Permalänk
Medlem

Speldator till 15åring

Hej
Behöver hjälp att hitta en bra speldator till min 15åriga son. Han spelar mest Overwatch, Rust och Call of the Wild.
Hans nuvarande dator har följande komponenter:
Intel Core i5-7500 Kaby Lake Processor
MSI Geforce GTX 1060 3GB Aero ITX OC
Seagate Firecuda 1TB 3.5'' SSHD
MSI B250M Bazooka, Socket-1151
Hade först tankar på att uppgradera processorn och grafikkortet men jag tror inte moderkortet stödjer det senaste(kan inte så mycket om hårdvara).
Någon som kan tipsa om bra speldator som inte kostar över 15000?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Nu kommer jag låta jättetråkig, men det är hopplöst att uppgradera datorn i dagsläget. Även om du hittar en bra kombo av Intel i5 11400, 16GB ram och ett Z-590 moderkort, så kommer du inte hitta ett grafikkort som är en vettig uppgradering från ett 1060.

Webhallen har t.ex. sin Webhallen Config D21 för 14000kr (den är dock inte i lager) med ett 1660Super. Det är visserligen ett kliv upp från 1060, men inte riktigt så att det är värt 14k.

Visst, datorn är överlag mycket snabbare och har en SSD, något som din son saknar idag, och där kommer det märkas en jäkla skillnad inne i Windows, men knappast i spel.

Här är Sweclockers prestandaindex, med 1060 på 62 och 1660Super på ~85, med 1080 som index 100.

edit: här är länken till webhallens lista över Nvidia-kort som finns i lager: https://www.webhallen.com/se/category/4684-GeForce-GTXRTX?f=s... (För nuvarande noll kort, över HELA SEGMENTET)

Alla Webhallens AMD-kort: https://www.webhallen.com/se/category/3031-AMD-Radeon?f=stock... (För nuvarande noll kort I HELA SEGMENTET)

Edit2: Dom har två st datorer med 1660Super! Acer Nitro och MSI MAG infinite

edit3: ACER I LAGER MED 3070! 1000kr över budget, men vad kan man göra liksom ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Inaktiv

Helt klart. Det är färdigbyggt som gäller i dagens läge, det är betydligt lättare att få tag på till ett vettigt pris. Eller lättare att få tag på över huvud taget för den delen.

Permalänk
Medlem

Denna kan vara okej och till ett bra pris. Rekommenderade denna till min systers son i helgen och han fick hem den idag från inet.
kommer dock in i maj men för 16990 så finns samma modell i lager hos inet
RTX 3070

https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...
14990 kr

https://www.inet.se/produkt/2218623/lenovo-legion-t5-ryzen-7-... (2 st kvar)
16990 kr

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X med Noctua NH-D15 , 32 GB ram, Palit 2080 GameRock Pro , 4 TB SSD, ACER Predator X34, Logitech G710+.

Permalänk

Det är som alla sagt tidigare en svår tid att få tag i grejer framförallt grafikkort och en prebuild känns som det mest logiska alternativet!

Möjligtvis att ett GTX 1660 super/ti hade kunnat ge ett hyfsat prestanda lyft på 30-40% i.o.m att ni sitter med 3 gb varianten, men för att få tag på ett behöver man ju hårdbevaka ÅF-hemsidorna och även om du hittar så lär du behöva lägga närmar 4000 kr för ett sånt kort nu!

Jag skulle kört på prebuilden från Netonnet med 3060 ti (kommer ge ett ordentligt prestanda lyft) och sen kränga komponenterna ni har på tradera!

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köpa ett begagnat grafikkort? Även om det kostar skjortan så kostar det mindre än en helt ny dator. Behöver han verkligen en bättre cpu? Behöver han verkligen något nytt egentligen? Om man ska börja någonstans så är det väl grafikkort först?

Säljer ni hans 1060 så får ni en bra start på ett nytt.

Svårt läge hur som helst.

Det ni borde ta reda på är hur mycket bättre prestanda han behöver för att bli nöjd först och främst och vilken upplösning vi pratar om. Rust kräver ju en hel del men är generellt ganska dåligt optimerat. Jag klarar mig bra på 3770k och ett 1070 och spelar i 1440p

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Skrivet av blade80:

Varför inte bara köpa ett begagnat grafikkort? Även om det kostar skjortan så kostar det mindre än en helt ny dator. Behöver han verkligen en bättre cpu? Behöver han verkligen något nytt egentligen? Om man ska börja någonstans så är det väl grafikkort först?

Säljer ni hans 1060 så får ni en bra start på ett nytt.

Svårt läge hur som helst.

Det ni borde ta reda på är hur mycket bättre prestanda han behöver för att bli nöjd först och främst och vilken upplösning vi pratar om. Rust kräver ju en hel del men är generellt ganska dåligt optimerat. Jag klarar mig bra på 3770k och ett 1070 och spelar i 1440p

Absolut, Du har rätt i det du säger! Kanske kan kränga av 1060:et, sett den varianten gå för ca 2000 kr senaste månaderna. Ligger några annonser på gtx 1660 super på tradera nu som kanske kan vara ett alternativ( om det är 1080p ni siktar på) Sen köpa till en ssd 240 gb går för runt 300 kr och lägga OS på den så det blir lite skjuss i Windows.

Möjligtvis lite bottleneck mellan CPU och Gtx 1660 super men lär nog bli ett hyfsat prestanda lyft ändå.

Permalänk
Skrivet av blade80:

Varför inte bara köpa ett begagnat grafikkort? Även om det kostar skjortan så kostar det mindre än en helt ny dator. Behöver han verkligen en bättre cpu? Behöver han verkligen något nytt egentligen? Om man ska börja någonstans så är det väl grafikkort först?

Jag vet bara att OW mår bäst av minst 6 kärnor och snabba minnen, GPU är inte lika viktigt trots att 1060 ligger i underkant för tävlingsinriktad fps. En processor med "Hyperthreading" på 4 kärnor med 8 trådar kan ge ett lyft i OW över den processor han har nu, om det inte är så att han kör höga grafikinställnigar för då behöver han nytt allt.

Om jag skulle köpa ny gamingrigg idag hade jag satsat på ett 11400f-bygge (6c/12t) och begagnad GPU efter budget.

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"

Permalänk
Medlem
Skrivet av XerxesYngve:

Jag vet bara att OW mår bäst av minst 6 kärnor och snabba minnen, GPU är inte lika viktigt trots att 1060 ligger i underkant för tävlingsinriktad fps. En processor med "Hyperthreading" på 4 kärnor med 8 trådar kan ge ett lyft i OW över den processor han har nu, om det inte är så att han kör höga grafikinställnigar för då behöver han nytt allt.

Om jag skulle köpa ny gamingrigg idag hade jag satsat på ett 11400f-bygge (6c/12t) och begagnad GPU efter budget.

En sån CPU har jag själv kikat på och jag håller med om att det är nästa steg efter ny GPU. Eller om man köper båda samtidigt.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dampfnudel:

Absolut, Du har rätt i det du säger! Kanske kan kränga av 1060:et, sett den varianten gå för ca 2000 kr senaste månaderna. Ligger några annonser på gtx 1660 super på tradera nu som kanske kan vara ett alternativ( om det är 1080p ni siktar på) Sen köpa till en ssd 240 gb går för runt 300 kr och lägga OS på den så det blir lite skjuss i Windows.

Möjligtvis lite bottleneck mellan CPU och Gtx 1660 super men lär nog bli ett hyfsat prestanda lyft ändå.

Det är både och att gå på ett beg grafikkort till den datorn/den prisklassen. Kollar du snabbt tradera är det minst 4000:- för ett beggat 1660 Super. 1060 3gb ligger just nu mellan 1000-1500. På det ny SSD, som du säger går det nog fynda för 300kr om man inte är speciellt kräsen. Men även se till att det sitter 2x8gb 2133mhz DDR4 i burken. Om inte, 800-1000kr till. Det är nästan 4000 för nya grejer trots att du säljer av nuvarande kort.

Skulle hellre rekommendera att sälja hela burken (bör väl utan problem finnas någon som ger 3k för den) och slå till på en nyare 1660 Super ( https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami... behöver dock en extra ram-sticka) där du har möjlighet att framöver uppgradera enbart grafikkortet.

Det ger ungefär samma utfall i pris om TS får minst 3k för burken och lägger 5k i mellanskillnad på att investera i den nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winbrill:

Det är både och att gå på ett beg grafikkort till den datorn/den prisklassen. Kollar du snabbt tradera är det minst 4000:- för ett beggat 1660 Super. 1060 3gb ligger just nu mellan 1000-1500. På det ny SSD, som du säger går det nog fynda för 300kr om man inte är speciellt kräsen. Men även se till att det sitter 2x8gb 2133mhz DDR4 i burken. Om inte, 800-1000kr till. Det är nästan 4000 för nya grejer trots att du säljer av nuvarande kort.

Skulle hellre rekommendera att sälja hela burken (bör väl utan problem finnas någon som ger 3k för den) och slå till på en nyare 1660 Super (https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gamingdator/medion-erazer-engineer-p10-md34924/1016075.12917/ behöver dock en extra ram-sticka) där du har möjlighet att framöver uppgradera enbart grafikkortet.

Det ger ungefär samma utfall i pris om TS får minst 3k för burken och lägger 5k i mellanskillnad på att investera i den nya.

Ja det är ett svårt läge idag. Jag hade nog tur med grafikkort ändå när jag knep ett 1070 för en dryg månad sen för 2500kr. Gick från ett 970 som var lite för klent. Parat med ett 3770k känns det helt ok. i5-11400F känns som nästa inköp. Om det inte finns någon AMD-cpu som är per prisvärd.

Kanske ett eget bygge med en i5-11400F med ett billigt moderkort och ett begagnat 1080 vore något.

Cdon har komponenter inne för cpubbyte. 4600kr blir det.

Intel Core i5 11400F 2.6 GHz,12MB
ASRock H570 Phantom Gaming 4
Corsair Vengeance RGB PRO 16GB DDR4 3200MHz
------------------
4564kr med frakt

Ett grafikkort på det så är man hemma.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Skrivet av Winbrill:

Det är både och att gå på ett beg grafikkort till den datorn/den prisklassen. Kollar du snabbt tradera är det minst 4000:- för ett beggat 1660 Super. 1060 3gb ligger just nu mellan 1000-1500. På det ny SSD, som du säger går det nog fynda för 300kr om man inte är speciellt kräsen. Men även se till att det sitter 2x8gb 2133mhz DDR4 i burken. Om inte, 800-1000kr till. Det är nästan 4000 för nya grejer trots att du säljer av nuvarande kort.

Skulle hellre rekommendera att sälja hela burken (bör väl utan problem finnas någon som ger 3k för den) och slå till på en nyare 1660 Super ( https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami... behöver dock en extra ram-sticka) där du har möjlighet att framöver uppgradera enbart grafikkortet.

Det ger ungefär samma utfall i pris om TS får minst 3k för burken och lägger 5k i mellanskillnad på att investera i den nya.

Jag är med på resonemanget! Det är nog det mest logiska att köra på som du säger och smidigast.
Kränga av nuvarande burk i delar eller som paket går säkert att få som du säger 3-3,5k i dagsläget. Sen dra av på inköpet på den nya så kommer man landa en bra bit under 15k budget som TS utgivit.

Permalänk

980ti/1070 är bra kort som är ca 1000-1300kr överprissatta just nu men som kanske kan agera placeholder tills krypto krashar (läs: alla kort faller med 50% i värde)? På 3/4 ställen i netonnet-annonsen står det 1660 och inte "1660 super", se till att det verkligen är ett super-kort om du köper den.

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"