Behöver hjälp med inköp av surfplatta

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med inköp av surfplatta

Hej.

Ska hjälpa pappa at köpa en surfplatta, tydligen gillar dom att läsa tidningen på en sådan.

Budget är upp till 2500 och användningsområdet är ganska basic, läsa tidning, kolla mail och surfa, kanske FB.

Jag kan tänka att 2500 mest räcker till en android av något slag och det är nog det dom mest är vana vid, dom har samsung som mobil båda två.

Vore kanon med ett tips om vad man får hyfsat med prestanda för pengarna i den prisklassen eftersom jag faktiskt inte har någon kolla alls själv.

Hoppas ni kan tipsa.

MVH

Permalänk
Medlem

En galaxy tab passar nog bra!

https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5566808

Jag tipsade min far om galaxy tab a 10,5. Han har haft den i 2år nu o fortfarande lika nöjd. Men just den modellen säljs inte längre.. Men denna är säkert bättre.
Kan rekommendera dig o kolla lite tester på Youtube innan. Jag har ej djupdykt i modellen jag länkade till dig.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur länge din pappa behåller saker, men det kan ju vara skönt om han har support och får uppdateringar så prylarna patchas löpande.
Jag skulle föreslå en iPad, då har han den i 5 år och har support under den tiden från Apple. Då får du dock lägga på en tusenlapp.
Slår man ut det på 5 år så blir det dock inte så mkt i månaden.

Vill du inte gå på iPad spåret så är det nog Samsung som jag skulle rekommendera, dom har ju lovat bättring vad det gäller patchar så det kan nog vara värt att lägga några kronor extra på en Samsung istället för något annat märke.
Sen kanske prestanda inte är så viktigt om man ska läsa tidningen.

Permalänk

Jag har en Samsung Galaxy Tab A7 som rekommenderas till äldre bekanta. Den fungerar hur bra som helst, de har dock problem med att de inte kan hantera en surfplatta, men det hjälper inte vad man ger dem för något. De har problem att skärmkanten borde vara typ 10cm eller något för de råkar klicka där när de håller plattan.
Det var då den billigaste surfplattan som uppfyllde mina grundkrav, känt märke och usb c. Lenovo hade några alternativa, men jag var missnöjd med vilka recensioner de fick.

När det gäller ipad vs Android. Så om personen är oteknisk så är det bäst att ha samma på både mobilen och surfplattan och gärna så likadan av de båda.