Biltemahoj eller begagnad Trek/Cresent-Hybrid?

Permalänk

Biltemahoj eller begagnad Trek/Cresent-Hybrid?

Så till sommarjobbet tänkte ja att de skulle ju vara billigt och grym träning att pendla med cykel varje dag! Är en sträcka på ca 6km enkel resa så det i sig kommer bli toppen!

Men frågan är vad man ska leta efter? Är rätt säker på att jag vill ha en hybridcykel, med ramstorlek större (55+). Biltema har en som ser väldigt bra ut: Roller - integrerade växlar, 58cm ramstorlek, känns som en stabil hoj helt enkelt!

Men det är högtryck på cykelförsäljningen så det lär dröja några veckor innan den kommer i lager igen. Samtidigt har jag hittat en crescent och en trek i samma prisklass, men då med några år på nacken. I dagsläget har jag en enpetad crescent äldre än mina föräldrar, så vet att det inte har nån som helst betydelse. Och fler begagnade lär ju komma ut.

Men vad tror ni? Tycker biltemas verkar grymt bra speccad, underhållsfri och stor, typ allt jag söker. Alla svat uppskattas

Ha de fint!

Fel länk
Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem

Vad jag reagerade på var att den var väldigt tung.
Skulle föredra en Trek/Crescent som man vet har kvalitet.
Sen som med allt annat är ju regelbunden service A&O.

Permalänk
Medlem

För att cykla 6 km t o r behöver du inte mycket till cykel och 3999:- låter ju som ett finfint pris. Jag hade nog köpt den nya cykeln, om du inte vet vad för fel du skall leta efter på en äldre. Det är ju kanske också trevligt att sparka igång en ny och bra vana med något som du tar mödomen på själv

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Köp begagnat, du kommer bara tröttna på feltema-cykeln, visst den är billig, men det är just det.. Den är billig, tråkiga komponenter och tung + att den suger åt sig rost

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Samsung Sverige

Om du är bekväm med att själv skruva i cykeln kan en begagnad fungera alldeles utmärkt, men om det är lite mer garanterat problemfritt ägande i sommar är nog den nya cykeln lämpligare. Det kan snabbt sticka iväg slantar om du behöver lämna in en cykel på verkstad för fix.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk

Spontant... ALDRIG Biltema, så länge det inte kommer till "använd EN gång prylar".
Skulle kolla blocket efter något som ser hyfsat ut. Kan du mecka själv så är det en baggis att fixa till i princip allt.
OM du bor i trakterna av Skåne så har jag en hybrid ståendes som kan överlämnas till "swec-pris".

Permalänk
Skrivet av SweMerlin:

För att cykla 6 km t o r behöver du inte mycket till cykel och 3999:- låter ju som ett finfint pris. Jag hade nog köpt den nya cykeln, om du inte vet vad för fel du skall leta efter på en äldre. Det är ju kanske också trevligt att sparka igång en ny och bra vana med något som du tar mödomen på själv

Nej det räcker egentligen med 3 växlar och bra pumpade däck för min del, men vill ändå ha nåt som håller! Har inte direkt nån koll vad man letar efter med nog känner jag om nåt är heltokigt åtminstone

Skrivet av Samsung:

Om du är bekväm med att själv skruva i cykeln kan en begagnad fungera alldeles utmärkt, men om det är lite mer garanterat problemfritt ägande i sommar är nog den nya cykeln lämpligare. Det kan snabbt sticka iväg slantar om du behöver lämna in en cykel på verkstad för fix.

Har skruvat mycket bil och lite cykel, så är nog inget problem. Verkstäder undviker jag gärna förstås, men sålänge det går att laga med en bahco-sats åh basic cykel-verktyg ska det nog gå!

Skrivet av tallegran:

Spontant... ALDRIG Biltema, så länge det inte kommer till "använd EN gång prylar".
Skulle kolla blocket efter något som ser hyfsat ut. Kan du mecka själv så är det en baggis att fixa till i princip allt.
OM du bor i trakterna av Skåne så har jag en hybrid ståendes som kan överlämnas till "swec-pris".

Tyvärr bor jag helt tvärtom, uppe i Luleå, men tackar för erbjudandet och tipsen!

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem

Av egen erfarenhet och som andra sagt. Om det BARA är denna sommaren ta biltemacykeln, den kommer göra sitt jobb bra utan att du behöver bry dig. Ska du ha den längre än så ta nån av de begagnade, blir lite mekande redan från början men de kommer hålla i många år.

Permalänk
Skrivet av Devien:

Av egen erfarenhet och som andra sagt. Om det BARA är denna sommaren ta biltemacykeln, den kommer göra sitt jobb bra utan att du behöver bry dig. Ska du ha den längre än så ta nån av de begagnade, blir lite mekande redan från början men de kommer hålla i många år.

Några dagar sen men nej jag tänker att jag ska ha cykeln några år framöver, brukar cykla runt stan och fiska också så köper gärna nåt jag kan ha några år.

Har förövrigt om nån kunnig råkar läsa hittat dessa Fixie cyklar från bikester, är det något att ha? Hur är det att cykla med enväxlat (ja min gammelcrescent jag har är enväxlad men gissar på att utväxlingen är mer genomtänkt på en sånhär modell)?

Fixie Blackheath

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem

Normalt sett skulle jag aldrig rekommendera en Biltema-cykel, men den i länken är ändå ganska ok. De svaga punkterna är, som på alla billiga cyklar, hjulen (ekerspänning och fälgkvalitet), vevlagret (oftast superbilliga och kassa) och styrlagret. Men växlar och bromsar är ok. Shimano Nexus är helt ok prylar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sten sax påse:

Några dagar sen men nej jag tänker att jag ska ha cykeln några år framöver, brukar cykla runt stan och fiska också så köper gärna nåt jag kan ha några år.

Har förövrigt om nån kunnig råkar läsa hittat dessa Fixie cyklar från bikester, är det något att ha? Hur är det att cykla med enväxlat (ja min gammelcrescent jag har är enväxlad men gissar på att utväxlingen är mer genomtänkt på en sånhär modell)?

Fixie Blackheath

Fixie är bara dumt och korkat. Jag trodde den trenden dog för tio år sen, när tillräckligt många vurpat pga pedalkontakt i sväng, sönderbromsade bakdäck, dålig bromsförmåga och alla besvärliga situationer när utväxlingen är för hög eller för låg.

Enväxlat med frihjul kan vara ok, just för att slippa växlarna. Med fast nav är enbart korkat.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Kika på XXL annars då? Köpte nyligen en ny cykel till sonen därifrån. Lätt och fin ram, bra komponenter och nästan halva priset emot likvärdig cykel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kika ut 3st kandidater på Facebook market för under 800 spänn och far å provcykla bara. Köp den som känns bäst ✌️ Min cykel gick på 300 kr (nån random MTB med gathjul) och gummans 500 kr (typ Biltema).

Innan du ska dra 1.5 mil+ enkel, terrängköra eller jaga tider kan du nog ha vilket skrot som helst som känns bra för din röv å längd vid provkörningen. 6km på cykel går förvånande snabbt på de flesta ställen i landet

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Jag föreslår en moped med soppa för enkelresa, så du måste "släpa" hem den från jobbet för lite extra träning

Annars skulle jag nog säga att nästan vilken cykel som helst funkar bra så länge man tar hand om den.
En gammal "postcykel" rullar bra och är sabla stabil

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Sten sax påse:

Har förövrigt om nån kunnig råkar läsa hittat dessa Fixie cyklar från bikester, är det något att ha? Hur är det att cykla med enväxlat (ja min gammelcrescent jag har är enväxlad men gissar på att utväxlingen är mer genomtänkt på en sånhär modell)?

Saknar ju fästen för pakethållare och skärmar också tror jag. Så den är inte allt för praktisk.

Skrivet av cyklonen:

Fixie är bara dumt och korkat. Jag trodde den trenden dog för tio år sen, när tillräckligt många vurpat pga pedalkontakt i sväng, sönderbromsade bakdäck, dålig bromsförmåga och alla besvärliga situationer när utväxlingen är för hög eller för låg.

Enväxlat med frihjul kan vara ok, just för att slippa växlarna. Med fast nav är enbart korkat.

FIXIE Inc har flip flop nav så att man kan välja mellan fixie eller singelspeed med frihjul. Har själv en fixie (utan frihjul) som är kul att ta ut ibland, men det är ju inget jag skulle använda till transport, där funkar det dock med singelspeed om man inte bor allt för backigt.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Trenden med fixie tror jag dog för 10 år sedan. Kanske alla hipsters i backiga Majorna tillslut insåg att det som såg coolt ut på cykelbud i superplatta Manhattan inte funkade lika bra i här hemma?

Men gå till Biltema... Och köp ett cykelrrparationskit! Förvånansvärt många specialverktyg för en cykel, men du får allt du behöver för en hundring på Biltema. Sen köper du en begagnad cykel och byter ut kedjan och alla vajrar det första du gör. Sen skruvar du av vevaxeln och kugghjul och rengör rejält. Cykeln blir som ny.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3