Permalänk

Hatten av, vet inte vad jag ska säga men det bribgde riktigt gamla minnen till liv, gjorde förmodligen min dag! Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Hatten av, vet inte vad jag ska säga men det bribgde riktigt gamla minnen till liv, gjorde förmodligen min dag! Mvh

Nice!

Permalänk

Dual pentium var hårdvaruporr back in the day, verkligen suktade efter polarens dubbla pentium III 450mhz när man själv satt med en enkel p3 Katmai 450mhz och Riva 128zx som hempc på månadshyra. Fick köpa loss liket för en spottstyver sen.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrodude:

Så fin den blev! 😀

Socket 8 for the win:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Socket_8

Pentium Pro:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pentium_Pro

Riktigt powerhouse när den släpptes på marknaden.
Pentium Pro släpptes ut på marknaden 1995.
Den snabbaste modellen på 200mhz var med vid releasen. Samtidigt till mainstream segmentet så var Pentium 133 det snabbaste som fanns att tillgå.

Pentium Pro är vid vissa scenarion nästan dubbelt så snabb vid samma frekvens som Pentium på socket 7 plattformen.

Jag får passa på att ge medlemmen patteSatan ett stort tack för donationen av Pentium Pro och Pa1983 för allt slit och alla gråa hår han kanske fick på köpet.

Jag hade en flickvän 99 eller så, vars far hade en PPro maskin. Även om den var lite till åldern då så var det ändå rätt imponerande 🤣

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av broderick:

Dual pentium var hårdvaruporr back in the day, verkligen suktade efter polarens dubbla pentium III 450mhz när man själv satt med en enkel p3 Katmai 450mhz och Riva 128zx som hempc på månadshyra. Fick köpa loss liket för en spottstyver sen.

Dual pentium är sjukt sällsynta.
Endast ett fåtal konsument moderkort gjordes plus ett knippe OEM system.
Kan bero på att Pentium skalar bedrövligt dåligt som SMP.
Kommunikationen mellan CPU'erna var katastrofalt långsam då den delades med minnesbandbredden.

Pentium Pro försökte ju att lösa detta med stora L2 cachen med en viss framgång.

Permalänk

Den var the Thing på den tiden! Gärna 2st voodokort också och wolfenstein el quake 😝