Vad är rimligt att betala för ett 3090 just nu?

Permalänk
Medlem

Vad är rimligt att betala för ett 3090 just nu?

Har fått erbjudande om att köpa ett 3090 men vad är ett rimligt pris just nu? Rtx 3090 vision 24gb oc?
Nytt i förp. Oöppnat.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av BennyM:

Har fått erbjudande om att köpa ett 3090 men vad är ett rimligt pris just nu? Rtx 3090 vision 24gb oc?
Nytt i förp. Oöppnat.

Som marknaden ser ut just nu? Så mycket du tycker det är värt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Ditt kort kostar ju för tillfället 23990,- på Webhallen.
https://www.webhallen.com/se/product/327543-Gigabyte-GeForce-...

Så vad du och säljare tycker är rimlig måste ni själv fundera på. Som du vet är det akutbrist på 3xxx serien, och priset på stort sätt alla 3090 kort gick upp med kring 6000,- bara på 5 mån. När korten var lanserat, fanns introduktionspriser på mellan 15990,- och 18200 för dessa kort (jag köpte mitt för 18200) och man kan kalla detta tur, fast korten är dyra som dom är.

Skulle jag ge 24K för samma kort idag? Tveksamt, även om jag använder det till 3D modellering så är 24K extremt mkt. pengar. Och jag har ett lite princip om att när en grej stiger med 6K på några månader, så är det inte det rejäla hårdvara värdet som stiger, men mera efterfrågan (bristvara) som gör att priset blir markant högre, och då frestar det inte att bara skjuta 6K extra i någons plånbok för "ingen extra värde".

Om du fattar "hinten"?

Permalänk
Medlem

Det ser ut som grafikkortsbrist kommer råda året ut. Kanske skall sälja mina 1080 ti och 2080 ti i bättre behövande.

https://omni.se/nvidia-grafikkortsbrist-fortsatter-hela-aret/...

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Grafikkort är den gyllene graalen! Folk betalar vad som helst för det senaste grafikkort vid brist!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyM:

Har fått erbjudande om att köpa ett 3090 men vad är ett rimligt pris just nu? Rtx 3090 vision 24gb oc?
Nytt i förp. Oöppnat.

Inga regler verkar gälla för tillfället så det blir mer en avvägning du får göra, vad är du beredd att offra för att få vad du vill ha?

Med att inga regler gäller menar jag ju hur prisskillnaden skenat med tanke på bristen.
Det blir svårt att svara på din fråga med tanke på hur läget ser ut tyvärr :/

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring