Gigabyte släpper spelskärm med OLED-panel och 4K/120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Det är ju inte för betraktningsvinklarna jag köpte skärmen. Att ha en sån ordentlig krökning ger en mycket mer omslutande spelupplevelse. Även för vanligt jobb är det riktigt najs, allt hamnar ju ungefär på samma avstånd från ögonen vilket det inte gör om man har en platt 49".
Jag kommer aldrig gå tillbaka till en platt skärm nu kan jag säga.

Att köpa en VA panel för betrakningsvinklarna är nog överlag dåligt oavsett skärmens krökning Har aldrig riktigt satt mig in i Samsung påståenden gällande deras superkrökta skärmar men baserat på historien så har dom ju ibland haft lite svårt med sanningen i marknadsföringen, t.ex. alla fördelar man skulle få med krökta TV apparater. Men om man själv gillar det och vill ha det så räcker väl det som argument.

Om nu Samsung får ut sin nya G9 och får lite ordning på Mini LED, eller kanske snarare local dimmingen, så kanske jag testar en sån men när man väl vant sig är det svårt att byta bort OLED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Äntligen börjar komma lite vettigt OLED till PC

Är det så "äntligen"? OLED-panelers problem med inbränning lär antagligen bli ett bekymmer på PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Det är ju inte för betraktningsvinklarna jag köpte skärmen. Att ha en sån ordentlig krökning ger en mycket mer omslutande spelupplevelse. Även för vanligt jobb är det riktigt najs, allt hamnar ju ungefär på samma avstånd från ögonen vilket det inte gör om man har en platt 49".
Jag kommer aldrig gå tillbaka till en platt skärm nu kan jag säga.

Nu har jag inte samma monster som dig men mitt problem med en krök skärm är när jag sitter och caddar, på hobbynivå, är förvrängningen på raka ytor.

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem

Har en LG OLED 65" med G-sync och 120hz som kör 4K.
Önskar att jag kunde fått köpa den fast i 27" - 32" format till skrivbordet också, OLED hade verkligen varit nice att spela på vid skrivbordet också.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av T-Fork:

Nu har jag inte samma monster som dig men mitt problem med en krök skärm är när jag sitter och caddar, på hobbynivå, är förvrängningen på raka ytor.

Jag håller med dig. Min Acer X34A är inte överdrivet böjd jämfört med extremare exempel hos exempelvis Samsung men att Cadda på en icke-plan skärm tilltalar mig heller inte. Letar lite smått efter en plan 34-38" Ultrawide beroende på hur det blir med hemarbete framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

48 tum och sen sitta 10-30 cm från skärmen, synd att LG inte kan släppa en OLED panel som är 27 tum.

Agreed!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Moderator
Testpilot

LGs CX48 i ny skrud med andra ord.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Längtar fortfarande tills man kan införskaffa sig en ultrawide OLED. Detta är ett steg på vägen dock

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

48 tum och sen sitta 10-30 cm från skärmen, synd att LG inte kan släppa en OLED panel som är 27 tum.

Alltså....jag trodde faktiskt att det äntligen var dags att det släpptes riktiga gamingskärmar i "min" storlek, det vill säga 27-32 tum. Men nej.....det var "gamla" hederliga LG 48CX/C1 i ny kostym.
Vilken besvikelse Att det skall vara så svårt att klämma ur sig en 32 tummare i denna serien...det räcker den har 1440P om det är svårt att göra OLED 4k med så små pixlar.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

27" oled i 1440p vore fint

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Har en LG OLED 65" med G-sync och 120hz som kör 4K.
Önskar att jag kunde fått köpa den fast i 27" - 32" format till skrivbordet också, OLED hade verkligen varit nice att spela på vid skrivbordet också.

Det är exakt det jag saknar. IPS eller VA paneler ser ut som 90 talet om man äger en OLED TV. Det blir faktiskt bättre färger och svärta även om jag streamar skärmbilden till TVn genom chromecasten från datorn. Det laggar som bara den så det funkar inte att spela så....men snyggt är det

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

En 32" eller 27" OLED vid 1440p hade ju varit min preferens.

Visa signatur

System 1 (Avalon): Ryzen 9 5900X/Asus RTX 3080 10GB TUF OC /32GB Corsair Vengeance RGB Pro @ 3200MHz CL15/MSI MPG B550 Gaming Plus/Elgato HD60 Pro/Corsair iCue Hydro H150i Elite Capellix White/Corsair RM750x/Phanteks Eclipse P500-A White + 3x Corsair QL140 RGB

System 2 (Theseus): Intel Core i5-11400F/XFX RX 6700XT Merc 319 Black/16GB G.Skill Trident Z RGB @ 3600MHz CL18/Asus ROG Strix B560-I Gaming WiFi/Arctic Freezer 34 eSports Duo/Cooler Master V850 Gold/AeroCool Atomic V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superegg:

48 tum och sen sitta 10-30 cm från skärmen, synd att LG inte kan släppa en OLED panel som är 27 tum.

Vem fan sitter 10 cm från skärmen? På det avståndet är ju en mobilskärm lagom.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av superegg:

48 tum och sen sitta 10-30 cm från skärmen, synd att LG inte kan släppa en OLED panel som är 27 tum.

Hur får du plats ens med ett tangentbord ens mellan dig och skärmen om du sitter 10 cm från? Det låter extremt nära. Även 30 cm låter ju helt sjukt.

Personligen sitter jag med en setup på 2 st 27"-skärmar på 1440p, med ett avstånd på cirka 85 cm.

Det är ju lätt att avfärda 48" som "för stor" men för mig, men sannolikt skulle en 48" 16:9 skärm ta mindre plats på skrivbordet för mig än mina 2 x 27" som jag har idag. I gengäld skulle jag ha mer utrymme vertikalt.

Ganska exakt som att sitta med en 2x2-matris på 4 st 24" 1080p-skärmar alltså, fast utan några ramar i mitten av skärmarna.

Det skulle kunna vara ett rätt bra lyft för hur jag jobbar tänker jag och samtidigt vara rätt fett att spela på. Klart värt att överväga alltså, både för produktivitet och spel. Största problemet jag ser är att jag inte längre skulle kunna stå vid mitt stå-sitt-skrivbord, eftersom överkanten skulle slå i en hylla jag har ovanför skrivbordet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Parmenides:

27" oled i 1440p vore fint

Instämmer i detta, hade nog varit vad jag föredragit. 32" QHD är lite för pixligt för min smak, inte riktigt imponerat på de jag provat.

UHD 32" ställer högre krav på grafikprestanda, samt hur Windows tidigare hanterat UHD. Hade nog varit trevligt att testa annars.

Permalänk
Avstängd

Synd att 32" inte var OLED. 48" är för stort för skrivbordet

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

48" är väl det minsta som LG säljer i OLED TV väg, så misstänker att det är minsta OLED paneler de tillverkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xdrive:

48" är väl det minsta som LG säljer i OLED TV väg, så misstänker att det är minsta OLED paneler de tillverkar.

Inte sant. De som gör TV/skärmar är förövrigt inte samma företag som gör panelerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Jag ser verkligen fram emot OLED skärmar på 27-34"

Låter som en bra tum, men det som används nu är tv panel, tror inte LG våga göra dessa tum då risken för inbränning är stort. Men kan ha fel.

Skrivet av Trihxeem:

Om du inte har mer plats än att du måste sitta 10 cm från skärmen så bör du ju prioritera andra saker än en 48" skärm? En mobilskärm är ju tradig på det avståndet

Jag har nog plats för en stor skärm, om jag flyttar på mina högtalare.

Skrivet av KingCobra:

Alltså....jag trodde faktiskt att det äntligen var dags att det släpptes riktiga gamingskärmar i "min" storlek, det vill säga 27-32 tum. Men nej.....det var "gamla" hederliga LG 48CX/C1 i ny kostym.
Vilken besvikelse Att det skall vara så svårt att klämma ur sig en 32 tummare i denna serien...det räcker den har 1440P om det är svårt att göra OLED 4k med så små pixlar.

Tror allt handlar om inbränning, tv har massa skydd mot det men en datorskärm så tror jag mycket av skyddet försvinner och risken att många skärmar går sönder så kommer blir en kostnad frågan hos LG.

Skrivet av Lagerlöf:

Vem fan sitter 10 cm från skärmen? På det avståndet är ju en mobilskärm lagom.

10-30 cm, ser väl inte så jättebra och när man spelar så är det svårt att se då får man kolla lite närmare.

Skrivet av pv2b:

Hur får du plats ens med ett tangentbord ens mellan dig och skärmen om du sitter 10 cm från? Det låter extremt nära. Även 30 cm låter ju helt sjukt.

Personligen sitter jag med en setup på 2 st 27"-skärmar på 1440p, med ett avstånd på cirka 85 cm.

Det är ju lätt att avfärda 48" som "för stor" men för mig, men sannolikt skulle en 48" 16:9 skärm ta mindre plats på skrivbordet för mig än mina 2 x 27" som jag har idag. I gengäld skulle jag ha mer utrymme vertikalt.

Ganska exakt som att sitta med en 2x2-matris på 4 st 24" 1080p-skärmar alltså, fast utan några ramar i mitten av skärmarna.

Det skulle kunna vara ett rätt bra lyft för hur jag jobbar tänker jag och samtidigt vara rätt fett att spela på. Klart värt att överväga alltså, både för produktivitet och spel. Största problemet jag ser är att jag inte längre skulle kunna stå vid mitt stå-sitt-skrivbord, eftersom överkanten skulle slå i en hylla jag har ovanför skrivbordet.

Jag får plast med allt, men ibland ser man sämre och då får man kolla lite närmare för att kunna se, men ofta rör det sig om ca 30 cm, 10 cm händer ibland.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av xdrive:

48" är väl det minsta som LG säljer i OLED TV väg, så misstänker att det är minsta OLED paneler de tillverkar.

https://videocardz.com/newz/lg-announces-31-5-inch-oled-4k-di...
Tyvärr 60hz..

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av T-Fork:

Nu har jag inte samma monster som dig men mitt problem med en krök skärm är när jag sitter och caddar, på hobbynivå, är förvrängningen på raka ytor.

Skrivet av anon5930:

Jag håller med dig. Min Acer X34A är inte överdrivet böjd jämfört med extremare exempel hos exempelvis Samsung men att Cadda på en icke-plan skärm tilltalar mig heller inte.

Jag tror det är en vanefråga. En cylindriskt krökt yta visar längder, ytor och vinklar på samma sätt som en plan. Även plana ytor ger upphov till projektionseffekter om man ser dem från sidan. Hur lång tid det tar att vänja sig vid en krökt skärm är nog individuellt, men många som kör CAD där geometrin är viktig föredrar säkert liksom ni en plan. För många andra, och särskilt med breda skärmar, är krökningen mer av en fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Låter som en bra tum, men det som används nu är tv panel, tror inte LG våga göra dessa tum då risken för inbränning är stort. Men kan ha fel.

Jag har nog plats för en stor skärm, om jag flyttar på mina högtalare.

Tror allt handlar om inbränning, tv har massa skydd mot det men en datorskärm så tror jag mycket av skyddet försvinner och risken att många skärmar går sönder så kommer blir en kostnad frågan hos LG.

10-30 cm, ser väl inte så jättebra och när man spelar så är det svårt att se då får man kolla lite närmare.

Jag får plast med allt, men ibland ser man sämre och då får man kolla lite närmare för att kunna se, men ofta rör det sig om ca 30 cm, 10 cm händer ibland.

Jag har mer än 30cm till min mobilskärm, menar du allvarligt att du sitter 10cm ifrån? Hur luktar pixlarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Inser nu även att bokstaven som efterföljer skärmstorleken representerar upplösningen. U = UHD, Q = QHD och F = Full HD. Ett riktigt föredöme med andra ord!

Nej men vad i hela!? Inte okej! Nu får vi skicka ut dem till någon annan planet

Vad betyder första bokstaven? Antar bara serienummer, men nu blev jag nästan orolig

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av medbor:

Nej men vad i hela!? Inte okej! Nu får vi skicka ut dem till någon annan planet

Vad betyder första bokstaven? Antar bara serienummer, men nu blev jag nästan orolig

Min teori är F = Flat och C = Curved. Tyvärr håller det inte riktigt hela vägen då de har enstaka modeller som heter KD och AD. De sistnämnda kanske är gamla skärmar innan de fick vett nog att använda sitt nya övermänskliga namnschema?

Permalänk
Medlem

Nej nu får Gigabyte skärpa sig. Min skärm heter XB323UGP vilket är så lagom förvirrande att jag inte ens kunde googla på recensioner då Google föreslog random recensioner på olika modeller ur Acers sortiment och hoppades jag skulle vara nöjd med sökresultatet.

Som det ska vara.

Svenska? :)
Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Finns det ens info om att LG själva kommer släppa en färdig skärm? Det enda jag läst är att dom kommer tillverka panelen, men har inte läst något om att den faktiskt kommer att användas av någon än. (Vilket den såklart kommer göra men ni förstår vad jag menar, inget konkret)

Fått min information från denna snubbe på Youtube, när den finns tillgänglig vet jag inte men de påstår att produktionen ska starta någon under året!

https://www.youtube.com/watch?v=xVNhMdEgELc

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Väntar vidare på drömskärmen: ~35-40" Ultrawide (3840 x 1600), 120Hz+, OLED

Eller helst Micro-LED om de lyckas krympa ner dem såpass mycket och ha ett vettigt pris, så får man bättre ljusstyrka och slipper oroa sig för att taskbaren eller något annat bränner in.

Kanske blir en uppgradering om 5 år om det finns såna skärmar för under 15k

Permalänk
Medlem

Väntat på detta länge, äntligen värt att uppdatera skärmen på riktigt. HDR here I come!

EDIT: Skoja bara. Trodde det äntligen kom en 32 eller mindre med OLED. Nevermind.

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

LGs CX48 i ny skrud med andra ord.

Det blir intressant att se påslaget för en DisplayPort och "gaming"-design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Fått min information från denna snubbe på Youtube, när den finns tillgänglig vet jag inte men de påstår att produktionen ska starta någon under året!

https://www.youtube.com/watch?v=xVNhMdEgELc

Ja, och han säger ju precis det jag är inne på i mitt inlägg, att LG ska producera panelen men att ingen utannonserat att dom ska använda den

Det jag jagar lite efter är att det skrivs att ”LG kommer med en 42” oled tv snart” men det finns inget konkret när en faktiskt TV kan tänkas vara på gång. Så det kan vara värt att gå på en 48 om man kan, och inte vill vänta.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450