2 skärmar genom USB-C-hubb. Begränsad upplösning.

Permalänk
Medlem

2 skärmar genom USB-C-hubb. Begränsad upplösning.

Tjena gott folk.
Jag har en USB-hubb som enligt specifikation klarar av att driva 2st 4K-skärmar i 60Hz. Den är kopplad till min XPS 13 9380 (i5-8265U, 8GB, iGPU intel 620). Jag har två skärmar, en 1080p och en 1440p. Dessa är kopplade med HDMI-kablar (nya kablar, stöder 18 Gbps enligt spec) in i hubben. När jag bara har min 1440p-skärm kopplad till datorn genom hubben får jag full upplösning, men när båda skärmarna är kopplade begränsas upplösningen på båda skärmarna till 1080p. Hubben är kopplad in i en Thunderbolt 3 port på datorn. Jag borde ha gott om bandbredd, är det någon av er som vet vad som kan vara fel här? Jag misstänker att "grafikkortet" kan vara den begränsande faktorn. Tacksam för inspel.

Trevlig kväll!

Permalänk
Medlem

Hittade detta:

https://community.intel.com/t5/Graphics/Can-Intel-HD-Graphics...

Hinner inte gå in på djupet nu då min fikarast snart är slut, men kortfattat verkar IHD 620 stödja det iallafall. Så det är något annat som begränsar. Kollla specs för din dator och kolla närmare på dp via usb-c, vad du har för specs där.

Ville bara ge något slags svar här men det kan kanske leda i rätt riktning

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Hittade detta under specsen på huben:

2 x HDMI (4k @ 30Hz eller FullHD @ 60Hz)

Så vad jag kan se stöder den över 1080p på 2 skärmar via hdmi, men då bara i 30hz, Vid 60Hz stöder den bara fullhd 1080p.

Här hittade jag detta:

https://unisynk.se/sv/produkter/10-portars-dubbel-skarm-dockn...

Och du hade skärmarna inkopplade via HDMI, visst?

Så verkar ju vara där det begränsas.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter77:

Hittade detta under specsen på huben:

2 x HDMI (4k @ 30Hz eller FullHD @ 60Hz)

Så vad jag kan se stöder den över 1080p på 2 skärmar via hdmi, men då bara i 30hz, Vid 60Hz stöder den bara fullhd 1080p.

Här hittade jag detta:

https://unisynk.se/sv/produkter/10-portars-dubbel-skarm-dockn...

Och du hade skärmarna inkopplade via HDMI, visst?

Så verkar ju vara där det begränsas.

Tar du deras sida och väljer Engelska så står det supertydligt i beskrivningen "Can display 4k in 30hz." Men inte på Svenska så det verkar vara ganska dåligt av dem.
Står även The hub is optimized for two FullHD(1920*1080p) screens or two 4K(3840*2160p) screens. så att ha 1080p + 4K är inte optimalt. Och du måste troligtvis ha båda i 30hz för att få 4K skärmen att funka.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Tar du deras sida och väljer Engelska så står det supertydligt i beskrivningen "Can display 4k in 30hz." Men inte på Svenska så det verkar vara ganska dåligt av dem.
Står även The hub is optimized for two FullHD(1920*1080p) screens or two 4K(3840*2160p) screens. så att ha 1080p + 4K är inte optimalt. Och du måste troligtvis ha båda i 30hz för att få 4K skärmen att funka.

Ser att du har citerat mig här, det är inte jag som har problemet utan TS. Jag lyckades hitta detta under specifikationer på huben så nog tyckte jag det var någorlunda tydligt vilka krav som gäller för att den ska klara mer än 1080p med 2 skärmar. Dock kanske det inte står direkt i beskrivningen på den svenska sidan men jag gick rätt ner till specifikationer och hittade det där, så delade bara vad jag hittade.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Har liknande problem med min Dell Latitud 7300 och en Lenovo USB C docka. Kör jag ena skärmen i laptopens HDMI kan jag använda 3440x1440 och 2560x1440 på mina skärmar. Med båda i dockan blir det 2x1080p hur jag än vrider och vänder på det. Enligt lenovos tabeller ska den stödja 2x4k skärmar i en kombination av HDMI/HDMI eller HDMI/DP. Har också ett intel 620.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av hubbe88:

Jag har en USB-hubb som enligt specifikation klarar av att driva 2st 4K-skärmar i 60Hz.

2 × 4K @ 30 Hz är allt jag hittar.

Skrivet av Peter77:

Hittade detta under specsen på huben:

2 x HDMI (4k @ 30Hz eller FullHD @ 60Hz)

Så vad jag kan se stöder den över 1080p på 2 skärmar via hdmi, men då bara i 30hz, Vid 60Hz stöder den bara fullhd 1080p.

Tveksam till den tolkningen, för så brukar det inte funka (men man vet aldrig med skärmar och videosignaler). Det borde istället vara så att om 4K @ 30 Hz funkar så funkar även alla andra signaler med samma eller lägre bandbredd. 1440p @ 60 Hz borde således funka, och det gör det ju också när TS bara kör med en skärm. Eftersom 2 × 4K @ 30 Hz påstås funka borde på samma sätt även 2 × 1440p @ 60 Hz funka, så det är förvånande att TS stöter på patrull.

Nej, någonting är konstigt här, för det ska™ funka. Provat att starta om datorn?

Det skulle inte förvåna mig jättemycket om hubben helt enkelt är sämst. I så fall kan den bästa lösningen vara att lämna tillbaka den och skaffa en Thunderbolt 3-variant istället.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

2 × 4K @ 30 Hz är allt jag hittar.

Tveksam till den tolkningen, för så brukar det inte funka (men man vet aldrig med skärmar och videosignaler). Det borde istället vara så att om 4K @ 30 Hz funkar så funkar även alla andra signaler med samma eller lägre bandbredd. 1440p @ 60 Hz borde således funka, och det gör det ju också när TS bara kör med en skärm. Eftersom 2 × 4K @ 30 Hz påstås funka borde på samma sätt även 2 × 1440p @ 60 Hz funka, så det är förvånande att TS stöter på patrull.

Nej, någonting är konstigt här, för det ska™ funka. Provat att starta om datorn?

Det skulle inte förvåna mig jättemycket om hubben helt enkelt är sämst. I så fall kan den bästa lösningen vara att lämna tillbaka den och skaffa en Thunderbolt 3-variant istället.

Jag säger bara vad som står i specifikationerna

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter77:

Ser att du har citerat mig här, det är inte jag som har problemet utan TS. Jag lyckades hitta detta under specifikationer på huben så nog tyckte jag det var någorlunda tydligt vilka krav som gäller för att den ska klara mer än 1080p med 2 skärmar. Dock kanske det inte står direkt i beskrivningen på den svenska sidan men jag gick rätt ner till specifikationer och hittade det där, så delade bara vad jag hittade.

Såg inte att TS hade länkat samma länk så kommenterade på "din" länk. Annars ja men jag antar att TS läser detta ändå.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Har liknande problem med min Dell Latitud 7300 och en Lenovo USB C docka. Kör jag ena skärmen i laptopens HDMI kan jag använda 3440x1440 och 2560x1440 på mina skärmar. Med båda i dockan blir det 2x1080p hur jag än vrider och vänder på det. Enligt lenovos tabeller ska den stödja 2x4k skärmar i en kombination av HDMI/HDMI eller HDMI/DP. Har också ett intel 620.

Många dockor verkar ha liknande begränsningar och det är inte alltid lätt att hitta. Ofta i produktbeskrivningarna nämns det tydligt t.ex att de klarar 4K upplösning på flera skärmar medans det kanske nämns lite mer i skymundan vilken uppdateringsfrekvens som gäller för att den ska klara mer än 1080p.

Här i detta fallet tyckte jag det var hyfsat tydligt under specifikationerna iallafall, men vet att t.ex folk har retat sig på liknande "issues" med Dell Displaylink D6000 där det tydligen var ganska svårt att hitta att den bara stödde t.ex 4K i 30Hz.

Detta verkar ju nästan vara något generellt som gäller för de flesta dockor. Nu är jag inte super inläst på alla men man får ju den uppfattningen.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Peter77:

Jag säger bara vad som står i specifikationerna

Nja, du gjorde definitivt en tolkning av dem: "Så vad jag kan se stöder den över 1080p på 2 skärmar via hdmi, men då bara i 30hz, Vid 60Hz stöder den bara fullhd 1080p."

Det står inte att 1080p är max vid 60 Hz, utan att 30 Hz är max i 4K. Men det står inget om 1440p, så slutsatser därom måste vila antingen på antagandet att bandbredden avgör (⇒ 60 Hz borde funka) eller på det att hubben semi-artificiellt begränsar 1440p till 30 Hz (⇒ 60 Hz borde inte funka).

Någon kanske tycker att jag överkomplicerar saken, men den är komplicerad, och ovanstående kan vara av avgörande betydelse för att förstå såväl TS specifika problem som andra liknande märkligheter i framtiden. Om det är något jag lärt mig här på SweClockers är det att det inte finns någon gräns för hur vansinniga beteenden som kan förekomma så fort skärmar är inblandade.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Kolla om du behöver gå in i bios och ändra en inställning så den begränsar usbportarna till USB 2 för att ge mer bandbredd åt skärmarna. Vet inte om det skulle behövas i det här fallet men har varit med om det några gånger när man vill driva flera högupplösta skärmar via en usb-c. Behövde t ex. göra det på min jobbdator för att kunna köra 3440x1400 + 2x 2560x1440 via usb-c dockan.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nja, du gjorde definitivt en tolkning av dem: "Så vad jag kan se stöder den över 1080p på 2 skärmar via hdmi, men då bara i 30hz, Vid 60Hz stöder den bara fullhd 1080p."

Det står inte att 1080p är max vid 60 Hz, utan att 30 Hz är max i 4K. Men det står inget om 1440p, så slutsatser därom måste vila antingen på antagandet att bandbredden avgör (⇒ 60 Hz borde funka) eller på det att hubben semi-artificiellt begränsar 1440p till 30 Hz (⇒ 60 Hz borde inte funka).

Någon kanske tycker att jag överkomplicerar saken, men den är komplicerad, och ovanstående kan vara av avgörande betydelse för att förstå såväl TS specifika problem som andra liknande märkligheter i framtiden. Om det är något jag lärt mig här på SweClockers är det att det inte finns någon gräns för hur vansinniga beteenden som kan förekomma så fort skärmar är inblandade.

Eh, jag pastade ju rakt upp och ner vad som står där?

2 x HDMI (4k @ 30Hz eller FullHD @ 60Hz) <-- Vad betyder fullHD?

Jag hjälper dig:

https://en.wikipedia.org/wiki/1080p

Som sagt, detta är rakt upp och ner från specsen. Tycker du det är att jag "tolkar" så får det stå för dig.
Jag utgår från vad som står i specifikationerna och inget annat, har du några vidare synpunkter på vad som står i specifikationerna så får du ju kriga vidare med tillverkaren.

Jag är inte intresserad av att tjafsa inbördes utan jag försöker hjälpa ts att hitta vad det är som begränsar. Och i specsen finns svaret. Punkt slut. 1080p är full hd.

Och eftersom inget mer nämns än 1080p så ska man ju inte börja spekulera vad som gäller för 1440p och uppåt, för det i min värld är att tolka, att copy/pasta exakt vad som står i specsen är INTE det. Hade man kunnat köra något mer än 1080p på 2 skärmar i 60Hz hade det ju stått i specifikationerna. Nu gör det inte det, så jag tycker det är ganska enkelt.

Det står klart och tydligt att 1080p x 2 skärmar vid 60Hz är det som gäller och det är det vi får utgå ifrån. Så det är inte jag som tolkar eller spekulerar här.

End of story. Jag kommer inte att bemöta några fler inlägg från dig i frågan.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Hade liknande bekymmer med min HP Thunderbolt Dock 120W G2 då jag försökte köra HP Z27 4K x 2 @ 60hz. Allt löste sig med att nyttja portarna på ett specifickt sätt för att få ut ovan. Framgick ingenstans i instruktionerna eller deras hemsida om hur man skulle koppla. Löste sig genom ett ärende till HP och en tekniker som kopplade upp likadana produkter i deras labb för att tala om för mig vilka portar som skulle nyttjas.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Hade liknande bekymmer med min HP Thunderbolt Dock 120W G2 då jag försökte köra HP Z27 4K x 2 @ 60hz. Allt löste sig med att nyttja portarna på ett specifickt sätt för att få ut ovan. Framgick ingenstans i instruktionerna eller deras hemsida om hur man skulle koppla. Löste sig genom ett ärende till HP och en tekniker som kopplade upp likadana produkter i deras labb för att tala om för mig vilka portar som skulle nyttjas.

Kan det vara så att du anslöt någon via dp, någon via hdmi osv? Så inte alla via samma typ av port?

Det är en djungel det här med vad som stöds via de respektive portarna.

Hittade det här angående bandbreddskraven för den som är intresserad också, tror att det berörts lite i tråden redan men..

Citat:

The data bandwidth for a 1080p monitor at 60Hz is 3.20 gigabits per second.
The data bandwidth for a 1440p monitor at 60Hz is 5.63 gigabits per second.
The data bandwidth for a 4K SDR monitor at 60Hz is 12.54 gigabits per second.
The data bandwidth for a 4K HDR monitor at 60Hz is 15.68 gigabits per second.

Klippt härifrån:

https://community.intel.com/t5/Graphics/Can-Intel-HD-Graphics...

Tråden i sig behandlar vad Intel HD 620 har stöd för.

Sedan i många fall finns det mycket att läsa om angående hdmi och dp via usb-c (antar att det är det man får kolla på eftersom dockan ansluts via usb-c)

Men i många fall nämns det bara vad som gäller för en monitor, inte flera, så det är svårt att få ett samlat grepp om vad som gäller för 2 skärmar och uppåt.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av hubbe88:

Tjena gott folk.
Jag har en USB-hubb som enligt specifikation klarar av att driva 2st 4K-skärmar i 60Hz. Den är kopplad till min XPS 13 9380 (i5-8265U, 8GB, iGPU intel 620). Jag har två skärmar, en 1080p och en 1440p. Dessa är kopplade med HDMI-kablar (nya kablar, stöder 18 Gbps enligt spec) in i hubben. När jag bara har min 1440p-skärm kopplad till datorn genom hubben får jag full upplösning, men när båda skärmarna är kopplade begränsas upplösningen på båda skärmarna till 1080p. Hubben är kopplad in i en Thunderbolt 3 port på datorn. Jag borde ha gott om bandbredd, är det någon av er som vet vad som kan vara fel här? Jag misstänker att "grafikkortet" kan vara den begränsande faktorn. Tacksam för inspel.

Trevlig kväll!

Vilken hz kör du skärmarna i förresten? För i 60Hz verkar det ju vara 1080p som gäller. Men det går inte att ställa ner frekvensen till 30Hz på 1440p skärmen?

Edit: Kollade på mina skärmar nu. Nu är visserligen båda mina skärmar 1080p men under "display options" - > "advanced display settings" -> "Display adapter properties" -> "Monitor". Prova ändra till 30 hz där så borde det funka. Sen vill man kanske inte köra i 30Hz, faktiskt aldrig provat men borde vara jobbigt?

Argh, provade nu på min ena skärm som är lite äldre, går inte att köra med, flimrar enormt. Kikade på andra skärmen nu men där gick det bara att ställa ner till 50Hz. Men kolla om du kan sänka frekvensen.

Kolla "list all modes" Det är möjligt att det går att köra 1440p i t.ex 50Hz, fast det inte står i specsen för dockan / huben.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Peter77:

Eh, jag pastade ju rakt upp och ner vad som står där?

2 x HDMI (4k @ 30Hz eller FullHD @ 60Hz) <-- Vad betyder fullHD?

Jag hjälper dig:

https://en.wikipedia.org/wiki/1080p

Som sagt, detta är rakt upp och ner från specsen. Tycker du det är att jag "tolkar" så får det stå för dig.
Jag utgår från vad som står i specifikationerna och inget annat, har du några vidare synpunkter på vad som står i specifikationerna så får du ju kriga vidare med tillverkaren.

Jösses vad aggro man kan bli bara för att någon genuint försöker bidra till tråden.

Vem tror du kommer tro på att det i specifikationerna stod "Så vad jag kan se stöder den över 1080p på 2 skärmar via hdmi, men då bara i 30hz, Vid 60Hz stöder den bara fullhd 1080p." och att du bara kopierade och klistrade in det ordagrant?

Citat:

Jag är inte intresserad av att tjafsa inbördes utan jag försöker hjälpa ts att hitta vad det är som begränsar. Och i specsen finns svaret. Punkt slut. 1080p är full hd.

Och eftersom inget mer nämns än 1080p så ska man ju inte börja spekulera vad som gäller för 1440p och uppåt, för det i min värld är att tolka, att copy/pasta exakt vad som står i specsen är INTE det.

Som om inte jag också försöker hjälpa TS. Känn dig fri att posta dina inskränkta, överförenklade slutsatser hur mycket du vill, men låt bli att använda dem för att gå till obefogad attack mot andra medlemmar.

Citat:

Hade man kunnat köra något mer än 1080p på 2 skärmar i 60Hz hade det ju stått i specifikationerna. Nu gör det inte det, så jag tycker det är ganska enkelt.

Varför ljuger du? Oräkneliga dockor, adaptrar och liknande produkter har marknadsförts och marknadsförs dagligen utan att motsvarande uppgift framgår i specifikationerna. Exempelvis är det vanligt att det står att 4K @ 60 Hz stöds, men ingenting om 1440p @ 144 Hz, och att det sistnämnda likväl fungerar utmärkt.

Citat:

Det står klart och tydligt att 1080p x 2 skärmar vid 60Hz är det som gäller och det är det vi får utgå ifrån. Så det är inte jag som tolkar eller spekulerar här.

End of story. Jag kommer inte att bemöta några fler inlägg från dig i frågan.

Du tolkar visst; jag har till och med förklarat exakt hur, men du kanske struntade i att läsa det. Det enda som står klart och tydligt är att 2 × 1080p @ 60 Hz och 2 × 4K @ 30 Hz fungerar, men det står ingenting om vad som fungerar eller inte i 1440p. Det kan mycket väl vara så att 30 Hz är max där, men det går inte att säga utifrån den tillgängliga informationen. Det är du som talar i absoluta termer utan belägg, inte jag.

Eftersom du verkar strunta i vad jag skriver – och, framförallt, eftersom tråden behöver det – provar jag att åkalla @Laxpudding som har betydligt mer erfarenhet och kunskap än jag på området.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jösses vad aggro man kan bli bara för att någon genuint försöker bidra till tråden.

Vem tror du kommer tro på att det i specifikationerna stod "Så vad jag kan se stöder den över 1080p på 2 skärmar via hdmi, men då bara i 30hz, Vid 60Hz stöder den bara fullhd 1080p." och att du bara kopierade och klistrade in det ordagrant?

Som om inte jag också försöker hjälpa TS. Känn dig fri att posta dina inskränkta, överförenklade slutsatser hur mycket du vill, men låt bli att använda dem för att gå till obefogad attack mot andra medlemmar.

Varför ljuger du? Oräkneliga dockor, adaptrar och liknande produkter har marknadsförts och marknadsförs dagligen utan att motsvarande uppgift framgår i specifikationerna. Exempelvis är det vanligt att det står att 4K @ 60 Hz stöds, men ingenting om 1440p @ 144 Hz, och att det sistnämnda likväl fungerar utmärkt.

Du tolkar visst; jag har till och med förklarat exakt hur, men du kanske struntade i att läsa det. Det enda som står klart och tydligt är att 2 × 1080p @ 60 Hz och 2 × 4K @ 30 Hz fungerar, men det står ingenting om vad som fungerar eller inte i 1440p. Det kan mycket väl vara så att 30 Hz är max där, men det går inte att säga utifrån den tillgängliga informationen. Det är du som talar i absoluta termer, inte jag.

Eftersom du verkar strunta i vad jag skriver – och, framförallt, eftersom tråden behöver det – provar jag att åkalla @Laxpudding som har betydligt mer erfarenhet och kunskap än jag på området.

Jag har fortfarande bara copy/pastat vad som står i specifikationerna och förklarat att det är det jag utgår ifrån. Löjligt att börja tillkalla hjälp för att få medhåll i tråden faktiskt. Då handlar det ju inte längre om att hjälpa trådstartaren, mer om att du vill ha rätt.

Ditt inlägg är nu rapporterat.

Jag tycker inte du bidrar direkt när det första du gör i tråden är att gå in och hacka på en annan medlems inlägg faktiskt, om jag ska vara ärlig.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jösses vad aggro man kan bli bara för att någon genuint försöker bidra till tråden.

Vem tror du kommer tro på att det i specifikationerna stod "Så vad jag kan se stöder den över 1080p på 2 skärmar via hdmi, men då bara i 30hz, Vid 60Hz stöder den bara fullhd 1080p." och att du bara kopierade och klistrade in det ordagrant?

Som om inte jag också försöker hjälpa TS. Känn dig fri att posta dina inskränkta, överförenklade slutsatser hur mycket du vill, men låt bli att använda dem för att gå till obefogad attack mot andra medlemmar.

Varför ljuger du? Oräkneliga dockor, adaptrar och liknande produkter har marknadsförts och marknadsförs dagligen utan att motsvarande uppgift framgår i specifikationerna. Exempelvis är det vanligt att det står att 4K @ 60 Hz stöds, men ingenting om 1440p @ 144 Hz, och att det sistnämnda likväl fungerar utmärkt.

Du tolkar visst; jag har till och med förklarat exakt hur, men du kanske struntade i att läsa det. Det enda som står klart och tydligt är att 2 × 1080p @ 60 Hz och 2 × 4K @ 30 Hz fungerar, men det står ingenting om vad som fungerar eller inte i 1440p. Det kan mycket väl vara så att 30 Hz är max där, men det går inte att säga utifrån den tillgängliga informationen. Det är du som talar i absoluta termer utan belägg, inte jag.

Eftersom du verkar strunta i vad jag skriver – och, framförallt, eftersom tråden behöver det – provar jag att åkalla @Laxpudding som har betydligt mer erfarenhet och kunskap än jag på området.

Att utgå ifrån specifikationer och dra slutsats därav är väl betydligt mindre tolkning än att säga att andra dockor stödjer mer än vad specifikationerna säger? Man får väl ha som utgångspunkt att specifikationerna är det som gäller? Allt utöver det är ju rena spekulationer

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

Att utgå ifrån specifikationer och dra slutsats därav är väl betydligt mindre tolkning än att säga att andra dockor stödjer mer än vad specifikationerna säger? Man får väl ha som utgångspunkt att specifikationerna är det som gäller? Allt utöver det är ju rena spekulationer

Jag menar det.

Ser inte direkt något konstigt i att lägga fram de angivna specifikationerna och utgå från att det är det som gäller, det är ju att hålla sig till den faktan man har.

Istället börja "förklara exakt vad som gäller" där man börjar prata om hur det brukar och kan vara...
Och komma med anklagelser om att ljuga och hacka och gud vet allt.

Men men, inlägget är som sagt rapporterat iallafall. Vad som händer med det bryr jag mig inte om, men tycker inte att det är ett okej forumbeteende.

Och angående "vem som kommer att tro på att jag bara pastade in vad som står i specifikationerna" anser jag är ganska enkelt, om man bara faktiskt kollar specifikationerna, till vilka jag till och med länkat. Men det har uppenbart herr Alling inte gjort. Det är ganska tydligt från början vem som söker konflikt och är aggressiv.

Hoppas MOD ser inlägget som rapporterades och går in och rensar i tråden lite.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

Att utgå ifrån specifikationer och dra slutsats därav är väl betydligt mindre tolkning än att säga att andra dockor stödjer mer än vad specifikationerna säger? Man får väl ha som utgångspunkt att specifikationerna är det som gäller? Allt utöver det är ju rena spekulationer

Men specifikationerna säger ju ingenting om 1440p, så hur kan man dra en slutsats utifrån specifikationerna i det här fallet? 1440p@60Hz kräver mindre bandbredd än 4K@30Hz, så klara hubben faktiskt två skärmar i 4K@30Hz så är det rimligt att anta att den även klarar två skärmar i 1440p@60Hz. Att specen inte nämner 1440p är troligtvis för att det är en mycket mindre efterfrågad upplösning, och specifikationerna för såna här produkter utelämnar nästan alltid viktig information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Men specifikationerna säger ju ingenting om 1440p, så hur kan man dra en slutsats utifrån specifikationerna i det här fallet? 1440p@60Hz kräver mindre bandbredd än 4K@30Hz, så klara hubben faktiskt två skärmar i 4K@30Hz så är det rimligt att anta att den även klarar två skärmar i 1440p@60Hz. Att specen inte nämner 1440p är troligtvis för att det är en mycket mindre efterfrågad upplösning, och specifikationerna för såna här produkter utelämnar nästan alltid viktig information.

Det är möjligt, men anser att det är mer rimligt att dra en slutsats utifrån vad som står i specifikationerna, än vad som inte gör det.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av BananaFace:

Att utgå ifrån specifikationer och dra slutsats därav är väl betydligt mindre tolkning än att säga att andra dockor stödjer mer än vad specifikationerna säger? Man får väl ha som utgångspunkt att specifikationerna är det som gäller?

Då missförstod du mitt exempel, för det handlade inte om huruvida mer "än vad specifikationerna säger" stöds eller inte, utan om att kunna förstå specifikationers innebörd och att denna dessutom inte alltid är entydig.

Till exempel: När det i specifikationerna för en produkt anges att 4K @ 60 Hz stöds kan man i många fall med nästintill total säkerhet därmed konstatera att även 1440p @ 144 Hz kommer funka, i vissa fall kan man med nästintill total säkerhet konstatera att det inte kommer funka, och i åter andra fall får man nöja sig med en gissning på gråskalan däremellan.

Citat:

Allt utöver det är ju rena spekulationer

Precis! Spekulationer är just allt vi har att tillgå om inte mer information framkommer. Problemet är att en viss deltagare i tråden vägrar medge detta, och dessutom går till helt obefogad attack när hans bergsäkert fastslagna, obelagda slutsats ifrågasätts.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hubbe88:

Tjena gott folk.
Jag har en USB-hubb som enligt specifikation klarar av att driva 2st 4K-skärmar i 60Hz. Den är kopplad till min XPS 13 9380 (i5-8265U, 8GB, iGPU intel 620). Jag har två skärmar, en 1080p och en 1440p. Dessa är kopplade med HDMI-kablar (nya kablar, stöder 18 Gbps enligt spec) in i hubben. När jag bara har min 1440p-skärm kopplad till datorn genom hubben får jag full upplösning, men när båda skärmarna är kopplade begränsas upplösningen på båda skärmarna till 1080p. Hubben är kopplad in i en Thunderbolt 3 port på datorn. Jag borde ha gott om bandbredd, är det någon av er som vet vad som kan vara fel här? Jag misstänker att "grafikkortet" kan vara den begränsande faktorn. Tacksam för inspel.

Trevlig kväll!

Hubben du har köpt är förmodligen fel för ditt ändamål. Dess troliga gräns är 9 Gbps vilket räcker för en 4K/30 (≈9 Gbps) eller två 1080p/60-skärmar (≈4,5 Gbps) där 1440p/60 kräver ≈7 Gbps. Så med två skärmar är 1080p max.

Informationen är som annars för den här typen av produkter bristfällig med vad som fungerar eller inte. Kombinerat med den ständig otydligheten om vad som är möjligt via USB-C på datorerna.

Sällan helt enkelt att lösa liknande problem. Finns omvandlare för bild som klarar 18 Gbps utan problem. Men när alla finesser och allt ska samsas i en och samma hub är det inte säkert man får över den totala bandbredden. Gränsen kan sitta i såväl hub som i dator.

Permalänk
Medlem

Hej allihopa, tackar ödmjukt för alla insiktsfulla inlägg, och resten var väl ganska intressant också hehe. Först och främst känner jag mig lite dum, att jag kunde läsa fel i specifikationen för hubben, 4K@30Hz är det ju så klart. Jag måste blandat ihop det med specsen för mina kablar som stöder 4K@60Hz. Jag antar att det är precis som @Laxpudding skriver att hubben endast klarar av att driva en (1) 4K@30 eller två 1080@60, jag gjorde en feltolkning av specen och trodde att den hade stöd för 2x4K. För att få min arbetsstation som jag vill ha den får jag nog punga ut för en riktig TB-hubb med högre bandbredd. Jag drar slutsatsen att hubben är problemet. Åter igen, tack för alla svar. Vi kan anse problemet som löst och tråden som klar, jag undanber vänligast vidare inlägg. Tack alla experter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hubbe88:

Hej allihopa, tackar ödmjukt för alla insiktsfulla inlägg, och resten var väl ganska intressant också hehe. Först och främst känner jag mig lite dum, att jag kunde läsa fel i specifikationen för hubben, 4K@30Hz är det ju så klart. Jag måste blandat ihop det med specsen för mina kablar som stöder 4K@60Hz. Jag antar att det är precis som @Laxpudding skriver att hubben endast klarar av att driva en (1) 4K@30 eller två 1080@60, jag gjorde en feltolkning av specen och trodde att den hade stöd för 2x4K. För att få min arbetsstation som jag vill ha den får jag nog punga ut för en riktig TB-hubb med högre bandbredd. Jag drar slutsatsen att hubben är problemet. Åter igen, tack för alla svar. Vi kan anse problemet som löst och tråden som klar, jag undanber vänligast vidare inlägg. Tack alla experter!

Du ska få ett sista inlägg Utöver det jag skrivit #19028849 - Har jag en dator med nästintill liknande specifikation. I vart fall är GPU, RAM likadana. Som nämnt tidigare i tråden kör jag en HP Thunderbolt Dock 120W G2. Med två stycken skärmar á 4K @ 60hz.

Vad som är flaskhalsen i mitt fall är att CPU samt GPU går på högvarv och gör det helt omöjligt att arbeta på ett bra sätt då jag arbetar med flera saker samtidigt med denna upplösning - T.ex. Aktivitet i ett pågående Microsoft Teams samtal/video/skärmdelning eller annan liknande tjänst eller flera program öppna m.m. Saker och ting säckar ihop...

Ska byta upp mig inom kort till en annan bärbar dator med mycket bättre CPU och dedikerad GPU som förmodligen löser alla mina bekymmer

Nu får du avsluta om du vill

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070