Huawei: "Vi lanserar 6G år 2030 – 50 gånger snabbare än 5G"

Permalänk
Melding Plague

Huawei: "Vi lanserar 6G år 2030 – 50 gånger snabbare än 5G"

I ett försök att sätta agendan för 6G går Huawei ut med ett lanseringsfönster och utlovar en första teknisk rapport inom kort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fantasier!
50 gånger snabbare är tekniskt omöjligt, så klart.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Och räckvidden blir som Wi-Fi eller?

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

6G 7G 8G... Snart kommer vi ha masten uppe där solen inte skiner på oss.. För så vitt jag vet så är räckvidden på en sådan 5G sämre än 4G.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk

Huden kommer att smälta på folk.

/sarkasm.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Covid-2030 confirmed

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Perfekt, ännu mer strålning.. Det går bra för mänskligheten.

Och forskarna som undrar varför aktiva spermafiskar hos män har snart halverats på 30 år LOL

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av SockerfriKetchup:

Huden kommer att smälta på folk.

/sarkasm.

Skrivet av KorvMos:

Covid-2030 confirmed

Skrivet av kotz:

Perfekt, ännu mer strålning.. Det går bra för mänskligheten.

Och forskarna som undrar varför aktiva spermafiskar hos män har snart halverats på 30 år LOL

Det är mycket nu.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Perfekt, ännu mer strålning.. Det går bra för mänskligheten.

Och forskarna som undrar varför aktiva spermafiskar hos män har snart halverats på 30 år LOL

Vet inte om du är sarkastisk eller ej men strålningen är värre av 2G än 3/4/5G
Ännu värre var det under kalla kriget/ 2 världskriget.
Nästan så man kan tro att ny teknik gör strålning mindre farlig? Vem kunde tro det.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Inaktiv

Härligt vad alla är positiva, bättre vi sätter oss i en grotta som grottmännen. Det här med utveckling är överskattat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285400:

Härligt vad alla är positiva, bättre vi sätter oss i en grotta som grottmännen. Det här med utveckling är överskattat.

Jag kan ordna en lite eldstad så att vi kan grilla kaniner till lunch

Permalänk
Medlem

bara att Sverige och andra länder kommer inte vilja ha kommunister spionera på oss

Permalänk

"Eric Xu, one of the Chinese vendor's top executives, claims befuddlement two years after stating 6G was uppermost in his thoughts. "We think 6G will be launched to market around 2030, but we don't yet know what 6G is," he told Huawei's analyst summit this week in Shenzhen. "If the global industry has limited imagination, and we cannot come up with compelling use cases, maybe 6G is not needed."

Tvek på den.

Visa signatur

Fractal Meshify-C DTG, ASUS PRIME X370-PRO, Ryzen 5 1600(4.0GHz) + be quiet! Dark Rock Pro 3, Ballistix Sport LT 16 GB DDR4 3000 MHz, Palit RTX 2060 Super Jetstream 8GB, Crucial MX500 2TB 2,5'' SSD

Permalänk

5g - farligt eller inte

Huruvida 5g är farligt eller inte vet vi inte. Det finns inga studier som tyder på det, men det finns heller inga studier som säger motsatsen. Gällande huruvida saker är farliga eller inte gäller inte "oskyldig tills motsatsen är bevisad", så anser att vi har all anledning att vara oroliga. Strålningen från 5g ger inte Cancer, den förstör inte DNA. Men 5g kommer innebära konstant "hög" exponering för många människor i städer för en hög "ny" frekvens som inte använts tidigare på detta sätt, så data fattas om hur den påverkar människor. Har för mig att 5g av den nya högsta frekvensen inte ska användas i Sverige, men är osäker.

Denna video går igenom väldigt pedagogiskt och bra huruvida 5g är farligt eller inte från ett vetenskapligt perspektiv:
https://youtu.be/FBsP-bmDLOo

Permalänk
Avstängd

Rekord i papperslansering?

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem

Uräkta om jag spär på med det negativa. När dom lanserade 5G så sa dom att det gick att ladda ner alla avsnitt av Game of thrones på några minuter. Behövs det mer hastighet än så? Haha jag börjar kanske bli gubbe snart och lite bakåtsträvare.

Ja iofs spel kanske tar 1 tb år 2030. Men ja kommer dom verkligen det? Om vi tänker på hur grafikkorts marknaden kommer gå? Eftersom personer inte kommer ha tillgång att köpa grafikkort behöver vi kanske inte spel som kräver extrem upplösning,prestanda och då kanske spelen inte kommer öka i storlek. Fast ja behovet att streema film i ultra HD lär väl finnas, där kanske 6G fyller ett syfte men behövs verkligen 50 ggr snabbare än 5g? Jag kan strema netflix i bra kvalité på mitt ADSL som är 8mbit/s nerladdning haha.

Bara funderingar från mig Ingen aning hur framtiden kommer se ut.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Avstängd

Vi behöver inte snabbare utan bättre på att täcka över hela landet, samt att alla får bra med hastighet, att 08:orna får över 1000 mbit och några mil utanför så får dom inte mer än 10-50 mbit.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Mer hastighet åt folket! Jag vet inte riktigt vad man skulle använda en sån mängd data till, men kul ändå.

Jag har 1000/1000 till lägenheten men råkade köpa en router som max fördelar 100. Det är så otroligt liten praktisk skillnad mellan 1000 och 100 för mig att jag enbart brytt mig om att koppla förbi routern när jag köpte Alyx och ville ha spelet några minuter snabbare.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

6G 7G 8G... Snart kommer vi ha masten uppe där solen inte skiner på oss.. För så vitt jag vet så är räckvidden på en sådan 5G sämre än 4G.

Beror helt på frekvensen. mmWave har väldigt kort räckvidd medans 5G på samma frekvenser som 4G är ungefär samma.

Skrivet av superegg:

Vi behöver inte snabbare utan bättre på att täcka över hela landet, samt att alla får bra med hastighet, att 08:orna får över 1000 mbit och några mil utanför så får dom inte mer än 10-50 mbit.

Du säger emot dig själv. Mer bandbredd i tornen innebär snabbare för alla och med fler användare per cell också. Och täckningen har inget med 3g/4g/5g/6g/Xg, utan med kostnad att bygga ut och vilka frekvenser man får använda.

Permalänk
Medlem

Google Stadia och liknande tjänster kommer nog gilla detta.

Jag undrar hur konkurrensen mellan konsoler och tjänster som Stadia kommer utlöpa med dessa bandbredder!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Google Stadia och liknande tjänster kommer nog gilla detta.

Kommer man behöva skaffa en konsol i framtiden med dessa bandbredder?

Stadia kommer inte finnas kvar 2030..

"Kommer man behöva skaffa en konsol i framtiden med dessa bandbredder?"

Ja, om man inte vill ha en urkass upplevelse. Och Nej, eftersom det kommer gå att köpa PC även 2030.

Permalänk
Medlem
Citat:

PTS: 5G kommer under gynnsamma förhållanden att kunna ha maximala hastigheter på över 10 Gbit/s

Så vi snackar alltså 500 Gbit/s. Skulle ta 16 sekunder att fylla 1 TB. Låter rimligt.

12 gånger snabbare än en 980 Pro.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CreativeX:

6G 7G 8G... Snart kommer vi ha masten uppe där solen inte skiner på oss.. För så vitt jag vet så är räckvidden på en sådan 5G sämre än 4G.

Njää. Så enkelt är det inte riktigt.

2G, 3G, 4G, 5G och allt det där är inte strålning. På liknande sätt som TV4 inte är strålning ;).
Alltså både TV4 och 5Gnätet använder sig av strålningskällor för att förmedla information.

Jaha, så vad är 5G då?
Ja det är snarare ett regelverk som innehåller ett gäng krav och standarder.
Såhär hälsar 5Gutrustning på varandra - det här får de säga och det här får de inte säga.
Såhär snabbt förväntas en ändpunkt kunna ta emot data och minst såhär snabbt ska den kunna skicka data.
I dessa frekvenser får man kommunicera och innehållet får se ut såhär och såhär.
Uppfylls kraven på enheten så är det en 5Genhet.

Men vilka frekvenser används då? Ja för 5G används initialt inte högre frekvenser än vad som används i 4Gnätet.
Frekvens och effektstyrka styr hur långt man kan sända.
Men ja, en 60W mast för 700mhznätet kommer rimligen ha ungefär samma räckvidd för en 5G mast som för en 4Gmast.
Really?
Yes!

Men det här är också mer komplext. För att koppla upp många enheter kan man använda sig av få starka antenner - eller fler klena antenner för att täcka in samma område. Problemet med få starka är att alla enheter kommer störa varandra. Fler men klenare master kan därför totalt förse fler användare med uppkoppling på samma yta.

Och ja, 5Gnätet byggs ut just för att kunna ge fler enheter mer utrymme i nätet. Så i städer där det kan vara trångt i etern - där kommer man rimligen sätta upp mer lågeffektsmaster - fast tätare just för att ge mer total bandbredd. Men det är alltså inte ett krav för 5G-tekniken egentligen.

Sedan finns det en aspekt till. Ju högre frekvenser som används - desto tätare kan man skicka information. 5Gnätet kommer framöver också kunna använda sig av högre frekvenser än 4Gnätet gör. Så verkar det inte se ut nu i starten av utbyggnaden, men det ser ut att komma längre fram. Högre frekvenser har emellertid nackdelen att de inte når lika långt. Eller ja, snarare att de har svårare att tränga igenom matierial vilket begränsar hur långt signalerna når.
Så när högre frekvenser väl börjar tillämpas så kommer det främst vara för de klenare masterna med kortare våglängder. Främst i tätbebygt område.

Men på landsbygden kommer det alltså samtidigt kunna byggas 5Gmaster mer precis samma långdistanstäckning som 3G och 4G erbjuder.

Komplext värre

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av casper9429:

Huruvida 5g är farligt eller inte vet vi inte. Det finns inga studier som tyder på det, men det finns heller inga studier som säger motsatsen. Gällande huruvida saker är farliga eller inte gäller inte "oskyldig tills motsatsen är bevisad", så anser att vi har all anledning att vara oroliga. Strålningen från 5g ger inte Cancer, den förstör inte DNA. Men 5g kommer innebära konstant "hög" exponering för många människor i städer för en hög "ny" frekvens som inte använts tidigare på detta sätt, så data fattas om hur den påverkar människor. Har för mig att 5g av den nya högsta frekvensen inte ska användas i Sverige, men är osäker.

Denna video går igenom väldigt pedagogiskt och bra huruvida 5g är farligt eller inte från ett vetenskapligt perspektiv:
https://youtu.be/FBsP-bmDLOo

Håller med.

Och dom som inte anser att det verkar farligt kan ju med lite rabatterade priser på lägenheterna flytta in på översta våningen närmst masterna. Vi säger att ni blir försökspersoner.
Bo där 10 år. Skaffa familj och låt barnen bjuda hem sina kompisar från skolan. Barnens sovrum ska helst vara närmst masterna. Då kan vi se hur de unga påverkas eller inte. Glöm inte att vända fötterna från masterna också. Allt för att göra denna undersökning optimal.
Ha lite oftare fester och ordna gärna julafton eller liknande för släkten och vänner.
Gör detta i utvecklingen namn. Sånt uppskattas av oss andra.

Känns den tanken bekväm?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

Du säger emot dig själv. Mer bandbredd i tornen innebär snabbare för alla och med fler användare per cell också. Och täckningen har inget med 3g/4g/5g, utan med kostnad att bygga ut och vilka frekvenser man får använda.

Stämmer ju inte helt, mer bandbredd innebär ofta att bara dom som är nära nog kommer får nytta av det.

Så även om den har mer bandbredd om den då har dålig täckning, så kommer ändå inte dom som bor längre bort från den dra nytta av det.

Det är inte så att dom smäller upp 100 tals 5g mätare på landet, om du bor 1 mil från en 5g mätas så spelar det inte så stor roll om den har mycket bandbredd eller inte då den är för långt bort.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Stadia kommer inte finnas kvar 2030..

"Kommer man behöva skaffa en konsol i framtiden med dessa bandbredder?"

Ja, om man inte vill ha en urkass upplevelse.

Inte Stadia, nej. Det är trots allt en Googleprodukt så den läggs ned om några månader. Men om sådana hastigheter är tillgängliga runt om hela jorden så kommer normen bli att strömma spel. Jag är mycket emot strömning på grund av att jag uppskattar moddning och är tveksam till incitamenten som kan uppstå för utvecklare, men att rendera sina egna spel hade varit galenskap med denna internethastigheten.

Det kommer komma någon ny och bra strömningsplattform. Tyvärr kommer det nog bli dominerat av Amazon eller Microsoft, men jag hade gärna sätt att Valve och andra började förmedla tillgång till strömmade titlar så vi kunde behålla den ganska friska modellen för utgivare och distributörer som PC-spel har.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Stämmer ju inte helt, mer bandbredd innebär ofta att bara dom som är nära nog kommer får nytta av det.

Så även om den har mer bandbredd om den då har dålig täckning, så kommer ändå inte dom som bor längre bort från den dra nytta av det.

Det är inte så att dom smäller upp 100 tals 5g mätare på landet, om du bor 1 mil från en 5g mätas så spelar det inte så stor roll om den har mycket bandbredd eller inte då den är för långt bort.

Och det spelar ingen roll om de lanserar 6g för på landet kommer du alltid bo långt ifrån master. Så jag förstår inte kritiken mot teknikutvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Inte Stadia, nej. Det är trots allt en Googleprodukt så den läggs ned om några månader. Men om sådana hastigheter är tillgängliga runt om hela jorden så kommer normen bli att strömma spel. Jag är mycket emot strömning på grund av att jag uppskattar moddning och är tveksam till incitamenten som kan uppstå för utvecklare, men att rendera sina egna spel hade varit galenskap med denna internethastigheten.

Det kommer komma någon ny och bra strömningsplattform. Tyvärr kommer det nog bli dominerat av Amazon eller Microsoft, men jag hade gärna sätt att Valve och andra började förmedla tillgång till strömmade titlar så vi kunde behålla den ganska friska modellen för utgivare och distributörer som PC-spel har.

Nja, du kommer inte magiskt kunna kringå fysikaliska gränser, så som ljusets hastighet i fiberkablar och radiovågor. Spelar ingen roll hur hög bandbredd mobilnätet har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Google Stadia och liknande tjänster kommer nog gilla detta.

Jag undrar hur konkurrensen mellan konsoler och tjänster som Stadia kommer utlöpa med dessa bandbredder!

Jag testade faktiskt att streama gamepass på mobilen igår, det var ett spel jag var sugen på att testa men för lat att installera (tell me why hette det) och då passade det fint att streama till telefonen istället. Jag märke av fördröjningen lite väl mycket tyvärr, dock körde jag över wifi. Men kanske är mitt wifi inte så snabbt sett till latenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Håller med.

Och dom som inte anser att det verkar farligt kan ju med lite rabatterade priser på lägenheterna flytta in på översta våningen närmst masterna. Vi säger att ni blir försökspersoner.
Bo där 10 år. Skaffa familj och låt barnen bjuda hem sina kompisar från skolan. Barnens sovrum ska helst vara närmst masterna. Då kan vi se hur de unga påverkas eller inte. Glöm inte att vända fötterna från masterna också. Allt för att göra denna undersökning optimal.
Ha lite oftare fester och ordna gärna julafton eller liknande för släkten och vänner.
Gör detta i utvecklingen namn. Sånt uppskattas av oss andra.

Känns den tanken bekväm?

Har inga bekymmer alls att ta den lägenheten, 5G kommer väl knappt igenom en gipsvägg så det stör inte mig

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2