Hjälp med installation av bl.a. GPU:er i en mining rigg

Permalänk
Medlem

Hjälp med installation av bl.a. GPU:er i en mining rigg

Hej!
Jag håller på och försöker få igång en mining rigg med lite olika grafikkort. Jag får det inte riktigt att fungera och undrar om någon här skulle kunna hjälpa mig med installationen?

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

Vad är det som är problemet?

Permalänk

Kan bli problem om man blandar Nvidia + AMD kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Vad är det som är problemet?

Jag vet inte om jag har gjort något fel när jag kopplade in mitt andra GPU (RTX 2060). När jag trycker på startknappen då kommer det ett litet elektriskt hisande ljud från PSU:n och datorn vill inte starta. Jag har ett 3070 kort redan installerat. Har jag för lite watt? Jag pratade dock med en kompis som hade installerat 3 grafikkort med samma watt....
När jag kopplar ur 8-pinskontakten från 2060 då startar datorn....
LED:n lyser dock hela tiden i 2060 (när jag hade den inkopplad i PCI, jag provade först med en Riser och sedan utan men det blev samma resultat).

Det är min specs:

Ryzen 5, 3600
Noctua D15 kylare
16 Gb Ram
Ingen DVD
3 st 140 mm fläktar
2 st 120 mm fläktar
RTX 3070
PSU Fractal Design Ion+ Platinum 860 Watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorkchicken:

Kan bli problem om man blandar Nvidia + AMD kort

Jag har inte blandat grafikkort men jag undrar om det är att jag har för lite watt. Jag har 860 watt PSU, jag försöker nu köra med RTX 2060 och RTX 3070. Du kan se mina specs i föregående meddelande

Permalänk

Har du testat 2060 separat för att säkerställa att det funkar?

Permalänk

860 watt duger mer än väl du kan köra 4x 3070 på det agget, undervoltad ofc (55 powerlimit 130w per kort). Testa 2060 för sig kanske fel på kortet

Permalänk
Medlem

Jag fick igång det! Jag hade kopplat fel kabel till PSU. (Jag är nybörjare)
Jag använde fel kabel, jag kopplade en 8pin kontakt och inte 6+2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av legaim:

Jag fick igång det! Jag hade kopplat fel kabel till PSU. (Jag är nybörjare)
Jag använde fel kabel, jag kopplade en 8pin kontakt och inte 6+2.

Då får vi hoppas att du inte har bränt ditt grafikkort då 8 pins kontakten är en EPS12V kontakt och inte är menad för grafikkort överhuvudtaget...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Då får vi hoppas att du inte har bränt ditt grafikkort då 8 pins kontakten är en EPS12V kontakt och inte är menad för grafikkort överhuvudtaget...

Nej, precis. Jag pratade med Inet och de trodde att det var en säkring som skulle skydda detta.
Hur vet jag om jag har bränt det? Kortet hittas i datorn och jag kan mina, är det lugnt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av legaim:

Nej, precis. Jag pratade med Inet och de trodde att det var en säkring som skulle skydda detta.
Hur vet jag om jag har bränt det? Kortet hittas i datorn och jag kan mina, är det lugnt då?

Om kortet fungerar så kan du nog förutsätta att du inte bränt det

Visa signatur

.