Sjukt störig flaskhals! Behöver hjälp att identifiera felet

Permalänk
Medlem

Sjukt störig flaskhals! Behöver hjälp att identifiera felet

Hej!

Brukar spendera en hel del tid med att spela ett spel som heter BeamNG drive. Det som stör mig mest av allt är att jag försöker köra spelet i 120 fps men når endast runt 100.

Jag har en Intel 3570K överklockad till 4.3 ghz, som belastas runt 50% på alla kärnor när jag spelar.
Jag har 16GB RAM som ligger på runt 50% fyllnadsgrad.
Jag har ett Gtx 1070 ROG STRIX OC som ligger på runt 50-60% belastning.
Hårddisken belastas ingenting.

Hur kommer det sig att jag bara når 102 fps när allt ligger på halv belastning?
Hjälp en idiot att förstå!

Permalänk
Medlem

en eller flera trådar ligger på 100%, en effekt av att spelet är mindre effektivt trådat.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Samsung Sverige

Har du kollat så att överklockningen är helt stabil? Jag skulle testa att gå tillbaka till stock och samtidigt kolla att minnet körs i rätt frekvens.

Du är säker på att det inte är några kärnor som går för fullt och att resten inte belastas alls, förresten?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Vad är de för spel? Som tidigare nämnt, spelet utnyttjar kanske bara hälften av de tillgängliga kärnorna. Och de är inget du kan göra något åt, men de låter definitivt som att de är cpun som flaskar, (eller rättare sagt, spelet).

Mjukvaran eller kanske Vsync aktiverat i Windows eller i spelet?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

en eller flera trådar ligger på 100%, en effekt av att spelet är mindre effektivt trådat.

De är ju väldigt olika från spel till spel såklart. Men fler än 6 kärnor i spel, behövs ju inte idag om du bara spelar.

Skrivet av Samsung:

Har du kollat så att överklockningen är helt stabil? Jag skulle testa att gå tillbaka till stock och samtidigt kolla att minnet körs i rätt frekvens.

Du är säker på att det inte är några kärnor som går för fullt och att resten inte belastas alls, förresten?

En överklockad cpu ska ge bättre prestanda än stock tills de kraschar, om den kraschar. Men de verkar inte vara problemet för TS.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

När jag kollar i diverse mjukvaror så ser jag att alla kärnor belastas jämnt. Runt 50%.
Klocken är stabil, och har varit det i minst 5 år.
Garfikkortets temp ligger runt 60 grader, Cpu runt 60-70. Ser inga tecken på att nått skulle throttla.
VSync är inte påslaget och allt är satt på 120fps, skärmen rullar 120hz. Minnena rullar 1600mhz vilket dom är skapta för.

Anledningen till att jag tar upp BeamNG är just för att det det spel som är tydligast.

Spelet är som jag skrev BeamNG drive. Har vart med om detta i flera titlar men långt ifrån alla har samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

När jag kollar i diverse mjukvaror så ser jag att alla kärnor belastas jämnt. Runt 50%.
Klocken är stabil, och har varit det i minst 5 år.
Garfikkortets temp ligger runt 60 grader, Cpu runt 60-70. Ser inga tecken på att nått skulle throttla.
VSync är inte påslaget och allt är satt på 120fps, skärmen rullar 120hz. Minnena rullar 1600mhz vilket dom är skapta för.

Anledningen till att jag tar upp BeamNG är just för att det det spel som är tydligast.

Spelet är som jag skrev BeamNG drive. Har vart med om detta i flera titlar men långt ifrån alla har samma problem.

Känner inte alls till BeamNG, men när jag ser youtubeklipp på de så skulle jag säga att de ser ut och vara ett spel som inte är speciellt gpu belastande. Så jag antar att de är spelmotorn som utnyttjar ditt kärnantal dåligt. Testa skruva upp grafiken mer om du kan i spelet. Ökar gpu usage, men cpun står still, då är de cpun/spelet som begränsar.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

När jag kollar i diverse mjukvaror så ser jag att alla kärnor belastas jämnt. Runt 50%.
Klocken är stabil, och har varit det i minst 5 år.
Garfikkortets temp ligger runt 60 grader, Cpu runt 60-70. Ser inga tecken på att nått skulle throttla.
VSync är inte påslaget och allt är satt på 120fps, skärmen rullar 120hz. Minnena rullar 1600mhz vilket dom är skapta för.

Anledningen till att jag tar upp BeamNG är just för att det det spel som är tydligast.

Spelet är som jag skrev BeamNG drive. Har vart med om detta i flera titlar men långt ifrån alla har samma problem.

Tror att flaskhalsen är din CPU. 3570k är en CPU som har fyra kärnor och fyra trådar. Från cirka 2013.
Har en gammal 4670k lätt överklockad till 4GHz på alla kärnor, och den presterar jättebra "i allt" utom i spel. Där presterar den bara som en nyinköpt "Elgiganten-dator" från 2020..

Tror den största flaskhalsen alltså ligger i din CPU. Får du 100fps bör du vara rätt nöjd med tanke på nästan 10 år gammal hårdvara. (Allt över 40fps räknas som spelbart).

"BeamNG" påminner om MadOnion 2001. (3Dmark2001) Där får förvisso till och med 4670 integrerad grafik mer än 250FPS som minimum, oftare över 500..

Med modernare CPU (3700X) och 1660S så blir frameraten över 999. (Räknaren går inte högre än 999 FPS).
Bild på det jag menar: https://tpucdn.com/download/images/21_large-v1144842660.png

Givetvis snackar du inte samma spel som det jag tänker på, men kom spontant på det när jag läste ditt inlägg. Verkar inte vara så jätteavancerat spel för att ens sänka ett 10 år gammalt system.

Men tror som sagt att din CPU inte riktigt "orkar leverera".

Edit från hemsidan:
Recommended Requirements

Normal setting at 1080p

OS: Windows 10 64-Bit
CPU: AMD Ryzen 7 1700 3.0Ghz / Intel Core i7-6700 3.4Ghz (or better)
RAM: 16 GB RAM
GPU: AMD R9 290 / Nvidia GeForce GTX 970

-Alltså en åttakärnig CPU som "recommended", alternativt en åttatrådad gammal i7..
En i5 har/hade bara 4 kärnor/4 trådar. DÄR har du alltså flaskhalsen.

Försök att stänga ner allt annat i OS (Browsers, notepad etc.) när du kör spelet, så minskar du stressen på CPU.
Ungefär så gjorde "vi på den gamla goda tiden" när CPU enbart var enkärniga. Tänk lite samma tänk alltså.
Bör ge mer FPS. (Men 100 tycker jag du kan vara rätt nöjd med med tanke på hårdvaran).

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Hej!

Brukar spendera en hel del tid med att spela ett spel som heter BeamNG drive. Det som stör mig mest av allt är att jag försöker köra spelet i 120 fps men når endast runt 100.

Jag har en Intel 3570K överklockad till 4.3 ghz, som belastas runt 50% på alla kärnor när jag spelar.
Jag har 16GB RAM som ligger på runt 50% fyllnadsgrad.
Jag har ett Gtx 1070 ROG STRIX OC som ligger på runt 50-60% belastning.
Hårddisken belastas ingenting.

Hur kommer det sig att jag bara når 102 fps när allt ligger på halv belastning?
Hjälp en idiot att förstå!

Testa att slå av HT, kan vara så att du får en massa trådstarter som inte får minne tillräckligt snabbt, dvs en massa latency.

[EDIT]
Oooops my bad, såg inte att CPUn inte hade HT. Tror hursomhelst att du har en flaskhals i form av bandbredd någonstans, mest troligt mellan CPU och RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Testa att slå av HT, kan vara så att du får en massa trådstarter som inte får minne tillräckligt snabbt, dvs en massa latency.

[EDIT]
Oooops my bad, såg inte att CPUn inte hade HT. Tror hursomhelst att du har en flaskhals i form av bandbredd någonstans, mest troligt mellan CPU och RAM.

Snarare är flaskhalsen fyra kärnor för få..
Lagt märke till liknande på min gamla intel-burk (4670 klockad 4GHz), alltså en i5 med bara 4 kärnor. Spel som bara kräver en kärna, är den i princip "modern", men spel som kräver mer av CPU, så sackar den efter. Inte så det blir ospelbart, men ungefär 50% ger den jämfört med 8-kärnig/16-trådig Ryzen. När spelet blir "mer intensivt", så sackar 4-trådig CPU betydligt. TS spel kräver antagligen rätt mycket av CPU.

Permalänk

Testa överklocka RAM till 1833 sedan 2166Mhz och se om du får någon prestandaökning, annars får du troligvis byta plattform.

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"

Permalänk
Medlem

Okej, det verkar ju som att min trogna maskin helt enkelt inte riktigt är så ny som den en gång var. Jag har tittat på att bygga nytt sen Ryzen 5000 serien släpptes så det kanske är lika bra att slå slag i saken och helt enkelt bygga om lite. En 5900x är inte så farligt dyr med tanke på vad den ger i prestanda och funktioner (alltid stört mig på att 3570K inte har VT-d).

Tack för svaren!

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av TaunyTiger:

En överklockad cpu ska ge bättre prestanda än stock tills de kraschar, om den kraschar. Men de verkar inte vara problemet för TS.

Det finns exempel på när en överklockning som ligger precis på gränsen till stabil faktiskt presterar sämre. Det är inte tillräckligt instabilt för att orsaka en blåskärm, men tillräckligt för att ge andra problem. Ytterligare en aspekt är ökad throttling om kylningen inte räcker till för högre vcore.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Okej, det verkar ju som att min trogna maskin helt enkelt inte riktigt är så ny som den en gång var. Jag har tittat på att bygga nytt sen Ryzen 5000 serien släpptes så det kanske är lika bra att slå slag i saken och helt enkelt bygga om lite. En 5900x är inte så farligt dyr med tanke på vad den ger i prestanda och funktioner (alltid stört mig på att 3570K inte har VT-d).

Tack för svaren!

Uppgraderade från 3570K (4.2GHz) till 2700X, FPS i PUBG gick upp med 40% på ett Zotac 1070 och det blev mindre stutters också. Den håll i många år, men nu får den pumpa Minecraft på min sons rum i stället. 3570K är väldigt väldigt när att vara 10 år gammal nu

Sitter på en 3900X nu. Steget från en 2700X till 5900X är märkbart och skillnaden mellan en 3570K och en 2700X var stoooor.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Uppgraderade från 3570K (4.2GHz) till 2700X, FPS i PUBG gick upp med 40% på ett Zotac 1070 och det blev mindre stutters också. Den håll i många år, men nu får den pumpa Minecraft på min sons rum i stället. 3570K är väldigt väldigt när att vara 10 år gammal nu

Sitter på en 3900X nu. Steget från en 2700X till 5900X är märkbart och skillnaden mellan en 3570K och en 2700X var stoooor.

Det låter ju lovande! Jag håller på ganska mycket med utveckling etc så jag kommer att försöka köra min Windowsinstallation virtuellt i fedora bara för att slippa dual boot. För mig väger det mellan 5900x eller 5950x men det är sån sjuk prisskillnad på dom två och prestandan är väll inte direkt on par med dom extra kronorna. Men det största problemet verkar ju ändå vara att ens få tag på en processor.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av bagfalls:

Det låter ju lovande! Jag håller på ganska mycket med utveckling etc så jag kommer att försöka köra min Windowsinstallation virtuellt i fedora bara för att slippa dual boot. För mig väger det mellan 5900x eller 5950x men det är sån sjuk prisskillnad på dom två och prestandan är väll inte direkt on par med dom extra kronorna. Men det största problemet verkar ju ändå vara att ens få tag på en processor.

Du ska göra ganska tunga flertrådade grejer om 5950x ska vara värt det i mina ögon. Jag hade kört på 5900x om du får tag på en.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung