Lättplacerade högtalare till barnrum för musik, ljudböcker och liknande

Permalänk
Hedersmedlem

Lättplacerade högtalare till barnrum för musik, ljudböcker och liknande

Tänkte det var på sin plats att få okej ljud i dotterns rum (10 månader) och inte förstöra hennes musikupplevelse från späd ålder med Mora Träsk spelat på en iPad eller mobilen. Letar därför efter någonting vettigt som låter okej utan att dra iväg så mycket prismässigt.

Köpte AudioPro Addon T14 till köket för ett par år sedan, är i stort sett nöjd med de men de är svåra att hänga direkt på väggen och har lite för överdriven basåtergivning om de placeras hög upp i rummet vilket gör att de låter ganska tråkigt till tal i poddar, ljudböcker och annat. Musik och bakgrundsskval fixar de med godkänd resultat. Hade jag varit supernöjd med dem hade det blivit ett par till med tanke på pris och anslutningsmöjligheter.

Önskemål
RCA och eller 3,5mm in
Gärna spdif eller annan digitalt ljud in (dator eller tv i framtiden)
Bluetooth för mobila enheter
Max 2000kr... möjligen nån femhundring upp om det är stor skillnad.
Ska kunna hänga på väggen utan att låta illa, ska placeras barnsäkert närmaste åren.
Inte jättestora
Färg oviktigt, men tror vitt blir snyggast i det rummet så ingen nackdel om det finns att välja.
Okej ljud, helst neutralt.

Har funderat lite på Ikeas högtalare men osäker på om det är rätt produkt för ändamålet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

En enklare soundbar kanske ? Roxcore Soundbar har jag köpt till barnbarnet (4år). Skapligt ljud för pengarna och alla möjliga anslutningsmöjligheter. I framtiden räknar jag med att få investera i en subwoofer för att få bättre bas. För nu så funkar det bra.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KjellO:

En enklare soundbar kanske ? Roxcore Soundbar har jag köpt till barnbarnet (4år). Skapligt ljud för pengarna och alla möjliga anslutningsmöjligheter. I framtiden räknar jag med att få investera i en subwoofer för att få bättre bas. För nu så funkar det bra.

Tveksamt om det är en vettig lösning med tanke på att vi tänkte sätta upp en i vardera hörn på ena väggen i rummet. Men kan vara ett alternativ om möbleringen tillåter det.

Den dagen det behövs bra ljud och jag vet att hon uppskattar det så får det bli riktiga högtalare och förstärkare. Men dit lär det vara 10-12 år antagligen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag skulle valt en google home. Nu har jag själv amazon echo, men bluetooth lär väl funka och man får bonusen med en assitent som kan hitta på lite roliga saker som bakgrundsljud etc. (köp ett par färgade wifi-lampor till)

Permalänk
Inaktiv

Jag har bägge IKEA-högtalarna och är helt nöjd med handhavandet och ljudet. Varför undrar du om det är rätt produkt?

Jag har medvetet gått från att ha stereo. Mono duger bra för mig. Ser stereo mest en gimmick. Ser inte värdet i det. Skulle kunna vara något om man var noga med uppställningen och lyssningspositionen men så funkar inte mitt lyssnande. Hursomhelst, med nya versionen kan två kopplas ihop för stereo-funktion.

En fördel med bara en högtalare, alltså mono, är att man lätt kan rigga så att man sitter nära högtalaren och därmed lyssna utan att störa andra i hushållet. Med två vägghögtalare blir det mer avstånd och därmed rimligen högre volym.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av OSkar000:

Tänkte det var på sin plats att få okej ljud i dotterns rum (10 månader) och inte förstöra hennes musikupplevelse från späd ålder med Mora Träsk spelat på en iPad eller mobilen. Letar därför efter någonting vettigt som låter okej utan att dra iväg så mycket prismässigt.

Köpte AudioPro Addon T14 till köket för ett par år sedan, är i stort sett nöjd med de men de är svåra att hänga direkt på väggen och har lite för överdriven basåtergivning om de placeras hög upp i rummet vilket gör att de låter ganska tråkigt till tal i poddar, ljudböcker och annat. Musik och bakgrundsskval fixar de med godkänd resultat. Hade jag varit supernöjd med dem hade det blivit ett par till med tanke på pris och anslutningsmöjligheter.

Önskemål
RCA och eller 3,5mm in
Gärna spdif eller annan digitalt ljud in (dator eller tv i framtiden)
Bluetooth för mobila enheter
Max 2000kr... möjligen nån femhundring upp om det är stor skillnad.
Ska kunna hänga på väggen utan att låta illa, ska placeras barnsäkert närmaste åren.
Inte jättestora
Färg oviktigt, men tror vitt blir snyggast i det rummet så ingen nackdel om det finns att välja.
Okej ljud, helst neutralt.

Har funderat lite på Ikeas högtalare men osäker på om det är rätt produkt för ändamålet.

De är inte exakt vad du frågar efter men de är väldigt prisvärda, Ikea Eneby 30. Den nya versionen (gen 2) går att parkoppla för stereo och det finns en "vägghängare" och högtalarna i sig är ganska platta och låter förvånansvärt bra för pengarna, vita är de också...

Sänker man basen 1-2 steg på dem är de tämligen neutrala i klangen. De ansluts via analog 3,5mm tele eller blåtand och driver man dem via en Google Nest/Home mini blir det en utmärkt smarthögtalare och allt går ganska enkelt att hänga på väggen och kan talstyras och strömmas till lite som man vill men de har ingen vanlig digitalingång
https://www.ikea.com/se/sv/p/eneby-bluetooth-hoegtalare-vit-g...
20 låter inte dåligt den heller men 30 är bättre och för sin kategori av apparat är Eneby väldigt prisvärda trots (eller kanske tack vare) att det är Ikea och inget vanligt "varumärkesbolag" som säljer dem.
Hittar du inget bättre begagnat så kolla in dem för de är bra på riktigt och då speciellt som ljudande del kopplade mot en Google Nest mini.

Eneby låter mycket bättre än Symfonisk och det Symfonisk de flesta brukar syfta på med "Ikeahögtalare"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

@mrqaffe
Ikea Eneby har helt gått förbi mig, absolut en tänkbar lösning. Var mest inne på Symfonisk och vad nu lamphögtalaren heter.
Med tanke på priset så är det värt att göra en chansning, duger ju fint i tvättstugan annars om de inte passar i barnrummet.

@pacc @anon214822
Google home-högtalarna känns som nån förväxt mobilhögtalare med ljudkvalitet därefter. Eventuella smarta funktioner är inte intressant de närmaste åren men kan bli aktuellt om kanske 4-5 år och då har nog tekniken mognat lite till.

Som en liten bubblare... Liten smidig förstärkare som klarar av ett par relativt lättdrivna bokhyllehögtalare? Har ett par över eftersom det aldrig blev 7.1-ljud i vardagsrummet. Högtalarna låter bra men drivs just nu av en stor kloss på golvet i form av en "kompaktstereo" årsmodell 1993. Fördel, den tar kasettband!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skrivet av anon214822:

Jag har bägge IKEA-högtalarna och är helt nöjd med handhavandet och ljudet. Varför undrar du om det är rätt produkt?

Jag har medvetet gått från att ha stereo. Mono duger bra för mig. Ser stereo mest en gimmick. Ser inte värdet i det. Skulle kunna vara något om man var noga med uppställningen och lyssningspositionen men så funkar inte mitt lyssnande. Hursomhelst, med nya versionen kan två kopplas ihop för stereo-funktion.

En fördel med bara en högtalare, alltså mono, är att man lätt kan rigga så att man sitter nära högtalaren och därmed lyssna utan att störa andra i hushållet. Med två vägghögtalare blir det mer avstånd och därmed rimligen högre volym.

Du ser stereo som gimmick?. Så en som sjunger och instrumentseparation och känslan av att nån står framför dig är en gimmick, fine om du föredrar mono men stereo är ingen gimmick och det finns en anledning att 2 par högtalare följer med. Samma sak när det gäller film mm. 2 högtalare är 2 olika ljudkanaler som ger olika saker med röst i mitten. Men om man kör ljudböcker så spelar det ingen roll för då går det med mono. 2 högtalare fyller ut ljudet i rummet mera och man för känslan av en föreställnig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av OSkar000:

@mrqaffe
Ikea Eneby har helt gått förbi mig, absolut en tänkbar lösning. Var mest inne på Symfonisk och vad nu lamphögtalaren heter.
Med tanke på priset så är det värt att göra en chansning, duger ju fint i tvättstugan annars om de inte passar i barnrummet.

@pacc @Lars Celander
Google home-högtalarna känns som nån förväxt mobilhögtalare med ljudkvalitet därefter. Eventuella smarta funktioner är inte intressant de närmaste åren men kan bli aktuellt om kanske 4-5 år och då har nog tekniken mognat lite till.

Som en liten bubblare... Liten smidig förstärkare som klarar av ett par relativt lättdrivna bokhyllehögtalare? Har ett par över eftersom det aldrig blev 7.1-ljud i vardagsrummet. Högtalarna låter bra men drivs just nu av en stor kloss på golvet i form av en "kompaktstereo" årsmodell 1993. Fördel, den tar kasettband!

Du kan använda Nesten som signalkälla till Eneby i stället för att lyssna på den, jag har själv gjort det till den första generationen av Eneby och nu har Ikea lyssnat på moddarna eller kommit till samma insikt själva så Eneby går att steropara och man kan stänga av den automatiska avstängningen, man måste inte använda dem tillsammans men vill man så är det en otroligt bra kombination för 2000 kr, finns ingen färdig smarthögtalare som är i närheten.

Letar du nån fysiskt liten och billig förstärkare så kan SMSL vara värt att kolla in.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan använda Nesten som signalkälla till Eneby i stället för att lyssna på den, jag har själv gjort det till den första generationen av Eneby och nu har Ikea lyssnat på moddarna eller kommit till samma insikt själva så Eneby går att steropara och man kan stänga av den automatiska avstängningen, man måste inte använda dem tillsammans men vill man så är det en otroligt bra kombination för 2000 kr, finns ingen färdig smarthögtalare som är i närheten.

Letar du nån fysiskt liten och billig förstärkare så kan SMSL vara värt att kolla in.

Dyker det inte upp några fler alternativ så ligger Eneby 30 högt på listan över tänkbara kandidater. Lite dumt att de inte har fjärrkontroll eftersom tanken är att placera dem en bit upp på väggen och inte helt lättåtkomligt... men det kanske man kan leva med i och med priset. Också en liten hake att stereoparningen bara verkar funka över bluetooth och att 3,5mm ingången klipper bluetooth även om man inte har något anslutit till sladden. Men ändå duglig lösning tills behov av bättre/mer ljud och fler signalkällor behövs.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av moondragon84:

Du ser stereo som gimmick?. Så en som sjunger och instrumentseparation och känslan av att nån står framför dig är en gimmick, fine om du föredrar mono men stereo är ingen gimmick och det finns en anledning att 2 par högtalare följer med. Samma sak när det gäller film mm. 2 högtalare är 2 olika ljudkanaler som ger olika saker med röst i mitten. Men om man kör ljudböcker så spelar det ingen roll för då går det med mono. 2 högtalare fyller ut ljudet i rummet mera och man för känslan av en föreställnig.

Japp, skiter fullständigt i stereo. Sådan är jag. Bryr mig bara inte. Visst kan man bry sig om separation och rymdkänsla men jag gör bara inte det, varken när jag slölyssnar eller med hörlurar. Vet inte om jag har stereo i mina hörlurar. Troligen. Kanske skall försöka lyssna för att avgöra. Någon gång när jag har tid. Bryr mig inte.

Upptäckte en gång att mina föräldrars stereo var felkopplad. I alla år hade dom bara fått vänster kanal i bägge högtalarna. Fixade så dom fick vänster kanal i vänster högtalare och höger kanal i höger högtalare. Helt enligt regelboken. Dom blev skitsura på mig. All deras favoritmusik lät nu annorlunda. Inte alls bra. Funderade på att koppla tillbaka till enbart vänsterkanalen men kunde inte bestämma mig för om det var snällt eller taskigt.

Så man får nog acceptera att smaken kan skifta vad gäller det här med stereo. Så det så!

PS. Hade alltså en riktigt fin gammal stereo som jag sålde och fick mycket mer för den än vad det kostade att köpa några IKEA-högtalare att placeras ut i bostaden. Gick med vinst att få det mer som jag vill ha det. Alla nöjda.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OSkar000:

Dyker det inte upp några fler alternativ så ligger Eneby 30 högt på listan över tänkbara kandidater. Lite dumt att de inte har fjärrkontroll eftersom tanken är att placera dem en bit upp på väggen och inte helt lättåtkomligt... men det kanske man kan leva med i och med priset. Också en liten hake att stereoparningen bara verkar funka över bluetooth och att 3,5mm ingången klipper bluetooth även om man inte har något anslutit till sladden. Men ändå duglig lösning tills behov av bättre/mer ljud och fler signalkällor behövs.

Eneby 30 har klart bättre ljud än Eneby 20 så den rekommenderas. Jag kör ljudet från en mobil så jag har min fjärrkontroll inbyggd där. Stereo över 3.5mm kan fixas med en specialgjord kabel.

Väggfästet känns stadigt så jag skulle inte tveka att ha en åtkomlig väggmontering. Med lite efterdragning kan du nog få den att vara i praktiken permanent fastskruvad på väggen.

Permalänk
Skrivet av anon214822:

Japp, skiter fullständigt i stereo. Sådan är jag. Bryr mig bara inte. Visst kan man bry sig om separation och rymdkänsla men jag gör bara inte det, varken när jag slölyssnar eller med hörlurar. Vet inte om jag har stereo i mina hörlurar. Troligen. Kanske skall försöka lyssna för att avgöra. Någon gång när jag har tid. Bryr mig inte.

Upptäckte en gång att mina föräldrars stereo var felkopplad. I alla år hade dom bara fått vänster kanal i bägge högtalarna. Fixade så dom fick vänster kanal i vänster högtalare och höger kanal i höger högtalare. Helt enligt regelboken. Dom blev skitsura på mig. All deras favoritmusik lät nu annorlunda. Inte alls bra. Funderade på att koppla tillbaka till enbart vänsterkanalen men kunde inte bestämma mig för om det var snällt eller taskigt.

Så man får nog acceptera att smaken kan skifta vad gäller det här med stereo. Så det så!

PS. Hade alltså en riktigt fin gammal stereo som jag sålde och fick mycket mer för den än vad det kostade att köpa några IKEA-högtalare att placeras ut i bostaden. Gick med vinst att få det mer som jag vill ha det. Alla nöjda.

Ja, hörlurar är i stereo, 2 drivers som riktar sig mot vänstra, högra örat och det är därför man får röster exempelvis i mitten av skallen och så hör man andra ljud i de 2 kanalerna.

Du får tycka som du vill givetvis men jag påpekade bara att stereo är ingen gimmick bara för att du föredrar mono.

Permalänk
Medlem

Gällande barn och Google Home / Nest mini. 3,5-åringen här hemma kan be google spela den musik hon vill lyssna på och lillasyster på 1,5 har redan börjat försöka.. "Googe googe".. Supergulligt, språkutvecklande och ger dem en känsla av själv-bestämmande/ständighet vilket de är ganska så bestämda med i den åldern.. 👍

Edit: men visst vi har därmed sålt deras själar för all framtid...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Avstängd

Jag skulle ha satsat på symfonisk bokhyllemodellen. Du får alla fördelar med Sonos för 1000kr och ett helt ok ljud.
Har tyvärr ingen 3,5mm ingång men man kör allt via appen där du kan lägga in dina olika ljudbokskonton och musikstreamingskonton.

Du får också TuneIn och Sonosradio som säkerligen har färdiga radiokanaler med barnmusik på både tyska, japanska och engelska😀 Barnet kan bli ett språkgeni på samma gång.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Rekordmedlem

En Nest fungerar som fjärr för "allt" och inte bara Enebyhögtalare, jag säger åt den att tända ljuset och ställa in alarm och vad som ska visas på skärmen via Chromcasten och inte bara vilken radiostation som ska spelas upp.
De som ser den som en högtalare har inte förstått att Nesten i första hand bör ses är en fjärrkontroll (och signalkälla) till nästan vad som helst, ljudet i den ensam duger för att lyssna på nyheterna men det är inget man gärna har för musiklyssning men att koppla högtalare eller headset mot den ger en ganska annorlunda upplevelse.
Nest och Eneby är en riktigt bra kombination som klår allt annat som är i närheten av samma prisklass för de bildar en riktigt välljudande smarthögtalare och "multifjärr"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av moondragon84:

Ja, hörlurar är i stereo, 2 drivers som riktar sig mot vänstra, högra örat och det är därför man får röster exempelvis i mitten av skallen och så hör man andra ljud i de 2 kanalerna.

Du får tycka som du vill givetvis men jag påpekade bara att stereo är ingen gimmick bara för att du föredrar mono.

Jag sa bara att JAG ser stereo som en gimmick. Jag är fullt medveten om att många ANDRA ser stereo som något att omhulda. Stör mig inte alls. Blir mest glad å deras vägnar.

Jag är alltså utbildad fysiker och har hållt på en hel del med både analogteknik, akustik, ljudteknik och signalbehandling. Jag vet vad man försöker uppnå och bristerna och svårigheterna med det. Det mesta är ju ändå inspelat i studio och stereo-effektens karaktär är ofta något studioteknikern/producenten skapat, inte något som avpeglar någon verklighet. Vilket då gör att JAG väljer att se det mest som en gimmick. Har för länge sedan släppt den prestationsångesten. Lyssnar på musik för de musikaliska känslans skull, inte för den tekniska ljudkvalitén.

Permalänk
Hedersmedlem

Hoppar över citaten här, folk får känna sig träffade som de vill

Ikea Eneby 30 vinner på lågt pris och rekomendationer härifrån.
Nackdelar:
Ingen fjärr, dvs begränsad möjlighet att placera dem hög upp men det kanske inte är nödvändigt. Av/på sitter på högtalaren så de måste vara åtkomliga.
Dålig möjlighet till anslutningar via annat än Bluetooth vilket gör att man får det vanliga bluetootheländet när de ska användas, dvs rätt enhet ska prata med rätt högtalare/hörlurar/annat. Omständigt och frustrerande varje gång. Annars får det bli 3,5mm och hoppa BT helt och hållet eftersom den sladden inte lär vara lätt att dra i/ur när de sitter på väggen.

Tänker vänta några år innan enheter som är avsedda för röststyrning kommer in i huset här. Känns som att tekniken och säkerheten har en bit kvar innan det känns okej att använda.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Vad tror du om Xiaomi:s Sonos-kopior, Smart Speaker? De har visserligen röststyrning men den går att stänga av, dessutom finns BT och Cast. Ganska billig dessutom, runt 600 kr/st.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av OSkar000:

Hoppar över citaten här, folk får känna sig träffade som de vill

Ikea Eneby 30 vinner på lågt pris och rekomendationer härifrån.
Nackdelar:
Ingen fjärr, dvs begränsad möjlighet att placera dem hög upp men det kanske inte är nödvändigt. Av/på sitter på högtalaren så de måste vara åtkomliga.
Dålig möjlighet till anslutningar via annat än Bluetooth vilket gör att man får det vanliga bluetootheländet när de ska användas, dvs rätt enhet ska prata med rätt högtalare/hörlurar/annat. Omständigt och frustrerande varje gång. Annars får det bli 3,5mm och hoppa BT helt och hållet eftersom den sladden inte lär vara lätt att dra i/ur när de sitter på väggen.

Tänker vänta några år innan enheter som är avsedda för röststyrning kommer in i huset här. Känns som att tekniken och säkerheten har en bit kvar innan det känns okej att använda.

Du kan ju driva högtalarna analogt från ett försteg och styra allt därifrån.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tuomi:

Gällande barn och Google Home / Nest mini. 3,5-åringen här hemma kan be google spela den musik hon vill lyssna på och lillasyster på 1,5 har redan börjat försöka.. "Googe googe".. Supergulligt, språkutvecklande och ger dem en känsla av själv-bestämmande/ständighet vilket de är ganska så bestämda med i den åldern.. 👍

Edit: men visst vi har därmed sålt deras själar för all framtid...

Jo samma upplevelse här. Men det är inte alltid en fördel att fyraåringen kan ändra musiken hemma.

Vi har i alla fall fått honom att inte lyssna på så mycket barnmusik längre, tyvärr är det Wacko Jacko istället...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Jo samma upplevelse här. Men det är inte alltid en fördel att fyraåringen kan ändra musiken hemma.

Vi har i alla fall fått honom att inte lyssna på så mycket barnmusik längre, tyvärr är det Wacko Jacko istället...

Jag skrattade ordentligt när Floor Jansen svarade på vilken musik hon aldrig skulle kunna tänka sig att sjuga, hennes dotter Freja fick ju henne att göra en cover på Frozen men just nu lyssnar Freja tydligen på Vengaboys dygnet runt och de kommer Floor aldrig att göra en cover på för där gick gränsen för vad som är outhärdlig musik för vuxna men som verkar gillas av yngre barn

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Jag skrattade ordentligt när Floor Jansen svarade på vilken musik hon aldrig skulle kunna tänka sig att sjuga, hennes dotter Freja fick ju henne att göra en cover på Frozen men just nu lyssnar Freja tydligen på Vengaboys dygnet runt och de kommer Floor aldrig att göra en cover på för där gick gränsen för vad som är outhärdlig musik för vuxna men som verkar gillas av yngre barn
https://www.youtube.com/watch?v=gzRoswNtnAE

Jo, barnmusik är ju rätt hemsk i allmänhet men allt blir ju hemskt efter hundra spelningar om dagen i några veckor eller månader liksom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan ju driva högtalarna analogt från ett försteg och styra allt därifrån.

Men då kan jag nästan lika gärna ta ett par högtalare som blivit över och köpa en förstärkare till dem istället

@snajk
Hade våran dotter kunnat säga Greta Gris så hade det gått dygnet runt... börjar kunna alla avsnitten nu. Vissa saker är dock lika roliga varje gång som de dyker upp, igenkänningsfaktorn är väldigt hög på vissa saker.

@zarkov
Känns som fel produkt för ändamålet tyvärr.

Nånting som ligger högt upp på önskelistan är ändå okej ljudkvalitet. Har inga krav på att det ska vara något som klarar att välta väggarna i rummet, men det ska inte låta som en skorrande gammal glassburk när man drar på lite över normal samtalsvolym. Har lite fördomar mot billiga högtalare i vit plast utan minsta spår av trä i konstruktionen

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OSkar000:

Men då kan jag nästan lika gärna ta ett par högtalare som blivit över och köpa en förstärkare till dem istället

@snajk
Hade våran dotter kunnat säga Greta Gris så hade det gått dygnet runt... börjar kunna alla avsnitten nu. Vissa saker är dock lika roliga varje gång som de dyker upp, igenkänningsfaktorn är väldigt hög på vissa saker.

@zarkov
Känns som fel produkt för ändamålet tyvärr.

Nånting som ligger högt upp på önskelistan är ändå okej ljudkvalitet. Har inga krav på att det ska vara något som klarar att välta väggarna i rummet, men det ska inte låta som en skorrande gammal glassburk när man drar på lite över normal samtalsvolym. Har lite fördomar mot billiga högtalare i vit plast utan minsta spår av trä i konstruktionen

Jo Greta Gris var ju kul och det finns absolut en hel del bra barngrejer, men Zwampen tjugo gånger i sträck är mindre trevligt.

Min rekommendation för högtalare är en Nest Home, inte mini. Ljudet är rätt bra, för storlek och pris i alla fall, och den känns tålig och så. Vill man inte ha röststyrning så kan man ju stänga av mikrofonen med en knapp på baksidan, men när barnen är stora nog så kan de ju styra musiken själva utan att för den delen behöva ha någon surfplatta eller så.