Eth och wallet växla till pengar

Permalänk
Medlem

Eth och wallet växla till pengar

Hej,
Jätte knasigt att förstå denna djungel men nu minar min PC på kvällarna via Trex till min exodus wallet.

Hur växlar jag till mig pengar senare?
Hur funkar det?

Har läst om binance, safello, skrill men verkar vara en hel del röra.
Vill någon försöka sig på att hjälpa mig 😓😆

Permalänk
Medlem

Du för över dina ETH från din wallet till en exchange, tex Binance, där kommer du att sälja dina ETH till en fiat valuta, tex EUR. Nu har du EUR på binance kontot, då gör du ett uttag till din bank.

Några andra populära exchanges är Coinbase pro och Kraken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Du för över dina ETH från din wallet till en exchange, tex Binance, där kommer du att sälja dina ETH till en fiat valuta, tex EUR. Nu har du EUR på binance kontot, då gör du ett uttag till din bank.

Några andra populära exchanges är Coinbase pro och Kraken.

Underbart svar!
Vad tycker ni om kryptex som har integrerad miner och wallet och utbetalning i ett?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Ravnit:

Underbart svar!
Vad tycker ni om kryptex som har integrerad miner och wallet och utbetalning i ett?

Är de transparenta med sina avgifter?
Spontana fördomen säger att du förmodligen betalar ganska mycket extra för smidigheten och det är väl anledningen till att det mest talas om lösningar kring Coinbase/Binance osv.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Är de transparenta med sina avgifter?
Spontana fördomen säger att du förmodligen betalar ganska mycket extra för smidigheten och det är väl anledningen till att det mest talas om lösningar kring Coinbase/Binance osv.

Jag vill bara att det funkar, jag kommer skatta om det va det du undrade 😅
ville testa nu när datorn har stått och tuggat i en vecka 😅

Skulle ni annars rekommendera andra wallet och excanges så är jag villig att lära mig 😁

Permalänk
Medlem

Eller menar du att man kanske kan mina till binance direkt?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Ravnit:

Jag vill bara att det funkar, jag kommer skatta om det va det du undrade 😅
ville testa nu när datorn har stått och tuggat i en vecka 😅

Skulle ni annars rekommendera andra wallet och excanges så är jag villig att lära mig 😁

Nej det var inte det jag menade utan deras diverse transaktionsavgifter och så vidare.
Har läst att vissa dylika tjänster tar en ganska stor % och maskerar det mer eller mindre väl för slutanvändaren.

I andra trådar är det rätt ofta Coinbase Pro som verkar tipsas om och det är vad jag använt.
Blir några extra turer mellan Coinbase och Coinbase Pro men det fungerar.

Ex. Asyvans tips i annan tråd.

Skrivet av Asyvan:

Nicehash -> Coinbase -> Coinbase Pro (säljer till Euro) -> Coinbase -> Paypal
Total avgift för hela kedjan 0.5%

Nicehash i hans fall blir givetvis din wallet/pool och i slutändan efter Coinbase kan du exempelvis köra bankkonto/paypal/revolut/wise.
Jag kör själv paypal av den enkla anledningen att jag redan hade det sedan tidigare men Revolut/Wise och dylikt ska ha bättre växlingskurser från EUR.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

wow @Daemon tack för svaren!
Jag har googlat runt lite nu och ser att Coinbase också har en wallet, är det bättre att byta till deras Wallet då kanske?

Tänker då att jag kan köra Coinbase wallet --> Paypal --> Banken
Kan det funka?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Ravnit:

wow @Daemon tack för svaren!
Jag har googlat runt lite nu och ser att Coinbase också har en wallet, är det bättre att byta till deras Wallet då kanske?

Tänker då att jag kan köra Coinbase wallet --> Paypal --> Banken
Kan det funka?

Vet inget om deras wallet men ja den ordningen bör väl fungera, eller Coinbase -> Coinbase Pro -> Banken.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Kollade på en video och vissa anser att mina direkt till coinbase inte är väldens bästa idé, men det du kar 😅

Varför vill man skicka vidare valuta till PRO för?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Ravnit:

Varför vill man skicka vidare valuta till PRO för?

För att minska avgifterna.
Det är väl lite igen att vanliga Coinbase är enklare men tar mer betalt.
Själva transaktionerna man behöver göra bara för att sälja och överföra är dock inget advancerat i Pro heller.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Många banker verkar vara mot coinbase när jag löser i forumen men de måste ändå agera mellanman antar jag. Får väl skicka vidare till paypal i guess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Många banker verkar vara mot coinbase när jag löser i forumen men de måste ändå agera mellanman antar jag. Får väl skicka vidare till paypal i guess.

PayPal tar ut en växlingsavgift på 2.5% så det är inte optimalt, hade rekommenderat att överföra direkt till bankkonto. Vad menar du med att bankerna är "mot Coinbase"?

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

PayPal tar ut en växlingsavgift på 2.5% så det är inte optimalt, hade rekommenderat att överföra direkt till bankkonto. Vad menar du med att bankerna är "mot Coinbase"?

läste artiklar på nätet att vissa banker inte har godkänt överföringar från coinbase, stämmer inte det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

läste artiklar på nätet att vissa banker inte har godkänt överföringar från coinbase, stämmer inte det?

Ingen aning men det låter konstigt och jag har aldrig haft några problem

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Ingen aning men det låter konstigt och jag har aldrig haft några problem

Perfekt, ändrar då så att jag minar till coinbase wallet istället! Tack boys!

Permalänk
Medlem

Jag kör med phoenixminer --> metamask --> binance (säljer) --> konto/paypal/kort

Vet inte riktigt vad avgifterna blir men det är smidiglösning för mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Skrivet av Ravnit:

Perfekt, ändrar då så att jag minar till coinbase wallet istället! Tack boys!

Skulle inte mina direkt till coinbase om du inte tänker sälja vid varje utbetalning.

Sen skulle jag inte flytta fiat direkt från coinbase till bankkonto.
Hitta ett alternativt steg, typ paypal. Kan bli problem om banken inte godkänner transaktionen

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nalle6killer:

Skulle inte mina direkt till coinbase om du inte tänker sälja vid varje utbetalning.

Sen skulle jag inte flytta fiat direkt från coinbase till bankkonto.
Hitta ett alternativt steg, typ paypal. Kan bli problem om banken inte godkänner transaktionen

Hej,
Tanken är att jag ska sälja direkt, ingen idé att hålla ETH för min del när marknaden är som den är och mitt grafikkort var så dyrt 😅

Paypal blir ett bra mellansteg! Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Hej,
Tanken är att jag ska sälja direkt, ingen idé att hålla ETH för min del när marknaden är som den är och mitt grafikkort var så dyrt 😅

Paypal blir ett bra mellansteg! Tack!

Coinbase Wallet är en app och wallet precis som vilken annan som helst. Vill du slippa extra kostnader så får du mina direkt till en adress du har skapat hos Coinbase (INTE Coinbase Wallet).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Coinbase Wallet är en app och wallet precis som vilken annan som helst. Vill du slippa extra kostnader så får du mina direkt till en adress du har skapat hos Coinbase (INTE Coinbase Wallet).

Vänta nu, är inte coinbase wallet och coinbase desamma?

Mitt coinbase wallet och konto är ihopkopplat.
Ser inte ens att det går att mina till coinbase.
När man går in på coinbase och trycker på mining så kommer man till wallet automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Vänta nu, är inte coinbase wallet och coinbase desamma?

Mitt coinbase wallet och konto är ihopkopplat.
Ser inte ens att det går att mina till coinbase.
När man går in på coinbase och trycker på mining så kommer man till wallet automatiskt.

Coinbase är en exchange som du använder för att köpa/sälja krypto. Den har förstås en app (Coinbase) till mobiler. Du får en adress av exchangen för att kunna skicka krypto - använder du den att mina till så skickas det du har minat dit direkt, utan ytterligare stopp på vägen.

Coinbase Wallet är deras wallet-app, dvs. du innehar alla nycklar (istället för att Coinbase har dom). Om du minar dit så kommer du fortfarande vara tvungen att skicka krypto till Coinbase via blockkedjan och får därmed betala alla höga avgifter för ETH. Alltså ingen skillnad mot hur du har haft det hittills.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Fan tack för svaret @nu1mlock jag kollade nu och det stämmer!
Nu har jag minat i 2 dagar till 2 olika plånböcker

Ska jag nu sluta mina till coinbase wallet och börja mina till coinbase direkt eller ska jag avsluta?

har 0,002 ETH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Fan tack för svaret @wh2ne jag kollade nu och det stämmer!
Nu har jag minat i 2 dagar till 2 olika plånböcker

Ska jag nu sluta mina till coinbase wallet och börja mina till coinbase direkt eller ska jag avsluta?

har 0,002 ETH

Jag vet inte vad avgifterna ligger på idag, men gissningsvis försvinner allt du har minat hittills på att skicka till Coinbase. Det kanske till och med är dyrare. Jag skulle ha tänkt att dessa två dagar är tid du har använt för att lära dig, så börja om och mina direkt till Coinbase istället.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag vet inte vad avgifterna ligger på idag, men gissningsvis försvinner allt du har minat hittills på att skicka till Coinbase. Det kanske till och med är dyrare. Jag skulle ha tänkt att dessa två dagar är tid du har använt för att lära dig, så börja om och mina direkt till Coinbase istället.

Fixat! Och bytta miningpool också till nano!
Att mina ihop 0,1 eth tar en evighet!
På nano så är det 0,05 som är gränsen tydligen 😅

Permalänk
Medlem

Man kan även mina direkt till Binance.

Sen kan jag rekommendera Revoult som mellanhand mellan exchange och bankkonto. Om man har en bank som inte vill ta emot transaktioner från crypto exchanges.

Permalänk
Medlem

Tack @Kablash och @nu1mlock jag ska kolla in appen revolut och se om det är något att hantera då.
Såg också att det finns FB grupper där folk skickar pengar och ETH till varandra men då måste tydligen någon gå i god för dig för att göra det och det känns lite risky.

Mitt första flöde om ca 30 dagar ser väl ut enl. följande:
mining till Coinbase (exchange) (med nanopool) --> revolut - > bank
(det blir nog minst transaktionskostnad antar jag).