Epic Games Store blöder pengar – väntas backa hundratals miljoner år 2021

Permalänk
Melding Plague

Epic Games Store blöder pengar – väntas backa hundratals miljoner år 2021

I rättstvisten mot Apple uppdagas stora summor företaget spenderat på exklusiva tredjepartstitlar till Epic Games Store.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Nu är de ju tyvärr inte börsnoterade, men ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

I den pågående tvisten menar Apple att de omöjligt kan vänta sig avkastning innan 2027, men Epic Games menar att det ska vända redan runt år 2023.

Vad är källan till det uttalandet? Jag förstår inte riktigt hur det är relevant i rättstvisten heller.

Permalänk

Jäklar vad det är dyrt med exklusiva titlar!
Men att slå sig in på marknaden när Steam har så överväldigande marknadsandelar är så klart inte billigt.

Jämför man med konsultbolaget jag jobbar för t.ex. så gick det back under de första par åren, först därefter blev det vinst och alltmer vinst över tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Nu är de ju tyvärr inte börsnoterade, men ändå.

https://i.imgur.com/eJIQ17h.png

Det här forumet behöver en heart react-knapp. <3

Permalänk
Medlem

Trevliga nyheter!

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Musikälskare

Såg ett spel som "coming soon" på Epic som redan fanns på Steam, kändes lite lustigt för jag tror i att 99% av fallen så kommer folk kolla där efteråt. Bakvänd marknadsföring eller marknadsföring indirekt för Steam.

PS: Har bara Epic till Snowrunner, var tvungen...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av thu:

Vad är källan till det uttalandet? Jag förstår inte riktigt hur det är relevant i rättstvisten heller.

Ber om ursäkt, missade att länka in den & det är fixat nu. I artikeln på FZ finns de rättsdokument där Apple hänvisar till det, du hittar den här

Permalänk
Medlem

Bara att hålla tummarna för Epic. Vi behöver mer konkurrens på mobile & PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Vad är källan till det uttalandet? Jag förstår inte riktigt hur det är relevant i rättstvisten heller.

Jag skulle väl kanske gissa på att det skulle kunna användas som ett argument för att påvisa att det inte är ekonomiskt hållbart att ta en låg andel av försäljning.

Skrivet av landmarks:

Nu är de ju tyvärr inte börsnoterade, men ändå.

https://i.imgur.com/eJIQ17h.png

Skämt eller inte, ser inte hur dessa siffror skulle påverka något, inget konstigt alls att en ny plattform blöder pengar medan man etablerar kundbas och det påverkar nödvändigtvis inte aktien.

Till skillnad från många andra t ex Spotify eller tesla så går ju faktiskt epic games med vinst, dessa siffror är ju bara för själva storen.

Sen får jag även säga att jag gillar ändå privata företag där grundaren är majoritetägare och vd,

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Nu är de ju tyvärr inte börsnoterade, men ändå.

https://i.imgur.com/eJIQ17h.png

Det finns ju flera exempel på företag som gått minus i årtionden innan de börjat tjäna pengar t.ex Amazon, Shopify och Tesla, etc. Aktierna har ju gått ganska bra ändå...

Permalänk
Medlem

Man behöver inte ha en hållbar affärsmodell om man har Fortnite. Jag ifrågasätter fortfarande om det verkligen är bättre att ge bort spel istället för att utveckla tjänsten. Visst de får användare men de har hittills inte lyckats konvertera Fortnite användare till betalande kunder i Epic Store. Den dag Epic slutar ge bort saker så vill det till att de har en tjänst värd namnet annars kommer de flesta bara gå tillbaka till Steam. Vi får väl se om 5 år men Sweeney vet säkert bättre än mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Vad är källan till det uttalandet? Jag förstår inte riktigt hur det är relevant i rättstvisten heller.

Swec-artikeln länkar i just den sektionen till en FZ-artikel som i sin tur länkar till https://www.scribd.com/document/502345065/Defendant-APPLE-INC... (avsnittet med rubriken "Epic Games Store is unprofitable and not comparable to the App Store")

Det Apple hävdar verkar väl vara just att man inte rakt av kan jämföra EGS med Apples App Store eftersom EGS blöder pengar och istället behöver finansieras med pengar från anda delar av Epic.

Grejen de vill åt är väl något i stil med att Epic förlorar pengar på sin egen spelförsäljning samtidigt som de kräver att Apple ska tvingas sänka sina avgifter som hävdas vara oskäligt höga.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Bästa nyheten jag hört på länge. Bojkotta Epic.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Grejen de vill åt är väl något i stil med att Epic förlorar pengar på sin egen spelförsäljning samtidigt som de kräver att Apple ska tvingas sänka sina avgifter som hävdas vara oskäligt höga.

Exakt. Epic Games försöker skada sina konkurrenter ekonomiskt genom att spela på rättvisekänslor.

Det krävs ingen djupdykning i forumet för att se att det har fungerat extremt väl till EGS fördel.

Permalänk
Medlem

Kanske ska sluta ge bort alla spel gratis då Sarkasm

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Vore det inte mer intressant om Apple kunde visa hur deras vinst från AppStore skulle påverkas om de skulle sänka avgiften till Epics nivåer? Skulle deras store fortfarande var lönsam? Och i så fall hur lönsam?

Permalänk
Medlem

Om nu epic games intäckte gick på 265 miljoner från 12% avgift.
Med 30% avgift så är epics inkomst 662 miljoner och boom så är de vinstdrivande.
Tror inte det blir rent mer inkomster om epic hade haft 30% avgift för det påverkar utvecklare och kanske mindre kunder istället. Men väldigt enkelt så i idieal teori.
Men Tror nog Apple rätt lätt kan svinga på den punkten att med 30% så hade epic kunnat vara net positive

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Det lär väl vara alla spel de gett bort gratis som står för en större del av denna förlust?

Inget konstigt med att gå med förlust när man vill in på marknaden.
Svårare att försöka gå med vinst och slå sig in på en marknad där steam och övriga aktörer har haft ett stort grepp på marknaden.

Hundratals miljoner är / var inte så mycket ändå.. "In 2019, Fortnite brought in revenues of $1.8 billion."

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Vore det inte mer intressant om Apple kunde visa hur deras vinst från AppStore skulle påverkas om de skulle sänka avgiften till Epics nivåer? Skulle deras store fortfarande var lönsam? Och i så fall hur lönsam?

Apple App Store är extremt lönsamt. Minns inte exakta siffran som nämndes, men tror vinsten låg på 90 procent av inkomsterna.

Permalänk
Inaktiv

Hoppas verkligen att Epic vinner denna fighten, Apples monopol och walled garden måste krossas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Vore det inte mer intressant om Apple kunde visa hur deras vinst från AppStore skulle påverkas om de skulle sänka avgiften till Epics nivåer? Skulle deras store fortfarande var lönsam? Och i så fall hur lönsam?

Då skulle det ju kunna framstå som att de lätt kan dra ner på kostnaderna. Ligger i deras intresse att hävda att låga avgifter leder till förlustaffär och att den modell Epic förespråker inte fungerar. De exemplifierar det genom Epic för att få mer tyngd i rättfallet. Så ligger i Apples intresse att trycka på Epics förluster och försöka dölja sina vinster så mycket det bara går.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Ujuj vad det kivas i sandlådan för de stora barnen.

Permalänk

Vi behöver som sagt konkurrens och det är problem på väldigt många olika företag. Hur många har inte köpt en helt ny konsol för egentligen bara ett enda spel? Hade det ej varit för detta spelet så hade vi inte lagt ut dessa tusenlappar på en extra hårdvara som egentligen är onödig. Det känns som om konkurrensmyndigheterna har lite gått i ide de senaste åren.

Bara kolla på telefoner nämn en enda telefon som har en "bra plattform", ja har man låga krav så kan man ta någon av de populära. Problemet är att det i princip inte kommer komma någon konkurrent på den svenska marknaden om inget riktigt stort händer. För med en ny mobil så kvittar det hur bra den är om ens appar som bankid, busskort, diverse appar för butiker, gym och annat ej finns den. Bara en ytterst liten skara användare köper en smart-mobil utan dessa.

Så jag vill påstå att Google och Apple store sitter väldigt säkert på det torra, de kan göra lite som de vill. Det enda egentligen hotet är hur folk flyttar mellan dessa två. Undantag är Kina där staten kan bygga förutsättningar för deras nya operativsystem.
-Android vad ska man börja? Kanske att appar som spel inte ens ska ställa frågan om de får behörighet att göra telefonsamtal, att ens en app ställer denna fråga i onödan borde bli permanent bann från plattformen.
iPhone, för begränsat. Går väl fint om man ej gör något. Men om man vill dela appar till sina polare utan att sälja sin själv till Apple och låta den få ta del av appen så har man det svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

Det finns ju flera exempel på företag som gått minus i årtionden innan de börjat tjäna pengar t.ex Amazon, Shopify och Tesla, etc. Aktierna har ju gått ganska bra ändå...

AMD.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Swec-artikeln länkar i just den sektionen till en FZ-artikel

Ah, det stycket var inte en länk då jag läste artikeln, tydligen efterkorrat Tack för sammanfattningen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Trevliga nyheter!

Skrivet av lambdan:

Bästa nyheten jag hört på länge. Bojkotta Epic.

Får man fråga vad ni tycker Epic har gjort för att förtjäna detta hat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Får man fråga vad ni tycker Epic har gjort för att förtjäna detta hat?

Deras köp av exklusiva titlar har stört mig. Ogillar deras plattform starkt. Har undvikit spelet Anno 1800 som jag hade köpt annars troligtvis.

Sen förstår jag att dom vill ta större del av marknaden etc.

När Fortnite släpptes fanns inte ens detta i deras planer.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Får man fråga vad ni tycker Epic har gjort för att förtjäna detta hat?

Epic Games försöker spela på rättvisekänslor och låtsas som att de är the good guys som ett led i att ful-konkurrera ut andra. Det är inte förvånande att detta händer i dagens samhällsklimat där rättvisefrågor förmodas hamna högt på agendan.

Man kan titta på alla trådar som berör AMDs historiska underdog-ställning på marknaden, där högljudda rättviseförespråkare för AMD hävdar att AMD minsann aldrig skulle utnyttja sin ställning på marknaden för att tjäna pengar, vilket är exakt vad de gör nu med Ryzen 3.

Jag vet inte om det är bristfälliga kunskaper om ekonomi i allmänhet eller bara en väldigt förenklad världsbild om att människor på ett enkelt sätt kan delas upp i onda och goda som ligger bakom, men mest sannolikt är väl en kombination.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Deras köp av exklusiva titlar har stört mig. Ogillar deras plattform starkt. Har undvikit spelet Anno 1800 som jag hade köpt annars troligtvis.

Sen förstår jag att dom vill ta större del av marknaden etc.

När Fortnite släpptes fanns inte ens detta i deras planer.

När den första Macintoshen släpptes så funderade man antagligen inte på varken surfplattor, mobiler eller bärbara mp3spelare heller. Men saker utvecklas när möjligheter finns. Sen håller jag med dig, är inget stort fan av deras plattform heller, föredrar Steam där.