We have been installing nVidia drivers WRONG!

Permalänk
Medlem

We have been installing nVidia drivers WRONG!

Visste ni att det finns ett smartare sätt att installera Nvidias drivrutiner?
Du kan slippa telemetrin och allt annat skräp som Nvidia tvingar på en + att det är enklare att uppgradera drivers sen eller bara byta till en annan version vid behov.

https://www.youtube.com/watch?v=LR1XkjtylCM

Permalänk
Medlem

Hatar att säga detta, men detta har många av oss gjort i flera år. Och skrivit om det. Guru3D har redan färdiga clean drivare, så man slipper även nvclean install.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Hatar att säga detta, men detta har många av oss gjort i flera år. Och skrivit om det. Guru3D har redan färdiga clean drivare, så man slipper även nvclean install.

Så OP borde låtit bli att informera oss som inte känt till detta?

Permalänk
Medlem

Ser bra ut ska kika på detta. Har bara kört vanlig install fast utan Experience såklart men kan man spara mer på onödiga processer i bakgrunden så är det jue bra.

Permalänk
Medlem

En av nissarna som brukar hänga på guru3d jobbar för nVidia. Så behöver man en hotfix drivrutin brukar det vara att skriva i en av de trådarna. Sedan han som skriver på msi afterburner och riva tuner hänger där så man kan få lite råd om man vill skicka in en bug rapport.
Så om du inte hittar svaret här då det kommer till nvidia drvs så är det smidigare att gå via guru3d än via nvidias hemsida.
Tror vi har en som officiellt jobbar för nvidia här men minns inte hans nic.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv

Detta känns varken smidigare eller bättre. Känns inte riktigt som det finns något behov. Vad är syftet, att spara utrymme på hårddisken?

Det komponenter som inte "behövs" märker man ju inte av heller när man kör vanlig installation/update. Det tar varken direkt kraft eller massa utrymme.

Mindre processer verkar vara enda fördelen, om det nu är en fördel. Framgår inte om man faktiskt får ut någon extra prestanda av det, tveksamt att man får ut någon märkbar skillnad.

Han pratar också om data som skickas ut, och att det inte är bra. Utan att nämna för fem öre vad det är för data, bara det i sig är ju sjukt relevant. Höna av en fjäder?

Permalänk
Medlem

Vad är alla andra grejer som man inte installerar till för? Finns det en utförlig lista med beskrivning på vad det är man tar bort? Vad tjänar man på att ta bort dom?

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det brukar räcka med att välja anpassad utan Geforce experience och sedan bara bocka för ljud och physX utöver drivrutinen. Jag har inga processer som ligger och försöker komma ut på nätet eller pop-upper som meddelar om uppdateringar. Det mesta av de delarna är väl inbyggt i Geforce Experience, så skippar man bara den är man hyggligt ren redan där.

Permalänk
Medlem

Att få bort telemetri är orsak nog, ingen nytta med att skicka med massa data till diverse företag.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Så OP borde låtit bli att informera oss som inte känt till detta?

Tycker du det? I såna fall är det ju bara att be dom ta bort tråden.

Jag menar att det bara är bra om man skriver om det. Framför allt om det hjälper.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Tycker du det? I såna fall är det ju bara att be dom ta bort tråden.

Jag menar att det bara är bra om man skriver om det. Framför allt om det hjälper.

Den du citerade skrev det som en fråga till den personen som menade på att "det här har vi gjort i flera år"

Med andra ord så tror jag att du och den du citerar är "on the same page"

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Huh, så många extraprogram och grejer för att (av)installera en drivrutin!

Är det bara jag som installerar Nvidias drivrutiner genom att extrahera Display.Driver-mappen ur .exe-filen med 7-Zip och sedan installerar drivrutinerna via Device Manager? Precis som man gjorde förr i tiden?

Den enda nv*-processen jag har är NVDisplay.Container.exe, och den försvann efter att jag gick till Services och satte NVIDIA Display Container LS till manual. Oklart om det påverkar något, men verkar lira ...

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det gäller inte bara nvidia, AMD catalyst är också rätt skönt att slippa ha på datorn. Starta exen och låt den packa upp, men avbryt sedan och installera bara drivrutinen + Amd Radeon settings från mocrosoft store så har man allt man behöver.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Detta känns varken smidigare eller bättre. Känns inte riktigt som det finns något behov. Vad är syftet, att spara utrymme på hårddisken?

Det komponenter som inte "behövs" märker man ju inte av heller när man kör vanlig installation/update. Det tar varken direkt kraft eller massa utrymme.

Mindre processer verkar vara enda fördelen, om det nu är en fördel. Framgår inte om man faktiskt får ut någon extra prestanda av det, tveksamt att man får ut någon märkbar skillnad.

Han pratar också om data som skickas ut, och att det inte är bra. Utan att nämna för fem öre vad det är för data, bara det i sig är ju sjukt relevant. Höna av en fjäder?

Visst en heller två mindre processer tar inte mycket cpu/minne, tio är inte så farligt det heller men när det börjar handla om hundratals/tusentals så då börjar det ta cpu och framförallt minne.
För dessa totalt onödiga skit processer finns numera i ALLTING.

Tex Razers programvara för möss/tbord/RGBdynga tar med minimal installation och en del avstängda processer från razer så bara dom som behövs för att styra RGB tbord/mus makron/mus inställningar körs.
Då hamnar det på 6st processer som sammanlagt tar 450MB minne vilket är enormt mycket för det lilla okomplicerade jobb dom ska utföra.

Utöver det så samlas ju en mängd data om dig/din burk/vad du gör/osv in av i stort sett alla dessa onödiga skit prg.
Och i razers fall så läste jag nånstans att dom tjänar ungefär 100-150$ om året per person som dom samlat in data på vilket betyder att dom har ju samlat in lite mer data än dom flesta tror varför skulle dom annars få så bra betalt?

Nvidia är ett större företag med betydligt fler mjölkor och får troligen mer betalt per person per år än razer.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Vad är alla andra grejer som man inte installerar till för? Finns det en utförlig lista med beskrivning på vad det är man tar bort? Vad tjänar man på att ta bort dom?

Det är för att ta bort gamla windows register nycklar. Så att man inte har gammalt skräp kvar då man börjar på nytt.
Kan bli lite konstiga fela annars. DDU kan du även använda för realtek ludkorts drivrutiner. Slänga ut alt. Börja om från början.
BDW hålla inne shift då du trycker på restart/omstart i windows 10 gör att du kan få upp menyn då du kan gå inte på advaced settings sedan safe mode. Så du kan radera filer som annars är aktiva/inladdade i minnet.
Sen att folk inte gillar nvidia experience är en annan sak men att välja custom install samt bocka i V på clean install är ofta helt ok. Men DDU raderar det gamla mer. Sedan som nämnts Börja om från början. Utan att installera om OS.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Det är för att ta bort gamla windows register nycklar. Så att man inte har gammalt skräp kvar då man börjar på nytt.
Kan bli lite konstiga fela annars. DDU kan du även använda för realtek ludkorts drivrutiner. Slänga ut alt. Börja om från början.
BDW hålla inne shift då du trycker på restart/omstart i windows 10 gör att du kan få upp menyn då du kan gå inte på advaced settings sedan safe mode. Så du kan radera filer som annars är aktiva/inladdade i minnet.
Sen att folk inte gillar nvidia experience är en annan sak men att välja custom install samt bocka i V på clean install är ofta helt ok. Men DDU raderar det gamla mer. Sedan som nämnts Börja om från början. Utan att installera om OS.

Fast jag menade vad det är för grejer man tar bort ur nvidias installationspaket när man kör nvclean. I videon va det en hel lista, säkert mer än 20 grejer han valde bort. Vore bra att veta vad det är för grejer man väljer bort när man kör nvclean install. Vill inte stöta på massa skumma problem när man ska spela ett spel.

Tänker tillbaka till den gamla goda tiden när det alltid saknades nån skum .dll fil nånstans som man fick ”googla” fram på nån shady hemsida.

Permalänk
Medlem

Om du pausar videon heller kör nvclean själv så kan du sedan googla på alla namn och se vad det är.
Men det mesta är ju ganska självförklarande med bara namnet, och JA allt den skit han ej installerar är helt onödigt för en vanlig person.
Shadowplay kan ju kanske vara bra för nån som vill streama/spela in men för det finns det ju bättre program.
Glömde ta med att HD/HDMIaudio är inte helt nödvändigt heller om man ej använder ljud från HDMI/DP kabeln vilket utanför HTPC är ganska ovanligt skulle jag säga.

Har själv kört nvclean sedan nån vecka efter det släpptes oktober 2018 av Techpowerup på 2st olika burkar.
Aldrig haft ett enda problem.
Har även under den tiden (mesta runt 2019) installerat det på familj/kompisars 6-7 burkar nu samt tipsat om det till en del andra som troligen är 10+ nu, och en hel drös av random folk på nätet.
Har inte haft/hört nåt negativt/problem om nvclean än.

Och jag spelar mycket och då mycket olika spel med har nu senaste halvåret haft en liten retro drive och säkert spelat 40-50 olika äldre spel från 1995 till några år gamla.
Är det nåt som skulle skapa problem så är ju risken att det är ett äldre spel väldigt stor.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Om du pausar videon heller kör nvclean själv så kan du sedan googla på alla namn och se vad det är.
Men det mesta är ju ganska självförklarande med bara namnet, och JA allt den skit han ej installerar är helt onödigt för en vanlig person.
Shadowplay kan ju kanske vara bra för nån som vill streama/spela in men för det finns det ju bättre program.
Glömde ta med att HD/HDMIaudio är inte helt nödvändigt heller om man ej använder ljud från HDMI/DP kabeln vilket utanför HTPC är ganska ovanligt skulle jag säga.

Har själv kört nvclean sedan nån vecka efter det släpptes oktober 2018 av Techpowerup på 2st olika burkar.
Aldrig haft ett enda problem.
Har även under den tiden (mesta runt 2019) installerat det på familj/kompisars 6-7 burkar nu samt tipsat om det till en del andra som troligen är 10+ nu, och en hel drös av random folk på nätet.
Har inte haft/hört nåt negativt/problem om nvclean än.

Och jag spelar mycket och då mycket olika spel med har nu senaste halvåret haft en liten retro drive och säkert spelat 40-50 olika äldre spel från 1995 till några år gamla.
Är det nåt som skulle skapa problem så är ju risken att det är ett äldre spel väldigt stor.

Shadowplay använder jag ibland för me to eller för att skicka in debug info. Men jag förstår vad du menar. Går att göra lite annat med, fast då kommer vi in på copyrigt, Skulle rekomendera en skräp ssd dördet. Att nvidia kräver inloggning på experince gillar jag inte.
Jag får ofta "rena" drivisare vid windows update insider. Jag är sällan nöjd. Ibland måste man ändra HAL för att få systemet att fatta att man vill ha GDR drivrutiner och inte företagsvarianten.
Skulle nog inte säja att det är wrong. Ert val.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Ja det gäller inte bara nvidia, AMD catalyst är också rätt skönt att slippa ha på datorn. Starta exen och låt den packa upp, men avbryt sedan och installera bara drivrutinen + Amd Radeon settings från mocrosoft store så har man allt man behöver.

Aldrig direkt stört mig på Catalyst, men deras screen capture/record kan brinna i helvetet. Vem vill ha en popup varje gång man startar ett spel som säger "blabla AMD"?

Permalänk
Medlem

Grymt tips, tackar 👍🏻
Alltid varit irriterad på dessa milljoner processer från nVidia. Skall göra detta omgående 🙂

Permalänk
Medlem

jagh ar personligen aldrig installerat geforce experience eftersom jag fick en magkänsla att det var bloatware

Permalänk
Medlem

Tack för tips, ska göra detta senare

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

ska prova på helgen

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Avstängd

Jag har nu testat med en vanlig install och en installation med NVCleanstall och jag kan inte se någon skillnad.
Ända som körs är NVDisplay.Container.exe.

Vanlig installation = med nvidias installer där jag valde display och physx.
installation med NVCleanstall = tog bort allt genom DDU i safe mode och sedan körde jag NVCleanstall där jag enbart installerade display och physx.

Permalänk
Medlem

har alltid kört express install, och inte märkt något, någon gång i halvåret kanske jag kör en DDU,

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0