Helgsnack: Vilken är din mest betydande uppgradering någonsin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogg:

Min surface pro 3 används inte alls numer, som laptop har jag en XPS 13 (9360) som inte är supermycket större, har touchskärm som jag aldrig använder och fungerar klockrent.
Gillade aldrig surfacens tangentbord och använde den aldrig som platta.

Kanske ska slänga upp en annons på marknaden, vad kan man ta för en sån sak? 1000kr?

Tja om inte annat kan du ju köra Linux på den, smidigt när man behöver vissa verktyg samt använder jag den när jag flashar firmware på z-wave enhter osv Lägg upp den på tradera så kan du nog få mer än 1000kr
"Plast tangentbordet" gillar jag inte, deras nyare med textur är nice med den nya musplattan.
jag använder min varje dag, när man ligger i sängen och använder tangentbordet som ställ för att slö surfa eller kolla film.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle2000:

Från CRT till TFT var en trevlig uppgradering.
Från diskett till CD likaså.

Gick från Sony Multiscan E500 21" till någon LG TFT tror jag.

Men kanske var ändå steget från 3,5" 1,44MB diskett till CD-ROM på ca 700 MB på något sätt ännu mera betydelsefullt.

Där! Steget till CD-ROM. Vi var sena på bollen och alla andra började köpa dator via jobbet under andra halvan av 90-talet och då fick de med CD-spelare. Jag var så avundsjuk. En helt ny värld öppnade sig när farsgubben äntligen beställde hem vår första CD-spelare.

Aldrig mer behöva byta mellan 20 disketter för att installera Windows. Apropå det så var ju iofs Windows 95 en helt otrolig upplevelse.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Det finns många sådana ögonblick, men ett axplock:

Nvidia Riva 128 -> 3dfx Voodoo 2
Uppringt 56K -> ”Bredband” via kabel-tv
19-tum CRT -> 24-tum Widescreen VA-LCD

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Tja om inte annat kan du ju köra Linux på den, smidigt när man behöver vissa verktyg samt använder jag den när jag flashar firmware på z-wave enhter osv Lägg upp den på tradera så kan du nog få mer än 1000kr
"Plast tangentbordet" gillar jag inte, deras nyare med textur är nice med den nya musplattan.
jag använder min varje dag, när man ligger i sängen och använder tangentbordet som ställ för att slö surfa eller kolla film.

Jag har 4:ans tangentbord på den, med större trackpad och den sköna texturen. Originalet var ju horribelt

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

1. Första riktiga ljudkortet.
2. Första 3d FX kortet.

Helt klart ljudkort!
Kommer också ihåg skillnaden i Q2 och Unreal när vi skaffade Voodoo2! Vet att vi gick runt och tog screenshoots för att visa skillnaden.

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk
Medlem

Har varit med hela uppgraderings racet från Luxor Video Entertainment System (Fairchild Channel F) till idag. Men det första som dök upp i huvudet när jag läste rubriken var

Risig kontorsstol från kompisens mammas jobb till en Kinnarps 8000 stol under WOW tiden.
Att kunna köra en hel raid på kvällen utan att ha ont i ryggen på jobbet dan efter.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Ssd och när man slapp mus med kula,

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Plug & Play
När man slapp konfigurera kort i datorn via jumprar på kortet för att välja tex irq, och sedan även ändra i en drivarrutins config fil och välja en massa minnesaddresser och gud vet vad för att få något att fungera

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att så här mycket senare bedöma vilken uppgradering som gav störst verkan, men i alla fall de två första innebar att prestandan i princip tredubblades varje gång.

Först gick jag från IBM 486SLC2 66 MHz med Trident 2D-kort till Pentium II 300 MHz och ATI Rage LT Pro 3D grafikchip.
Den byttes två år senare till Pentium III 800 MHz och Asus GeForce 256 DeLuxe. (Denna dator har sedan uppdaterats inkrementellt till vad jag har i dag.)

Nu nöjer jag mig med att uppdatera när prestandan (för aktuell komponent) kan fördubblas vid bibehållen prisnivå.

Permalänk
Medlem

När jag övergick från en bärbar som i princip bootade med Lubuntu och kunde läsa mail till min första självbyggda stationära med 6700K och 980ti.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Jag tror att det står mellan två olika:
1. När jag gick på högskolan och bytte ut min IBM T22 mot en Lenovo S430. Rätt fet skillnad i prestanda.
2. När jag bytte mit GTX 660 TwinFrozr mot ett GTX 1070 ROG STRIX OC. Helt ny dator.

Permalänk
Medlem

CPU Rendering -> Voodoo 3

PII 450MHz + Voodoo 3 -> Athlon XP 2000+ +GF4Ti

Phenom II + HD6970 -> R7 1700X + RX5700

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Mycket har hänt under åren men en sak som kommer till minnet är skärmbyte. Övergången från 17" 4:3 LG Flatron till 24" 16:9 BenQ-skärm (ca 2009) var till en början rätt märklig - Hur skulle man kunna vänja sig med så mycket information på bredden!?

Över tid vande man sig såklart och det var inte längre ett problem att t.ex. spela i det nya formatet

Visa signatur

R7 5800X | B550-I Gaming | RTX 3080 | 32 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joqqe:

Mycket har hänt under åren men en sak som kommer till minnet är skärmbyte. Övergången från 17" 4:3 LG Flatron till 24" 16:9 BenQ-skärm (ca 2009) var till en början rätt märklig - Hur skulle man kunna vänja sig med så mycket information på bredden!?

Över tid vande man sig såklart och det var inte längre ett problem att t.ex. spela i det nya formatet

Samma för mig när jag gick från 27" 16:9 till 34" 21:9, sen råkade det bli 2st 34" 21:9 och nu 3st (en över de andra i mitten).
Första veckan "Var ska jag göra med all yta", sen fullt som fan med fönster överallt :D.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Inte att förglömma den dagen man gick från modem till fast lina. Segt 56K-modem uppgraderat till 10Mb uppströms och nedströms. Ingen minutavgift. Möjligt att ringa samtidigt som internet användes. Att inte vänta till efter 18 med att koppla upp sig. Slippa göra en hit and run där man laddar ner nya mail, skickar några ICQ-meddelanden och läser någon webbsida för att sedan koppla ner sig i någon timme för att sedan göra en repetion.
Slippa åka på något LAN-party med andra gymnasister bara för att kunna ladda hem filer, som återfanns i segment på 18 stycken olika Geocities-konton.
Att piratkopiera är naturligtvis ytterst omoraliskt och används som ett hypotetiskt exempel, jag skulle aldrig gjort något sådant som yngling.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

Att gå från 60hz till 144hz är den uppgradering som jag har märkt av mest.

Från Rx580 till 2070super kändes som ett rejält kliv
Sen att gå från 1080P till 1440P skärm
Att kunna ha mus/tangentbord/headset trådlöst var också ett rejält kliv i bekvämligheter.

Och inte att förglömma när jag införskaffade min begagnade Kinarps kontorsstol.. Satt tidigare på en vanlig stol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

Inte att förglömma den dagen man gick från modem till fast lina. ...

Min upplevelse av det var helt annorlunda, av flera orsaker:
1. Från början (mitten av 90-talet) nyttjade jag antingen nollmodem, för att "tanka data" mellan min och en korridorgrannes datorer, eller så nyttjade jag någon av högskolans datorer för att surfa på nätet. Det förstnämnda upplevdes långsammare än telefonmodem och skolans datorer satt direkt på Sveriges internet backbone och var mycket snabbare än någon privat uppkoppling.
Skaffade telefonmodem när jag lämnat högskolan '98.
2. Jag lämnade telefonmodemet (cirka fyra år senare) av ekonomiska skäl. När billigaste fasta anslutning (250 kbps) kostade mindre än jag normalt betalade för telefonanslutningen så bytte jag. Bandbredden var ingen reell faktor.
3. Inverkan på möjligheten att ringa samtal samtidigt var i praktiken en icke-fråga, eftersom jag inte talar i telefon så ofta.

Permalänk

1440p 60Hz skärm till 1440x3440 120Hz. enorm skillnad, men också uppgraderingen från GTX 970 -> 2080TI var rätt grov skillnad också

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

Skulle väl tro det största är SSD, alltid trevlig skillnad mellan datorer på dem.
Speciellt bärbara datorers hårddiskar är hopplöst långsamma i mindre storlekar och som är äldre.

Även telefon som man inte brydde sig om och användes i bästa fall som mp3 spelare och ficklampa. (Nokia 5500 sport) till första Android telefonen man ägde ca 2012 ändrade en hel del i användningen.
Kunde emulera gba, sega genesis,nes utan problem och tillsammans med att den hade knapp som man kunde använda som dpad, så var den trevlig till det trots att det var en telefon för typ 599 sek fr Samsung 2012.

Annars är det nog inte allt för stora grejer mer än prestanda jag kan tänka på när det kommer till datorkomponenter.
T ex år 2010 socket 775 pentium dualcore e2160 1.6 ghz 2 gb ddr2 ram till Athlon II x3 445 3.1 ghz, 4 gb ramminne, och gick från HD 3650 512 mb till HD 5770 1 gb samma år efter att jag sparade ihop till det kortet.

Gick sedan över till HD 6870 2012 i mars tror jag tillsammans med 1080p IPS skärm från crt
(Var bra skillnad mellan de två skärmarna 1600x1200 85 hz som gradvis blivit suddigare, dock saknar jag crt fortfarande lite, var trevlig respons för de flesta spel man körde då.)
(HD 6870 var dåligt planerat och ett köp jag ångrade när man såg prestanda siffror på hd 7000 serien rent generellt bara några månader senare tillsammas med priserna + att det kortet hade en kylare som var defekt fr fabrik hjälpte inte heller vad man tänkte om xfx som märke. Hårtork i burken med original fläktarna på 97% för att kyla ned kortet till 92c, DIY fan mod med dubbla 120mm fläktar blev lösningen istället för att skicka kortet på garanti.)

Vilket med processorn jag hade inte gav någon märkbar skillnad i det jag spelade förutom battlefield 3 skulle jag tro hade athlon processorn upplåst till quadcore och överklockad via fsb till 3.6 ghz eller så, väntade då tills Januari 2015 när jag köpte ett r9 280 för 1790 sek, hade under tiden lagt i mer ram till 8 gb 2013 och första ssdn julen 2015 eller 2014.
Intel 330 60 gb som hänger med än så länge trots liten storlek.
Uppgraderat processorn till phenom II x4 955 överklockad till 3.9 ghz tills mars 2015 när man skickade i en phenom II x6 1090t man köpte begagnat för 600 spänn, gick lite väl varmt i 3.9 ghz dock utan mosfet kylning på moderkortet förutom fläktar så körde på 3.7 ghz istället.

Augusti 2020 så ville inte mitt R9 280 vara med längre, köpte gtx 1660 super I början av Oktober 2020 som är trevligt kort för pengarna för 2335 sek för öppen låda i stort sett som var retur några veckor innan vansinnet med Scalpers, Mining och problem med att tillverka kretsarna dök upp igen, kändes skönt att man var tvungen att lägga pengar på grafikkort tidigare än vad man tänkt när man såg priserna sticka iväg och allt i lager försvann i stort sett en månad senare.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

SSD helt klart!

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem

Enkelt. Voodoo 2. Inget har någonsin gett en sådan Wow-känsla!

Permalänk
Medlem

Från 22" Full HD skärm till 34" 1440p skärm. Alternativt när jag gick från lurar till surround. Komponentuppgradering har ju självfallet varit viktiga men i slutändan har det mer handlat om att kunna spela saker jag tidigare inte kunde spela.

Permalänk
Skrivet av Olle P:

Min upplevelse av det var helt annorlunda, av flera orsaker:
1. Från början (mitten av 90-talet) nyttjade jag antingen nollmodem, för att "tanka data" mellan min och en korridorgrannes datorer, eller så nyttjade jag någon av högskolans datorer för att surfa på nätet. Det förstnämnda upplevdes långsammare än telefonmodem och skolans datorer satt direkt på Sveriges internet backbone och var mycket snabbare än någon privat uppkoppling.
Skaffade telefonmodem när jag lämnat högskolan '98.
2. Jag lämnade telefonmodemet (cirka fyra år senare) av ekonomiska skäl. När billigaste fasta anslutning (250 kbps) kostade mindre än jag normalt betalade för telefonanslutningen så bytte jag. Bandbredden var ingen reell faktor.
3. Inverkan på möjligheten att ringa samtal samtidigt var i praktiken en icke-fråga, eftersom jag inte talar i telefon så ofta.

Jag skulle säga att upplevelsen av teknik på 90-talet var nog ytterst beroende på ålder och intressen. Du är ju uppenbart några år äldre och jag gick på högstadiet när du studerade på högskolan (en teknologisk inriktning skulle jag drista mig till att gissa). Jag hade ju min mor att tänka på eftersom det var hon som betalade telefonräkningen, och övriga familjen som skulle ringa eller ta emot samtal. Samtidigt skulle jag tro att dina jämnåriga som inte var teknikintresserade hade noll koll på nätverk på den tiden.
När jag började på gymnasiet 98 hängde jag i datorsalarna på i princip varje håltimma och efter skoldagen för att utnyttja kommunens vrålsnabba två megabit.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

Många ändringar har det blivit. Började med internet på ett 14,4 modem matad av min första PC, en 386a med 128 kb arbetsminne. I början var det i huvudsak mot div BBS er. Netscape 0,9 var den stora webbläsaren på den tiden och det började bli en och annan websida av intresse. Efter ett antal modembyten kunde vi få ADSL och det var ett riktigt lyft. I övrigt vill jag påstå att nästa riktigt stora lyft var SSD disken och fiberanslutningen. Att man har bytt PC vart tredje år sedan 1983 har inte riktigt varit det stora lyftet då operativsystemen blivit tyngre och tyngre. Nu för tiden behöver man uppgradera minst vart annat år om man skall vara med på banan.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

Nu för tiden behöver man uppgradera minst vart annat år om man skall vara med på banan.

Jag tycker tvärtom att det planat ut. Min musikstudio dator är en i7 3770 från 2012 och duger utan problem än till musikproduktion. Under 00 talet uppdaterade jag var tredje år.

Spelgrafik försöker pusha att folk behöver uppgradera men det enda folk får är typ högre upplösning och fps. Men med raytracing börjar det sakta se snyggare ut också.

Visst, sitter man med videoredigering # rendering, simulering eller minar kan man väl inte få för mycket kraft.

Permalänk
Medlem

Finns ju flera, svårt att välja.

ZX Spectrum 48k -> Atari 520STE
Floppydisk->Hårddisk
Macintosh Performa 460 -> Powerbook G3/400
Core2Duo 8400-> I7 2700K
2 Mbit ADSL delat på 5 pers-> Fiber
Intel Stockkylare -> Noctua NH-D14

Får bli den sista tror jag. Nog den jag haft/kommer ha längst oxå. Tyst & Schnygg är den oxå med sina bruna...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

Många ändringar har det blivit. Började med internet på ett 14,4 modem matad av min första PC, en 386a med 128 kb arbetsminne. ...
Nu för tiden behöver man uppgradera minst vart annat år om man skall vara med på banan.

Skrivet av Synth:

Jag tycker tvärtom att det planat ut. ... Under 00 talet uppdaterade jag var tredje år.
Spelgrafik försöker pusha att folk behöver uppgradera men det enda folk får är typ högre upplösning och fps. ...

@KjellO jag får nog hålla med @Synth
Din 386:a klarade knappast att köra Doom. Går man 20-25 år tillbaka var utvecklingen sådan att den senaste hårdvaran knappt räckte för att köra de senaste spelen i 30 fps med maxade inställningar, och då inte ens i någon högre upplösning med dagens mått mätt. Ville man hänga med i de senaste spelen utan att skruva ner inställningarna krävdes i princip årliga uppgraderingar av CPU och grafikkort.

I dag klarar man sig mycket längre med mindre. Om man tänker sig det stora klivet upp från dåtidens målbiild 800x600 @ 30 fps till en modernare, mycket mer krävande, 1080p @ 60 fps så kan en ganska medioker speldator klara det utan problem även med några år på nacken.

Permalänk
Medlem

Att sluta med konsol (xbox) just för att få en riktig datorupplevelse.
Andraplats är från knappmobil till Iphone 3G.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem

Jag gick direkt från Mekanisk HDD (7200 varv) till M.2 - allting gick ca 1000 gånger snabbare - och windows tar 6 sekunder att starta istf 2 minuter

Permalänk
Medlem

Det var väll när man gick ifrån Atari "konsoll" upp till Commodore C64.