Försvinnande disk efter ur/inkoppling

Permalänk
Medlem

Försvinnande disk efter ur/inkoppling

Go kväll!

Jag har en hybriddisk (SSHD) för masslagring. Jag kopplade ur disken och bootade utan den. När jag senare satte in disken igen så kunde jag varken hitta den som en enhet eller i diskhanteringen. Löste problemet genom att göra en systemåterställning till tidigare punkt. Alltså kom jag inte fram till vad problemet berodde på och hur jag kan undvika det nästa gång.

I nuläget kommer jag självklart åt filerna på disken igen men mitt problem kommer när jag inom kort ska byta ut i princip alla komponenter förutom mina lagringsenheter. Blir lite nervös att när jag bootar med nya hårdvaran så kommer samma problem inträffa igen och i.o.m bytet av hårdvaran litar jag inte helt på att göra en systemåterställning igen (borde jag?). Värt att notera är väl att chkdsk ger positivt resultat.

Sammanfattat är jag rädd för att mitt "nya" system inte kommer kunna hitta disken och heller inte kunna göra en återställning till en punkt då disken gick att komma åt pga nya hårdvaran.

Jag kanske är helt ute och cyklar och missar något uppenbart, upplys mig gärna i så fall!

Permalänk
Rekordmedlem

Hybriddiskar behöver ofta drivrutiner och det är möjligt att det är det som ger problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hybriddiskar behöver ofta drivrutiner och det är möjligt att det är det som ger problem.

Jo precis! Men drivrutinen försvinner ju inte när jag bara kopplar ur och kopplar in disken igen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ejderl0f:

Jo precis! Men drivrutinen försvinner ju inte när jag bara kopplar ur och kopplar in disken igen.

Men du ska ju bygga en ny dator och då förändras allt, åtminstone tolkar jag det du skriver som att du ska bygga nytt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad är det för hybrid-disk - Seagates hybriddiskar så finns det ingen krav på egen drivrutin utan är integrerad på sådant sätt att det går inte att se det utifrån (OS synvinkel) i funktion - ja förutom att en del diskaccess på de vanligaste sektorerna går rätt mycket fortare efter lite träning. - dvs samma som man vill uppnå med tex. 'bcache' i Linux.

(tex efter ett antal bootningar så har den lärt sig vilka sektorer som sugs in vid boot de första 45 sekunderna)

men jag vet att det tidigt fanns några SSHD där flashdelen och snurrdelen var separerad och giftes ihop med drivrutin - sådan disk skulle jag dock hålla mig långt ifrån och vet inte om de gick ut i någon större mängd eller har användbar storlek idag.