Permalänk
Medlem

Telias Framtidsnät/FWA Frågor

Hej, jag har fått ett erbjudande till min villa att ansluta mig till Telias bredband via mobilnätet och undrar ifall någon har denna tjänst och hur den funkar? Jag har nuvarande ADSL uppkoppling med ungefär stabila 25mbits ner och 2 mbits upp..

Jag är mycket nöjd till detta, vi är 2 i hushållet och vi kommer att ägna oss mycket åt gaming/youtube/netflix och undrar hur det funkar då? Jag har en nuvarande ping kring 40/45ms och jag är riktigt nöjd. Kommer det bli värre med telias fwa tjänst? Blivit lovad en hastighet på 100/60 mbits.. Men för mig spelar pingen mer roll än bandbredden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xypher97:

Jag har en nuvarande ping kring 40/45ms och jag är riktigt nöjd. Kommer det bli värre med telias fwa tjänst? Blivit lovad en hastighet på 100/60 mbits.. Men för mig spelar pingen mer roll än bandbredden.

Den utlovade hastigheten kan du ta med en stor nypa salt, då det beror helt och hållet på förhållande som avstånd till mast, om det finns saker i vägen (som träd eller hus) samt hur belastad masten är, det sistnämnda kan också variera kraftigt beroende på tid på dygnet.
Räkna också med att det i regel sker en störtdykning i hastighet vid stor helger.

Går vi sedan till pingen, så kan den variera men räkna generellt med runt 50-100ms samt upp mot nämare 1000ms i spel beroende på i vilket land servern man spelar på befinner sig.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa. Om du skaffar t.ex. Halebop (ingår i telias nät) kontantkort till mobilen eller router , som har stöd för 4G. Det kommer väl ej vara lika stabilt som ADSL, så om du är nöjd med det, då är det väl ej värt att byta. Själv har jag Tele2's 4G med riktantenn och jag får konstant 50 ms, men om ngn börjar tankar ner nått blir det ospelbart (samma sak med ADSL för mig). Jag tror man kan få ännu bättre ping med Telia, för att deras master är oftast anslutit över fiber (i alla fall i städerna). Har sett folk med 30 till 40 ms i spel över Telia.

Permalänk
Medlem

Jag har installerat detta och har nu fått nedladdning på 40-90 Mb uppladdning är stadigt strax över 10 Mb och ping ligger på 20-30 ms. Jag hade tidigare egeninstallerad mobilutrustning med externa antenner mm och hade då 20-30 Mb ned och ca 5 Mb upp och ping som bäst runt 40 ms. Huset ligger på landsorten ca 5 km från masten. Den stora fördelen är ändå att vid hög belastning (sommar/helger) på mobilnätet så har denna uppkoppling en egen/separat kanal som garanterar de givna värdena.

Permalänk
Medlem

Jag har Telias "Fast bredband via mobilnätet" ("Framtidens nät"?) eller vad det kallas. Alltså vanlig 4G. Har 9,5km till masten utan fri sikt och får en bra dag upp till 270Mbit med riktantenner. Speedtest till Stockholm (30 mil ungefär) ger en svarstid på 19ms.

FWA ska väl, om jag förstått det rätt, inte vara beroende av belastningen på masten, pga... anledningar som jag inte kommer ihåg, men kan absolut ha fel.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Om du fått erbjudande om mobilt bredband så har ju väldigt många fler troligen fått samma erbjudande.
Då är ju frågan hur pass kommer din närmsta mast att stå pall för alla nya?
För ju mer belastad den blir desto högre ping kommer du att få, särskilt om den blir överbelastad vilket är långtifrån ovanligt.

Har erbjudandet nåt slut datum?
Om ja så skulle jag nog vänta med eventuella tester till slutet av det datumet för att kanske kunna få en säkrare test om många har nappat på erbjudandet.
Sen är det ju nästintill 100% säkerhet att dom prioriterar bredbandswebben/speedtest/osv så man får ju sällan några verkliga resultat från dessa tester.

Utöver det hur blir det framöver?
Dom kommer ju troligen att fortsätta skicka ut erbjudanden och även om dom inte gör det så är det ju stor risk att det blir fler o fler på samma mast.
För min del så nope aldrig sitter heller med ADSL med låg fart, men som tur är har jag fiber.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Samsung Sverige

Till att börja med verkar några i tråden blanda ihop "Fast bredband via mobilnätet", som är Telias namn på FWA, med vanliga 4G-uppkopplingar. Det är inte riktigt samma sak.
Jag har kikat lite på att skaffa detta själv, och det här är den uppfattning jag fått: FWA (Fixed wireless access) med Telia ska fungera så att du inte får teckna det om inte masten kontrollerats och uppgraderats. FWA-trafiken ska också enligt Telia ha prioritet över annan data. Däremot är inte 100/60 garanterat, utan 30 Megabit nerströms är "garantinivån".
FWA levereras som ett komplett paket med Nokia-utrustning och det skickas ut en installatör för att göra detta. Lösningar med egna riktantenner är inte FWA utan vanlig 4G.

Angående pingtider märkte jag en väsentligt skillnad mellan Tele2 och Telia på just vanlig 4G. Jag fick ungefär 20-30 ms lägre ping när jag bytte till Telia nyligen, riktat mot samma mast som Tele2 (Poynting Xpol Mimo riktantenn, Teltonika RUT950-modem). Jag har dock lite sämre hastighet uppströms med Telia, cirka två Megabit lägre. Nedströms är snabbare med Telia.

På andra forum verkar inte alla vara toppennöjda med hastigheten på FWA, så det kanske är lite mast-lotteri. Jag står själv fortfarande och väger kring om jag ska skaffa det (när jag väl får svar på att det går).

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Den utlovade hastigheten kan du ta med en stor nypa salt, då det beror helt och hållet på förhållande som avstånd till mast, om det finns saker i vägen (som träd eller hus) samt hur belastad masten är, det sistnämnda kan också variera kraftigt beroende på tid på dygnet.
Räkna också med att det i regel sker en störtdykning i hastighet vid stor helger.

Går vi sedan till pingen, så kan den variera men räkna generellt med runt 50-100ms samt upp mot nämare 1000ms i spel beroende på i vilket land servern man spelar på befinner sig.

Hej, Du bör nog läsa på lite mer om tjänsten innan du citerar inlägg på forum.

Permalänk
Medlem

Fråga snällt om du får testa tjänsten. Kostar inget att fråga iaf. Telia skulle nog bli glad om du väljer att byta om du tycker det är värt det, dom vill ju skrota kopparnätet.

Skrivet av Samsung:

FWA levereras som ett komplett paket med Nokia-utrustning och det skickas ut en installatör för att göra detta. Lösningar med egna riktantenner är inte FWA utan vanlig 4G.

Citerar detta om någon påpekar detta i och med att ev. få testa innan. Det borde inte vara några problem eftersom man ändå kan köra på ångerrätten på 14 dagar från den dagen man får tillgång till tjänsten (lita inte på mig med siffrorna).

Men som sagt. Jag skulle fråga innan

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Erooo:

Fråga snällt om du får testa tjänsten. Kostar inget att fråga iaf. Telia skulle nog bli glad om du väljer att byta om du tycker det är värt det, dom vill ju skrota kopparnätet.

Citerar detta om någon påpekar detta i och med att ev. få testa innan. Det borde inte vara några problem eftersom man ändå kan köra på ångerrätten på 14 dagar från den dagen man får tillgång till tjänsten (lita inte på mig med siffrorna).

Men som sagt. Jag skulle fråga innan

Jag bad själv om mer information om FWA, men jag har inte hört något än. Det kom dock ett meddelande om utbyggnad av mobilnätet i mitt område från Telia, så det kan ju hända att det är dåligt med kapacitet i masten nu.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Lyssna inte på de som inte har tjänsten och inte vet vad de snackar om. Har haft detta på Sydkoster sedan några månader. Riktad mot samma mast som vi tidigare hade Tele2 med riktantenn. Avstånd mast 1 Km. Tele2 var mycket varierande kvalitet, denna Telia FWA lösning är betydligt mer stabil. Stora testet blir i sommar när turisterna kommer och vi blivit lovade bibehållen prestanda, vilket absolut inte var fallet med Tele2. Så här såg det ut nu när jag testade mha UDM Pro som står där hemifrån Stockholm.
[edit]Masten är ansluten till fastlandet med radiolänk.[/edit]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Stora testet blir i sommar när turisterna kommer och vi blivit lovade bibehållen prestanda

Bibehållen prestanda som i lägsta garantierna antar jag?

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Medlem

Vilket är 10 Mbit/s för Fast Bredband Plus.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Vilket är 10 Mbit/s för Fast Bredband Plus.

Nu är det inte den tjänsten som diskuteras
Det är FWA:

Skrivet av Samsung:

Jag har kikat lite på att skaffa detta själv, och det här är den uppfattning jag fått: FWA (Fixed wireless access) med Telia ska fungera så att du inte får teckna det om inte masten kontrollerats och uppgraderats. FWA-trafiken ska också enligt Telia ha prioritet över annan data. Däremot är inte 100/60 garanterat, utan 30 Megabit nerströms är "garantinivån".

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erooo:

Bibehållen prestanda som i lägsta garantierna antar jag?

Det finns ju inga garantier på internet... Är garantin till masten? deras knutpunkt i båstad? En svensk testserver? Vi får väl se hur det ser ut i sommar. Inte jätteintresserad av en ögonblicksbild bandbredd, är mer intresserad av stabilitet, latency och jitter.

Permalänk
Medlem

FWA eller Fast bredband via mobilnätet som Telia kallar det finns i 2 utförande:
Fast Bredband Bas 2-10 Mbit/s
Fast Bredband Plus 10-300 Mbit/s

Så jag tolkar det som om det är minst 10 Mbit/s.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Det finns ju inga garantier på internet... Är garantin till masten? deras knutpunkt i båstad? En svensk testserver? Vi får väl se hur det ser ut i sommar. Inte jätteintresserad av en ögonblicksbild bandbredd, är mer intresserad av stabilitet, latency och jitter.

Är du på riktigt?

Så ska du inte dra det till sin spets att det kan komma en meteoriter och slå ut jorden också så det inte går att garantera något? Du måste väl förstå att jag avser det som operatören säger är lägsta "garanti" på hastighet (vad nu dom anser det täcka in, vilket lär var mot t.ex. tptest.se där bl.a. PTS och Konsumentverket varit med och utvecklat).

Givetvis så vet jag att man inte kan garantera mer än två saker här i livet: att vi som lever, vi lever, och vi kommer dö.

Så du behöver ju inte låta frän när du svänger dig med ord som latency och jitter... Bryr du dig om det så kan du ju lika gärna hålla dig på fastlandet till fiber. Då behöver du inte oroa dig.

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erooo:

Är du på riktigt?

Så ska du inte dra det till sin spets att det kan komma en meteoriter och slå ut jorden också så det inte går att garantera något? Du måste väl förstå att jag avser det som operatören säger är lägsta "garanti" på hastighet (vad nu dom anser det täcka in, vilket lär var mot t.ex. tptest.se där bl.a. PTS och Konsumentverket varit med och utvecklat).

Givetvis så vet jag att man inte kan garantera mer än två saker här i livet: att vi som lever, vi lever, och vi kommer dö.

Så du behöver ju inte låta frän när du svänger dig med ord som latency och jitter... Bryr du dig om det så kan du ju lika gärna hålla dig på fastlandet till fiber. Då behöver du inte oroa dig.

Jag ber om ursäkt om jag lät frän, det var inte meningen, mer ett raljerande om att man som konsument har väldigt liten röst mot internetleverantörer, visste inte heller att latency och jitter var ord som man kunde svänga sig med.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Tänkte fråga om det finns någon, som har testad detta och vet hur det är med prioriteringen? Jag själv har Tele2 just nu och får ok hastighet men pingen är sådär. Testade med Telias kontantkort och fick konstant bra ping mycket bättre än hos Tele2 (samma mast) men Telias mast är överbelastad. Finns tider, där jag bara kan få 5 mbit. Hos Tele2 får jag ok hastighet hela tiden men sådär ping. Vet någon om man får högre prioritet, när man har deras tjänst FWA eller är det samma hastighet som vanligt? Annars skulle jag lätt byta till Telias tjänst.