Permalänk

Byta ut fiberdosa mot router?

Tjena kompisar!

Jag har ett problem. Har precis flyttat in i en ny lägenhet med två våningar. I lägenheten finns ett skåp där det sitter en fiberdosa (?) av märket Raycore. Denna dosas LAN-portar är vidarekopplad till LAN-utgångar i skåpet, som i sin tur har LAN-kontakter runt om i huset. Problemet är att jag tydligen bara får en IP-adress ur dessa LAN-portar och kan därför endast använda en LAN-port av totalt 9? Som det är nu så har jag en router ikopplad i ett av uttagen, men jag kan inte leva på trådlös uppkoppling i ett två-vånignshus när det både spelas och kollas film samtidigt. Jag vill ju kunna utnyttja mina LAN-portar som sitter i varje rum,men hur utnyttjar jag dom?! I skåpet får det inte plats med en router eller switch för att vidarekoppla. Hjälp kära ni! Jag har ingen aning.

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd

Dessa är Vlan portar och är till för internet/tv/iptv, så om du vill ha flera ip adresser så får du koppla in en nätverksswitch i LAN 1 och sen till router.

Men du får inte högre hastighet om du har flera ip adresser, då allt delas på samma fiber/kabel.

För Raycore (mediaomvandlare) så är det bara en port som är till för internet, om inte ISP har config om den.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av superegg:

Dessa är Vlan portar och är till för internet/tv/iptv, så om du vill ha flera ip adresser så får du koppla in en nätverksswitch i LAN 1 och sen till router.

Men du får inte högre hastighet om du har flera ip adresser, då allt delas på samma fiber/kabel.

För Raycore (mediaomvandlare) så är det bara en port som är till för internet, om inte ISP har config om den.

Tänker mer att jag vill kunna använda alla Vlan-portar i huset istället för trådlöst som jag måste ha nu! Vill ju kunna dra LAN-kablar in i till exempel mitt XBOX, Apple TV, TV osv istället för att köra trådlöst. Så det du menar är att jag ska köpa en switch, köra in i LAN 1, som sedan går till en router, som sedan går tillbaks till Raycore? Haha förlåt men aldrig haft det såhär innan i en lägenhet, helt lost!

Permalänk
Medlem

Rek ändå en router samt sw. Raycore är enbart mediaomvandlare. Titta på unifi security gateway 3p samt en flex mini. Den är liten som attan o usg'n borde med få plats.

Permalänk

Tänker att jag tar bild på allt imorgo så får ni hjälpa mig vidare och komma fram till bästa beslut!

Permalänk

har jobbat med fiber några år, raycore är en av de bättre converters som nätägaren sätter upp ändå. det du borde göra är att sätta en router i mediaskåpet mellan fiberboxen och lanportarna där. och sen köra tp från först raycore->din router->lanportarna i mediaskåpet. se till att köpa en router med 8 portar så får du leva utan nätverk i ett rum, och köra wlan där.

så hade jag gjort iaf, för det är dels billigast och även enklast. hade jag vart du hade jag köpt en mc med inbyggd router och 8 portar och skippat routern som mellanhand, men det är exakt samma lösning fast dyrare och mindre driftsäkert

Permalänk
Skrivet av Jordnoetn:

har jobbat med fiber några år, raycore är en av de bättre converters som nätägaren sätter upp ändå. det du borde göra är att sätta en router i mediaskåpet mellan fiberboxen och lanportarna där. och sen köra tp från först raycore->din router->lanportarna i mediaskåpet. se till att köpa en router med 8 portar så får du leva utan nätverk i ett rum, och köra wlan där.

så hade jag gjort iaf, för det är dels billigast och även enklast. hade jag vart du hade jag köpt en mc med inbyggd router och 8 portar och skippat routern som mellanhand, men det är exakt samma lösning fast dyrare och mindre driftsäkert

Tacksam för svar!!! Ska kolla detta. Däremot vill jag gärna veta vad förkortningarna TP och MC står för? haha

Permalänk
Skrivet av Fabrikören:

Tacksam för svar!!! Ska kolla detta. Däremot vill jag gärna veta vad förkortningarna TP och MC står för? haha

tp är kort för twisted pair, dvs nätverkskabel xD
mc står för mediaconverter, alltså raycoren du har i ditt mediaskåp!

Permalänk
Sötast

Jordnötens svar ovan skall du helt klart gå på.
In med en router i skåpet, dra från fiberconvertern till routern, från routerns lanportar till de olika patchuttagen i skåpet och vipps så har du trådad anslutning i alla rum som har sladdar dragna!

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Jordnötens svar ovan skall du helt klart gå på.
In med en router i skåpet, dra från fiberconvertern till routern, från routerns lanportar till de olika patchuttagen i skåpet och vipps så har du trådad anslutning i alla rum som har sladdar dragna!

ja nästan iaf, han hade 9 portar i skåpet! och mig veterligen finns det ingen konsumentprodukt som har mer än 8 portar som har ett humant pris.. finns väl 10portarsgrejer men då pratar vi alldeles för många slantar för värdelös hårdvara

bättre å lämna ett rum istället och lägga pengarna där det räknas, för när det kommer till kritan funkar wifi till nästan allt, egentligen vill man ju bara ha tp till 2 rum, där tvn är och där man har sin battlestation! av egen erfarenhet så funkar wifi till tvn också dessutom bara man kör duglig hårdvara, kört wifi till speldatorn sista 8 månaderna också här hemma och har inte haft problem där heller, men sen är jag skadad från jobbet också så jag har samma ping på nuvarande wlan som jag hade på exets trådade uppkoppling x)

Permalänk

med tanke på att du nämner raycore så vågar jag chansa på att zitius är nätägare där?

om det är zitius som är nätägare så är du inte begränsad till 1 ipaddress pga raycoren utan pga din tjänsteleverantör (bahnhof/telia/telenor osv) och det är inte någon specifik port som är låst till internet/tv (zitius är ganska nice på det sättet)
med tanke på att det nästan bara är zitius som använder raycore så tänker jag chansa på att det är dom som är nätägaren.
vilken isp är det du har?
telenor tex levererar 5 i nästan alla stadsnät och telia ligger däromkring också, comhem körde 5 sist jag kollade och resten har jag ingen koll alls på tyvärr

Jag personligen hade inte ställt routern i mediaskåpet med tanke på att majoriteten av dom är i plåt oftast med en plastlucka och det orsakar extremt mycket sämre prestanda på ditt wifi men om du gör det så skulle jag försöka fixa ett par accesspunkter också på varje våning.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Jordnoetn:

ja nästan iaf, han hade 9 portar i skåpet! och mig veterligen finns det ingen konsumentprodukt som har mer än 8 portar som har ett humant pris.. finns väl 10portarsgrejer men då pratar vi alldeles för många slantar för värdelös hårdvara

bättre å lämna ett rum istället och lägga pengarna där det räknas, för när det kommer till kritan funkar wifi till nästan allt, egentligen vill man ju bara ha tp till 2 rum, där tvn är och där man har sin battlestation! av egen erfarenhet så funkar wifi till tvn också dessutom bara man kör duglig hårdvara, kört wifi till speldatorn sista 8 månaderna också här hemma och har inte haft problem där heller, men sen är jag skadad från jobbet också så jag har samma ping på nuvarande wlan som jag hade på exets trådade uppkoppling x)

Därför jag skrev: "vipps så har du trådad anslutning i alla rum som har sladdar dragna!"

Om man behöver dra till samtliga uttag i boendet så rekommenderar jag en switch på en av routerns portar och sedan från switch till övriga uttag.

Ex:
Netgear ProSafe GS105 / Netgear ProSafe GS108 är galet bra dumswitchar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jordnoetn:

ja nästan iaf, han hade 9 portar i skåpet! och mig veterligen finns det ingen konsumentprodukt som har mer än 8 portar som har ett humant pris.. finns väl 10portarsgrejer men då pratar vi alldeles för många slantar för värdelös hårdvara

bättre å lämna ett rum istället och lägga pengarna där det räknas, för när det kommer till kritan funkar wifi till nästan allt, egentligen vill man ju bara ha tp till 2 rum, där tvn är och där man har sin battlestation! av egen erfarenhet så funkar wifi till tvn också dessutom bara man kör duglig hårdvara, kört wifi till speldatorn sista 8 månaderna också här hemma och har inte haft problem där heller, men sen är jag skadad från jobbet också så jag har samma ping på nuvarande wlan som jag hade på exets trådade uppkoppling x)

Netgear har ett gäng under 1000 kr
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?&l=s462608204
Med tanke på att det var trångt i mediaskåpet så är nog storleken ett större problem.

Routern behöver ju inte vara i media skåpet om det är dubbla portar till något rum.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Jag skulle välja en Ubiquiti Edgerouter X SFP och en vanlig switch till det skåpet. En accesspunkt per våningsplan kopplad till ett LAN-uttag. Det som är bra med Edgerouter X SFP är att den kan driva accesspunkter via PoE så man behöver inte ha någon extra strömförsörjning. Du får perfekt wifi och perfekt trådbundet internet. Vart bor du?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Låter som en standardlösning

Mediaomvandlaren -> Router -> portar som finns tillgängliga
Vill du kunna använda alla 9 portar så får du sätta in någon switch mellan router och port, t.ex. 2st 5-port switchar. Då blir lösningen istället:

  • Mediaomvandlaren

  • Router

    1. [Router LAN 1] -> [Switch 1] -> Port 1 - 4

    2. [Router LAN 2] -> [Switch 2] -> Port 5 - 8

    3. [Router LAN 3] -> Port 9

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Prelatur:

Netgear har ett gäng under 1000 kr
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?&l=s462608204
Med tanke på att det var trångt i mediaskåpet så är nog storleken ett större problem.

Routern behöver ju inte vara i media skåpet om det är dubbla portar till något rum.

Det går också att göra en variant på "router on a stick" om man vill förutsatt att hårdvaran kan hantera vlan, kanske inte den vanligaste lösningen hemma men tekniskt möjlig om man vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av överste_snöflinga:

med tanke på att du nämner raycore så vågar jag chansa på att zitius är nätägare där?

om det är zitius som är nätägare så är du inte begränsad till 1 ipaddress pga raycoren utan pga din tjänsteleverantör (bahnhof/telia/telenor osv) och det är inte någon specifik port som är låst till internet/tv (zitius är ganska nice på det sättet)
med tanke på att det nästan bara är zitius som använder raycore så tänker jag chansa på att det är dom som är nätägaren.
vilken isp är det du har?
telenor tex levererar 5 i nästan alla stadsnät och telia ligger däromkring också, comhem körde 5 sist jag kollade och resten har jag ingen koll alls på tyvärr

Jag personligen hade inte ställt routern i mediaskåpet med tanke på att majoriteten av dom är i plåt oftast med en plastlucka och det orsakar extremt mycket sämre prestanda på ditt wifi men om du gör det så skulle jag försöka fixa ett par accesspunkter också på varje våning.

Står att min nätägare är A3, och den internetleverantören jag valde är Sappa (billigast)

Tänkte ställa in routern i skåpet och sedan köra på wifi-extender, probelmet är att AC-adaptrarna är för stora för att båda ska få plats, så får försöka hitta någon lösning!

Permalänk
Skrivet av peterholm1:

Jag skulle välja en Ubiquiti Edgerouter X SFP och en vanlig switch till det skåpet. En accesspunkt per våningsplan kopplad till ett LAN-uttag. Det som är bra med Edgerouter X SFP är att den kan driva accesspunkter via PoE så man behöver inte ha någon extra strömförsörjning. Du får perfekt wifi och perfekt trådbundet internet. Vart bor du?

Lutar faktiskt åt det här hållet! Men har svårt att hitta återförsäljare av dessa i Sverige...

Permalänk

För tillfället so tror jag den bästa lösningen för mig är att sätta in en Ubiquiti Edgerouter i skåpet, väldigt liten och kompakt och passar bra. Sedan dra en sladd till datorrummet så jag kan koppla in min speldator, sedan två sladdar till för varsin Wi-Fi extender, vad tror ni om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fabrikören:

Står att min nätägare är A3, och den internetleverantören jag valde är Sappa (billigast)

Tänkte ställa in routern i skåpet och sedan köra på wifi-extender, probelmet är att AC-adaptrarna är för stora för att båda ska få plats, så får försöka hitta någon lösning!

Ett alternativ som nämnts:

fiberomvandlare->uttag till ett rum där du vill ha trådlösa -> router.
Från routern drar du sen sladd tillbaka samma väg in i skåpet. Detta kräver dock att rummet du vill använda har 2 uttag som båda går från rummet till skåpet.

Väl tillbaka i skåpet ansluter du en switch till din router - Denna switch ansluter du till router och alla uttag som du vill använda.
Om du har 9 uttag så kan du köpa en billig 8-portars switch och ansluta iaf 7 uttag samtidigt.
Fler uttag så blir det en till switch bara. Switchar är små så de bör absolut få plats i skåpet.

Då får du router i det rum du vill och alla/de flesta nätverksuttag fungerar.

Om du vill ha routern i samma rum som något annat så får du komplettera det rummet med ytterligare en switch.
Hoppas det gick att förstå

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av FX9:

Ett alternativ som nämnts:

fiberomvandlare->uttag till ett rum där du vill ha trådlösa -> router.
Från routern drar du sen sladd tillbaka samma väg in i skåpet. Detta kräver dock att rummet du vill använda har 2 uttag som båda går från rummet till skåpet.

Väl tillbaka i skåpet ansluter du en switch till din router - Denna switch ansluter du till router och alla uttag som du vill använda.
Om du har 9 uttag så kan du köpa en billig 8-portars switch och ansluta iaf 7 uttag samtidigt.
Fler uttag så blir det en till switch bara. Switchar är små så de bör absolut få plats i skåpet.

Då får du router i det rum du vill och alla/de flesta nätverksuttag fungerar.

Om du vill ha routern i samma rum som något annat så får du komplettera det rummet med ytterligare en switch.
Hoppas det gick att förstå

Hej igen!

i alla rum sitter två uttag bredvid varandra så det ska fungera!

Missade detta helt, det hade ju varit fantastiskt om detta fungerade! Då börjar sökandet efter en billig och bra switch tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fabrikören:

Hej igen!

i alla rum sitter två uttag bredvid varandra så det ska fungera!

Missade detta helt, det hade ju varit fantastiskt om detta fungerade! Då börjar sökandet efter en billig och bra switch tackar!

Ja om du redan har en router redan så räcker det med en switch. Du bör klara dig på en billig under 250kr om du nöjer dig med 8 portar.

ZyXEL GS-108B v3 - kanske närmare 300 kr men den är däremot lite mindre så kanske passar in i skåpet bra

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

@Fabrikören Du ska inte ha "WiFi extenders", det du vill ha är accesspunkter. Du kopplar dessa i ett ledigt nätverksuttag och kan tänka dig att de översätter mellan trådlöst och trådat LAN där de sitter.

Normalt tar Wifi extenders befintliga wifi-signaler och skickar ut kopior av dessa, det är inte optimalt.

Jag kan varmt rekommendera Ubiquiti's accesspunkter.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FX9:

Om du vill ha routern i samma rum som något annat så får du komplettera det rummet med ytterligare en switch.
Hoppas det gick att förstå

Eller skaffa en router som har några portar på LAN-sidan, det är rätt vanligt med typ 4 LAN-portar, då har man 3 lediga

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Eller skaffa en router som har några portar på LAN-sidan, det är rätt vanligt med typ 4 LAN-portar, då har man 3 lediga

*facepalm*

Såklart

Alla vanliga konsumentroutrar har i vanliga fall 4 portar för LAN.
Jag kör dock en edgerouter med bara 2 LAN-portar (varav jag bara använder 1 då det kräver lite mer konfig att få den andra att fungera - den ligger på annat nät) därför min tankeverksamhet slutade vid att man behövde en switch. Men det normala är ju 4 portar.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Behöver du din WiFi-router på annat ställe än vid mediaomvandlaren så använd dubbeluttagen och koppla tillbaka till en switch i skåpet. En WiFi-router vill du förmodligen inte ha i ett plåtskåp. Flera har redan diskuterat hur du kan koppla.

Mediaboxen är en del av fibernätet och övervakas ofta av nätägaren/kommunikationsoperatören. I en del nät fungerar inte aktiveringen utan mediaboxen. Ytterligare så fungerar de ofta mycket mycket bra, så det finns ingen anledning att emulera den med egna prylar. Finns säkert plats för switch.

Skrivet av Dimman:

@Fabrikören Du ska inte ha "WiFi extenders", det du vill ha är accesspunkter. Du kopplar dessa i ett ledigt nätverksuttag och kan tänka dig att de översätter mellan trådlöst och trådat LAN där de sitter.

Normalt tar Wifi extenders befintliga wifi-signaler och skickar ut kopior av dessa, det är inte optimalt.

Jag kan varmt rekommendera Ubiquiti's accesspunkter.

Du har bra svårt att hitta accesspunkter som enbart kan köras som extender/förstärkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

...
Du har bra svårt att hitta accesspunkter som enbart kan köras som extender/förstärkare.

Ja det är bra svårt eftersom de då ej är accesspunkter. Jag hittar flertalet wifi extenders utan AP-funktionalitet bland de 20 första förslagen på Google.

Nu var ju just poängen att nyckelordet han letar efter är accesspunkt, inte wifi extender som är en produkttyp i sig.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Ja det är bra svårt eftersom de då ej är accesspunkter. Jag hittar flertalet wifi extenders utan AP-funktionalitet bland de 20 första förslagen på Google.

Nu var ju just poängen att nyckelordet han letar efter är accesspunkt, inte wifi extender som är en produkttyp i sig.

Accesspunkter säljs som förstärkare/förlängare. Det är bara en skillnad i programvaran och att den verkligen har en nätverksport som avgör, nästan allt som säljs idag går att köra i AP-läge. 500 kr och du får en AP som kan sättas i eluttaget med Gigabit ethernet som kör 11k/v och som säljs som extender. Söker man efter AP (som kategori) kommer man inte hitta mycket för de lägre segmenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Accesspunkter säljs som förstärkare/förlängare. Det är bara en skillnad i programvaran och att den verkligen har en nätverksport som avgör, nästan allt som säljs idag går att köra i AP-läge. 500 kr och du får en AP som kan sättas i eluttaget med Gigabit ethernet som kör 11k/v och som säljs som extender. Söker man efter AP (som kategori) kommer man inte hitta mycket för de lägre segmenten.

Det jag antar att du försöker säga är att det finns wifi extenders med AP-funktionalitet och att dessa brukar vara billigare än renodlade accesspunkter?

Jag har inte uppfattat det som att TS specifikt skulle vara ute efter något i de lägre segmenten. Min erfarenhet av accesspunkter är att man får vad man betalar för. 800-900kr för en Ubiquiti AC Lite räcker långt.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Det jag antar att du försöker säga är att det finns wifi extenders med AP-funktionalitet och att dessa brukar vara billigare än renodlade accesspunkter?

Jag har inte uppfattat det som att TS specifikt skulle vara ute efter något i de lägre segmenten. Min erfarenhet av accesspunkter är att man får vad man betalar för. 800-900kr för en Ubiquiti AC Lite räcker långt.

I grund och botten är en extender en AP, så vad butiker kategoriserar de som är irrelevant. Det jag säger är – titta på produkten.

TS pratar om WiFi-produkter som kan anslutas med kabel, alltså något som kan köras som ren AP. Vad det är för utrustning spelar nog ingen större roll, själv skulle jag köra en UniFi 6 Lite eller TP-Links motsvarighet, men det är irrelevant. Tråden handlar inte om våra personliga preferenser (köpråd), men självklart ska TS titta på annat än extenderkategorin innan de köper något.