Permalänk

skruv fastnat i skärmen

Hej,
Fick ikväll hem en ny datorskärm en acer modell acer ed320qr

Jag skulle skruva in stödet till skärmen och en skruv hoppar ur och ner in i skärmen. Jag skakar försiktigt på skärmen för att höra den rulla runt där inne. Nu har den fastnat nånstans på höger sida typ längst ned där ventiler sitter.

Jag har även försökt hitta en lösning att öppna upp bak sidan men det finns liksom inga skruvar.

Nu till min fråga. Skulle jag kunna använda skärmen ändå eller är det farligt? Detta går tydligen inte på nån garanti heller då det räknas som handhavande fel..

Så 3000 i sjön ifall jag inte kan använda skärmen pga av en skruv.

Känns ju lite halvt sådär att använda skärmen om det ligger en skruv där i.

https://acerrecertified.com/acer-ed320qr-31-5-curved-monitor-...

Här har ni en länk så ser ni hur baksidan ser ut

Rubrik förtydligat /mod
Permalänk

Går det att använda en magnet att få tag i skruven?

Permalänk
Skrivet av Plyschmannen:

Går det att använda en magnet att få tag i skruven?

Testat det men de ville inte funka heller :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Achromatic:

Hej,
Fick ikväll hem en ny datorskärm en acer modell acer ed320qr

Jag skulle skruva in stödet till skärmen och en skruv hoppar ur och ner in i skärmen. Jag skakar försiktigt på skärmen för att höra den rulla runt där inne. Nu har den fastnat nånstans på höger sida typ längst ned där ventiler sitter.

Jag har även försökt hitta en lösning att öppna upp bak sidan men det finns liksom inga skruvar.

Nu till min fråga. Skulle jag kunna använda skärmen ändå eller är det farligt? Detta går tydligen inte på nån garanti heller då det räknas som handhavande fel..

Så 3000 i sjön ifall jag inte kan använda skärmen pga av en skruv.

Känns ju lite halvt sådär att använda skärmen om det ligger en skruv där i.

Det enda jag kan tänka mig skulle kunna bli problematiskt är om den ligger mot ett kretskort och kortsluter nått. Ligger den bara mot plast så är det bara att tuta och köra

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Det kan vara farligt att starta den för att skruven kan ge en jordning med en krets och kan skada den permanent.

Permalänk
Skrivet av Axel95:

Det kan vara farligt att starta den för att skruven kan ge en jordning med en krets och kan skada den permanent.

Ja tänker så med att det kan vara riskabelt. Vet inte riktigt vad man kan göra helt sjukt att det inte går att öppna baksidan ens.

Permalänk
Skrivet av FX9:

Det enda jag kan tänka mig skulle kunna bli problematiskt är om den ligger mot ett kretskort och kortsluter nått. Ligger den bara mot plast så är det bara att tuta och köra

Det är ju det jag inte vet ifall den ligger mot platsen bara eller om den fastnat i nån sladd till nått kretskort :/

Permalänk
Medlem

Skruva upp skärmen o plocka ut den. Hur lätt som helst! Finns många youtube vids på det.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Skrivet av Datanisse:

Skruva upp skärmen o plocka ut den. Hur lätt som helst! Finns många youtube vids på det.

Finns inte för den modellen jag har. Har googlat sönder men finns ingenting tyvärr :/ verkar som det är special skruvar som den sitter fast med.

Permalänk
Medlem

Om du inte kan få ut skruven på något sätt får du väll tejpa fast en magnet där skruven kan hållas fast så den inte åker runt.

Permalänk
Medlem

Har svårt att tänka mig att det vore omöjligt att öppna bakstycket på skärmen. Måste ju gå på nåt sätt?

I övrigt skulle jag inte oroa mig allt för mycket för kortslutning heller. Men visst är det möjligt.

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Superthug:

Om du inte kan få ut skruven på något sätt får du väll tejpa fast en magnet där skruven kan hållas fast så den inte åker runt.

Testat med magnet men de händer inget testat lite olika styrkor som jag hade hemma med.

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Har svårt att tänka mig att det vore omöjligt att öppna bakstycket på skärmen. Måste ju gå på nåt sätt?

I övrigt skulle jag inte oroa mig allt för mycket för kortslutning heller. Men visst är det möjligt.

Tycker också de är helt sjukt. Verkar som sagt krävas speciella verktyg av något slag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Achromatic:

Tycker också de är helt sjukt. Verkar som sagt krävas speciella verktyg av något slag.

Hur ser skruvhuvudena ut? Det mesta i skruvmejselsväg brukar gå att få tag i

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

öppna den bör man kunna göra, annars blir det svårt att kunna laga den för företaget. Det kan finnas "dålda" skruvar eller alternativt så sitter den ihop med clips, så man bryter upp den. Men vet man inte säkert, så kan det vara dumt att börja bryta och dona ifall det finns skruvar.

Men om det inte går på garanti, så kan du ju testa att maila och fråga hur man får isär den. Om dom nu vill svara på en sån fråga.

Edit: Kolla vid anslutningarna på skärmen, där kan det sitta några små skruvar, som håller det på plats. Sen är det plast clips runt om. Så det är "bara" att bryta upp, gärna med något som är gjort i plast, för att inte repa/skada plasten. Och om du vet vilket hörn skruven ligger i, så räcker det ju att få en glipa där.

Du kan köpa/använda något i stile med detta från ifixit. Måste ju inte vara just det där såklart, men i stil med det. annars kan typ ett kreditkort och en kniv fungera också såklart. Bara att vara lite försiktig, för det känns alltid lite vanskligt att bryta upp clips.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Achromatic:

Tycker också de är helt sjukt. Verkar som sagt krävas speciella verktyg av något slag.

Kan du inte se något synligt är det sannolikt små plastclips som håller ihop baksidan, brukar gå att pilla upp sådana med något i stil med ett hårt kreditkort.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Om valet är mellan att inte använda den och försöka öppna upp den så är väl valet enkelt? Biltema har säkert skruvmejslar för att öppna. Går det inte, så bryt upp bakstycket.. För använder du den inte och inte kan byta in den så kan du lika gärna göra allt du kan för att ta bort skruven. Alternativt strunta i att skruven finns där och kör tills det inte fungerar längre. Ser inte riktigt vad en skruv ska göra så att skärmen går sönder så länge den inte ligger och kortsluter något.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Hur ser skruvhuvudena ut? Det mesta i skruvmejselsväg brukar gå att få tag i

Det sitter fyra små hål som i en fyrkant. Dom ser ut som cylinder formade hål nästan som typ en insektsnyckel skulle fungera. Men sådan har jag inte tillhands just nu. Finns även liten ikon längst ned till vänster som liknar ett litet lås. Kan de vara att man ska trycka in nått där?

Permalänk
Skrivet av vargeEEEEn:

Kan du inte se något synligt är det sannolikt små plastclips som håller ihop baksidan, brukar gå att pilla upp sådana med något i stil med ett hårt kreditkort.

Det enda synliga jag kan se är fyra små cylinder formade hål typ.

Permalänk
Skrivet av Mattiiss:

Om valet är mellan att inte använda den och försöka öppna upp den så är väl valet enkelt? Biltema har säkert skruvmejslar för att öppna. Går det inte, så bryt upp bakstycket.. För använder du den inte och inte kan byta in den så kan du lika gärna göra allt du kan för att ta bort skruven. Alternativt strunta i att skruven finns där och kör tills det inte fungerar längre. Ser inte riktigt vad en skruv ska göra så att skärmen går sönder så länge den inte ligger och kortsluter något.

Jo jag får kolla imorgon annars se va man kan hitta på Biltema ifall de nu går skruva upp den.

Permalänk
Skrivet av walkiii:

öppna den bör man kunna göra, annars blir det svårt att kunna laga den för företaget. Det kan finnas "dålda" skruvar eller alternativt så sitter den ihop med clips, så man bryter upp den. Men vet man inte säkert, så kan det vara dumt att börja bryta och dona ifall det finns skruvar.

Men om det inte går på garanti, så kan du ju testa att maila och fråga hur man får isär den. Om dom nu vill svara på en sån fråga.

Annars kan man ju göra en fuling och lämna tillbaka skärmen.

Ja det kanske också går iofs o lämna tillbaka den bara tråkigt bara ja som var så taggad.

Permalänk

Skrivit till Acers support om hur du öppnar skärmen?

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"

Permalänk
Skrivet av XerxesYngve:

Skrivit till Acers support om hur du öppnar skärmen?

Ja jag får ta och testa det se om dom svarar dom är rätt sega! Tack för hjälpen än så länge alla!

Permalänk
Medlem

Det finns en beskrivning på ifixit. Men den anger inte exakt vilka modeller som den gäller.

https://www.ifixit.com/Guide/Acer+Thin+Bezel+Monitor+Disassem...

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem

Om skruven kortsluter något så köper jag en ny åt dig.

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

Om skruven kortsluter något så köper jag en ny åt dig.

Hehe men ja tänker hur stor chans är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Achromatic:

Ja det kanske också går iofs o lämna tillbaka den bara tråkigt bara ja som var så taggad.

Gjorde en edit på mitt inlägg, som du antagligen missade. Om hur man kan gå till väga.

Skrivet av noxela:

Det finns en beskrivning på ifixit. Men den anger inte exakt vilka modeller som den gäller.

https://www.ifixit.com/Guide/Acer+Thin+Bezel+Monitor+Disassem...

Såg också den, dock inte samma skärm. Men metoden är ju liknande.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Går det att lossa enbart I/O-plåten och lirka ut skruven där? Svårt att se på de länkade bilderna.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Skrivet av walkiii:

öppna den bör man kunna göra, annars blir det svårt att kunna laga den för företaget. Det kan finnas "dålda" skruvar eller alternativt så sitter den ihop med clips, så man bryter upp den. Men vet man inte säkert, så kan det vara dumt att börja bryta och dona ifall det finns skruvar.

Men om det inte går på garanti, så kan du ju testa att maila och fråga hur man får isär den. Om dom nu vill svara på en sån fråga.

Edit: Kolla vid anslutningarna på skärmen, där kan det sitta några små skruvar, som håller det på plats. Sen är det plast clips runt om. Så det är "bara" att bryta upp, gärna med något som är gjort i plast, för att inte repa/skada plasten. Och om du vet vilket hörn skruven ligger i, så räcker det ju att få en glipa där.

Du kan köpa/använda något i stile med detta från ifixit. Måste ju inte vara just det där såklart, men i stil med det. annars kan typ ett kreditkort och en kniv fungera också såklart. Bara att vara lite försiktig, för det känns alltid lite vanskligt att bryta upp clips.

Tackar för tipset hur bifogar jag bilder här i tråden så ni kan se?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Achromatic:

Ja det kanske också går iofs o lämna tillbaka den bara tråkigt bara ja som var så taggad.

Det låter som en riktigt elak idé. Låta någon oskyldig potentiellt få betala för ditt misstag.

Visa signatur

Mr. Scriptman