Nytt (vanligt?) konstruktionsfel på Corsair RMx nätagg

Permalänk
Medlem

Nytt (vanligt?) konstruktionsfel på Corsair RMx nätagg

Läste recensioner av Corsair RMx seriens nätagg av ren slump när jag skulle beställa ett nytt Corsair RM850X V2.

Skrivet av Victor's recension på inet:

Fick hem ett exemplar där monteringsskruven över appliance inlet skruvades rakt in i kopparbanan på PCB med nätspänning så skulle rekommendera att inte skruva in denna. Upptäckte detta när jag slog igång datorn och väggsäkringen gick. Detta kan såklart vara ett måndagsexemplar där utskärningen för skruven på PCB hamnat snett så att skruven kommer åt PCB. Använde de skruvar som följde med produkten.

Jobbar med att certifiera denna typen av produkter och en konstruktion som denna uppfyller inte den IEC standarden den är certifierad mot. Denna produkten ska vara "premium" men ett sådant fatalt misstag säger raka motsatsen.

Hade jag inte läst detta skulle jag aldrig kollat innan jag skruvade på min gamla PSU-bracket till mitt Lian Li chassi.

Precis som recensionen sade är utskärningen i kretskortet inte alignat med skruvhålet, drar jag i en skruv där kommer gängorna äta in i sidan av kretskortet. Våran lokala Corsair representant hade inget att säga så, köper ni Corsair nätagg kasta ett öga där innan man drar i skruven som egentligen inte behövs.

Permalänk
Medlem

Satan i gatan, det är ju riktigt allvarligt. Borde nog anmälas till Elsäkerhetsverket för det kan ju leda till att hela chassit blir strömförande i värsta fall. Du borde verkligen höra av dig till återförsäljaren också om du inte redan gjort det för det måste ju införas säljstopp direkt om det inte är isolerade händelser.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

@fragande finns alltid felmarginaler, mig veterligen finns det inte slösad koppar! dvs ledningsbanorna är en bit in i kretskortet. I mitt fall skulle det inte bli strömförande. Men en rätt intressant kvalitetsmiss hursom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@fragande finns alltid felmarginaler, mig veterligen finns det inte slösad koppar! dvs ledningsbanorna är en bit in i kretskortet. I mitt fall skulle det inte bli strömförande. Men en rätt intressant kvalitetsmiss hursom.

Tror det är tillräckligt allvarligt att skruven går in ett kretskort med nätspänning faktiskt. Enligt recensionen du citerade så hade det ju lett till kortslutning. Det ska ju rimligtvis finnas goda marginaler där. I mina ögon är det betydligt mer än en kvalitetsmiss i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Geeks
SweClockers

Även om det inte blir direkt kortslutning mot ledningsbanorna är det inte bra med en skruv som ligger och nöter och utsätter kretskortet för tryck.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Om det är som det skrivs är produkten direkt förenad med livsfara. När ett vedertaget för branschen, och ett för ändamålet avsett montage innebär strömförande beröringsbara delar så är det i mitt tycke en livsfarlig produkt.

Bara så jag får klart för mig, det rör sig om en av de 4 (?) möjliga skruvarna som används när ett nätaggregat fästs i chassit? Med standard ATX mått?

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Det är alltså vid den röda cirkeln som skruven äter sig in i kretskortet? De orangea cirklarna är lödpunkterna för fas och nolla så det är ju ruggigt nära. Känns som att det måste utredas vidare och anmälas.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Jag hade även kollat på lödpunkten för L och hur nära denna hamnar metallkåpan? Ser inte ut att vara många mm till isolering där.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

så jag får klart för mig, det rör sig om en av de 4 (?) möjliga skruvarna som används när ett nätaggregat fästs i chassit? Med standard ATX mått?

Helt korrekt det är en av de fyra ATX skruvarna man fäster nätagget i chassit med.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Har mailat Corsair med en länk till denna tråden och en beskrivning av problemet.

Permalänk
Medlem

Tror Corsair kommer säga att man använder för långa skruvar.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

om inte corsair skjutit sig i huvet precis har de placerat jordbanan längs med ytterkanterna så att skulle något gå in i kortet så är det bara en fråga om att du kommer emot ledningsbanan för jorden vilket redan är anslutet till chassit.

brukar väl vad jag vet vara ganska standard att banor närmast kanterna på kretskort är jord i AC kretsar eller minuspol i DC kretsar just för att om man kommer mot ytterkanter med en skruv eller liknande ska man i första han komma mot något som gör att du garanterat bränner säkringen om du skulle kortsluta mellan fler banor.

ungefär som som att man alltid lämnar jorden minst ett par cm längre än fas/nolla i en stickpropp just för att jorden ska vara den sista som blir urkopplad om kablar skulle slitas loss.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktivt företagskonto

Vi undersöker detta just nu och jag återkommer med mera information så fort jag vet mer.

Permalänk

Samma sak med min nätdel. Ligger farligt nära skruven. Kan inte säga om skruven varit i kontakt med kanten på PCB eller inte.
Lämnar det hålet utan skruv så länge.

Tack för du för upp denna info!

// Henrik

Permalänk
Medlem

Ojdå.

Känns som att jag bör öppna datorn och kika på mitt då(?).

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd

Har ett 750 av denna modell som är kopplat till några kort jag minar på så har inte skruvat in det i något chassi men bra att veta i alla fall.

Mycket trevligt nätagg annars.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem

Jag köpte min RM850x v2 2021-01-23 och skruvhålet sitter precis där den ska.
Verkar som att det har blivit fel nånstans i produktionslinjen med nån press kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Tror Corsair kommer säga att man använder för långa skruvar.

Å skickar ut en plastskruv, gratis...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

om inte corsair skjutit sig i huvet precis har de placerat jordbanan längs med ytterkanterna så att skulle något gå in i kortet så är det bara en fråga om att du kommer emot ledningsbanan för jorden vilket redan är anslutet till chassit.

brukar väl vad jag vet vara ganska standard att banor närmast kanterna på kretskort är jord i AC kretsar eller minuspol i DC kretsar just för att om man kommer mot ytterkanter med en skruv eller liknande ska man i första han komma mot något som gör att du garanterat bränner säkringen om du skulle kortsluta mellan fler banor.

ungefär som som att man alltid lämnar jorden minst ett par cm längre än fas/nolla i en stickpropp just för att jorden ska vara den sista som blir urkopplad om kablar skulle slitas loss.

Ursäkta min okunnighet, men vad händer i det fallet om man sitter på ojordade uttag? Finns väl fortfarande en hel del som gör det i äldre lägenheter, jag hade i alla fall inga jordade uttag i vardagsrummet i min gamla lägenhet och det var bara ett par år sedan. Finns det inte då risk att hela chassit får nätspänningen som potential? Om man då sedan skulle ha kontakt med chassit samtidigt som man kommer i kontakt med något jordat så ja ... pang. Eller går den interna säkringen i nätaggregatet direkt?

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Läste recensioner av Corsair RMx seriens nätagg av ren slump när jag skulle beställa ett nytt Corsair RM850X V2.

Hade jag inte läst detta skulle jag aldrig kollat innan jag skruvade på min gamla PSU-bracket till mitt Lian Li chassi.
https://i.imgur.com/UCknUKQ.jpg

Precis som recensionen sade är utskärningen i kretskortet inte alignat med skruvhålet, drar jag i en skruv där kommer gängorna äta in i sidan av kretskortet. Våran lokala Corsair representant hade inget att säga så, köper ni Corsair nätagg kasta ett öga där innan man drar i skruven som egentligen inte behövs.

Skruvhålet ser inte ut att linjera med ditt PSU-bracket, så gissningsvis är ju ursparningen i kretskortet rätt, och skruvhålet felplacerat.

Plåten i nätagget ser ut att vara stansad, vilket innebär att man använt ett stansningsverktyg i fabriken som är felaktigt. Med andra ord är det inte ett måndagsexemplar, samtliga plåtar som kommer ur den tillverkningslinjen är felaktiga.

EDIT: Bracketen ligger inte rätt i bilden. Ignorera detta inlägg. Se svar nedan.

Permalänk
Medlem

@Makramundi bracketen ligger löst och snett då den inte är åtdragen på bilden, ignorera den. Titta innuti nätagget. Urstansningen i kretskortet matchar inte ATX skruvhålet. Skruvhålet är på helt korrekt plats.

Permalänk
Medlem

Har flera sådana nätaggregat, både V1 och V2. Tackar för varningen!

Permalänk
Skrivet av fragande:

Ursäkta min okunnighet, men vad händer i det fallet om man sitter på ojordade uttag? Finns väl fortfarande en hel del som gör det i äldre lägenheter, jag hade i alla fall inga jordade uttag i vardagsrummet i min gamla lägenhet och det var bara ett par år sedan. Finns det inte då risk att hela chassit får nätspänningen som potential? Om man då sedan skulle ha kontakt med chassit samtidigt som man kommer i kontakt med något jordat så ja ... pang. Eller går den interna säkringen i nätaggregatet direkt?

Ja då fuller givetvis inte jordbanan någon funktion.

Men du har där med iaf ändå en bit in på kretskprtet innan du når något som ev är spänningsatt iaf så ger ett visst skydd även om jorden är okopplad.

Delvis därför det står att en dator Ska anslutas till jordat uttag men visst samtidigt är det i många fall ej möjligt pga ojordad installation i bostaden.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Ja då fuller givetvis inte jordbanan någon funktion.

Men du har där med iaf ändå en bit in på kretskprtet innan du når något som ev är spänningsatt iaf så ger ett visst skydd även om jorden är okopplad.

Delvis därför det står att en dator Ska anslutas till jordat uttag men visst samtidigt är det i många fall ej möjligt pga ojordad installation i bostaden.

Jo precis, inte alltid möjligt tyvärr. Tänker bara om det finns scenarion där det här felet faktiskt kan vara förenat med livsfara för då behöver det ju rimligtvis säljstoppas / återkallas. I recensionen som OP citerade så låter det ju som att det blivit kontakt mellan fler banor eftersom jordfelsbrytare / säkring löst ut. Det borde väl inte hända om man "bara" kommit åt en jordbana eftersom chassit redan är jordat.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Jo precis, inte alltid möjligt tyvärr. Tänker bara om det finns scenarion där det här felet faktiskt kan vara förenat med livsfara för då behöver det ju rimligtvis säljstoppas / återkallas. I recensionen som OP citerade så låter det ju som att det blivit kontakt mellan fler banor eftersom jordfelsbrytare / säkring löst ut. Det borde väl inte hända om man "bara" kommit åt en jordbana eftersom chassit redan är jordat.

Går inte att utesluta att det var en slump med, eller att utskärningen var så ur plats att skruven knuffade på kretskortet så att det fysiskt skadades på andra ställen. Eller att omdömet överdriver. Hursom känns det lite sisådär med en sådan kvalitetsmiss i ett premium nätagg som är en klassiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Går inte att utesluta att det var en slump med, eller att utskärningen var så ur plats att skruven knuffade på kretskortet så att det fysiskt skadades på andra ställen. Eller att omdömet överdriver. Hursom känns det lite sisådär med en sådan kvalitetsmiss i ett premium nätagg som är en klassiker.

Ja att en skruv går in i kretskortet så nära nätspänning känns verkligen som en sån sak som inte får hända. Rimligtvis ska det finnas kvalitetskontroll på plats som upptäcker något så här allvarligt. Återstår att se hur omfattande det är, det kanske är enstaka exemplar eller en dålig batch men det är ju tillräckligt allvarligt kan jag tycka.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

intressant nog har äldre produktbilder av RMx nätagg en icke-ledande avskärmning där den ATX skruven går in, verkar som detta är limiterat till nyare versioner av RMx serien? Verkar finnas en hel del fler olika revisioner av RMx nätaggen än vad man trott. Mitt nätagg köptes 2021-04-08 och anlände 2021-04-09.

Permalänk
Medlem

Kan inte säga med säkerhet att den länkade tråden är relaterade då jag inte orkade läsa igenom hela men det ser ut som ett liknande ut på bilderna.
https://forum.corsair.com/v3/showthread.php?s=da0c00fde781a6d...

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

intressant nog har äldre produktbilder av RMx nätagg en icke-ledande avskärmning där den ATX skruven går in, verkar som detta är limiterat till nyare versioner av RMx serien? Verkar finnas en hel del fler olika revisioner av RMx nätaggen än vad man trott. Mitt nätagg köptes 2021-04-08 och anlände 2021-04-09.
https://inetimg.se/img/688x386/6902703_4.jpg

Mitt RM 750x agg från december 2018 har en sån där icke-ledande plastavskärmning. Dessutom går den aktuella monteringsskruven in i PCB-urgröpningen som den ska. Men vad hjälpte det när agget dog i torsdags. Problemet är inte relaterat direkt till tråden...men osäkerheten om huruvida Corsair kommer att uppfylla den tioåriga garantiutfästelsen gör mig orolig. Den svenska återförsäljaren, Elgiganten, vill inte befatta sig med denna garanti utan jag måste vända mig direkt till Corsair internationellt. La i torsdags in en begäran om RMA på corsair.com men har absolut inte hört något från dem. Inte ens en bekräftelse på att de tagit emot min begäran. Så frågan är vad en garantiutfästelse utöver de lagstadgade två åren är värd?

Det aktuella problemet:
Trycker jag på powerknappen (eller kör paper clip test/eller sluter PWR_SW med skruvmejsel) händer absolut ingenting. Moderkortets kosmetiska LED-belysning + SB_PWR (Standby Power LED) lyser men det gör de oavsett så länge onoff-knappen på baksidan av nätaggregatet är på. Joxade med kablarna och kontakterna för ev oxidation utan resultat. Testade med ett förhistoriskt men enligt ASUS okej nätaggregat från Deltaco på 350W och det fungerar som en dans. Agget från Corsair är inköpt i december 2018 och har 10 års garanti så jag kontaktade inköpsstället Elgiganten. De befattade sig inte med detta garantilöfte så jag hänvisades direkt till Corsair. La in en RMA-begäran på Corsairs internationella sajt i torsdags. Nu några dagar sedan har jag ännu ej fått någon bekräftelse. Väntar några vardagar till sedan går jag på dem igen. Bävar inför vad frakten kommer att kosta för att sända det någonstans i Europa. Det första nätaggregat som går sönder för mig och det över många många datorer sedan min första 1983. Däremot mitt första nätaggregat från Corsair. Tyvärr var det även ursprungligen fel på en minneskrets (DIMM) från Corsair i samma dator så nu har jag haft problem med allt från Corsair i denna dator. Missnöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Kan inte säga med säkerhet att den länkade tråden är relaterade då jag inte orkade läsa igenom hela men det ser ut som ett liknande ut på bilderna.
https://forum.corsair.com/v3/showthread.php?s=da0c00fde781a6d...

Men den skruven var alldeles för lång. Den ska hålla sig inom urgröpningen vilket den gör där...men den fortsätter in på kortet. Denna tråd på SC belyser väl i huvudsak problemet när urgröpningen inte är allignad med skruvhålet i aggets chassi. Mina skruvar som passar har en gängdel som är 6 mm lång.