra även om många spel inte nyttjar den andra.
NT 4.0 har ju inte Direct3D stöd och är lite allmänt knepigt. Kör det på min Digital Alpha mest för att det finns vitt jag vet inga 3D drivers till grafikkorten där och avsaknaden av Direct3D och senare DirectX är ett problem.

Så 2K kanske inte är bäst i alla lägen men det är mest universalt.

Men det finns gött om plats för DOS och 9x med om han så vill ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Systemet är i behov av renovering då diskar håller på att rasa, han önskade recap av systemet också.

Mätte du upp dom kondensatorer du bytte ut för att se om dom åldrats bra eller dåligt? Dom hade ju inte börjat bukta ut, så dom såg ju bra ut men det skulle vara intressant att se om dom verkligen var bra.

Permalänk
Medlem

Kul! Jag har en liknande som jag börjat fixa upp:

200MHz, 256k-modellen.

Din polares moderkort verkar lite fläskigare än mitt dock, jag har bara 4 dimm-slottar. Fyllde dem precis med 512Mb ECC EDO från ebay. VRM:en kommer också därifrån, är väl några år nyare, men bakåtkompatibel. Lite tunnt med ventilation i lådan - förut har den körts med endast en CPU, den andra är flyttad från en likadan maskin. Flänsarna har tidigare gått passivt, men med båda processorerna samt dåligt ventilerad låda funderar jag om jag ändå kommer att behöva någon fläkt eller två. Får se vad jag hittar på, täker att det blir ett galleri när det är klart

Skrivet av pa1983:

2000 blev det då det ger bra kompatibilitet med 9x och tillåter stöd för båda processorerna så man kan avlasta systemet lite på den andra även om många spel inte nyttjar den andra.

Jag funderade på att testa Haiku OS, eftersom dess förlaga BeOS fungerade med PPro. Har ingen aning om det kommer att boota dock. Annars testar jag kanske win2k, man vill ju ha nåt som hittar båda CPUerna.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Kul! Jag har en liknande som jag börjat fixa upp:

https://i.ibb.co/7RyHhCW/2xppro.jpg

200MHz, 256k-modellen.

Din polares moderkort verkar lite fläskigare än mitt dock, jag har bara 4 dimm-slottar. Fyllde dem precis med 512Mb ECC EDO från ebay. VRM:en kommer också därifrån, är väl några år nyare, men bakåtkompatibel. Lite tunnt med ventilation i lådan - förut har den körts med endast en CPU, den andra är flyttad från en likadan maskin. Flänsarna har tidigare gått passivt, men med båda processorerna samt dåligt ventilerad låda funderar jag om jag ändå kommer att behöva någon fläkt eller två. Får se vad jag hittar på, täker att det blir ett galleri när det är klart

Jag funderade på att testa Haiku OS, eftersom dess förlaga BeOS fungerade med PPro. Har ingen aning om det kommer att boota dock. Annars testar jag kanske win2k, man vill ju ha nåt som hittar båda CPUerna.

Hans moderkort i sig är rätt ballt med 8st dimm, integrerat äkta SB16, scsi osv, stora problemet är BIOS'et som har problem med optionroms och överlag dålig kompatibilitet med uppgraderingar.

Med lit tur är ditt bättre på det i alla fall.

EN Pentium PRO 200 ska dra en 35-40W, kollade upp dom och hans bör snitta runt 70W för 2st så passivt hade jag inte vågat köra dom.

Det blir faktiskt också rätt ljummet i fronten med 2st scsi och en gammal optisk enhet så som du säger ventilation är bra att ha.

Men hans system verkar ligga rätt balancerat i temps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roggo:

Mätte du upp dom kondensatorer du bytte ut för att se om dom åldrats bra eller dåligt? Dom hade ju inte börjat bukta ut, så dom såg ju bra ut men det skulle vara intressant att se om dom verkligen var bra.

Nej dom skulle bytas ändå oavsett då ägaren betalt för nya och alla kondingar sväller inte men alla våta elektrolyter åldras med tiden oavsett.

Dessutom måste man ofta löda loss kondignar för att mäta ESR pålitligt och då löder man inte tillbaks gamla kondingar heller.

Permalänk
Medlem

Jag körde windows nt 4.0 på min burk, och jag spelade spel som alla andra på den och kunde även köra 3d-mjukvara utan problem
Var sjukt nöjd med NT. Tror jag hade ett ATI Rage 128 då, men kan ha varit Nvidia också.. gick över till det.

Kan rekommendera https://www.youtube.com/channel/UCNzszbnvQeFzObW0ghk0Ckw som är en kanal som en ex-microsoft utvecklare har . Det var bland annat han som gjorde vår välkända task manager, och även zip-stödet i Windows, och han jobbade med just Windows NT, och han har en massa rolig information att berätta om dessa bland annat.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

En uppdaterad video. Vill bara posta den i fall någon kollade på originalet och kanske har samma mobo eller liknande.
CMOS batteriet var en SUPER CAP, jag känner till dom men har inte sett en på ett moderkort faktiskt.

Så jag återställde moderkortet till original Super CAP istället för mitt dual 2032 mod. Mest för att 5.5V på capen är max spänning, inte spänningen så vad jag konstaterade är det 5V där original och mitt 2032 mod ger i teorin runt 6V så bättre "safe now then sorry later". Dock kan många Real Time Clocks från eran arbeta på 3-6V min-max.
Mitt modd hade diod för back spänning så batterierna kan inte laddas och det sänker spänningen ut lite med.

Men man lär sig nåt hela tiden, får bli att jaga ner en ny super cap vid nästa order tillfälle tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag körde windows nt 4.0 på min burk, och jag spelade spel som alla andra på den och kunde även köra 3d-mjukvara utan problem
Var sjukt nöjd med NT. Tror jag hade ett ATI Rage 128 då, men kan ha varit Nvidia också.. gick över till det.

Kan rekommendera https://www.youtube.com/channel/UCNzszbnvQeFzObW0ghk0Ckw som är en kanal som en ex-microsoft utvecklare har . Det var bland annat han som gjorde vår välkända task manager, och även zip-stödet i Windows, och han jobbade med just Windows NT, och han har en massa rolig information att berätta om dessa bland annat.

Jo det går ju att spela spel på NT 4.0. DirectX3 officiellt tror jag, kan uppgraderas till DirectX6 inofficiellt vad jag läst.

Problemet är att Direct3D delen inte stöds så man är begränsad till OpenGL.
Glide bör väl stödjas vad jag mins så 3dfx kort borde ju gå fint, så avsaknaden av direct3d var nog inget stort problem initialt.

Kör NT 4.0 på min Alpha så inget Direct3D där, dock finns det knappt spel till Alphan.
Quake 2 3.17 släpptes men den har artefakter med himlen med några av dom få kort som stöds med Alpha processor.
Så har kompilerat 3.19 och 3.21 till Alphan, också kompilerat Action Quake 2 moddet till Alphan så jag kan spela lite.
Har quake med men saknar 3D stöd och ljud då den porten verkar ofärdig.

Permalänk
Medlem

Innan jag ens hade öppnat galleriet så visste jag att det var pa1983 som hade skapat det.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Inaktiv

Shit, vilken artikel och arbete som lagts ned. Det här tiden är peaken inom datorvärlden för min del. Att få uppleva eran med flera konkurrenter som fightades om prestandakronan. Med facit i hand så är det bara AMD och Intel kvar i prestanda segmentet för x86. Hatten av!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Shit, vilken artikel och arbete som lagts ned. Det här tiden är peaken inom datorvärlden för min del. Att få uppleva eran med flera konkurrenter som fightades om prestandakronan. Med facit i hand så är det bara AMD och Intel kvar i prestanda segmentet för x86. Hatten av!

Om du gillar udda stuff så har jag några videos med Digital Alpha och Windows NT 4.0 och lite permedia 2 överclockning med.

Funderat på att göra ett galleri en dag men har varit så mö strul med att få den i fungerande skick igen då den inte ville riktigt efter 2014 med Linux av nån anledning.

Har även lite Mac CPU mod och upgrades med. En dag ska det väl bli ett galleri med var tanken, ska eventuelt riva den snart för lite kylningsmodd så ypperligt tillfälle att dokumentera den.

Permalänk
Inaktiv

Bra jobbat @pa1983 blev fullpott. På tiden i mitt tycke att du borde få en specialtitel. "Entusiast" eller något motsvarande.

Sjukt läckert system med, dual socket system på den tiden var ju drömmen, även om det inte alltid var speciellt praktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Bra jobbat @pa1983 blev fullpott. På tiden i mitt tycke att du borde få en specialtitel. "Entusiast" eller något motsvarande.

Sjukt läckert system med, dual socket system på den tiden var ju drömmen, även om det inte alltid var speciellt praktiskt.

Min erfarenhet av workstation moderkort, mest dual opterons är att det är mycket arbeta att få en stabil och fungerande config.

Detta moderkortet har sjukt mycket problem med optionroms, alltså bios på andra kort så som vga, scsi, nic.
Det gör att man inte kan stoppa i vad som helst och det tar inte nya grejor eller bootar inte från scsi optionroms om det inte är det för intergrerad scsi/ide.
Har läst upp på systemet på andra forum och det bekräftar problem jag hade med optionroms.

VGA postar med nyare men fastnar om scsi kort fins med optionrom aktiverat.

Nätverkskortet vill bara fungera i nedre platsen och enbart ett av två olika modeller fungerande, annars var det blåskärmar och igen ip.

Moderkort makes or breaks hur väl systemet fungerar och kan uppgraderas. Har inte haft nåt annat socket 8 system som kommit in för renovering men några socket 4 vara 2 av 3 gick att få till med det första var helt bonkers med PCI, måste confa IRQ'er själv och det är igen enkel asign IRQ 9 till PCI slot 1. Ska confas massa extra sedan även saker som när på clocken den ska skicka data, rising, falling, edge triggered osv.

Enklaste är ofta vanliga socket 3 486 eller pentium på socket 7, alla udda som inte blev direkt mainstream bland svenssons är mest struliga med buggiga bios och nedlåsta från att kunna confa bort konflkter tex.

Permalänk
Medlem

Mums!
Pentium pro är verkligen kungen av alla retro system.
Inga problem alls att köra ens Windows XP på ett dual system om man har minne för det
Även om "sweetspot" nog är Windows 2000 numera, eller NT4 om man känner sig riktigt retro.

Letar f.ö. fortfarande efter ett chassi som är värdigt mitt PR440FX moderkort.
Hittade även ett 4x128MB 50ns EDO DIMM's kit i en låda (!) ("Compaq 328582-B21" om ni vill leta).

Ett stort problem med PPRO numera är att hitta vettiga kylare.
Dom finns där ute, men kan vara svindyra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Mums!
Pentium pro är verkligen kungen av alla retro system.
Inga problem alls att köra ens Windows XP på ett dual system om man har minne för det
Även om "sweetspot" nog är Windows 2000 numera, eller NT4 om man känner sig riktigt retro.

Letar f.ö. fortfarande efter ett chassi som är värdigt mitt PR440FX moderkort.
Hittade även ett 4x128MB 50ns EDO DIMM's kit i en låda (!) ("Compaq 328582-B21" om ni vill leta).

Ett stort problem med PPRO numera är att hitta vettiga kylare.
Dom finns där ute, men kan vara svindyra!

Haha ja jo Victor bart länkade till PPRO kylare XD kunde ju få en high end noctua för dom LOL.

Det är då jag gör en egen kylare

Permalänk
Medlem

Tack för en underhållande nostalgitripp!

Länge leve entusiasterna!

(Jag ångrar så att jag gjorde av med mitt 386-moderkort, har kvar CPU och mitt GUS)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Shit, vilken artikel och arbete som lagts ned. Det här tiden är peaken inom datorvärlden för min del. Att få uppleva eran med flera konkurrenter som fightades om prestandakronan. Med facit i hand så är det bara AMD och Intel kvar i prestanda segmentet för x86. Hatten av!

Varken Cyrix eller Nexgen var väl någonsin med i prestandakampen vid Pentium-tiden om jag minns rätt.
Men Nexgens CPU:er var väl lite tuffa och fick lite extra PR då de var RISC-baserade, men prestandamässigt konkurrensmässiga? Njä.

Sen fanns väl IDT också med sin C6, men den var ju horribel i flyttalsprestanda precis som Cyrix

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

En riktigt dator har diskettstation! Snyggt!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

En riktigt dator har diskettstation! Snyggt!

Tyvärr var den trasig men det ser ju bra ut XD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bogg:

Varken Cyrix eller Nexgen var väl någonsin med i prestandakampen vid Pentium-tiden om jag minns rätt.
Men Nexgens CPU:er var väl lite tuffa och fick lite extra PR då de var RISC-baserade, men prestandamässigt konkurrensmässiga? Njä.

Sen fanns väl IDT också med sin C6, men den var ju horribel i flyttalsprestanda precis som Cyrix

Cyrix hängde rätt bra från början, min första var ju Cyrix PR133+ tror jag. Transmeta var ju före sin tid. Faktum var ju att den ALUn var rätt effektiv på Cyrix och därför kunde de köra sin Powerrating (PR). Men jag kan också ha minns fel. Hur eller hur så var det bra med konkurrens. Inte som de senaste 10 åren som Intel har härjat.

Permalänk
Entusiast

Smyger in lite reklam för nästa spelkväll som infaller nu på lördag.

Hoppa in på vår Discord kanal för att vara med och träffa likasinnade och tjöta med oss

Kanalen heter:
Brain Drain Retro LAN
https://discord.gg/tkmMDyJwxM

Vi kommer att köra Action Quake och Quake World.

Action Quake är en mod till Quake2.
Ni kan ladda hem modden här. Filerna placerar ni i Quake2 mappen
https://1drv.ms/u/s!Am0NWwhysACdg2dm320ZKEQ-WY8s?e=buK5FnBDAc...

Är det så att ni saknar Quake2 så kan ni ladda hem ett Quake2 demo här:
https://1drv.ms/u/s!Am0NWwhysACdg2uyQGoGK74bH7lM?e=abrogY

Quakeworld clienten kan hämtas här:
http://dukeworld.com/idgames2/idstuff/quakeworld/qw230.exe

Permalänk
Medlem
Permalänk

Najs! Såg att du använde dig av EIZO FlexScan L768 19". Hade tänkt ta den till tippen men nu blev jag osäker.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av broderick:

Najs! Såg att du använde dig av EIZO FlexScan L768 19". Hade tänkt ta den till tippen men nu blev jag osäker.

Min har nog 46K timmar på sig så ljustyrkan är rätt körd och slutar vid runt 38%.

Köpte den för 100Kr av en polare som hade en pall typ XD

IPS panel och sjysterbar fot sedan 4:3. Också 1600x1200 så en bra labbskärm med två ingångar.

finns säkert någon som vill ha den. Letar själv efter en som inte har utsliten ccfl rör som min som gått hårt i sitt liv.

Folk slänger så mö stuff på tippen som kan återanvändas av andra så lite synd tyvärr.

Jag lagar och servar även mina moderna prylar som igen garanti har, sparar pengar och miljön.

Permalänk
Medlem

Alltid kul att se en maxad maskin med alla slottar populerade. Inte massa blingbling designade kylflänsar och rgb utan instickskort som faktiskt gör nått.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Alltid kul att se en maxad maskin med alla slottar populerade. Inte massa blingbling designade kylflänsar och rgb utan instickskort som faktiskt gör nått.

hade varit nice med fler PCI slots för lite USB uppgraderades också eller Voodoo2 SLI.

Går ju att knö i ISA Nic men dom är så söliga.