Permalänk

Nätverksfel

Tjenare!

Tänkte bara se ifall det är ett hårdvarufel jag har stött på i burken.
Har problem med min Ethernet uppkoppling på min stationära dator.
Just nu får jag som bäst 90 Mbit/s upp och ned. 2-5s svarstid.
Ibland (olika dag för dag) kan jag få en bra svarstid, alltså den förväntade hastigheten samt svarstid.

Med en random Windows 10 laptop möter samma ethernetkabel i min dator upp mot 250mbit/s. Så fort jag stoppar in den i min burk igen så maxar den 90 Mbit/s.

Har uppdaterat nätverksdrivrutiner
Har uppdaterat BIOS version.
Har nollställt Windows 10 Pro
Har testat annan Cat6 kabel

Har testat:
ipconfig /release
ipconfig /renew
ipconfig /flushdns
ipconfig /registerdns
nbtstat -rr
netsh int ip reset all
netsh winsock reset

Testat byta till Google DNS.

Testat stänga av Large Send Offload V2 (IPv4) & (IPv6).

Nätverkskortet namn: Intel(R) Ethernet Connection (2) I219-V
Moderkortet (cirka 2 år gammalt): ASUSTeK COMPUTER INC. STRIX Z270H GAMING K1

Utöver sänkta hastigheter så har jag andra bieffekter såsom packet loss samt ping spikes på enheten som kommer och går även detta. Händer ett par gånger i timmen. (Kört i pingplotter en 4h session för att se hur det ser ut där även).

Är det en ny dator eller moderkort som gäller?
Tack!

Permalänk
Medlem

Är Duplex satt till full och Auto-negotiation aktiverat?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Låter som ena sidan inte har auto-negotiation på link speed, sätt båda sidor till auto, dvs både router och dator. Kolla vilka inställningar för duplex/simplex och link speed du har på laptoppen. Nytt moderkort/dator låter onödigt om det bara är nätverkskretsen som är paj, finns USB-ethernetdonglar som fungerar utmärkt för under 200:-.

Permalänk
Skrivet av Dracc:

Är Duplex satt till full och Auto-negotiation aktiverat?

Speed & Duplex: 1.0 Gbps Full Duplex.

Bytte precis från Auto-negotiation på Speed & Duplex till 1.0 Gbps Full Duplex.

Gav ingen effekt / skillnad jag kan märka av åtminstone.

Permalänk

Provat direkt i väggen, eller mellan datorerna?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Låter som ena sidan inte har auto-negotiation på link speed, sätt båda sidor till auto, dvs både router och dator. Kolla vilka inställningar för duplex/simplex och link speed du har på laptoppen. Nytt moderkort/dator låter onödigt om det bara är nätverkskretsen som är paj, finns USB-ethernetdonglar som fungerar utmärkt för under 200:-.

Håller med dig. Men det är en desktop, så jag skulle i så fall stoppa in ett nätverkskort i ledig PCIe-plats än att köra dongel. Tror inte det är hårdvarufel, oftast rör det sig om mjukvarufel.

TS bör gå in i windows enhetshanterare, där avinstallera nätverkskortet, starta om datorn, och låta "windows ha sin gång". Löser sådana problem i 9 fall av 10.

Permalänk

Nej, Tyvärr inte.

Vi har internet som går in i huset till tjänstefördelaren. Sedan ethern kabel till en router.
Från routern går en kabel ned till en nätverksswitch (ned ett våningsplan i huset).
Därifrån switchen går den till ett vägguttag. Därifrån så går kabeln i datorn.

Denna kabeln kan leverera 1ms och 250/350 upp och ned på andra enheter än min. (T.ex en Asus Windows 10 laptop).
Kabeln: https://www.webhallen.com/se/product/40968-Deltaco-UTP-Cat6-N...
Inköpt: 2020-03-29 20:33, ser jättefin ut.

Switchen: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradburet-natverk/...
Helt ny införskaffad 2 dagar sedan.

Min dator står ned längst ned i huset så måste ta upp den till ett annat våningsplan och sätta upp den i vardagsrummet för att den ska nå routern.

Hittade en tråd på Intel som verkar ha liknande problem - testade förslagen där utan någon lycka.
https://community.intel.com/t5/Ethernet-Products/Problem-with...

Avancerade inställningar på nätverkskortet:

Energy Efficient Ethernet: Off
Tillåt datorn stänger av den här enheten för att spara störm: Off
Speed & Duplex: 1.0 Gbps Full Duplex
Reduce Speed On Power Down: Disabled

Windows energialternativ:
Vid elnätsdrift stängd den av efter: aldrig
Strömsparläge: Aldrig
Energischema: Hög prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxwidzyy:

Tjenare!

Tänkte bara se ifall det är ett hårdvarufel jag har stött på i burken.
Har problem med min Ethernet uppkoppling på min stationära dator.
Just nu får jag som bäst 90 Mbit/s upp och ned. 2-5s svarstid.
Ibland (olika dag för dag) kan jag få en bra svarstid, alltså den förväntade hastigheten samt svarstid.

Med en random Windows 10 laptop möter samma ethernetkabel i min dator upp mot 250mbit/s. Så fort jag stoppar in den i min burk igen så maxar den 90 Mbit/s.

Har uppdaterat nätverksdrivrutiner
Har uppdaterat BIOS version.
Har nollställt Windows 10 Pro
Har testat annan Cat6 kabel

Har testat:
ipconfig /release
ipconfig /renew
ipconfig /flushdns
ipconfig /registerdns
nbtstat -rr
netsh int ip reset all
netsh winsock reset

Testat byta till Google DNS.

Testat stänga av Large Send Offload V2 (IPv4) & (IPv6).

Nätverkskortet namn: Intel(R) Ethernet Connection (2) I219-V
Moderkortet (cirka 2 år gammalt): ASUSTeK COMPUTER INC. STRIX Z270H GAMING K1

Utöver sänkta hastigheter så har jag andra bieffekter såsom packet loss samt ping spikes på enheten som kommer och går även detta. Händer ett par gånger i timmen. (Kört i pingplotter en 4h session för att se hur det ser ut där även).

Är det en ny dator eller moderkort som gäller?
Tack!

låter som det glappar så du bara använder 2par, det är inte super ovanligt att det händer på koppar, jag brukar ta en nål och dra upp stiften lite försiktigt på uttaget när det händer. (väldigt vanligt om man köper rj45 huvud från något billigt kina märke)
är det billigare huvud dra med en liten mejsel i spåren så stiften kommer in ordentligt och får kontakt.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av Networker:

Håller med dig. Men det är en desktop, så jag skulle i så fall stoppa in ett nätverkskort i ledig PCIe-plats än att köra dongel. Tror inte det är hårdvarufel, oftast rör det sig om mjukvarufel.

TS bör gå in i windows enhetshanterare, där avinstallera nätverkskortet, starta om datorn, och låta "windows ha sin gång". Löser sådana problem i 9 fall av 10.

Testade detta!

Avinstallerade den. Startade om datorn.

Problemet kvarstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxwidzyy:

Energy Efficient Ethernet: Off
Tillåt datorn stänger av den här enheten för att spara störm: Off
Speed & Duplex: 1.0 Gbps Full Duplex
Reduce Speed On Power Down: Disabled

"Speed & Duplex" vill du ha på "Auto negotiation", hur knasigt det än låter.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Skrivet av Dracc:

"Speed & Duplex" vill du ha på "Auto negotiation", hur knasigt det än låter.

Bytte till det! Problemet kvarstår.

Permalänk

Hittade precis en diagnostik på nätverkskortet..

https://gyazo.com/99399670d5ee9219929337154e7ea072
https://gyazo.com/f9a3813185eaccb9838b10500775bd1d

Blir intressant att försöka hitta exakt vart problemet ligger.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Dragit kabel direkt från dator till router och på så sätt eliminerat allt annat?
Jag antar att laptopen inte ansluts till switch/router med samma kabel utan en egen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

låter som det glappar så du bara använder 2par, det är inte super ovanligt att det händer på koppar, jag brukar ta en nål och dra upp stiften lite försiktigt på uttaget när det händer. (väldigt vanligt om man köper rj45 huvud från något billigt kina märke)
är det billigare huvud dra med en liten mejsel i spåren så stiften kommer in ordentligt och får kontakt.

^
Detta,
Pulver av, förstoringsglas, låter som ett av de två dataparen ej har kontakt resultatet då är 100mb på gb, brukar fungera att rikta/spänna upp med vinklad ståltråd.
Försiktigt och förstås på egen risk.

Mer text.
Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cb99:

^
Detta,
Pulver av, förstoringsglas, låter som ett av de två dataparen ej har kontakt resultatet då är 100mb på gb, brukar fungera att rikta/spänna upp med vinklad ståltråd.
Försiktigt och förstås på egen risk.

Kan givetvis vara våran gamla fiende "glapp" det rör sig om. Halvkass kabel eller oftare halvkassa RJ45-kontakter som inte riktigt "sitter i" kontakterna i router respektive dator som de "ska" göra.

Enklast är att testa annan "TP"-sladd, istället för att knepa med ståltråd?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Dragit kabel direkt från dator till router och på så sätt eliminerat allt annat?
Jag antar att laptopen inte ansluts till switch/router med samma kabel utan en egen?

Jag har inte haft testat koppla direkt till router eftersom den är på ett annat våningsplan i huset och det är lite ooptimalt placerad router för det.

Gick till Kjell & Company och köpte ett externt nätverkskort med Gbit/s stöd och kopplade in i en USB-port på datorn.
Problemet var kvar och jag fick endast 90 Mbit/s.

Sedan så körde jag detta i CMD:
ipconfig /release <Press Enter>
ipconfig /renew <Press Enter>
ipconfig /flushdns <Press Enter>
ipconfig /registerdns <Press Enter>
nbtstat -rr <Press Enter>
netsh int ip reset all <Press Enter>
netsh winsock reset <Press Enter>

Startade om datorn

https://gyazo.com/1bb59b3b953a7615668b6ff36ba1bd79
https://gyazo.com/1bb59b3b953a7615668b6ff36ba1bd79

Får se vad som händer med nätverket. Vill inte röra det nu när det fungerar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av maxwidzyy:

Jag har inte haft testat koppla direkt till router eftersom den är på ett annat våningsplan i huset och det är lite ooptimalt placerad router för det.

Gick till Kjell & Company och köpte ett externt nätverkskort med Gbit/s stöd och kopplade in i en USB-port på datorn.
Problemet var kvar och jag fick endast 90 Mbit/s.

Sedan så körde jag detta i CMD:
ipconfig /release <Press Enter>
ipconfig /renew <Press Enter>
ipconfig /flushdns <Press Enter>
ipconfig /registerdns <Press Enter>
nbtstat -rr <Press Enter>
netsh int ip reset all <Press Enter>
netsh winsock reset <Press Enter>

Startade om datorn

https://gyazo.com/1bb59b3b953a7615668b6ff36ba1bd79
https://gyazo.com/1bb59b3b953a7615668b6ff36ba1bd79

Får se vad som händer med nätverket. Vill inte röra det nu när det fungerar.

Kabeln är antagligen skadad nånstans.
Som jag frågade: Laptopen har egen nätverkskabel som ni testat med, alltså inte samma kabel som det är till stationära?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Kabeln är antagligen skadad nånstans.
Som jag frågade: Laptopen har egen nätverkskabel som ni testat med, alltså inte samma kabel som det är till stationära?

Det är/var exakt samma kabel till laptopen som till den stationära datorn som hade problemet.

Tog bara in laptopen till mitt rum, tog ut cat6 kabeln ut ur min stationära. Satte in i laptopen och körde bredbandskollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Kan givetvis vara våran gamla fiende "glapp" det rör sig om. Halvkass kabel eller oftare halvkassa RJ45-kontakter som inte riktigt "sitter i" kontakterna i router respektive dator som de "ska" göra.

Enklast är att testa annan "TP"-sladd, istället för att knepa med ståltråd?

Han hade väl provat med BB och samma sladd, och det funkar dvs som jag ser det återstår endast glapp i uttaget på datorn.

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxwidzyy:

Det är/var exakt samma kabel till laptopen som till den stationära datorn som hade problemet.

Tog bara in laptopen till mitt rum, tog ut cat6 kabeln ut ur min stationära. Satte in i laptopen och körde bredbandskollen.

Dvs, återstår endast/troligtvis uttaget i datorn som jag ser det men visst lite läskigt att fixa, kanske någon kompis som kan kika på det?
Ta i alla fall en lampa och ett förstoringsglas och titta in i datorns uttag, se om det ser jämnt och fint ut bland pinnarna, jämför med ex.vis BB uttag.

Kan förstås också vara trasigt nätverk på chip nivå, men håller det för mindre troligt, mina fem öre ligger på pinnar alternativt lödning som också är mindre troligt som jag ser det.

Edit in,
Mer text.

Mer text.
Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem

Vad använder du för säkerhetsprogram?
Har du testat starta datorn från en Linux Live usbsticka? isf vad får du för hastighet då.

Permalänk
Skrivet av cb99:

Dvs, återstår endast/troligtvis uttaget i datorn som jag ser det men visst lite läskigt att fixa, kanske någon kompis som kan kika på det?
Ta i alla fall en lampa och ett förstoringsglas och titta in i datorns uttag, se om det ser jämnt och fint ut bland pinnarna, jämför med ex.vis BB uttag.

Kan förstås också vara trasigt nätverk på chip nivå, men håller det för mindre troligt, mina fem öre ligger på pinnar alternativt lödning som också är mindre troligt som jag ser det.

Edit in,
Mer text.

Använder inte längre ethernet uttaget i datorn utan genom denna istället: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradburet-natverk/...

Problemet kvarstår även med den.

Skrivet av fredix:

Vad använder du för säkerhetsprogram?
Har du testat starta datorn från en Linux Live usbsticka? isf vad får du för hastighet då.

Inget speciellt! Har återställt datorn precis.
Har endast vanliga Windows.

Inte testat Linux.

Edit:
Glömde nämna det, vaknade upp och startade upp datorn och är på ruta ett igen. Det funkar inte återigen.

Permalänk

Satte upp datorn på brorsans rum nu med hans Ethernet kabel utan mitt externa nätverkskort. Mäter samma 90/90 som högst. Denna ger till andra enheter förväntas 250/250.

Testet i hans rum med externa nätverkskortet är samma, 80/80 som högst.

Dags att gå till vardagsrummet och försöka direkt från router.

Permalänk

Från brorsans rum 90/90.

Från mitt rum 90/90.

Direkt från router - inget internet överhuvudtaget, oavsett externt nätverkskort eller inte.

Direkt från tjänstefördelaren oavsett externt nätverkskort - perfekt.

Ringer ISP och får se vart det hamnar.....

Permalänk

Uppföljning ang problemet:

När jag kopplade min dator till tjänstefördelaren blev det korrekt och fungerade. Rätt IP samt hastigheter.

När jag kopplade min dator till routern direkt (alltså direkt från min dator in i router) blev jag tilldelad en IP-adress som ej tilldelas från routern. Fick även ingen uppkoppling till nät.

Kopplade ut allting från routern förutom min ethernet kabel samt WAN-kabeln.
Genom /ipconfig release & /ipconfig renew blev jag tilldelad en IP utav routern.
Nu fungerade allting.

Vad jag eventuellt misstänker (samt Telenor) just nu är att när jag startar datorn och datorn frågar om en IP-adress så är det någon enhet kopplad till nätverket som tilldelar mig en 100-Mbit/s samt IP-adress som inte är från routern. (Vet ej vilken enhet det är än isf..)

Kopplade ur ut allting ur routern förutom WAN-porten samt Ethernetkabeln som går till routern på mitt rum och får nu stabil uppkoppling. Får även en IP från routern.

Ska få en ny router från Telenor och inväntar den så stänger inte av datorn tillsdess så jag behöver bli tilldelad en ny IP.

Sammanfattning: Kanske DHCP problem från en annan enhet i nätverket som inte är routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxwidzyy:

Uppföljning ang problemet:

När jag kopplade min dator till tjänstefördelaren blev det korrekt och fungerade. Rätt IP samt hastigheter.

När jag kopplade min dator till routern direkt (alltså direkt från min dator in i router) blev jag tilldelad en IP-adress som ej tilldelas från routern. Fick även ingen uppkoppling till nät.

Kopplade ut allting från routern förutom min ethernet kabel samt WAN-kabeln.
Genom /ipconfig release & /ipconfig renew blev jag tilldelad en IP utav routern.
Nu fungerade allting.

Vad jag eventuellt misstänker (samt Telenor) just nu är att när jag startar datorn och datorn frågar om en IP-adress så är det någon enhet kopplad till nätverket som tilldelar mig en 100-Mbit/s samt IP-adress som inte är från routern. (Vet ej vilken enhet det är än isf..)

Kopplade ur ut allting ur routern förutom WAN-porten samt Ethernetkabeln som går till routern på mitt rum och får nu stabil uppkoppling. Får även en IP från routern.

Ska få en ny router från Telenor och inväntar den så stänger inte av datorn tillsdess så jag behöver bli tilldelad en ny IP.

Sammanfattning: Kanske DHCP problem från en annan enhet i nätverket som inte är routern?

Din MAC-adress kanske är "spärrad" i routern för mer bandbredd än 100?
I många routrar kan man tilldela maximal bandbredd/begränsa bandbredd med MAC-adresser.

Du behöver gå in i routern för att kolla detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxwidzyy:

Uppföljning ang problemet:

När jag kopplade min dator till tjänstefördelaren blev det korrekt och fungerade. Rätt IP samt hastigheter.

När jag kopplade min dator till routern direkt (alltså direkt från min dator in i router) blev jag tilldelad en IP-adress som ej tilldelas från routern. Fick även ingen uppkoppling till nät.

Kopplade ut allting från routern förutom min ethernet kabel samt WAN-kabeln.
Genom /ipconfig release & /ipconfig renew blev jag tilldelad en IP utav routern.
Nu fungerade allting.

Vad jag eventuellt misstänker (samt Telenor) just nu är att när jag startar datorn och datorn frågar om en IP-adress så är det någon enhet kopplad till nätverket som tilldelar mig en 100-Mbit/s samt IP-adress som inte är från routern. (Vet ej vilken enhet det är än isf..)

Kopplade ur ut allting ur routern förutom WAN-porten samt Ethernetkabeln som går till routern på mitt rum och får nu stabil uppkoppling. Får även en IP från routern.

Ska få en ny router från Telenor och inväntar den så stänger inte av datorn tillsdess så jag behöver bli tilldelad en ny IP.

Sammanfattning: Kanske DHCP problem från en annan enhet i nätverket som inte är routern?

du har möjligen inte en billig förlängare sittandes någon stans typ till larmet? asus har en för 2-300kr som strular som satan när man kör den mot en unfi, även med dhcp avstängt så tilldelades enheter ip från denna vilket naturligtvis orsakade en hel del problem.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Tror det är min Philips Hue Bridge som är roten till problemet.

Edit:
Hittade en annan människa med samma problem.
https://community.netgear.com/t5/Nighthawk-Pro-Gaming-Routers...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Men du har hastighetsproblem, inte DHCP-problem?
Intressant om det vore så, har min på statiskt IP iaf.

Det funkar om du kopplar ur bryggan?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Men du har hastighetsproblem, inte DHCP-problem?
Intressant om det vore så, har min på statiskt IP iaf.

Det funkar om du kopplar ur bryggan?

Just nu är all uppkoppling perfekt på det trådade samt det trådlösa.

Philips Hue bridge ej ansluten. Inga DHCP problem än utan den ansluten.

Vi fick precis idag en ny router från Telenor så behövde sätta upp Philips Hue på nytt. Nollställde den och gick till routern och kopplade in den i en LAN-port. Nollställde Hue Bridge, dök aldrig upp på min iPhone trots kopplad till WiFi och den nollställd. Tätt inpå dog allt nätverk i hela huset. Trådat som trådlöst.

Ingen enhet kopplade upp sig igen och behövde starta om routern.

Just nu är Hue bridge inte ansluten och allt rullar på helt klockrent!

Låter helt galet att en lampa kan förstöra hela nätverket samt sätta vissa enheter på 100/100 mbit samt skapa DHCP problem.