Får inte internet att funka efter att ha beställt publik ip från bahnhof

Permalänk

Får inte internet att funka efter att ha beställt publik ip från bahnhof

Beställde ikväll en publik Ip från bahnhof eftersom att jag vill kunna portforwarda mina egna servrar, ftp osv.

Nu får jag inte min router att fungera. När jag kopplar in datorn direkt i fiberswitchen så får jag en anslutning ut på nätet och jag kan se att jag blivit tilldelad en ny ip address. När jag kopplar in routern i fiberswitchen får jag däremot ingen uppkoppling alls. Jag har en Netgear Nighthawk R7000.

I gränssnittet ber jag ombedd att skriva in mitt IP nummer samt subnet mask och dns server men det är ingen information som jag blivit tilldelad av bahnhof. Vad ska jag göra för att lösa problemet? Behöver verkligen internet för morgondagens distansarbete!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luksenburg:

När jag kopplar in datorn direkt i fiberswitchen så får jag en anslutning ut på nätet och jag kan se att jag blivit tilldelad en ny ip address.

Har du fyllt i din dators MAC-adress istället för din routers på Bahnhofs hemsida?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Provat skriva in det du blir tilldelad när du kopplar datorn direkt i väggen?

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Provat skriva in det du blir tilldelad när du kopplar datorn direkt i väggen?

japp försöker med det just nu men det går inget vidare

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Har du fyllt i din dators MAC-adress istället för din routers på Bahnhofs hemsida?

hmm ska dubbelkolla. minns inte att jag skrev in nån maxa adress

Permalänk
Medlem

IP adress o sånt ska vara automatiskt.
Du kan kopiera din dators MAC adress till din router. Så "internet" tror att routerns MAC adress är din dators. Så har jag på min router.
Min router visar alltså samma MAC adress utåt som min dator igentligen har.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

IP adress o sånt ska vara automatiskt.
Du kan kopiera din dators MAC adress till din router. Så "internet" tror att routerns MAC adress är din dators. Så har jag på min router.
Min router visar alltså samma MAC adress utåt som min dator igentligen har.

kopierade över mac från datorn till routern nu. vi får se om det fungerar

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

IP adress o sånt ska vara automatiskt.
Du kan kopiera din dators MAC adress till din router. Så "internet" tror att routerns MAC adress är din dators. Så har jag på min router.
Min router visar alltså samma MAC adress utåt som min dator igentligen har.

Hahahaha nu verkar inte internet överhuvudtaget fungera varken via router eller direkt in. Trodde bahnhof var en bra ISP, men efter både strul med internet och Tv överväger jag starkt att byta till Ownit. Inte minst med de extrema körtiderna till supporten och den usla servicen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luksenburg:

Beställde ikväll en publik Ip från bahnhof eftersom att jag vill kunna portforwarda mina egna servrar, ftp osv.

Nu får jag inte min router att fungera. När jag kopplar in datorn direkt i fiberswitchen så får jag en anslutning ut på nätet och jag kan se att jag blivit tilldelad en ny ip address. När jag kopplar in routern i fiberswitchen får jag däremot ingen uppkoppling alls. Jag har en Netgear Nighthawk R7000.

I gränssnittet ber jag ombedd att skriva in mitt IP nummer samt subnet mask och dns server men det är ingen information som jag blivit tilldelad av bahnhof. Vad ska jag göra för att lösa problemet? Behöver verkligen internet för morgondagens distansarbete!!!

låter som vanlig mac låsning, dra ur strömmen ur router och plugga ur datorn, vänta 30min så ska det fungera.
(detta brukar hända om man pluggar i olika saker till media konvertern, jag brukar ringa bahnhof och be dom släppa låsningen dom gånger det inte sker automatiskt)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

låter som vanlig mac låsning, dra ur strömmen ur router och plugga ur datorn, vänta 30min så ska det fungera.
(detta brukar hända om man pluggar i olika saker till media konvertern, jag brukar ringa bahnhof och be dom släppa låsningen dom gånger det inte sker automatiskt)

tycker det är så förbaskat dumt att man inte kan nå dhcp.bahnhof.se från nåt annat nätverk än bahnhofs egna. Hur i helsicke ska jag ändra något på den sidan om inte mitt jäkla internet fungerar.

Permalänk
Medlem

Men har du DHCP på eller statisk IP i routern? Det ska vara DHCP. alltså automatiskt IP. Såg att du tidigare försökte skriva i IP.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Men har du DHCP på eller statisk IP i routern? Det ska vara DHCP. alltså automatiskt IP. Såg att du tidigare försökte skriva i IP.

Jag har ändrat till DHCP igen

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Men har du DHCP på eller statisk IP i routern? Det ska vara DHCP. alltså automatiskt IP. Såg att du tidigare försökte skriva i IP.

Jag får vänta och se om det löst sig av sig självt imorgon. Annars blir det att jag får ringa bahnhof, suck.

Hur borde jag göra under natten? Låta allt vara inkopplat och lösa sig självt eller låta det stå avstängt?

Permalänk
Medlem

Låt det stå på.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Har själv statisk IP men från A3, kanske det funka likt.

Dom skickar iaf en IP till min ledningsägare som i sin tur delar en statisk IP till mig.

Så i routern va jag tvungen att använda "Static IP" sedan fylla i IP Address, Subnet Mask samt Default Gateway för att det skulle funka.

Dock när det blev inkopplat första gången så visste inte min ledningsägare att jag hade valt statisk IP och dom va tvungen att göra en inställning hos sig.

Visa signatur

Intel i7-12700K + Corsair Hydro X XC7 RGB PRO | Asus STRIX Z690-F Gaming WiFi | 32 GB 5200-DDR5
EVGA RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA | WD_Black SN850 1 TB | Kingston NV1 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luksenburg:

tycker det är så förbaskat dumt att man inte kan nå dhcp.bahnhof.se från nåt annat nätverk än bahnhofs egna. Hur i helsicke ska jag ändra något på den sidan om inte mitt jäkla internet fungerar.

Det är väl självklart att Bahnhof DHCP bara är nåbar från deras eget nät

Permalänk

Okej, Nu fungerar allt ironiskt nog igen. Gick helt enkelt bara och la mig och vips på morgonen så vart det som det skulle.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Luksenburg:

Hahahaha nu verkar inte internet överhuvudtaget fungera varken via router eller direkt in. Trodde bahnhof var en bra ISP, men efter både strul med internet och Tv överväger jag starkt att byta till Ownit. Inte minst med de extrema körtiderna till supporten och den usla servicen.

Du lägger allt på Bahnhof alltså?

Skrivet av Luksenburg:

tycker det är så förbaskat dumt att man inte kan nå dhcp.bahnhof.se från nåt annat nätverk än bahnhofs egna. Hur i helsicke ska jag ändra något på den sidan om inte mitt jäkla internet fungerar.

Varför skulle man nå Bahnhofs DHCP utanför deras nät? Låter korkat.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FiveEYZ:

Har själv statisk IP men från A3, kanske det funka likt.

Dom skickar iaf en IP till min ledningsägare som i sin tur delar en statisk IP till mig.

Så i routern va jag tvungen att använda "Static IP" sedan fylla i IP Address, Subnet Mask samt Default Gateway för att det skulle funka.

Dock när det blev inkopplat första gången så visste inte min ledningsägare att jag hade valt statisk IP och dom va tvungen att göra en inställning hos sig.

Med statisk ip måste uppgifterna anges manuellt och dhcp stängas av , den kan annars inte bli statisk för din operatör har inte tillgång till andras utrustning.
TS ville däremot ha publik ip vilket inte innebär att den är statisk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luksenburg:

Okej, Nu fungerar allt ironiskt nog igen. Gick helt enkelt bara och la mig och vips på morgonen så vart det som det skulle.

som sagt mac lås

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.