Permalänk
Medlem

Wifi-lösning till 100 kvm

Jag bor i ett enplanshus på ca 100 kvm, 3 sovrum och kök/vardagsrum med valv mellan. Jag har fiberanslutning i ett sovrum i hörnet av huset och har just nu en billig (och usel) router med inbyggt wifi i det.

Problemen just nu är främst ostabil uppkoppling och dålig hastighet i vissa delar av huset. Jag har kollat på lite mesh-lösningar, men det känns lite overkill i ett så litet hus.

Vad rekommenderar ni? Budget 3k, men gärna närmare 2k.

Permalänk
Hjälpsam

2st ASUS AX56 med en nätverkskabel mellan för att synka enheterna och bygga et stort nätverk (AI-Mesh kan köras trådbundet eller trådlöst, trådbundet är alltid bäst)

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Kan du lägga upp en enkel skiss på planlösningen? Men jag hade gått på antingen att försöka placera en router centralt eller en Ubiquiti edgerouter i hörnet och en AP centralt. 100 kvm borde gå utan problem utan att man behöver köra med mesh eller dubbla AP.

Permalänk
Medlem

Bor själv i 1,5 plans villa och har 98 kvm på bottenplan. Jag kör på en sån här billig rackare: https://www.webhallen.com/se/product/257094-TP-Link-Archer-C1...

5Ghz täckning på hela bottenplan, inte stött på några problem hittills. Inga betongväggar. Av erfarenhet skulle detta inte orka täcka hela ytan om det är betongväggar inblandat.

Så det hänger lite på vad det är för typ av hus, ja själv bor i ett trähus och klarar mig fint med routern ovan.

Permalänk
Medlem

med en bra router och beroende på planlösning borde en räcka om du kan placera den centralt. Sedan bara dra en kabel från fiberboxen till routern.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera denna som även är på rea nu: https://www.webhallen.com/se/product/273912-Asus-RT-AC86U-Gam...

Placera den så centralt som du kan så kommer du inte har några problem.

Permalänk
Medlem

Fibern kommer in vid krysset i sovrum 1. Där är också en stationär dator som behöver trådad uppkoppling.

Min spontana tanke var att sätta en router (ev. utan wifi) i sovrum 1 och sen en AP i taket i hallen (dvs mitt i huset).

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

https://i.imgur.com/c98VkLy.jpg

Fibern kommer in vid krysset i sovrum 1. Där är också en stationär dator som behöver trådad uppkoppling.

Min spontana tanke var att sätta en router (ev. utan wifi) i sovrum 1 och sen en AP i taket i hallen (dvs mitt i huset).

Jag hade nog först köpt routern som jag tipsade om ovan och lagt den i sovrum 1 i hörnet mot vardagsrummet, sen kolla hur bra täckning du får i hela lägenheten. Skulle det vara för svag täckning så köper du en ännu kraftfullare router och provar samma sak. Skulle det också faila så kan du börja fundera på lite dyrare mesh/AP enheter.

Men hade nog provat en bättre router först innan du börjar köpa massa grejer som du kanske inte ens behöver.

Permalänk

Köp en Edgerouter-X och någon av Unifi AP. Kommer funka bra och kostar ca 1 800 kr totalt.

Permalänk
Medlem

En AP i taket i hallen utanför rum 2 borde bli perfekt.

Det är värt mycket om man kan slippa flera AP, för det är stor risk att enheter hänger kvar på AP'n med sämst signalstyrka när man rör sig i lägenheten med dålig prestanda som följd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

https://i.imgur.com/c98VkLy.jpg

Fibern kommer in vid krysset i sovrum 1. Där är också en stationär dator som behöver trådad uppkoppling.

Min spontana tanke var att sätta en router (ev. utan wifi) i sovrum 1 och sen en AP i taket i hallen (dvs mitt i huset).

Det kommer funka hur bra som helst, men välj router med wifi och kör samma SSID och lösen på inställningarna (router och AP) så hoppar enheterna över när det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Det kommer funka hur bra som helst, men välj router med wifi och kör samma SSID och lösen på inställningarna (router och AP) så hoppar enheterna över när det behövs.

Fast enheter hoppar inte runt särskilt bra. En enhet ser inte signalstyrkan på den andra AP'n förrän den disconnectar och scannar (router och AP ska ju ligga på olika kanaler) och det gör enheter först när det är riktigt dålig signalstyrka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Fast enheter hoppar inte runt särskilt bra. En enhet ser inte signalstyrkan på den andra AP'n förrän den disconnectar och scannar (router och AP ska ju ligga på olika kanaler) och det gör enheter först när det är riktigt dålig signalstyrka.

Fungerar hur bra som helst och visst ser den signalstyrkan på den andra enheten innan den släppt aktuell, spelar inte heller någon roll om dom ligger på olika kanaler.

Har gjort ovanstående lösning i min mammas hus och där är inga problem, har även samma lösning i min egen lgh som då endast är runt 85 m² och där har jag t.o.m 3 AP som mobilerna hoppar mellan beroende på vilket rum man är i.

Att roaming inte skulle fungera mellan vanliga AP stämmer inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Fungerar hur bra som helst och visst ser den signalstyrkan på den andra enheten innan den släppt aktuell, spelar inte heller någon roll om dom ligger på olika kanaler.

Har gjort ovanstående lösning i min mammas hus och där är inga problem, har även samma lösning i min egen lgh som då endast är runt 85 m² och där har jag t.o.m 3 AP som mobilerna hoppar mellan beroende på vilket rum man är i.

Att roaming inte skulle fungera mellan vanliga AP stämmer inte.

Jag påstår inte att roaming aldrig fungerar, men det är hög strulfaktor, speciellt om man inte har konfigurerat allt korrekt. T ex vanligt med för hög signalstyrka. Och olika klienter (mobiler, laptops etc) uppför sig olika. Att det fungerar för dig innebär inte att det fungerar för andra.
Här kan du läsa hur man sätter upp ett proffesionellt nätverk för att undvika problem med roaming:

https://www.networkworld.com/article/3605074/how-to-improve-w...

Det är rätt mycket där som är svårt för en hemanvändare att få rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Jag påstår inte att roaming aldrig fungerar, men det är hög strulfaktor, speciellt om man inte har konfigurerat allt korrekt. T ex vanligt med för hög signalstyrka. Och olika klienter (mobiler, laptops etc) uppför sig olika. Att det fungerar för dig innebär inte att det fungerar för andra.
Här kan du läsa hur man sätter upp ett proffesionellt nätverk för att undvika problem med roaming:

https://www.networkworld.com/article/3605074/how-to-improve-w...

Det är rätt mycket där som är svårt för en hemanvändare att få rätt.

Ju mer avancerat man försöker göra det ju mer "strulfaktor" och sen är det inte fråga om att sätta upp ett professionellt nätverk utan ett hemma nätverk.
Samma SSID och samma lösen.

Gällande hög signalstyrka så har jag aldrig varit med om detta på konsument produkter och det är den uppkopplande enheten (t.ex. mobilen) som sköter roamingen när det gäller konsument produkter annars måste du in på professionella saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Fungerar hur bra som helst och visst ser den signalstyrkan på den andra enheten innan den släppt aktuell, spelar inte heller någon roll om dom ligger på olika kanaler.

Har gjort ovanstående lösning i min mammas hus och där är inga problem, har även samma lösning i min egen lgh som då endast är runt 85 m² och där har jag t.o.m 3 AP som mobilerna hoppar mellan beroende på vilket rum man är i.

Att roaming inte skulle fungera mellan vanliga AP stämmer inte.

3 AP på 85 kvm låter overkill.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

3 AP på 85 kvm låter overkill.

Det är det absolut, 2 är omkonfigurerade routers där även kabel används och den 3:e för att wifi skall nå in på toa, tyvärr skapade betongväggarna problem för signalen från dom andra två in där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ju mer avancerat man försöker göra det ju mer "strulfaktor" och sen är det inte fråga om att sätta upp ett professionellt nätverk utan ett hemma nätverk.
Samma SSID och samma lösen.

Gällande hög signalstyrka så har jag aldrig varit med om detta på konsument produkter och det är den uppkopplande enheten (t.ex. mobilen) som sköter roamingen när det gäller konsument produkter annars måste du in på professionella saker.

Det finns inget i den artikeln som berör specifikt professionell utrustning utan gäller generellt när man har flera wifi-punkter. Och visst är det klienten som håller i roamingen precis som du säger och det kan lätt orsaka problem, det är ett välkänt faktum.
Så därför ska man inte ha fler AP än nödvändigt, placera dom rätt, välja rätt signalstyrka och lämpliga kanaler. Det är grundläggande regler när man sätter upp wifi-nätverk.

Googla ”sticky wifi clients” om du vill lära dig mer om det. Att det fungerar bra för dig är bara anekdotiskt och motsäger inget som jag påstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Att det fungerar bra för dig är bara anekdotiskt och motsäger inget som jag påstår.

Nej och det bevisar inte det heller.

Jag menar inte att det du säger är fel, jag menar att det inte behövs i ett vanligt hemmanätverk för att förbättra wifi-signalen.