Köpa nya hörlurar - men vill enkelt kunna höja / sänka ljudet?

Permalänk
Medlem

Köpa nya hörlurar - men vill enkelt kunna höja / sänka ljudet?

Jag har just nu ett par sennheiser hd650 och sen en hörlursförstärkare med volymknapp så jag enkelt kan höja å sänka ljudet efter hur jag vill ha det.

Men nu börjar hörlurarna falla isär nästintill efter flera års användning och jag funderar på ett par trådlösa hörlurar. Men då funderar jag hur man höjer och sänker ljudet eftersom jag inte kommer kunna använda hörlursförstärkaren längre? Jag gillar inte iden att höja å sänka i youtube när jag lyssnar där.. eller spotify när jag lyssnar där.

Hur löser man en sån grej? Vet att det finns tangentbord med volymknapp typ logitech osv men nyligen köpt ett tangentbord så vill inte köpa ett till

Gärna förslag på hur har löst en sån här grej

Permalänk
Medlem

Finns många alternativ. Finns macropads där man kan programmera in funktioner själv genom tex QMK.

tex: https://www.boopplay.com/home/#i-want-one

Annars finns det dessa som alternativ: https://www.amazon.se/AIMOS-volymkontrollsknopp-volymjusterar...

Sen finns det ju trådlösa gaminglurar som har enhet med volym osv: https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingheadset/tradlost-hea...

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Finns många alternativ. Finns macropads där man kan programmera in funktioner själv genom tex QMK.

tex: https://www.boopplay.com/home/#i-want-one

Annars finns det dessa som alternativ: https://www.amazon.se/AIMOS-volymkontrollsknopp-volymjusterar...

Sen finns det ju trådlösa gaminglurar som har enhet med volym osv: https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingheadset/tradlost-hea...

Ah! Där ser man... Ser ju ut precis om jag vill det där.
Klurar på sonys trådlösa xm3 eller xm4 hörlurarna... Så kopplar man in en sån där så är mitt problem löst då?

Riktigt smidigt isf...

Permalänk
Rekordmedlem

De flesta trådlösa lurar har nog en volymkontroll på luren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Går ju programmera om t. Ex pg-up knappen för att styra ljudnivån, annars får du välja lurar med volymkontroll

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Kanske är så.. Fick googla lite snabbt på volume control på sonys xm4. Man kan visst swipa med fingrarna på sidan av hörluren så höjs och sänks det.

Vet inte om det kändes så smidigt. Jag har blivit så van att snabbt kunna höja å sänka med handen och snabbt dessutom. Man vill inte sitta å swipa 10 ggr för att få hög volym för att sen när ett högt ljud kommer sänka med 10 swipes hehe

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Raz0r-X:

Kanske är så.. Fick googla lite snabbt på volume control på sonys xm4. Man kan visst swipa med fingrarna på sidan av hörluren så höjs och sänks det.

Vet inte om det kändes så smidigt. Jag har blivit så van att snabbt kunna höja å sänka med handen och snabbt dessutom. Man vill inte sitta å swipa 10 ggr för att få hög volym för att sen när ett högt ljud kommer sänka med 10 swipes hehe

Du kan aktivera normalisering av nivån om du har en dator som signalkälla elerl använda nån mjukvara med nån liknande funktion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Varför inte köpa nya "Hi-Fi" lurar? Kan förstå den trådlösa biten men ljudet i exempelvis WH-1000XM4 har framförallt väldigt annorlunda ljudsignatur och är ljusår ifrån HD-650 eller liknande.

Ett trådlöst alternativ om du ändå måste köpa nya lurar hade varit ett par med löstagbar kabel och fästa en Fiio BTR5 eller liknande med kardborre på toppen av huvudbandet för att få undan kabeln helt från kroppen (eller bara fästa den på kläderna om du tolererar det )
BTR5 har volymkontroll och tillräckligt med kräm för att orka driva nästan alla lurar förutom 600 ohm Beyers och liknande, ifall du går du på en sådan lösning så har du framförallt väldigt många olika hörlurar att välja bland.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raz0r-X:

Kanske är så.. Fick googla lite snabbt på volume control på sonys xm4. Man kan visst swipa med fingrarna på sidan av hörluren så höjs och sänks det.

Vet inte om det kändes så smidigt. Jag har blivit så van att snabbt kunna höja å sänka med handen och snabbt dessutom. Man vill inte sitta å swipa 10 ggr för att få hög volym för att sen när ett högt ljud kommer sänka med 10 swipes hehe

Sonys höjer och sänker volymen i relativt stora inkrement när man swipar så det blir nog inte irriterande. Något som jag dock stör mig på med mina XM3 är att det ibland är lätt att råka swipa fel så att det blir i ögonriktning istället

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem

Du tycker att sonys lurar är mycket sämre än sennheiser lurarna jag har?

Dom är ju väldigt gamla lurarna jag har... Men klart det är olika ljud men tänker att borde skett stora tekniiska framsteg även i hörlursbranschen också?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Raz0r-X:

Du tycker att sonys lurar är mycket sämre än sennheiser lurarna jag har?

Dom är ju väldigt gamla lurarna jag har... Men klart det är olika ljud men tänker att borde skett stora tekniiska framsteg även i hörlursbranschen också?

650 är en ganska bra hifilur där man prioriterat ljudkvalitet och Sony har aldrig prioriterat ljudkvalitet och gjort nån seriös hifilur och absolut inte på sina ANC lurar, de är tänkta för portabelt bruk och även om de inte låter uselt så prioriterar de portabel användning i vissa typer av bullrig omgivning, främst kollektivtrafik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

På vilket sätt faller de isär? Låter mycket konstigt, jag har kvar mina HD600 som jag använder nästan dagligen nu, inköpta 1998. Fungerar fortfarande perfekt och jag är inte alls försiktigt med dem. Bytt ut sladd och pads flertal gånger dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigfish:

På vilket sätt faller de isär? Låter mycket konstigt, jag har kvar mina HD600 som jag använder nästan dagligen nu, inköpta 1998. Fungerar fortfarande perfekt och jag är inte alls försiktigt med dem. Bytt ut sladd och pads flertal gånger dock.

Kuddarna som sitter på örat e sopslut. Sen såg jag inne i hörlurarna det dammskyddet eller vad det är är borta mestadels. Ena sidan sitter knappt fast utan lossnar varje gång jag hänger av mig lurarna hehe.

Har själv bytt kabel nån gång och några andra grejjer jah inte minns. Men har för mig att det var bra dyra delar hur man än gjorde.

Permalänk
Medlem

Ja då är det ju bara att byta ut kuddar och dammskyddet. Själva hörlurarna är det alltså inget fel på och de kommer hålla i säkert 20 år till.

Jag har bytt ut mina kuddar och headband flertal gånger, det är busenkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raz0r-X:

Du tycker att sonys lurar är mycket sämre än sennheiser lurarna jag har?

Dom är ju väldigt gamla lurarna jag har... Men klart det är olika ljud men tänker att borde skett stora tekniiska framsteg även i hörlursbranschen också?

Ja gud ja. Den enda anledningen till att jag köpte mina XM3or var för ANC vid resor, de ligger för det mesta i lådan. Man har ju blivit lite bortskämd sedan man föll i audiofilträsket

Givetvis har det skett stora framsteg på hörlursfronten, speciellt med alla trådlösa lurar som alla nu behöver iom smarta telefoner.
Hi-Fi hörlursfronten har inte riktigt rört på sig lika mycket. Planar magnetics har dock gjort en återvändo.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raz0r-X:

Kuddarna som sitter på örat e sopslut. Sen såg jag inne i hörlurarna det dammskyddet eller vad det är är borta mestadels. Ena sidan sitter knappt fast utan lossnar varje gång jag hänger av mig lurarna hehe.

Har själv bytt kabel nån gång och några andra grejjer jah inte minns. Men har för mig att det var bra dyra delar hur man än gjorde.

Köp nya kuddar så är du home-free skulle jag säga, det blir absolut billigast och låter bäst för pengarna ifall du kan skippa att byta ut till en trådlös lösning.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem

Reservdelar till HD 650 är inte dyra. Mycket billigare än att jaga några nya lurar med samma kvalitet.

https://spares.sennheiser.com/sv-se/catalog/product/009969-hd...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ürkel:

Ja gud ja. Den enda anledningen till att jag köpte mina XM3or var för ANC vid resor, de ligger för det mesta i lådan. Man har ju blivit lite bortskämd sedan man föll i audiofilträsket

Givetvis har det skett stora framsteg på hörlursfronten, speciellt med alla trådlösa lurar som alla nu behöver iom smarta telefoner.
Hi-Fi hörlursfronten har inte riktigt rört på sig lika mycket. Planar magnetics har dock gjort en återvändo.

Det går faktisk inte att åstadkomma särskilt mycket bättre ljudkvalitet än vad de bästa lurarna presterar så det finns inte så mycket att utveckla, man kan ändra design och vad mer ? Bra ljudprylar är ungefär så bra som de tekniskt kan bli för tekniken är mogen och hörselsinnet har inte ändrats särskilt fort och kommer troligen inte att göra det.
Man kan addera funktioner och finesser men gällande ljudkvalitet så är det inte mycket man kan utveckla utan det handlar i så fall mer om att ev försöka pressa priserna genom att få upp volymerna, tex har ju halvledarna sjunkit rejält i pris sett till hur de presterar men de har inte blivit ljudmässig bättre utan det har kommit nya kretsar som har varit mer prisvärda, det som förr krävde speciallösningar med en massa komponenter och kostade 100 000kr finns idag i en integrerad krets för 100 kr och en krets för 10 kr når typ 95 % av den prestandan.

Tillverkarna hittar mest bara på nya namn på saker för det finns bara det och veckans innedesign/mode att ha som säljargument.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vet ingenting om hörlurar men jag hade ett tangentbord med en volymrulle i högerkant och det var det bästa nånsin. Fick byta ut det och nu är det programmerade tangenter istället. Inte riktigt samma känsla som med volymrullen.

Tangentbordet var ett Logitech G815. Volymrullen på den rullar fritt utan motstånd så man har bra fingertoppkänsla på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Reservdelar till HD 650 är inte dyra. Mycket billigare än att jaga några nya lurar med samma kvalitet.

https://spares.sennheiser.com/sv-se/catalog/product/009969-hd...

Försökte komma in på sidan hela dagen men bara tuggar sen 503

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raz0r-X:

Försökte komma in på sidan hela dagen men bara tuggar sen 503

Funkade bra när jag lade upp länken, men inge vidare idag.
Och kollar man spares.sennheiser.com på downforeveryoneorjustme så är det samma där.
Får vänta och se när Sennheiser får upp sin reservdelssida igen.

Hur som helst, minns jag rätt så kostar nya kuddar 365kr. Och ny sladd bara 93kr.
(Ny sladd i reserv kan vara smidigt att ha liggande hemma)
Och så fri frakt. Inga stora summor jämfört med att köpa nya lurar.

Permalänk
Medlem

Sidan är fortfarande väldigt ostabil, men lyckades ta en dump. Så då ser du iaf vad som finns och vad det kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raz0r-X:

Du tycker att sonys lurar är mycket sämre än sennheiser lurarna jag har?

Dom är ju väldigt gamla lurarna jag har... Men klart det är olika ljud men tänker att borde skett stora tekniiska framsteg även i hörlursbranschen också?

Skrivet av Raz0r-X:

Kuddarna som sitter på örat e sopslut. Sen såg jag inne i hörlurarna det dammskyddet eller vad det är är borta mestadels. Ena sidan sitter knappt fast utan lossnar varje gång jag hänger av mig lurarna hehe.

Har själv bytt kabel nån gång och några andra grejjer jah inte minns. Men har för mig att det var bra dyra delar hur man än gjorde.

Jag har Sony XM4 och HD650, Sony lurarna har imo helt klart sämre ljud. Det är inte dåligt men att gå från HD650 kommer i mitt tyckte leda till sämre komfort och ljud. Plus att du behöver hålla på och ladda lurarna (dagligen mest troligt) och att batteriet kommer vara slut efter några år. Verkar inte finnas batterier att köpa, så att få ut 5-10år daglig användning på ett par trådlösa är nog ett mindre mirakel.

Fördelarna med XM4 är exakt vad de är gjorda för. ANC och trådlösa. ANC och hur jävla mycket lurarna passivt dämpar är grymt. Men om det kommer till att lyssna på musik eller se en film (i tyst miljö) så vinner hd650 så jävla mycket imo.

Nu beror det ju på hur ofta man använder lurarna men jag har bytt kuddar på mina hd650 tre gånger på tio år. Kring två år borde jag egentligen byta men är snål (har även funderat på att modda gamla med memoryfoam, sägs vara grymt).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.