Spel & Ableton-dator - medel/hög budget

Permalänk
Medlem

Spel & Ableton-dator - medel/hög budget

Tjenare tjenare,

Efter många år av att läsa köperekommentationer så är dagen nu kommen då jag behöver er expertis!

INFO:
Jag har haft en stationär dator från komplett.se sedan Svarta Fredagen 2016 som har hållt förvånansvärt väl genom åren. Jag trodde själv att jag hade lagt ca 12k på den, men hittade kvittot idag och den kostade ungefär hälften av det. Den klarar fortfarande av Overwatch, The Forest och andra spel, men grafiken är suboptimal och den laddar väldigt länge. Det märks att den nu börjar bli gammal och gaggig eftersom den knappt klarar av Ableton även efter att jag har rensat upp med CCleaner och stängt av alla andra märkvärda processer.

Eftersom Ableton verkar tugga mycket minnesåtgång och CPU-användning så tänker jag att det inte är en vanlig gamingdator jag söker, men känner mig inte riktigt bekväm med att plocka komponenter eftersom jag inte är insatt i kompatibiliteten mellan olika komponenter.

KRAVSPEC:
- Måste kunna köra Ableton utan några som helst problem (10+ tracks, även med plugins igång)
- Måste kunna köra enklare spel smoothly (Overwatch, WoW Classic, Rainbow Six Siege etc.)
- Måste ha SSD som startupskiva
- Ska helst kunna köra VR-spel t.ex. Halflife: Alyx (behövs inte alls bästa grafiken, men smooth körning)
- Gärna extra lagring för musikproduktion och spelfiler (1T räcker) Såg precis att 2TB SSDs går på under 2k... varför ens ha en HDD?
- Gärna inte montera CPU själv, betalar hellre för komplett montering
- Ska gärna klara sig 3-4 år

BUDGET:
Vettetusan, jag kommer att kunna spara en hel del nu under våren och vill gärna köpa den nya datorn så fort som möjligt. Dock bra om den hamnar under 25k.

Bifogar screenshot på nuvarande spec.

Vad tror ni, har ni några förslag?

BONUSFRÅGA:
Skulle det vara värt att uppgradera mitt RAM till 16GB så att programmen kör lite bättre? En 16GB DDR4 verkar ligga under tusenlappen idag.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vad är systemkraven för det du vill göra i Ableton?
Vilken upplösning ska du spela i?

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det börjar bli dags att köpa en ny dator!

Åtminstone om du vill kunna spela någorlunda nya spel och märker att den börjar bli seg.
Vet av egen erfarenhet att plugins till musikprogram nuförtiden kan dra mycket kraft, kanske mest av internminnet och hårddiskarna förvisso.
Men om datorn är seg så är det med sannolikhet pga att du har 8gb minne och kanske i kombination med att din hårddisk börjar bli till åren.

Hade jag haft råd så hade jag nog satsat på en ny dator helt och hållet i dina skor.
Men jag vill också kunna spela nya spel och göra enklare videoredigering så har lite annorlunda referensram kanske.

Ska du slå till på något nytt i dagsläget så skulle jag nog föreslå något som specifikationsmässigt är i stil med denna:
https://www.inet.se/produkt/1511029/taurus-gaming-rtx-3070-56...
(19999kr)

Den innehåller (relativt sett) prisvärda komponenter till priset och borde leva upp till dina behov ett par år framåt.
Sen kommer det ju smakfrågor kring chassi och om du eventuellt vill passa på att "kräma på" ännu mer på något.
I så fall skulle jag säga att köra på 32gb minne, mer ssd lagring och CPU är det du bör fokusera på. Grafikkortet lär duga för dina spelbehov ett gäng år framåt troligen.

Återkom om du vill ha andra förslag eller i annan prisklass så kan jag kika lite om jag har tid.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eruku:

Vad är systemkraven för det du vill göra i Ableton?
Vilken upplösning ska du spela i?

Upplösningen är inget hårt krav från mitt håll, HD funkar bra för mig än så länge. Tänker du på grafikkort eller minne eller bägge i det här fallet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbish:

Skulle säga att det börjar bli dags att köpa en ny dator!

Eyy! Nice Vet du om komponenter är signifikant mycket dyrare just nu pga halvledarkrisen? Snackar vi ~10% dyrare eller ~50% dyrare?

Skrivet av bobbish:

Ska du slå till på något nytt i dagsläget så skulle jag nog föreslå något som specifikationsmässigt är i stil med denna:
https://www.inet.se/produkt/1511029/taurus-gaming-rtx-3070-56...
(19999kr)

Tack så mycket för en referenspunkt! Ska kolla igenom dess specs idag efter jobbet och se om jag kanske kan knåpa ihop något på komponentkoll.se

Skrivet av bobbish:

Sen kommer det ju smakfrågor kring chassi och om du eventuellt vill passa på att "kräma på" ännu mer på något.
I så fall skulle jag säga att köra på 32gb minne, mer ssd lagring och CPU är det du bör fokusera på. Grafikkortet lär duga för dina spelbehov ett gäng år framåt troligen.

Återkom om du vill ha andra förslag eller i annan prisklass så kan jag kika lite om jag har tid.

Perf! <3 Återkommer efter att jag har kollat lite mer på prisklasser på CPU!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuldra:

Upplösningen är inget hårt krav från mitt håll, HD funkar bra för mig än så länge. Tänker du på grafikkort eller minne eller bägge i det här fallet?

Om man skulle kunna rekommendera något så vi förstår kraven för Ableton så att säga. Det gäller CPU, Minne, Lagring, Grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eruku:

Om man skulle kunna rekommendera något så vi förstår kraven för Ableton så att säga. Det gäller CPU, Minne, Lagring, Grafikkort.

Det är svårt att säga då det beror väldigt mycket på vad för plugins man kör i programmet och hur många som används, samt hur omfattande själva produktionen är. Men det behövs ju i stort sett inget grafikkort för det programmet.

Det som oftast är flaskhalsen är mängden minne enligt mig förutsatt att man har en fungerande SSD och inte alltför gammal CPU.
I detta fall så är det nog helt klart minnesmängden som är största boven. CPUn (som sitter i hans gamla dator ovan) bör på pappret klara sig hyfsat prestandamässigt men det är definitivt gränsfall för större produktioner och med plugins. I synnerhet då CPUn har ett gäng år på nacken så är det nog dags att byta upp sig. Men det är hursom helt klart minne, CPU och snabb lagring som är det mest vitala i musikproduktionsprogrammen.
Jag skulle säga att man som sämst behöver sikta in sig på en dator som är min kaliber för att klara sig hyfsat smärtfritt.
16gb minne, SSD eller m2-disk och en pigg cpu. Det behövs nog ingen värsting-CPU men är nog att föredra AMD 5600x eller typ Intel 10600k som minst om man ändå avser att köpa nytt. Då finns det lite marginal uppåt så en kan ta sig an ganska tungdrivna plugins och omfattande produktioner.

Hursomhelst som svar till dig @Skuldra. Kul att du är nöjd med svaren hittills.
Om du vill komma undan billigare så skulle jag säga att du klarar dig på en ny dator omkring 15000kr som åtminstone för musikskapandet kommer att klara sig länge. Att hitta något begagnat är ju alltid ett alternativ också såklart. Om du ska dra ner på något jämfört med bygget jag länkade dig ovan så är det grafikkortet. Det gör datorns "livslängd" för gaming kortare dock. Det är nog den största avvägningen du behöver göra kring din budget för datorinköpet.

Edit gällande prisutvecklingen; grafikkorten är just nu dyrare än de borde vara då efterfrågan är mycket högre än utbudet. Medan på minnen och SSD väntas en uppgång i pris som jag tolkat det, en uppgång som precis har börjat typ. Det är inget direkt bra köpläge just nu kanske, men frågan är om det kommer bli ett bättre köpläge närmsta året.. Inte mycket tyder på det just nu.

Allt gott!

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Tack igen för svaren @bobbish, vad tror du om något liknande detta ?

CPU: AMD Ryzen 5 5600X
GPU: ASUS GeForce RTX 3060 Ti 8GB
Boot drive: Kingston A2000 M.2 1TB SSD
Moderkort: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WI-FI)
Minne: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB (2x8GB)
m.m.

Det borde vara högst uppe i mellanklassen för både grafikkort och processor, och borde väl klara VR-spel och stora Ableton-projekt i några år framåt?

Den allra sista biten är nu bara hur fan man ska lösa kylningen... Jag känner att jag inte har någon koll där alls. Köper man fläktar med rätt storlek för chassit och bara kopplar in liksom? Har sett en del sjyssta byggen (t.ex. denna) med snygg & clean kylning, skulle vara så synd om kylningen blev flaskhals för resten av komponenterna!

Edit: @Eruku har du kanske något tips på kylning?

Permalänk
Medlem

Dom flesta chassin kommer med fläktar. Dom kopplar man bara in på moderkortet.

Permalänk
Medlem

En färdigbyggd i stil med denna kanske skulle vara nått? https://www.inet.se/produkt/x154169/taurus-gaming-rtx-3060-ti...

Permalänk
Medlem

Det blev till sist ett modifierat bygge från Komplett (Komplett a155 Epic Gaming PC). Tack för hjälpen!