Borde det finnas lag mot scalping?

Permalänk
Medlem

Butikernas priser är skeva. De speglar inte marknaden.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bagarbosse:

Kanske redan nämnts i tråden, men hur gör vi med vanliga återförsäljare (Inet, Komplett etc.) och deras ytterst vidriga beteende för närvarande? Dom köper i nuläget in grafikkort och säljer med 50-110% vinstmarginal (som jämförelse, en scalper tjänar ca 15-40%). Detta är ju jätteorimligt. Kanske en väldigt strikt lag som begränsar vinster till 10% i all affärsverksamhet? Vad tror vi och TS om den?

Har du några belägg eller sitter du och hittar på helt fritt?

För jag är 100 % säker på att du har fel.

Som sagt innan, ingen klagar på fri marknad när företag ska konkurrera ut varandra så det blir billigt för oss. Men när efterfrågan ökar och utbudet inte hinner med, då jävlar är det fel!

ÅF får ta vilket pris de vill anser jag, är det för högt kommer ingen köpa och då måste de sälja priset

Enda gången detta bör kontrolleras är när det gäller livsviktiga saker, läkemedelsbranschen är ju ett Avengers level threat i superskurkar till exempel.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

110% marginal på grafikkort hos en återförsäljare ?
Lägga gärna fram nått som styrker det för annars tror jag inte på det.

Skrivet av Lagerlöf:

Har du några belägg eller sitter du och hittar på helt fritt?

För jag är 100 % säker på att du har fel.

Som sagt innan, ingen klagar på fri marknad när företag ska konkurrera ut varandra så det blir billigt för oss. Men när efterfrågan ökar och utbudet inte hinner med, då jävlar är det fel!

ÅF får ta vilket pris de vill anser jag, är det för högt kommer ingen köpa och då måste de sälja priset

Enda gången detta bör kontrolleras är när det gäller livsviktiga saker, läkemedelsbranschen är ju ett Avengers level threat i superskurkar till exempel.

Exempel:
ASUS GeForce RTX 3060 Dual OC 12 GB kostar 5 490:- hos NoN.
MSRP 3 650:-
Inköpspris, 2700:- ?
Marginal blir lätt runt 100%

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bagarbosse:

Exempel:
ASUS GeForce RTX 3060 Dual OC 12 GB kostar 5 490:- hos NoN.
MSRP 3 650:-
Inköpspris, 2700:- ?
Marginal blir lätt runt 100%

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Den går ju inte ens att beställa.

Hur vet du vad NoN köpt in den för?

Oavsett, fri marknad går ju åt båda hållen. Det är sjukt konstigt att komma och klaga på att priset stiger när efterfrågan exploderat och utbudet minskat. Ingen klagar när priserna sjunker pga samma anledningar

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Exempel:
ASUS GeForce RTX 3060 Dual OC 12 GB kostar 5 490:- hos NoN.
MSRP 3 650:-
Inköpspris, 2700:- ?
Marginal blir lätt runt 100%

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Och sen lägger du på löner, kostnader av diverser osv och vad får du för marginal då?
gå in på allabolag.se och kolla hur det går istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Exempel:
ASUS GeForce RTX 3060 Dual OC 12 GB kostar 5 490:- hos NoN.
MSRP 3 650:-
Inköpspris, 2700:- ?
Marginal blir lätt runt 100%

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Varför tror du ASUS skulle sälja så billigt till Netonnet? Jag har ingen fakta, men har sett mycket indikationer på att premiumkort som svenska butiker beställde för länge sedan kommer upp med bättre pris än udda budgetmodeller som de beställt senare då det blivit brist på kort. Jag tolkar det som att många svenska återförsäljare köper in för högre och högre priser, samt lägger på en bestämd procentsats på sitt inköpspris, ganska så oberoende av hur värdet av det ser ut på marknaden just nu. Har sett skumma små zotac 3070 gå för 9500kr samtidigt som asus 3070 strix oc går för 9190kr på samma butik. (Båda var i lager precis samtidigt.)

Vore kul om någon har eller kan läcka lite info om hur det går till på riktigt hos svenska återförsäljare.

Permalänk
Medlem

MSRP 3 650:- är inräknat att återförsäljaren ska göra en "normal" vinst. Utgår ifrån det när jag höftar till med 2700:- i inköpspris.

Men det är klart, dom kanske köper in det för 2400:- också. Jag vet såklart inte det exakta inköpspriset. Men en vinstmarginal om 15-30% är ju fullt normalt.

edit: Jag kanske också borde tillägga att jag var aningen ironisk ang mitt lilla rant om vinstbegräsning 10%, det verkade inte nå fram till alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

MSRP 3 650:- är inräknat att återförsäljaren ska göra en "normal" vinst. Utgår ifrån det när jag höftar till med 2700:- i inköpspris.

Men det är klart, dom kanske köper in det för 2400:- också. Jag vet såklart inte det exakta inköpspriset. Men en vinstmarginal om 15-30% är ju fullt normalt.

https://www.allabolag.se/5565204137/netonnet-ab

Vad jag kan läsa gjorde de en vinst på 2,45% och inte 30%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QueleX:

Varför tror du ASUS skulle sälja så billigt till Netonnet? Jag har ingen fakta, men har sett mycket indikationer på att premiumkort som svenska butiker beställde för länge sedan kommer upp med bättre pris än udda budgetmodeller som de beställt senare då det blivit brist på kort. Jag tolkar det som att många svenska återförsäljare köper in för högre och högre priser, samt lägger på en bestämd procentsats på sitt inköpspris, ganska så oberoende av hur värdet av det ser ut på marknaden just nu. Har sett skumma små zotac 3070 gå för 9500kr samtidigt som asus 3070 strix oc går för 9190kr på samma butik. (Båda var i lager precis samtidigt.)

Vore kul om någon har eller kan läcka lite info om hur det går till på riktigt hos svenska återförsäljare.

Dom lägger order (och ingår avtal) med en distributör. Dessa produkter läggs sedan ut till försäljning till ett visst pris där kunder har chans att upprätta avtal. Om det plötsligt visar sig att butiken inte får fler ordrar av vad de ursprungligen lovats så är det inte deras fel.
Under tiden kan andra fabrikörer öppna orderboken för andra produkter, som butiker kan få köpa för att få sälja till kund.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

https://www.allabolag.se/5565204137/netonnet-ab

Vad jag kan läsa gjorde de en vinst på 2,45% och inte 30%.

Vi pratar prissättning på enskilda produkter i den här tråden, inte företagsekonomi i stort. Vore det rimligt med 3000% ökning i pris ifall företaget köpt värdefull mark och byggt en stor fin fabrik (=dåliga siffror i redovisningen) förra året?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Dom lägger order (och ingår avtal) med en distributör. Dessa produkter läggs sedan ut till försäljning till ett visst pris där kunder har chans att upprätta avtal. Om det plötsligt visar sig att butiken inte får fler ordrar av vad de ursprungligen lovats så är det inte deras fel.
Under tiden kan andra fabrikörer öppna orderboken för andra produkter, som butiker kan få köpa för att få sälja till kund.

Ok, tack! Kan det vara så att anledningen till att man inte får köpa kort som inte finns i lager är pga att asus, Gigabyte mfl har slutat att utlova leveranser i förväg och tar allt löpande? Har tidigare alltid trott att det är svenska återförsäljare som helt självmant slutat med att tillåta bokningar på kort som är påväg in.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fesoj:

Vad är risky?
Köp via t.ex. Klarna, betala om x dar. Behöver inte ha en spänn på fickan.
Lägg upp kortet på t.ex. tradera med liten premium.
Om någon köper -> betala tillbaka Klarna (ingen ränta) och köp godis för vinsten.
Om någon inte köper -> returnera kortet till återförsäljare.
Noll risk. Och det är inte så att folk slutar att köpa kort, direkt.

"Gå någon tusing plus". Ja kanske. Men omkring en tusing rent i förtjänst, det är lite mindre än vad du tjänar ihop netto på två dagars arbete om du tjänar runt 25k/mån. Två dagar är 16h arbete, kanske dessutom sånt jobb som man inte tycker är kul. Att klicka in en order på ett grafikkort tar 5 min, att copypastea en annons på Tradera tar 5 min, att skriva ut Traderas förifyllda fraktsedel tar 1 min och att klistra den på det oöppnade paketet tar 1 min. Nu har du sparat 15h 38 min av ditt liv.

Du har ju i din arbetstid inte räknat in den faktiskta begränsande faktorn, att leta upp och jaga och lyckas beställa kort som är i lager. Det tar betydligt mer än att 5 minuter att göra en sådan order. Hade det varit så lätt att köpa ett grafikkort direkt från ÅF så hade ju alla bara gjort det istället för att gå via en scalper.

Scalpers är annars den fria marknadens naturliga svar på prissättning som inte stämmer överens med balansen mellan tillgång och efterfrågan. Den som vill köpa ett grafikkort idag har två val, antingen jaga grafikkort i lager som tar slut på några minuter, något som tar väldigt mycket tid, eller att betala någon annan att göra detta åt en, d.v.s. en scalper.

Problemet är den begränsade tillgången och den orealistiska prissättningen i förhållande till denna tillgång. Hade priserna varit högre hade inte lika många köpt, helt enkelt. Ungefär som det funkar med TV-apparaters prissättning, där nya modeller ofta är skitdyra just för att det är dålig tillgänglighet på dem, och priserna går ner allt eftersom tillgången blir bättre. Det är en mycket mer sund marknad än marknaden för grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Vi pratar prissättning på enskilda produkter i den här tråden, inte företagsekonomi i stort. Vore det rimligt med 3000% ökning i pris ifall företaget köpt värdefull mark och byggt en stor fin fabrik (=dåliga siffror i redovisningen) förra året?

Ja det är rimligt men sen kommer gissningsvis ingen köpa produkten.
Du kan inte prata om vinst på en produkt och raljera att det är för stor marginal utan att se till helheten. Helt meningslöst.
Däremot för folket på NoN så är det relevant för då kan de vill sälja mer av den produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QueleX:

Ok, tack! Kan det vara så att anledningen till att man inte får köpa kort som inte finns i lager är pga att asus, Gigabyte mfl har slutat att utlova leveranser i förväg och tar allt löpande? Har tidigare alltid trott att det är svenska återförsäljare som helt självmant slutat med att tillåta bokningar på kort som är påväg in.

Fabrikörerna vill nog inte sälja till priser som plötsligt inte längre håller.
Flertalet faktorer som t ex brist på kisel och trubbel med fraktkostnader (som i vissa fall gått upp 500%) ställer till det.

Svenska återförsäljare säljer för samma marginaler som vanligt, skulle jag tro. De behöver betala sin personal.
Typiskt är det en helt fantastiskt dålig idé att försöka mjölka kunder på pengar, för det straffar sig i längden.

Häromdagen fick jag en order annullerad hos Inet, men i gengäld erbjöd de mig ett annat kort till samma pris, som var 1000 kr mindre än listpris.
Det är helt klart en butik jag vill fortsätta handla hos.
Jag har en order på Gigabyte 3080 med vattenblock där. Kanske får jag ett Asus EKWB 3080 istället..? Gigabyte kan ju helt klart strunta i att tillverka de korten, eller så blir det inte tillräckligt för lilla Skandinavien eller whatever.
Det hela ter sig likt ett lotteri nu.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Om man har en kasst jobb och så dålig inkomst samt är familjefar/mor så har man väl knappast råd att lägga 12 000 på ett grafikkort i hopp om att gå någon tusing plus. Snacka om risky investering. Och dessutom ha tid med familj att sitta och scanna sidor för att få tag på produkter...

Nej du, låter som lyxfällan-investeringar på det. Finns många exempel på när scalping har gått åt skogen och det kostat scalperserna massvis med pengar.

Ett kasst jobb är inte synonymt med tomt på kontot... Finns gott om människor i Sverige som har kass inkomst men som ändå har ett sparande.
Dessutom finns i dagsläget många möjligheter att väldigt billigt finansiera ett inköp. Välj faktura med BV 14-30 dagar, få hem kortet, kräng det inköpta kortet på några dagar som du betalat runt 12-13k för på Tradera för 17-20k.
Betala faktura och se de extra tusenlapparna på kontot.

Men, det förutsätter att du har ett kasst jobb som tillåter dig att hålla koll på diverse ställen där du kan köpa ett kort.

Skrivet av fesoj:

Vad är risky?
Köp via t.ex. Klarna, betala om x dar. Behöver inte ha en spänn på fickan.
Lägg upp kortet på t.ex. tradera med liten premium.
Om någon köper -> betala tillbaka Klarna (ingen ränta) och köp godis för vinsten.
Om någon inte köper -> returnera kortet till återförsäljare.
Noll risk. Och det är inte så att folk slutar att köpa kort, direkt.

"Gå någon tusing plus". Ja kanske. Men omkring en tusing rent i förtjänst, det är lite mindre än vad du tjänar ihop netto på två dagars arbete om du tjänar runt 25k/mån. Två dagar är 16h arbete, kanske dessutom sånt jobb som man inte tycker är kul. Att klicka in en order på ett grafikkort tar 5 min, att copypastea en annons på Tradera tar 5 min, att skriva ut Traderas förifyllda fraktsedel tar 1 min och att klistra den på det oöppnade paketet tar 1 min. Nu har du sparat 15h 38 min av ditt liv.

Precis så!

Skrivet av Bagarbosse:

Kanske redan nämnts i tråden, men hur gör vi med vanliga återförsäljare (Inet, Komplett etc.) och deras ytterst vidriga beteende för närvarande? Dom köper i nuläget in grafikkort och säljer med 50-110% vinstmarginal (som jämförelse, en scalper tjänar ca 15-40%). Detta är ju jätteorimligt. Kanske en väldigt strikt lag som begränsar vinster till 10% i all affärsverksamhet? Vad tror vi och TS om den?

Om dom gör 50-110% vinstmarginal, varför har då dessa butiker så fruktansvärt dålig vinstmarginal (om dom ens går med vinst d.v.s.)?
Nej du, det existerar inga 50-110% vinst för en vanlig återförsäljare!
Och nej, strikt lag om 10% vinst = Sverige står snart utan alla företag och vi blir ett U-land där arbetslösheten kommer att ligga på 100%.

Skrivet av Bagarbosse:

MSRP 3 650:- är inräknat att återförsäljaren ska göra en "normal" vinst. Utgår ifrån det när jag höftar till med 2700:- i inköpspris.

Men det är klart, dom kanske köper in det för 2400:- också. Jag vet såklart inte det exakta inköpspriset. Men en vinstmarginal om 15-30% är ju fullt normalt.

edit: Jag kanske också borde tillägga att jag var aningen ironisk ang mitt lilla rant om vinstbegräsning 10%, det verkade inte nå fram till alla.

MSRP är en fantasisumma. End of story!
Flera återförsäljare har faktiskt påpekat att dom inte ens själva kunnat köpa in produkter till MSRP-pris.
Det enda du gör är att du drar felaktiga slutsatser om något du saknar insikt i.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Exempel:
ASUS GeForce RTX 3060 Dual OC 12 GB kostar 5 490:- hos NoN.
MSRP 3 650:-
Inköpspris, 2700:- ?
Marginal blir lätt runt 100%

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

MSRP

Hur många grafikkort tror du sålts för de summorna?

Du tror det är aktuellt idag?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Blir ju jättetokigt när man gör köp och sälj av varor olagligt imo.

Men som andra redan skrivit, man bör nog se till att de som gör dessa affärer på helt nya varor betalar skatt för eventuell vinst, om man ser att det handlar om storskaliga affärer säljaren håller på med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Exempel:
ASUS GeForce RTX 3060 Dual OC 12 GB kostar 5 490:- hos NoN.
MSRP 3 650:-
Inköpspris, 2700:- ?
Marginal blir lätt runt 100%

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Hur får du fram MSRP? google lite snabbt nu på lunchen men hittade inget officiellt, men funderar på om du räknat med moms, MSRP brukar vara utan moms/VAT/sales tax, så 5490 kr i butik i Sverige är 4392 kr exkl moms, brukar tillkomma transport hit (mindre marknad = dyrare transport per kort) och personal i Sverige har generellt högre lön, så de 700-750 kr i skillnad har ju förklaringar.

On topic;
Oavsett om det borde vara en lag eller inte, går det att skriva en lag som faktiskt är applicerbar i verkligen? Tveksamt skulle jag säga, och med stor risk att slå fel, eller vara svår att utreda. Visst, större och organiserade aktörer går säkert att få fast, men de mindre enskilda individerna kommer man inte åt (fundera bara på hur många mindre stölder m.m. som faktiskt blir lösta och egendom returneras till sin ägare).

När det gäller livsnödvända varor så finns det redan en lag, Ocker lagstiftningen, att utnyttja någons oförstånd, beroendeställning eller trångmål. Osäker på hur mycket en används till faktiska varor (senaste jag noterade något var det SMS lån som var på tapeten), och det finns ett stort problem med att den förmodligen inte kan användas så länge varorna är importerade och påslaget på inköp i Sverige är rimligt (t.ex. en medicin som kostar 10 kr att tillverka i ett annat land, säljs till Sverige för 200 kr, och apoteket säljer det för 250 kr, då är det ju inte apoteket som bedriver ockerverksamheten).

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

En del här var brydda med tid det tar att hitta kort. Kan för egen del bekänna att jag hade en gammal order på ett RTX3070 kvar sedan länge, stod att den preliminärt skulle levereras i Maj-Juni. Inet mailade och sa att de fått in ett liknande, och att det inte fanns så mkt kö på 3070 och att jag kunde välja detta kort (lite annorlunda modell, samma märke) FÖR INKÖPSPRIS - detta var för kortet ifråga 7500kr. Säger detta också till er som likt Bagarbosse påstår: "Dom köper i nuläget in grafikkort och säljer med 50-110% vinstmarginal (som jämförelse, en scalper tjänar ca 15-40%). Detta är ju jätteorimligt. "

Inet och andra butiker har absolut inte så stora marginaler. De flyger numera in korten för att vanlig båtfrakt under Covid19 är så seg, där bara frakten för EN pall med flyg kostar 200-250k SEK. Vidare om vad scalpers tjänar, det är extremt lätt att räkna ut själv. Kolla bara kort på tradera och jämför med prisjakt. För att vara rättvis så kan det vara så att vissa scalpade kort är förbeställningar (på låga priser) som klickat igenom, då kan man nog landa runt 2500kr i vinst på ett 3060-3070. I annat fall så är mellanskillnaden någon tusing, om det inte rör sig om 3080 eller 3090.

Kasta skit på scalpers, ok. Men inte på återförsäljarna, och definitivt inte på inet. Jag har alltid varit Webbis fanboy, men kommer härefter att börja jobba mera med Inet, det var extremt bussigt av dem att höra av sig och snabbt erbjuda en annan modell för samma pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

@Larrxi: Så man vill ha diktatur bara för att man vill ha lagar mot något som helt ärligt bara borde anses som ett bedrägligt beteende? Hur menade du där?

Det måste finnas lagar och regleringar, hur skulle världen annars se ut? För du kan väl inte mena att det t.ex. är ok att skapa bottar som köper upp bristvaror för att sen sälja till hutlösa priser? Oskyldiga blir lidande bara för att vissa är giriga.

Dags att vakna upp, vi lever i 2021.

Är det bedrägligt för Max att sälja 2 kr läsk för 15 kr?
Är det bedrägligt för medicintillverkare att sälja medicin för 20ggr tillverkningskostnaden?
Bedrägligt? Nej. Girigt? Ja, kanske. Grattis till alla som lyckas tjäna stora pengar.

Jag är inte jätteinsatt men jag tänker enda alternativet till en fri marknad är en stängd marknad såsom i forna sovjet där man fick köpa en bil, ett märke av kex osv. Det finns säkert länder i dag som ej har fri marknad. Flytta dit lycka till. Eller varför inte besöka SweClockers marknad - den verkar ej vara fri längre.

Grattis till botskapare som gör pengar. Kanske Nvidia ska ha högre lanseringspriser och sänka med 100 usd tills vecka tills in=ut? Det blir nog ett annat system i nästa generations lansering.

Ja det är väldigt synd för alla oskyldiga gamers som får lida och ej kan spela cyberpunk i 4k.

Var det inte så att gamingdatorer kostade som en bil för 30 år sedan? Ja nu är vi tillbaka där.

Permalänk
Hedersmedlem

Det som uppstår är ett mellanled som bara är ute efter att tjäna pengar utan att för den delen följa lagar och regler kring försäljning av varor.

Ett företag har andra omkostnader än att bara köpa in och sälja saker. Personal, lokaler, skatter och så vidare kostar. Dessutom tar de en risk i form av lager på produkter som blir för gamla och inte går att sälja, de hanterar returer och garantiärenden.

En person som köper på sig saker för kanske 50000kr och säljer för det dubbla har inte några av de utgifterna utan agerar bara som en fördyrande mellanhand i syfte att tjäna pengar själv. Misstänker att väldigt få redovisar vinsten korrekt och betalar reavinst på sina grafikkortsaffärer.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Ja det är väldigt synd för alla oskyldiga gamers som får lida och ej kan spela cyberpunk i 4k.

Så är det.
144 FPS är en mänsklig rättighet!

Nä fyfan annat var det på min tid. CS, StarCraft, Wow. Dög det till oss så duger det till dagens ungdom!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077