Omformatering - hårddiskar försvann?

Permalänk

Omformatering - hårddiskar försvann?

Hej.

Formatera nyss om datorn min och när jag var klar så saknades två stycken av hårddiskarna. Jag kan inte längre se dem under "den här datorn". Ända hårddisken jag kan se är min "C disk".

I BIOS kan jag se 3 hårddiskar, och när jag bootar genom någon av de andra hårddiskarna så startar den som vanligt och jag kan fortfarande bara se min "C disk".

Vad gör jag? Har jag formaterat om datorn på ett felaktigt sätt?

Tacksam för all hjälp!

Mvh Klassemannen

Permalänk
Medlem

Hur ser diskarna ut i Diskhantering?
Formaterade du alla diskarna? Kanske räcker med att sätta enhetsbokstäver om du inte formaterade dom.

Permalänk
Medlem

Kan du gå in i diskmanager och ta en skärmdump på hur det ser ut där?
Antingen så kan du köra win+R och öppna diskmgmt.msc eller högerklicka på startmenyn och välj diskhanteraren.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klassemannen:

Hej.

Formatera nyss om datorn min och när jag var klar så saknades två stycken av hårddiskarna. Jag kan inte längre se dem under "den här datorn". Ända hårddisken jag kan se är min "C disk".

I BIOS kan jag se 3 hårddiskar, och när jag bootar genom någon av de andra hårddiskarna så startar den som vanligt och jag kan fortfarande bara se min "C disk".

Vad gör jag? Har jag formaterat om datorn på ett felaktigt sätt?

Tacksam för all hjälp!

Mvh Klassemannen

Formaterar man en hårddisk så försvinner partitionerna med så för att disken skall synas i enhetshanteraren så måste man efter formateringen även partitionera den så att den får en eller flera enhetsbeteckningar beroende på om det är en eller flera partitioner.

Permalänk

https://www.linkpicture.com/view.php?img=LPic6075c6c95f87d513...
https://www.linkpicture.com/view.php?img=LPic6075c7619903c150...

Här har jag länkat hur det ser ut under "den här datorn" samt hur det ser ut när jag öppnar diskhanteraren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klassemannen:

https://www.linkpicture.com/view.php?img=LPic6075c6c95f87d513...
https://www.linkpicture.com/view.php?img=LPic6075c7619903c150...

Här har jag länkat hur det ser ut under "den här datorn" samt hur det ser ut när jag öppnar diskhanteraren.

Scrolla ner, ser ut som det finns fler hårddiskar på bild 2.

Du kan behöva assigna en enhetsbeteckning på de andra hårdiskarnas partitioner.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Puttefnasket:

Formaterar man en hårddisk så försvinner partitionerna med så för att disken skall synas i enhetshanteraren så måste man efter formateringen även partitionera den så att den får en eller flera enhetsbeteckningar beroende på om det är en eller flera partitioner.

Nej formatering påverkar inte partitionering men partitionering påverkar formatering.
Jag tror dessutom att TS har installerat om datorn och inte "omformaterat" vad nu det innebär i detta sammanhang.
Ominstallationen verkar inbegripa en nvme enhet och den kanske avaktiverar sataportar ? det kan också vara så att det behövs drivers för satakontrollern..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av FX9:

Scrolla ner, ser ut som det finns fler hårddiskar på bild 2.

Du kan behöva assigna en enhetsbeteckning på de andra hårdiskarnas partitioner.

Jag ändrade beteckning på en disk nu. Så den är hittad, men tydligen var inte den omformaterad. https://www.linkpicture.com/view.php?img=LPic6075cb4f82f8c751...

Men jag hittar inte min m.2_2 hårddisk.
Det är en sån här som jag länkar.

https://www.inet.se/produkt/4301166/pny-xlr8-cs3030-m-2-nvme-...

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nej formatering påverkar inte partitionering men partitionering påverkar formatering.
Jag tror dessutom att TS har installerat om datorn och inte "omformaterat" vad nu det innebär i detta sammanhang.
Ominstallationen verkar inbegripa en nvme enhet och den kanske avaktiverar sataportar ? det kan också vara så att det behövs drivers för satakontrollern..

Stämmer säkert att jag inte lyckats omformatera...
Ska jag göra ett nytt försök att (på rätt sätt) att omformatera så kanske saker och ting löser sig?

Permalänk

Ok då har jag läst lite och är med i matchen.
Jag har ett usb, men hur får jag windows 10 på usb?
Jag har liksom bara en produktnyckel för windows 10. Räcker det? Eller måste jag ha det på USB eller skiva också?

Permalänk
Medlem

@Klassemannen: Baserat på storlekarna på diskarna så måste din M.2 SSD vara den som heter Disk 2 i diskhanteraren. Men den är ju oallokerad, d.v.s. det finns inga partitioner på den.

Om du faktiskt hade något på den disken tidigare så verkar det som att du på något sätt råkat tagit bort partitionerna på den, och i så fall får du återställa den från backup om du har någon eller försöka rädda det som kan räddas med något återställningsprogram.

Om disken däremot är ny och du inte hade något på den tidigare så är det bara att initiera den och skapa en ny partition i diskhanteraren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klassemannen:

Ok då har jag läst lite och är med i matchen.
Jag har ett usb, men hur får jag windows 10 på usb?
Jag har liksom bara en produktnyckel för windows 10. Räcker det? Eller måste jag ha det på USB eller skiva också?

Du kan ladda ner ett program från Microsoft som lägger in Windows 10 på ett USB-minne. Men nu börjar det bli lite rörigt, du har "omformaterat" men nu undrar du hur du ska installera Windows 10 trots att du redan har det? Det kanske är läge att ta ett steg tillbaka och tydligt förklara vad du egentligen har gjort och vad du vill åstadkomma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klassemannen:

Hej.

Formatera nyss om datorn min och när jag var klar så saknades två stycken av hårddiskarna. Jag kan inte längre se dem under "den här datorn". Ända hårddisken jag kan se är min "C disk".

I BIOS kan jag se 3 hårddiskar, och när jag bootar genom någon av de andra hårddiskarna så startar den som vanligt och jag kan fortfarande bara se min "C disk".

Vad gör jag? Har jag formaterat om datorn på ett felaktigt sätt?

Tacksam för all hjälp!

Mvh Klassemannen

Baserat på dina bilder:

Disk 1 = saknar enhetsbeteckning. Lägg på en så syns den (vilket jag tror du redan gjort och då blev det f:\ enligt bilde)
Disk2 = NVME disken. Den är tom och saknar all data. Initiera och ge den en enhetsbeteckning
Om disk 2 hade data på sig så verkar den vara borta. Initiera och hämta tillbaka från backup (om du har någon)

Jag sammanfattar bara vad andra redan skrivit

PS: Du kommer inte få tillbaka datat på din NVME genom ominstallation av windows via ett USB, så jag anser inte att du har nått skäl att installera om windows igen.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT