Routrar på väg att bli bristvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nog för att det är ett skämt, men det är ju nöstan på den nivån. Skulle man vilja köpa en speldator idag får man ju typ betala dubbelt mot förra året eller något. Känns som ett stort hot mot hela branchen och oss entusiaster. Känns svårt att locka ungdomar att köpa spelmaskiner när det inte går. Lite som med idrottsförbudet med corona, detta kommer sätta spår i framtidens generationer. Tror inte alls PC kommer vara en så bred standard framöver som det varit, och denna brist är en till faktor som kommer driva på den utvecklingen tror jag

Äh.
Det finns så snuskigt mycket pengar i vårt samhälle som kan spenderas på bara blaj. Det påverkar knappt.
Det vi kommer lära oss av coronapandemin är snarare YOLO: ha kul innan du dör.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Jo, kör en Asus AC68U vilken underhålls med 3:e parts firmware så kommer nog hålla länge till

Just en Asus AC68U räddade jag från elektronikåtervinningen där jag bor. Den fick ett nytt liv hos mina föräldrar som annars haft diverse routers som kommit med olika abonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Försök tänka macro.
Lägg den här nyheten på minnet och koppla den till andra händelser i branschen och planetens nuvarande status.

Routrar kommer sällan vara väldigt spännande, det är inte det som är grejen. Läs mellan raderna.

Kanske skulle märkt med en glad smile för att visa att jag inte är fullt allvarlig.
Rekommenderar att du också läser mellan raderna

Permalänk
Medlem

Varför känns det som allt kommer att bli värre och värre?
Handlar inte bara om routrar heller.

Visa signatur

Dator 1: ASUS P8Z77-V PRO, MSI GTX 1060 3GB OC, Intel 2700K @stock, CM Hyper 212+, HAF 932 Advanced + DemcifleX filters, 4x4(16)gb Vengeance LP 1866 CL9, G400 mus, LG IPS236V IPS, 1TB Samsung F3 HDD, Samsung EVO 1TB SSD, TP-Link 300mbps 802.11n PCI, Realtek Gbit PCI, Logitech C270 webcam.
Dator 2: Laptop Acer 5742G (8GB RAM, NVIDIA 540M, Bluray, Samsung EVO 500GB SSD)

Permalänk
Medlem

Dagens ungdomar vill väl inte ens ha speldator, finns ju sån där aj päd.

Permalänk
Medlem

Jag förstår att tillverkarna gärna vill sälja nya trådlösa routrar med en massa finesser och hastigheter på flera gigabits, men ärligt talat. Vad ska man ha alla dessa extrema routrar till då de flesta fortfarande har en uppkoppling på max 1 Gb? Det är ju inte så att de flesta streamar film och data mellan olika devicer i samma nät. Lite som att lura på folk 8K TV för att sedan sitta och titta på SVTPlay i 720p. Frågan är varför man ens ska behöva en router. Den skulle ju lika gärna kunna köras virtualiserat hos tjänsteleverantören och så har man bara en access punkt där hemma.

Kan gissa att tillverkare av routrar rent av skräms av att de på sikt kommer se marknaden minska i takt med att allt fler devicer kommer ha inbyggt stöd för 5G och 6G. Därför vill man kränga grejer medans man kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

"Så klart"

PfSense är väl en "dedikerad router" och är en dator?

Rent tekniskt så kan man köra pfsense virtuellt.
Så det är möjligt att bara ha en maskin för både sin main desktop och router.

Sen hur praktiskt det är väl en helt annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Kanske skulle märkt med en glad smile för att visa att jag inte är fullt allvarlig.
Rekommenderar att du också läser mellan raderna

Det fanns ingen antydan på ironi i ditt inlägg. Dessutom verkar det höra något till kulturen här på forumet att klaga på nyhetsartiklarna och kalla dem för utfyllnad oavsett innehåll.

Case closed.

Mvh

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

nån som vet om det finns statistik på hur mkt elektronik det handlas 2020-2021 vs 2018-2019, känns så helmysko att helt plötsligt så kan inget elektroniskt tillverkas i tillräcklig mängd längre. Onda apan på axeln säger att "man passar på" att trissa upp priser och försämra villkor och skyller allt på pandemin, utan att faktiskt kunna peka ut exakt vad pandemin gjort för att försämra läget.

//Lazze

Komplett svarade på detta angående grafikkort för inte så länge sen.

  • Faktum är att vi levererar fler grafikkort jämfört med föregående år. Problematiken består snarare i att tillgången inte kan möta den enorma ökning i efterfrågan och att det då kan se ut som att vi levererar väldigt få, eller snudd på noll, kort.
    Ett annat exempel är RTX 3080 eller Playstation 5 där vi stängt förbokningarna sedan länge och endast fokuserar på att leverera produkter till de som redan beställt. Det ser ut som att det står still men i själva verket rullar det ut en hel del produkter, bakom kulisserna.

Svaret är saxad från följande inlägg
#18998454

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Medlem

Maskin med FreeBSD/PfSence sedan 10+ år tillbaka, kommer inga mer routers in i mitt hus när det finns betydligt bättre alternativ <3

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Vilken popcorntråd alltså

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av nikwad:

Rent tekniskt så kan man köra pfsense virtuellt.
Så det är möjligt att bara ha en maskin för både sin main desktop och router.

Sen hur praktiskt det är väl en helt annan femma.

ja självklart, det körs ju dock på en fysisk maskin.

Skulle vilja virtualisera router, DC och möjligen filserver nåndag men budget says no.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

ja självklart, det körs ju dock på en fysisk maskin.

Skulle vilja virtualisera router, DC och möjligen filserver nåndag men budget says no.

Körde pfsense i en vm ett tag, var inte helt nöjd med den lösningen.
Nedtid så fort man ville göra någon hardvaruförändring eller större uppdatering på host:en

Så idag kör jag den på en dedikerad ryzen build med ecc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Det är helt sjukt att Telia bara skickar ut nya routers fast man inte vill. Och att de inte ens kan stoppa det när man gör beställningen. MEN jag ringer efter någon dag och säger att jag inte vill ha den, de svarar: Hämta inte ut den så kommer den tillbaka bara. Gjort så två gånger nu. Så slipper de ligga hemma bara. Så nästa gång, hämta inte ut den.

Är dock inte jag som styr det. Dom levereras till min förening och delas ut till boende av styrelsen. Även om jag säger att jag inte vill ha den, är den redan uthämtad, och tror inte Telia skickar ut en färre om man ber dom.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av nikwad:

Körde pfsense i en vm ett tag, var inte helt nöjd med den lösningen.
Nedtid så fort man ville göra någon hardvaruförändring eller större uppdatering på host:en

Så idag kör jag den på en dedikerad ryzen build med ecc.

Gött, antar du använde vad du hade eller kom över billigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Rent tekniskt så kan man köra pfsense virtuellt.
Så det är möjligt att bara ha en maskin för både sin main desktop och router.

Sen hur praktiskt det är väl en helt annan femma.

Iofs så kör jag min pfsense på en VM i Hyper V. Fungerar perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Gött, antar du använde vad du hade eller kom över billigt?

Stämmer, hade en ryzen 1600 liggandes från ett gammalt system. Så den är något overkill för en hemma router, men nu har jag kapacitet för mer vpn och ids/ips i framtiden

Från början så körde jag pfsense på en gammal sandy bridge Nehalem i5, men det systemet dog vilket var anledningen till att jag testade att köra den i ett vm istället.

Skrivet av Daniel75:

Iofs så kör jag min pfsense på en VM i Hyper V. Fungerar perfekt.

Jodå, själva vm biten var inget problem för mig heller, pfsense rulla på fint i en esxi maskin.
Men jag använde den hosten till lab också, där jag testade och experimenterade med olika hårdvara och mjukvara så blev en hel del nertid.
Hade jag haft en host som bara fick stå på och tugga med samma hårdvara/mjukvara så hade jag nog kunnat tänka mig att köra vidare med pfsense i en vm

Permalänk
Medlem

Det här fenomenet med scalpingpriser kan ju bli en kedjereaktion när varenda liten smedja som tillverkar chip tittar på Nvidia och AMD och vill också få mer betalt/chip. Planerad brist är liksom inget nytt, har ett visst samband med kartellbildning som är olagligt.

Visst finns det yttre faktorer som Covid-19 och Donald Trumps aggression mot Kina, men det hindrar inte att det fyller på med ännu fler faktorer samt att dom är bra att skylla på.

Men, Västvärlden får som sagt skylla sig själva att dom lagt all tillverkning i Sydostasien, då kan sånt här hända.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Pfsense skulle jag gissa (som svar på han som inte använder router längre)

Svårt att komma någonstans utan en router.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Zyxel är ju inte direkt något volymmärke i Sverige. Folk borde köpa mindre "rymdskepp" och mer litet, förordar Ubiquiti Edgerouter och Accesspunkter ungefär 7 dagar i veckan året om.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Nice snart börjar folk scalpa routers så folk blir utan internet också.

Scalpers är inte problemet. Det är covid och shortages.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av peterholm1:

Zyxel är ju inte direkt något volymmärke i Sverige. Folk borde köpa mindre "rymdskepp" och mer litet, förordar Ubiquiti Edgerouter och Accesspunkter ungefär 7 dagar i veckan året om.

Absolut, men Zyxel använder inte heller några nätverkskretsar unika för Zyxel. Att Broadcom (som alla andra) som nämns i artikeln har problem att leverera påverkar givetvis alla tillverkare av routrar.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Men, Västvärlden får som sagt skylla sig själva att dom lagt all tillverkning i Sydostasien, då kan sånt här hända.

Var tillverkningen ligger är inte problemet. Vad tror du händer när industrierna ställer in ordrar, drar ner på beställningar samtidigt som efterfrågan i stort går upp? Många branscher kommer hamna utanför när det blir dags att ta in ordrarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Var tillverkningen ligger är inte problemet.

Suezkanalen säger Hold my Beer

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av Lagers:

Det är ju inte bra, jag som sitter med en Asus AC3200 där Merlin har slutat supporta den och Asus har bara en Beta av dnsmasq-säkerhetsbuggen. Så sitter och tittar på vad jag ska köpa istället.

Ska man chansa att säkerhets-buggen inte drabbar mig, eller panikköpa en ny dyr asus-router (AX86u?). Om det blir som med GFX kort så lär det bli tomt på routers ett tag.

Det blir nog brist på de flesta komponenter som har elektronik nu i några år. Vilket är bra för miljön och dåligt för köparna.

Hade exakt samma problem gällande 3200 och Merlin så jag införskaffade två st ZenWiFi AX (XT8) istället. Tyvärr så finns ingen Merlin till denna med men är ändå en ny maskin och ASUS har fixat säkerhetsbuggarna (offentlig klar firmware, ej beta).

Hoppas Merlin kommer till denna så småningom.

Har riktig brandvägg så dessa två ASUS får fungera som budbärare åt mina paket (AP).

Permalänk
Skrivet av CrazyDriver:

Om Zyxel inte kan leverera några routrar så ser jag det bara som något positivt, för sämre produkter än Zyxels grejer är svårt att hitta. Så gott som alla deras produkter bygger på extremt billiga platformar där de i princip bara byter ut några jpg-bilder i gränssnitter och trycker sitt namn på kartongen. Firmwareupdateringar kan man glömma och deras särkerhetstänk är lika med noll. Hur kan man ens leverera produkter med default password: 1234. Det borde ju vara straffbart.

Här kan man logga in och sen ladda ned senaste firmware till sin produkt https://accounts.myzyxel.com

Ser att du benämner router så jag antar du menar hemmarouter för en eller några femhundringar men kolla ovan länk utifall.

Sen om du inte förstod det så är alla default password gjorda för att ändra första gången man loggar in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Det är ju inte bra, jag som sitter med en Asus AC3200 där Merlin har slutat supporta den och Asus har bara en Beta av dnsmasq-säkerhetsbuggen. Så sitter och tittar på vad jag ska köpa istället.

Ska man chansa att säkerhets-buggen inte drabbar mig, eller panikköpa en ny dyr asus-router (AX86u?). Om det blir som med GFX kort så lär det bli tomt på routers ett tag.

Du kan ju köra senaste FreshTomato annars.

https://freshtomato.org/downloads/freshtomato-arm/2021/2021.2...

Permalänk
Medlem

Var redan orolig att mitt grafikkort, RAM eller processor skulle gå sönder och man inte får tag på något nytt. Nu behöver man tydligen börja oroa sig för att routern ska gå sönder också.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Äh.
Det finns så snuskigt mycket pengar i vårt samhälle som kan spenderas på bara blaj. Det påverkar knappt.
Det vi kommer lära oss av coronapandemin är snarare YOLO: ha kul innan du dör.

Ja det blir ju svårare efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Suezkanalen säger Hold my Beer

Brutalt mycket som flygs in eller körs på tåg. Halvledare som tillverkas i Taiwan och förpackas i Kina och monteras i prylarna i Kina och Vietnam påverkas inte i det ledet.