Globalfoundries på väg till börsen – värderas till 20 miljarder dollar

Permalänk
Melding Plague

Globalfoundries på väg till börsen – värderas till 20 miljarder dollar

Som en av få stora kretstillverkare med fabriker i EU och USA ska Globalfoundries inom kort börsnoteras.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att följa hur marknaden reagerar. Gissar på att den kommer vara övervärderad initialt. Men jag kan ha fel.

Visa signatur

MacBook Air | iPhone

Permalänk
Medlem

Catchy, "Vi har varken råd eller kompetens att hålla jämna steg med våra konkurrenter, men vi går i alla fall med vinst i medvind"

Permalänk
Medlem

Om Samsung investerar och licensierar ut sin tillverkningsteknik för en rimlig avgift så kan de bli mer konkurrenskraftiga. Särskilt om EU och USA ge bidrag för att utöka och bibehålla lokal produktion. Kommer nog att köpa några aktier för skojs skull om de börsnoteras!

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Ja, om det här ska bli framgångsrikt på sikt så behövs det nog att västerländska regeringar som vill ha inhemsk tillverkning öppnar plånboken på vid gavel, misstänker jag.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Catchy, "Vi har varken råd eller kompetens att hålla jämna steg med våra konkurrenter, men vi går i alla fall med vinst i medvind"

Ja, detta är farligt. Det kan fortfarande gå bra i flera år, ta bort R&D och köra på samma noder. Och göra fantastisk vinst! Aktien kommer gå upp som sören och det kommer gå skitbra ett bra tag. Helt plötsligt så går det inte längre för att deras tekniker blir totalt inaktuella och allt går åt pipan. Är nog en del år tills dess med tanke på hur länge man kan stanna kvar på 14nm utan problem (pik pik pik ).

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

Nej nej nej! De har ingen som helst framtidsvision sen de övergav 7nm och sa att 12nm räcker. Det är som att säga att 640KB RAM räcker.

Skrivet av kelthar:

Ja, detta är farligt. Det kan fortfarande gå bra i flera år, ta bort R&D och köra på samma noder. Och göra fantastisk vinst! Aktien kommer gå upp som sören och det kommer gå skitbra ett bra tag. Helt plötsligt så går det inte längre för att deras tekniker blir totalt inaktuella och allt går åt pipan. Är nog en del år tills dess med tanke på hur länge man kan stanna kvar på 14nm utan problem (pik pik pik ).

De kör så vitt jag vet på 12nm. Men de har redan väldigt mycket konkurrens från andra aktörer och det är stor chans att Globalfoundries blir omkörda.

Permalänk
Medlem

GF fabbar IO-die till Ryzen 3000/5000 fortfarande, eller har jag fel?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Dinkefing:

Nej nej nej! De har ingen som helst framtidsvision sen de övergav 7nm och sa att 12nm räcker. Det är som att säga att 640KB RAM räcker.

De kör så vitt jag vet på 12nm. Men de har redan väldigt mycket konkurrens från andra aktörer och det är stor chans att Globalfoundries blir omkörda.

Globalfoundries sa aldrig att 12nm "räcker" utan att övergången till 7nm inte var ekonomiskt försvarbar, av allt att döma för att de inte hade några större kunder som var intresserade. De har dock lämnat dörren på vid gavel för att återuppta det arbetet.

Samtidigt är det långtifrån alla kretsar som är beroende av bleeding-edge, tvärtom tillverkas det mesta på noder som är långt mycket äldre än bolagets i nuläget mest avancerade 14/12nm. Så oavsett hur de väljer att göra med nya noder framgent är Globalfoundries väl positionerade för att möta EU:s och USA:s efterfrågan om mer inhemsk tillverkning av kretsar.

Skrivet av Novdid:

GF fabbar IO-die till Ryzen 3000/5000 fortfarande, eller har jag fel?

Korrekt! De tillverkar även I/O-die för serverprocessorerna Epyc, samt äldre Ryzen-processorer som ännu inte är EOL.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Jacob:

Globalfoundries sa aldrig att 12nm "räcker" utan att övergången till 7nm inte var ekonomiskt försvarbar, av allt att döma för att de inte hade några större kunder som var intresserade. De har dock lämnat dörren på vid gavel för att återuppta det arbetet.

Samtidigt är det långtifrån alla kretsar som är beroende av bleeding-edge, tvärtom tillverkas det mesta på noder som är långt mycket äldre än bolagets i nuläget mest avancerade 14/12nm. Så oavsett hur de väljer att göra med nya noder framgent är Globalfoundries väl positionerade för att möta EU:s och USA:s efterfrågan om mer inhemsk tillverkning av kretsar.

Mycket av EUs strategi för den inhemska tillverkningen är ju också främst ämnad till biltillverkning och annan industri. Där används (precis som du är inne på) inte den allra senaste tekniken, mer mogna processer är mer än "gott nog" för den prestanda/pris de siktar på.

Skrivet av Jacob:

[...] samt äldre Ryzen-processorer som ännu är EOL.

Du måste mena inte är EOL?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd

Solklart köp (och sälj inom kort)

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Måttband:

Solklart köp (och sälj inom kort)

Like på den.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Xyborg:

Mycket av EUs strategi för den inhemska tillverkningen är ju också främst ämnad till biltillverkning och annan industri. Där används (precis som du är inne på) inte den allra senaste tekniken, mer mogna processer är mer än "gott nog" för den prestanda/pris de siktar på.

Precis! Det är lätt att bli hemmablind då det vi skriver om på SweClockers är närmast uteslutande kretsar som förlitar sig på bleeding-edge. Väldigt mycket av de kretsar som produceras är inte prestandakritiska och där räcker gott och väl äldre, beprövade tekniker.

Skrivet av Xyborg:

Du måste mena inte är EOL?

Fan, korrekt. Tack!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Inaktiv

Att gamers ska få billiga grafikkort och spela på är det nog rätt få som har prioriterat speciellt högt, industrin främst måste kunna säkra sina behov. Som andra varit inne på tidigare är det inte alltid lika vitalt vad man kan tillverka med för teknik, viktigare att ens kunna tillverka.

Intressant att se caset framöver.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xyborg:

Ja, om det här ska bli framgångsrikt på sikt så behövs det nog att västerländska regeringar som vill ha inhemsk tillverkning öppnar plånboken på vid gavel, misstänker jag.

Köp ett gäng aktier. Åk till taiwan och deklarera självständighet. Se aktien gå upp en miljon procent (om inte internet slocknar under en atomvinternatt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Köp ett gäng aktier. Åk till taiwan och deklarera självständighet. Se aktien gå upp en miljon procent (om inte internet slocknar under en atomvinternatt).

Jag deklarerar suveränitet!

Du kan inte bara säga "suveränitet" och förvänta dig att något händer.

Jag sa det inte, jag deklarerade det!

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag vet inte.
Verkar som att det är Mubadala Technology som äger GF nu.
Enlig dem själva:
"Mubadala Investment Company — a sovereign investor — manages a diverse portfolio of assets and investments in the United Arab Emirates and abroad, to generate sustainable financial returns for its shareholder, the Government of Abu Dhabi"
https://www.mubadala.com/en

Jag ser GFs "strategi" att hoppa av 7nm-spåret som att man erkänner att man misslyckats.
Varför försöker man inte licensiera någon annans teknik?
Borde finnas marginaler kvar kan jag tycka
Samt att den egna personalen bygger kompetens som man kan ha nytta av i ett senare skede.

Samt att jag nyligen köpte aktier i Infineon och gärna ser att de stiger i värde:)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pacc:

Catchy, "Vi har varken råd eller kompetens att hålla jämna steg med våra konkurrenter, men vi går i alla fall med vinst i medvind"

Det finns fruktansvärt många kretsar som inte kräver den absolut senaste noden. Och det kommer inte krävas färre kretsar i framtiden direkt, så att skifta fokus var inte ett dumt drag, med tanke på vad det kostar att ligga i framkant.

Permalänk
Medlem

GF har som alla sagt en licensierad 14/12nm FinFet teknik. De har dock även en annan teknik som är betydligt mindre känd: FDSOI

Den senaste varianten kallas 22FDX och ska vara billigare och nästan lika bra som 14nm FinFet. Dessutom lämpar sig SOI bättre för vissa specifika applikationer.

Det finns en 12FDX som är under utveckling men som ännu inte är i bruk. Enligt GF beror det på att deras kunder inte ännu kräver den prestanda som den erbjuder. Har läst att de siktar på att lansera den 2023/2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Måttband:

Solklart köp (och sälj inom kort)

Den är jag med på också.

Permalänk
Medlem

Efterfrågan på kretsar lär inte minska, blir nog ett köp.