Hackare kringgår Nvidias begränsning för virtuell grafikhårdvara

Permalänk
Melding Plague

Hackare kringgår Nvidias begränsning för virtuell grafikhårdvara

Den Quadro- och Tesla-specifika funktionen att dela grafikkort mellan flera virtuella system hittar nu till Geforce genom hackare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så, fler anledningar att köpa nvidia för folk som inte spelar.
Marknaden blir bara bättre o bättre 🙄

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Det bästa med artificiella begränsningar är att de ofta kringgås

Permalänk
Medlem

Säkert bara positivt för Nvidia.
De som har råd och behöver tillförlitlighet köper vidare som förr.
De som inte haft råd men behov kan nu köpa även de.

Permalänk
Medlem

Har följt detta sen det uppdagades och det vore intressant och se benchmarks samt hur det presterar, men känns som om de ändå håller det lite på the DL för att inte dra åt sig allt för mycket uppmärksamhet...

För en som sitter på ett av dessa kort är det dock inte helt gratis att nyttja permanent utan kräver en licens utöver en 90-dagars trialperiod varför användningsområdena ytterligare minskar en hel del.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Perfekt för alla gamers som har problem med för mycket grafikprestanda...

Permalänk
Medlem

Hackare låter så negativt! Nyfikna teknikentusiaster låter bättre!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Wendell (som vanligt) pratar om nvidias "attityd ändring" gällande "code 43" och även nämner bl.a. om denna "github lösning" från denna artikel i sin senaste video; och de har både guider och kunnigt folk i deras forum om detta för er som är intresserade av denna lösning (och andra VM lösningar som t.ex. looking glass).

Permalänk
Inaktiv

Hade varit kul att prova men liten praktisk användning då min 3070 är GP104. Den som är labbdator har ett 1080Ti (GP102) så den går det att testa med, vilket kanske är mest optimalt då min huvuddator inte bör köra Linux i dagsläget.

Skrivet av HappyPie:

Wendell (som vanligt) pratar om nvidias "attityd ändring" gällande "code 43" och även nämner bl.a. om denna "github lösning" från denna artikel i sin senaste video; och de har både guider och kunnigt folk i deras forum om detta för er som är intresserade av denna lösning (och andra VM lösningar som t.ex. looking glass).
https://www.youtube.com/watch?v=kCNPdih6gbg

Kan Nvidia svara på annat än något motsvarande Order 66?

Permalänk
Medlem

Fantastiskt för de som vill ha en stabil och användarvänlig dator men i behov av Windows i en VM för saker som inte fungerar optimalt med kompatibilitetslager som Wine.

Permalänk
Medlem

Marknaden för Marketplace VM's har exploderat sedan detta kom ut. Finns bra mycket mer vGpu nu än för en månad sen, till mycket lägre priser. Man får rätt bra betalt på marketplace för Vgpu faktist. Runt $1000 per månad för en 8 core cpu och en gpu.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SCORPIUS:

Så, fler anledningar att köpa nvidia för folk som inte spelar.
Marknaden blir bara bättre o bättre 🙄

Just denna funktion låter dig ju dela ett grafikkort på flera applikationer så det kanske inte är negativt på det sättet ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Så, fler anledningar att köpa nvidia för folk som inte spelar.
Marknaden blir bara bättre o bättre 🙄

Du menar, vad bra! Nu får Nvidia in mer pengar som de kan lägga på R&D för nya coola features i framtiden! Ska alltid se positivt på allt

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd

Hade vart gott att få till VGPU till mina serverdator, har inte orkat köpa en GPU för 40 tusen som sen ESXI plocka bort då den är för gammal sen.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Hmm. Jag har ju sedan Windows 10 kom haft sikte på att hoppa över till Linux och via virtualiserad gpu köra Windows i en VM enbart för spel, så frågan är om jag skulle titta på det en gång till nu. Men då måste det fungera väldigt stabilt, annars får det vara, så jag misstänker att det får bli att vänta vidare...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ser fram emot "hackare hittar ett sett att kringgå grafikkortsbristen".

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kelthar:

Ser fram emot "hackare hittar ett sett att kringgå grafikkortsbristen".

Om du precis ska till att vinna i PUBG ska du högt ropa Nvidia baklänges, snurra tre varv på kontorsstolen för att komma först i kön.

Osäker på om det verkligen fungerar, fick tag i mitt kort på vanlig väg.

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Ser fram emot "hackare hittar ett sett att kringgå grafikkortsbristen".

Hacka tiden, åk tillbaka till 2018.. varna för Covid-19.

Profit.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Ska vi "gissa" att Intel kommer ha Passthrough och SR-IOV tillgängligt på Xe-HPG DG2.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Sötast
Skrivet av marcusOCZ:

Marknaden för Marketplace VM's har exploderat sedan detta kom ut. Finns bra mycket mer vGpu nu än för en månad sen, till mycket lägre priser. Man får rätt bra betalt på marketplace för Vgpu faktist. Runt $1000 per månad för en 8 core cpu och en gpu.

Vad har jag missat? vad för någon marketplace?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dixon:

Ska vi "gissa" att Intel kommer ha Passthrough och SR-IOV tillgängligt på Xe-HPG DG2.

Möjligen att du kan betala för att få funktionaliteten. Varför skulle Intel ge bort detta gratis när ingen annan gör det? Och speciellt summorna det också handlar om.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Möjligen att du kan betala för att få funktionaliteten. Varför skulle Intel ge bort detta gratis när ingen annan gör det? Och speciellt summorna det också handlar om.

https://wiki.archlinux.org/index.php/Intel_GVT-g Intel har redan funktionaliteten i sina konsumentcpu med integrerad grafik. Och om Intel är först med att släppa detta till konsumenter så kommer många tekniker börja rekommendera Intel GPU direkt. Jag själv skulle hoppa på direkt på deras fetaste kort så jag slipper ha både AMD och NVIDIA GPU i min burk.

Intels linux driver har redan stödet och den är opensource, då skulle de behöva handikappa chippen för att begränsa detta. Alt begränsa i Windows drivern (vet inte om den är opensource eller inte, Linux drivern är det iaf).

Skrivet av superegg:

Hade vart gott att få till VGPU till mina serverdator, har inte orkat köpa en GPU för 40 tusen som sen ESXI plocka bort då den är för gammal sen.

Dags att slänga ESXi åt helvete. Eftersom du sa serverdator i singular så ser jag ingen vits med VMware jämntemot Linux, KVM, Virt-Manager, däremot en massa fördelar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillecarl:

https://wiki.archlinux.org/index.php/Intel_GVT-g Intel har redan funktionaliteten i sina konsumentcpu med integrerad grafik. Och om Intel är först med att släppa detta till konsumenter så kommer många tekniker börja rekommendera Intel GPU direkt. Jag själv skulle hoppa på direkt på deras fetaste kort så jag slipper ha både AMD och NVIDIA GPU i min burk.

Intels linux driver har redan stödet och den är opensource, då skulle de behöva handikappa chippen för att begränsa detta. Alt begränsa i Windows drivern (vet inte om den är opensource eller inte, Linux drivern är det iaf).

Dags att slänga ESXi åt helvete. Eftersom du sa serverdator i singular så ser jag ingen vits med VMware jämntemot Linux, KVM, Virt-Manager, däremot en massa fördelar

Lite svårt att gå över till något annat.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av superegg:

Lite svårt att gå över till något annat.

qemu-img kan konvertera dina vmdk till qcow2.

Permalänk
Medlem

Hade tänkt att köpa AMDs grafikkort denna gången men det svårt att motivera med att man kan dra hem två tusen i månaden (så länge ETH bubblan håller). När det kommer till mining så ligger AMD i lä tyvärr

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillecarl:

qemu-img kan konvertera dina vmdk till qcow2.

Finns det några siffror hur mycket man tjänar på att gå över?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av superegg:

Finns det några siffror hur mycket man tjänar på att gå över?

CPU är detsamma på alla platformar(CPU instruktioner för virtualisering, inget häftigt med någon). IO är olika. Men det är ju just det att du på Linux kan välja och vraka vad du vill göra. Eftersom du bara har en nod så kan du köra ZFS och få "gratis"(COW) snapshots på dina vms. Du kan passa igenom konsumentGPU, du kan använda nvidia patchen i tråden för att fakea att ditt konsumentkort är ett DC kort med vGPU stöd, du kan köra containerlast(Linux) bredvid dina x86 VM för att slippa dedikera RAM till varje last. The list goes on.

ESXi utan vCenter har inte vStorage API, så jag vet inte hur du gör backups. Men det är ju en sån sak du kan lösa på många sätt i Linux. Rullande ZFS snapshots varje timma x24, så kan du skicka en ZFS snapshot om dagen till en annan Linux burk så har du resilient backups. Om du på backupmaskinen slänger i lite RAM så kan du ha ZFS block deduplicering och ZFS komprimering, vilket innebär att dina 7 dagar rullande backups inte kommer kosta spec mycket disk (bara skillnaderna som behöver lagras).

Det är såklart mer grejer att hålla koll på, men sjävla VM manageringen löser du med virt-manager eller om du kör Proxmox (kör du Proxmox kan du även köra Proxmox backup server) så blir det ganska enkelt.

Jag själv kör NixOS på min PC hemma, virtualiserar Windows och passar en GPU till min VM. Kör en mjukvara som heter "Looking-Glass" för att kopiera framebuffern från Windows in till ett fönster i Linux. Det blir ungefär som VMRC fast med 3d acceleration så jag kan spela Overwatch utan att dualboota.

Pingvinen hindrar dig inte att göra något med licenser och grejer dvs, så det är nice.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillecarl:

CPU är detsamma på alla platformar(CPU instruktioner för virtualisering, inget häftigt med någon). IO är olika. Men det är ju just det att du på Linux kan välja och vraka vad du vill göra. Eftersom du bara har en nod så kan du köra ZFS och få "gratis"(COW) snapshots på dina vms. Du kan passa igenom konsumentGPU, du kan använda nvidia patchen i tråden för att fakea att ditt konsumentkort är ett DC kort med vGPU stöd, du kan köra containerlast(Linux) bredvid dina x86 VM för att slippa dedikera RAM till varje last. The list goes on.

ESXi utan vCenter har inte vStorage API, så jag vet inte hur du gör backups. Men det är ju en sån sak du kan lösa på många sätt i Linux. Rullande ZFS snapshots varje timma x24, så kan du skicka en ZFS snapshot om dagen till en annan Linux burk så har du resilient backups. Om du på backupmaskinen slänger i lite RAM så kan du ha ZFS block deduplicering och ZFS komprimering, vilket innebär att dina 7 dagar rullande backups inte kommer kosta spec mycket disk (bara skillnaderna som behöver lagras).

Det är såklart mer grejer att hålla koll på, men sjävla VM manageringen löser du med virt-manager eller om du kör Proxmox (kör du Proxmox kan du även köra Proxmox backup server) så blir det ganska enkelt.

Jag själv kör NixOS på min PC hemma, virtualiserar Windows och passar en GPU till min VM. Kör en mjukvara som heter "Looking-Glass" för att kopiera framebuffern från Windows in till ett fönster i Linux. Det blir ungefär som VMRC fast med 3d acceleration så jag kan spela Overwatch utan att dualboota.

Pingvinen hindrar dig inte att göra något med licenser och grejer dvs, så det är nice.

Låter som mycket jobb att fixa detta.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av superegg:

Låter som mycket jobb att fixa detta.

Du är på ett entusiastforum, gått vilse?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillecarl:

Du är på ett entusiastforum, gått vilse?

Bara när jag sover.

Känner bara att jag inte har någon ork för att ens göra det.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666