Köpråd: vilken telefon ska jag köpa? Max 4500kr

Permalänk
Medlem

Köpråd: vilken telefon ska jag köpa? Max 4500kr

Hej,

Så, i förra veckan hände det jag inte trodde jag skulle göra. Tappade min s10+ rakt ner i stengolv. Mer än halva skärmen är död.

Kollat med företag som reparerar telefoner men det kostar runt 4000, och det tar emot att lägga så mycket pengar på en 3 år gammal telefon.

Använder min gamla iPhone 6s som fortfarande funkar men om jag inte minns helt fel så får den inte ios15. Så, behöver en ny.

iPhone eller Android spelar ingen roll, vant mig vid android och haft iPhone länge innan min s10+.

Har några krav, osäker om det går men testar.
* 1080p skärm om större än 5”
* Stort batteri, måste kunna gå minst 12h med GPS och BT igång.
* helst inte större än 6.5”
* support med OS uppdateringar i iallafall 2 år från nu, säkerhetsuppdateringar med.
* minimalt med lagg
* BT som inte strular ( min s10+ Vägrade att koppla ihop sig med min Sony stereo i bilen hälften av alla gånger jag hade den)

Osäker På om det ens går. Har själv kollat på en del reviews men kan inte så mycket som jag kanske önskat.

Har främst kollat på samsung men också en del Sony och motorola.

Mest intressanta som jag själv hittat är Galaxy a52 5g & 4g, a71.
Vad är den största skillnaden mellan 4 och 5g versionen på a52an? Förutom att det då är 4/5G?

Annars har jag inte hittat så mycket, kanske en Sony Xperia 10 ii.

Jättemycket text och frågor men hoppas någon orkar läsa igenom det och ge mig lite tips, jättetacksam för all hjälp

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av ItsLea:

Hej,

Så, i förra veckan hände det jag inte trodde jag skulle göra. Tappade min s10+ rakt ner i stengolv. Mer än halva skärmen är död.

Kollat med företag som reparerar telefoner men det kostar runt 4000, och det tar emot att lägga så mycket pengar på en 3 år gammal telefon.

Använder min gamla iPhone 6s som fortfarande funkar men om jag inte minns helt fel så får den inte ios15. Så, behöver en ny.

iPhone eller Android spelar ingen roll, vant mig vid android och haft iPhone länge innan min s10+.

Har några krav, osäker om det går men testar.
* 1080p skärm om större än 5”
* Stort batteri, måste kunna gå minst 12h med GPS och BT igång.
* helst inte större än 6.5”
* support med OS uppdateringar i iallafall 2 år från nu, säkerhetsuppdateringar med.
* minimalt med lagg
* BT som inte strular ( min s10+ Vägrade att koppla ihop sig med min Sony stereo i bilen hälften av alla gånger jag hade den)

Osäker På om det ens går. Har själv kollat på en del reviews men kan inte så mycket som jag kanske önskat.

Har främst kollat på samsung men också en del Sony och motorola.

Mest intressanta som jag själv hittat är Galaxy a52 5g & 4g, a71.
Vad är den största skillnaden mellan 4 och 5g versionen på a52an? Förutom att det då är 4/5G?

Annars har jag inte hittat så mycket, kanske en Sony Xperia 10 ii.

Jättemycket text och frågor men hoppas någon orkar läsa igenom det och ge mig lite tips, jättetacksam för all hjälp

Jag kikade på prislistan som ligger på https://samsungservice.se/prislista/ och de tar 3 300 kronor för ny display. Då får du även nytt batteri i telefonen. Med S10+ har du tre generationers uppdateringar av Android och fyra års säkerhetsuppdateringar om jag minns rätt, så den uppfyller ju i övrigt fortfarande en del av kraven. Jag tror nästan att det kan vara svårt att hitta något bättre för samma pengar, men det kan så klart finnas något!

Mellan A52 5G och A52 finns en del skillnader. A52 5G har lite annan kretsuppsättning och ger även 120Hz uppdateringsfrekvens på skärmen. Mobil.se har en bra sammanställning: https://www.mobil.se/nyheter/samsung-a-serien-2021

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefon...

Tycker det verkar vara mycket telefon för pengarna. Funderat på den själv nu när min iPhone 5S börjat bli till åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag kikade på prislistan som ligger på https://samsungservice.se/prislista/ och de tar 3 300 kronor för ny display. Då får du även nytt batteri i telefonen. Med S10+ har du tre generationers uppdateringar av Android och fyra års säkerhetsuppdateringar om jag minns rätt, så den uppfyller ju i övrigt fortfarande en del av kraven. Jag tror nästan att det kan vara svårt att hitta något bättre för samma pengar, men det kan så klart finnas något!

Mellan A52 5G och A52 finns en del skillnader. A52 5G har lite annan kretsuppsättning och ger även 120Hz uppdateringsfrekvens på skärmen. Mobil.se har en bra sammanställning: https://www.mobil.se/nyheter/samsung-a-serien-2021

Ändå rätt sjysta priser iom att man får OEM batteri+skärm och troligtvis garanti på arbetet?
Tredjepartsfirmor kanske tar något mindre men då blir det ju ett lotteri vad man får för hårdvara också.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Kolla din hemförsäkring så kanske du bara behöver betala självrisk på 1500 för skärmbyte.

Permalänk

Gällande just OS och säkerhetsuppdateringar.
Det finns en A52 5G modell som har Enterprise Edition klassning, kostar någon hundralapp mer.
Denna är riktad för företag och garanteras säkerhetsuppdateringar i minst 4 år från lansering av modellen.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ändå rätt sjysta priser iom att man får OEM batteri+skärm och troligtvis garanti på arbetet?
Tredjepartsfirmor kanske tar något mindre men då blir det ju ett lotteri vad man får för hårdvara också.

Ja, jag tycker personligen inte att det är orimligt. Det blir ju i princip en "ny" telefon sett till att batteriet annars är det som i första hand slits med tiden. Samtidigt förstår jag trådskaparen, fina nya grejer hägrar ju alltid .

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag kikade på prislistan som ligger på https://samsungservice.se/prislista/ och de tar 3 300 kronor för ny display. Då får du även nytt batteri i telefonen. Med S10+ har du tre generationers uppdateringar av Android och fyra års säkerhetsuppdateringar om jag minns rätt, så den uppfyller ju i övrigt fortfarande en del av kraven. Jag tror nästan att det kan vara svårt att hitta något bättre för samma pengar, men det kan så klart finnas något!

Mellan A52 5G och A52 finns en del skillnader. A52 5G har lite annan kretsuppsättning och ger även 120Hz uppdateringsfrekvens på skärmen. Mobil.se har en bra sammanställning: https://www.mobil.se/nyheter/samsung-a-serien-2021

Ah okej, kollade bara på småföretag i min stad och dom tog 4000.
Älskade den men känns lite dumt att lägga 4000 på att laga den när den är inne på sista året för support med Android.

Ändå lite intresserad för ville ju egentligen inte byta ut min s10+, hur går jag tillväga? Finns ingen samsungbutik i min stad.

Ska kolla på länken, tack!

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av cnst:

https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefon...

Tycker det verkar vara mycket telefon för pengarna. Funderat på den själv nu när min iPhone 5S börjat bli till åren.

Kollat på den med, men tydligen så har motorola inte så bra support för sina telefoner efter release. Långsamma med android och säkerhetsuppdateringar.

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av handflatan:

Gällande just OS och säkerhetsuppdateringar.
Det finns en A52 5G modell som har Enterprise Edition klassning, kostar någon hundralapp mer.
Denna är riktad för företag och garanteras säkerhetsuppdateringar i minst 4 år från lansering av modellen.

Ooh. Får kolla på det, tack!

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av ItsLea:

Ah okej, kollade bara på småföretag i min stad och dom tog 4000.
Älskade den men känns lite dumt att lägga 4000 på att laga den när den är inne på sista året för support med Android.

Ändå lite intresserad för ville ju egentligen inte byta ut min s10+, hur går jag tillväga? Finns ingen samsungbutik i min stad.

Ska kolla på länken, tack!

Det verkar gå att skicka in telefonen för lagning. Jag har inte kontakt med Samsungservice själv, men skicka ett meddelande på hemsidan eller ring deras kundtjänst så borde det lösa sig smidigt!

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det verkar gå att skicka in telefonen för lagning. Jag har inte kontakt med Samsungservice själv, men skicka ett meddelande på hemsidan eller ring deras kundtjänst så borde det lösa sig smidigt!

Kan höra med dom iallafall!
Men känns fortfarande tveksamt om nu sista uppdateringen jag får på s10+ är detta året.

Om jag inte fattat det fel så gäller detta även på A52 serien med?

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av ItsLea:

Kan höra med dom iallafall!
Men känns fortfarande tveksamt om nu sista uppdateringen jag får på s10+ är detta året.

Om jag inte fattat det fel så gäller detta även på A52 serien med?

Japp, tre generationers uppdateringar och fyra års säkerhetsuppdateringar gäller för A52/A72!
https://www.mynewsdesk.com/se/samsung/pressreleases/nu-slaepp...

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Japp, tre generationers uppdateringar och fyra års säkerhetsuppdateringar gäller för A52/A72!
https://www.mynewsdesk.com/se/samsung/pressreleases/nu-slaepp...

Tack!
Då siktar jag nog på en av a52:orna istället. Vill gärna ha telefonen ett par år men att den hålls uppdaterad under de åren med.

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av ItsLea:

Tack!
Då siktar jag nog på en av a52:orna istället. Vill gärna ha telefonen ett par år men att den hålls uppdaterad under de åren med.

Jag tycker att A52 verkar riktigt trevlig, men har inte hunnit känna på den än, förhoppningsvis kan jag det snart. Håller tummarna att du blir nöjd!

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag tycker att A52 verkar riktigt trevlig, men har inte hunnit känna på den än, förhoppningsvis kan jag det snart. Håller tummarna att du blir nöjd!

Tycker den verkar vara superbra för priset!
Åker nog och kollar på en av dom i helgen.

Om jag har tur kanske du vet hur de olika modellerna skiljer sig mellan? 5G modellen verkar ju ha Snapdragon medan 4G har exynos, men hur är det med prestandan och batteritiden mellan dom?

En miljard frågor, sorry 😅

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av ItsLea:

Tycker den verkar vara superbra för priset!
Åker nog och kollar på en av dom i helgen.

Om jag har tur kanske du vet hur de olika modellerna skiljer sig mellan? 5G modellen verkar ju ha Snapdragon medan 4G har exynos, men hur är det med prestandan och batteritiden mellan dom?

En miljard frågor, sorry 😅

Jag tror att Exynos och Snapdragon bara gällde för S20 FE och S20 FE 5G. Om jag inte missat något borde både A52 och A52 5G ha Snapdragon-chipset. Här finns en recension som tar upp några av skillnaderna. Skärmens uppdateringsfrekvens är nog den största utöver 5G-stödet.

https://m3.idg.se/2.1022/1.748952/galaxy-a52-5g

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det verkar gå att skicka in telefonen för lagning. Jag har inte kontakt med Samsungservice själv, men skicka ett meddelande på hemsidan eller ring deras kundtjänst så borde det lösa sig smidigt!

Smyger bara in och här kan man skicka in den. Sen vet jag inget mer.
https://samsungservice.se/skicka-in

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag tror att Exynos och Snapdragon bara gällde för S20 FE och S20 FE 5G. Om jag inte missat något borde både A52 och A52 5G ha Snapdragon-chipset. Här finns en recension som tar upp några av skillnaderna. Skärmens uppdateringsfrekvens är nog den största utöver 5G-stödet.

https://m3.idg.se/2.1022/1.748952/galaxy-a52-5g

wow det har dom ja.
Måste ha blandat ihop det helt.

90hz räcker gott o väl för mig känner jag nog.
Tack!

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av ItsLea:

wow det har dom ja.
Måste ha blandat ihop det helt.

90hz räcker gott o väl för mig känner jag nog.
Tack!

Ja, 90 hertz är inte alls dåligt, så om du inte behöver 5G så känns ju basmodellen av A52 vettigast i det fallet. Det skulle vara roligt att höra vad du tycker när du hunnit testa den, om det blir en sådan.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Ja, 90 hertz är inte alls dåligt, så om du inte behöver 5G så känns ju basmodellen av A52 vettigast i det fallet. Det skulle vara roligt att höra vad du tycker när du hunnit testa den, om det blir en sådan.

Känner att det nog dröjer ett tag till innan 5G känns värt det för mig, blir 4G versionen. Samsung blir det helt klart.

Jag ska försöka komma ihåg att svara i tråden igen när jag köpt den 😄

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀