Borde det finnas lag mot scalping?

Permalänk
Medlem

Som ett tanke experiment kan man titta på hur andra branchser hanterar grey market och scalping utan att behöva någon lag på det.

Nu är jag inte insatt i denna värld men jag vet när de kommer till lyxprodukter inom handväskor etc (t.ex. gucci med flera) så har butikerna en databas där du registeras när du köper en produkt. Vissa produkter får man bara köpa X antal av och om du går till nästa butik så kollar de i databasen om du redan har köpt denna produkt inom en viss period och kan då bli nekad att köpa en till.

Visa signatur

Intel 9600k - 1080Ti - 32gb ram
AMD Threadripper 1920x - Asus GTX 1070 - 48gb ram
Intel 5820k - MSI GTX 1070 - 16gb ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av S0Me0n3:

Som ett tanke experiment kan man titta på hur andra branchser hanterar grey market och scalping utan att behöva någon lag på det.

Nu är jag inte insatt i denna värld men jag vet när de kommer till lyxprodukter inom handväskor etc (t.ex. gucci med flera) så har butikerna en databas där du registeras när du köper en produkt. Vissa produkter får man bara köpa X antal av och om du går till nästa butik så kollar de i databasen om du redan har köpt denna produkt inom en viss period och kan då bli nekad att köpa en till.

Just lyxväske-systemet vet jag inte, men hur tänker ni kring aktier? Det är ju en ytterlighet.
Köpa så billigt som möjligt, och sälja så dyrt som det bara går. Det är egentligen samma princip.

Var går gränsen? Bara lyxprodukter?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Japanesen:

Satt och kollade på andrahandsmarknaden och noterade flertalet exempel på svenskar som köper och säljer vidare stora partier hårdvara med det enda syftet att tjäna pengar, den beklagliga situationen på hårdvarumarknaden utnyttjas här gladeligen och produkterna säljes vidare till det dubbla priset.

Här är ett praktexempel: https://www.tradera.com/profile/items/2184914/cortison?itemSt...

Komigen... TRE stycken PS5or? Och jag vet inte hur många grafikkort.

Jag blir tiltad, triggad, irriterad och rent av förbannad på sådant här. Varför finns det ingen lag mot detta, och hur skulle det kunna förhindras i framtiden?

Det kallas skatt i Sverige, tror du att dessa scalpers tänker på att de ska skatta på deras förtjänst? Allting över 18k kommer de att skatta på och säljer dom för mycket så ska det skapas företag hit o dit. De får smällen nästa år när de ska deklarera vart pengarna kommer ifrån och skatteverket kommer stå o stampa utanför deras dörrar.

Allting under ligger dock som hobby men skatteverket ser ju bara X antal tusen in inte hur mycket de slösade att inhandla PS5:orna innan.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Basera lagar på känsloargument är inte demokratisk försvarbart och ej heller i linje med rådande marknadsekonomi som trots allt är grunden för vår välfärd. Restriktioner skapar bara ökade kostnader för hederliga företagare och vanligt folk medan kriminella (affärsmän och dömda ekobrottslingar) kan fortsätta göra sig en hacka.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Det kallas skatt i Sverige, tror du att dessa scalpers tänker på att de ska skatta på deras förtjänst? Allting över 18k kommer de att skatta på och säljer dom för mycket så ska det skapas företag hit o dit. De får smällen nästa år när de ska deklarera vart pengarna kommer ifrån och skatteverket kommer stå o stampa utanför deras dörrar.

Allting under ligger dock som hobby men skatteverket ser ju bara X antal tusen in inte hur mycket de slösade att inhandla PS5:orna innan.

Nja, jag tror inte att Skatteverket går igenom varje persons konton och frågar vart pengarna kommer ifrån. Det är snarare så att banken har en skyldighet att rapportera oegentligheter vidare till berörda myndigheter, som exempelvis Skatteverket. Men då krävs det att banken flaggar dessa transaktioner som suspekta. Men ja, om man livnär sig på att Scalpa så borde sannolikt banken och myndigheterna vakna och börja ställa frågor, men de kommer inte per automatik göra det om summorna inte är så iögonfallande (oavsett om de nu är över 18k - som jag för övrigt inte är säker på gäller vid försäljning av privat egendom).

För ett antal år sedan sålde jag exempelvis en bil som var skriven på mina föräldrar och fick en bit över 100k swishade till mig. Ingen har hört av sig och frågat var dessa pengar kommer ifrån, varken banken eller Skatteverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Om jag lägger ut ett gäng grafikkort på tradera till auktion för 1:-
Om jag då får hutlöst mycket betalt av personer som budar, är det scalping då?

Är inte riktigt med här. En sak om jag köper 20 kort och lägger ut dem till ett fast pris på det dubbla eller tredubbla, men auktion är ju auktion tänker jag?

Citerade du fel person?

Om du lägger ut en auktion för att sälja något är det väl inget problem med det, du har ju inga förpliktelser att sälja saker billigare till folk bara för att inte verka "scalpig" och är det en auktion så är det väl upp till var budgivare at bjuda vad de vill betala.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Japanesen:

Satt och kollade på andrahandsmarknaden och noterade flertalet exempel på svenskar som köper och säljer vidare stora partier hårdvara med det enda syftet att tjäna pengar, den beklagliga situationen på hårdvarumarknaden utnyttjas här gladeligen och produkterna säljes vidare till det dubbla priset.

Här är ett praktexempel: https://www.tradera.com/profile/items/2184914/cortison?itemSt...

Jag blir tiltad, triggad, irriterad och rent av förbannad på sådant här. Varför finns det ingen lag mot detta, och hur skulle det kunna förhindras i framtiden?

Det borde finnas lag för att hindra scalping av livsnödvändiga produkter: Ex. toapapper och Alkogel under Corona-krisen. Men GPU:er och konsoler, nja på den. Priserna är helt enkelt för låga i jämförelse av vad folk är villiga att betala och priserna har justerat därefter (3080 har gått från 8000kr till 13000kr i butikspris).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Japanesen:

Vänta bara till du skall köpa en lägenhet eller hus. DET är scalping om något

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobish:

Det borde finnas lag för att hindra scalping av livsnödvändiga produkter: Ex. toapapper och Alkogel under Corona-krisen. Men GPU:er och konsoler, nja på den. Priserna är helt enkelt för låga i jämförelse av vad folk är villiga att betala och priserna har justerat därefter (3080 har gått från 8000kr till 13000kr i butikspris).

Bostäder?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Bostäder?

Har väl Sverige alltid kört scalping på då byggandet är så reglerat och befolkningen växer konstant så kommer det alltid vara en "brist".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Har väl Sverige alltid kört scalping på då byggandet är så reglerat och befolkningen växer konstant så kommer det alltid vara en "brist".

Så jag ser inte skillnaden, mer än att grafikkort kan vi både ha och mista, dock inte bostäder.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Lag och lag, enligt Skatteverket så är man ju näringsidkare om man köper in en vara enbart i syfte för att sälja vidare med vinst.
Finns vad jag vet ingen gräns hur få eller många man ska sälja, utan det är upp till skatteverket att göra bedömningen om jag inte har fel.
Så rekommendera Skatteverket att titta på dessa aktörer, så får de se till att skatta för sina vinster.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Nej, det borde inte vara olagligt. Håller med om att det är taskigt och omoraliskt, men tycker inte att det borde vara olagligt.

Permalänk
Medlem

De stora webbutikerna borde väl kunna verifiera oss via bankID för motverka scalpers om det velat då förstås!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dockland:

Om jag lägger ut ett gäng grafikkort på tradera till auktion för 1:-
Om jag då får hutlöst mycket betalt av personer som budar, är det scalping då?

Är inte riktigt med här. En sak om jag köper 20 kort och lägger ut dem till ett fast pris på det dubbla eller tredubbla, men auktion är ju auktion tänker jag?

Scalping beror inte enbart på priset utan främst på avsikten, "ett gäng grafikkort" låter inte som om du är en normal datoranvändare som vill sälja nått du använt begagnat men lägger du ut ett begagnat kort (inte nått "nytt i kartong") så är det en helt annan typ av affär,

Skrivet av lindahlj:

Det är väl bara att flytta till forna Sovjet om man inte gillar frihandel och öppna marknader.

Österut är det fri handel, så fri att de som har mest pengar har tagit kontroll över allt och gjort den ofri för de övriga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan hålla med om att det är irriterande men finns väl inte så jättemycket man kan göra åt det.

Lagstadga blir svårt tror jag. Butikerna vill sälja och vem som köper ska egentligen inte vara ett bekymmer för dem. Något man skulle kunna göra ur ett rent moraliskt perspektiv kanske vore något i stil med "max 1 per kund" på såna varor som är hett eftertraktade. Något annat blir nog svårt praktiskt tror jag.

Tyvärr (samtidigt är det positivt på ett sätt) är folk driftiga och kreativa och hittar sätt att göra pengar där det går.

Har t.ex förekommit i många år med import från lågprisländer som t.ex Kina (innan postnord delvis satte stopp för det) i massor enbart för att sälja det dyrare inrikes.
En stor del av det flyger under radarn.

Personligen kan jag förstå att det är trist för den som behöver en pryl, det är slutsålt överallt, enda alternativet är att köpa det svindyrt i andra hand.

På andra sidan av perspektivet har vi kanske nån som har ett kasst jobb, dålig inkomst, har hittat ett sätt att dryga ut hushållskassan för familjen lite. Inte helt pk sätt att se det men ville bara slänga in ett annat perspektiv.

Tog bort oavsiktligt citat
Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Peter77:

På andra sidan av perspektivet har vi kanske nån som har ett kasst jobb, dålig inkomst, har hittat ett sätt att dryga ut hushållskassan för familjen lite. Inte helt pk sätt att se det men ville bara slänga in ett annat perspektiv.

Men det går ju att importera och sälja saker på olika sätt, man kan starta ett företag och sköta bokföring och skatter eller smuggla och skita i skatter eller låta bli att smuggla men ändå skita i att betala skatt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Peter77:

Om man har en kasst jobb och så dålig inkomst samt är familjefar/mor så har man väl knappast råd att lägga 12 000 på ett grafikkort i hopp om att gå någon tusing plus. Snacka om risky investering. Och dessutom ha tid med familj att sitta och scanna sidor för att få tag på produkter...

Nej du, låter som lyxfällan-investeringar på det. Finns många exempel på när scalping har gått åt skogen och det kostat scalperserna massvis med pengar.

Permalänk
Medlem

@Larrxi: Så man vill ha diktatur bara för att man vill ha lagar mot något som helt ärligt bara borde anses som ett bedrägligt beteende? Hur menade du där?

Det måste finnas lagar och regleringar, hur skulle världen annars se ut? För du kan väl inte mena att det t.ex. är ok att skapa bottar som köper upp bristvaror för att sen sälja till hutlösa priser? Oskyldiga blir lidande bara för att vissa är giriga.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Det vore bra om det fanns, men varje tänkbar regel skulle vara begränsande också för sådant som inte är scalping. Av det skälet tycker jag inte "det" borde förbjudas, då det är svårt att bestämma von oben vad som är scalping och inte. Däremot borde fler återförsäljare följa efter t.ex. inet, som varit benhårda med att det är ett RTX30xx-kort per person som gäller. Hade tillverkare varit schyssta, så hade de rekommenderat återförsäljare denna praxis och allokerat fler kort till dem som följer den. Eller playstations, eller vad det är. Bättre att reglera det på nivån av återförsäljning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Om man har en kasst jobb och så dålig inkomst samt är familjefar/mor så har man väl knappast råd att lägga 12 000 på ett grafikkort i hopp om att gå någon tusing plus. Snacka om risky investering. Och dessutom ha tid med familj att sitta och scanna sidor för att få tag på produkter...

Nej du, låter som lyxfällan-investeringar på det. Finns många exempel på när scalping har gått åt skogen och det kostat scalperserna massvis med pengar.

Vad är risky?
Köp via t.ex. Klarna, betala om x dar. Behöver inte ha en spänn på fickan.
Lägg upp kortet på t.ex. tradera med liten premium.
Om någon köper -> betala tillbaka Klarna (ingen ränta) och köp godis för vinsten.
Om någon inte köper -> returnera kortet till återförsäljare.
Noll risk. Och det är inte så att folk slutar att köpa kort, direkt.

"Gå någon tusing plus". Ja kanske. Men omkring en tusing rent i förtjänst, det är lite mindre än vad du tjänar ihop netto på två dagars arbete om du tjänar runt 25k/mån. Två dagar är 16h arbete, kanske dessutom sånt jobb som man inte tycker är kul. Att klicka in en order på ett grafikkort tar 5 min, att copypastea en annons på Tradera tar 5 min, att skriva ut Traderas förifyllda fraktsedel tar 1 min och att klistra den på det oöppnade paketet tar 1 min. Nu har du sparat 15h 38 min av ditt liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter77:

Den personen har väl inte råd att köpa grafikkorten ändå?

Scalping är ok när det gäller grafikkort alltså, men om det kommer till tex läkemedel då?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Borde snarare finnas en lag mot slöseri. Det är den som betalar överpris som skapar efterfrågan. Och lika så bör det vara olagligt att sälja till underpris vilket är indirekt slöseri.

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fesoj:

Vad är risky?
Köp via t.ex. Klarna, betala om x dar. Behöver inte ha en spänn på fickan.
Lägg upp kortet på t.ex. tradera med liten premium.
Om någon köper -> betala tillbaka Klarna (ingen ränta) och köp godis för vinsten.
Om någon inte köper -> returnera kortet till återförsäljare.
Noll risk. Och det är inte så att folk slutar att köpa kort, direkt.

"Gå någon tusing plus". Ja kanske. Men omkring en tusing rent i förtjänst, det är lite mindre än vad du tjänar ihop netto på två dagars arbete om du tjänar runt 25k/mån. Två dagar är 16h arbete, kanske dessutom sånt jobb som man inte tycker är kul. Att klicka in en order på ett grafikkort tar 5 min, att copypastea en annons på Tradera tar 5 min, att skriva ut Traderas förifyllda fraktsedel tar 1 min och att klistra den på det oöppnade paketet tar 1 min. Nu har du sparat 15h 38 min av ditt liv.

Allt det förutsätter att det faktiskt tar 5 min att hitta ett grafikkort som går att scalpa, vilket det inte gör om man inte har extrem tur och timing.

Permalänk
Medlem

Jag skulle hellre se att tillverkaren fick överpriset från den initiala efterfrågan. Börja sälj PS5 för 10k och dra sedan ned priset tusen kronor per månad. Förstår inte att tillverkarna vill skapa en osund andrahandsmarknad.

Sedan kommer det att bli tjut och avundsjuka kring "då kan personer som har mycket pengar att lägga på tv-spel köpa först. *buhu*". Det tycker jag är mindre viktigt men är det tillverkarna är rädda för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Japanesen:

Nej, lag för scalping behövs inte.

Vi har redan allehanda lagar för när hobbyverksamhet övergår till beskattad verksamhet etc.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Har vi en fri marknad så klagar folk, har vi en reglerad marknad blir folk galna...

Permalänk
Medlem

Nej? Problemet är ju att grafikkortstillverkarna säljer grafikkorten för billigt. Är ju helt tydligt så att konsumenterna är villiga att betala ett högre pris så förstår genuint inte varför inte nvidia och amd sätter högre MSRP på sina produkter då de säljer slut direkt ändå.

Visa signatur

LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Kanske redan nämnts i tråden, men hur gör vi med vanliga återförsäljare (Inet, Komplett etc.) och deras ytterst vidriga beteende för närvarande? Dom köper i nuläget in grafikkort och säljer med 50-110% vinstmarginal (som jämförelse, en scalper tjänar ca 15-40%). Detta är ju jätteorimligt. Kanske en väldigt strikt lag som begränsar vinster till 10% i all affärsverksamhet? Vad tror vi och TS om den?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bagarbosse:

Kanske redan nämnts i tråden, men hur gör vi med vanliga återförsäljare (Inet, Komplett etc.) och deras ytterst vidriga beteende för närvarande? Dom köper i nuläget in grafikkort och säljer med 50-110% vinstmarginal (som jämförelse, en scalper tjänar ca 15-40%). Detta är ju jätteorimligt. Kanske en väldigt strikt lag som begränsar vinster till 10% i all affärsverksamhet? Vad tror vi och TS om den?

110% marginal på grafikkort hos en återförsäljare ?
Lägga gärna fram nått som styrker det för annars tror jag inte på det.

Visa signatur