Kylarlösning RTX 2070 Super från HP

Permalänk
Medlem

Kylarlösning RTX 2070 Super från HP

Har som nämnt i rubriken ett RTX 2070 Super från en prebuilt HP Omen dator och den blowerkylare låter som ett jetplan och temperaturen är sisådär.

Så jag har kollat på endel kylarlösningar som "Arctic Cooling Xtreme IV" och endel vattenkylare. Men jag är inte direkt kompis med vattenkylning till dator även fast det säkerligen är det enklaste och bästa.

Finns det ingenstans man kan köpa eftermarknadskylare online?
Skulle man kunna plocka bort själva fläktkåpan med fläkt och montera låt säga 2st 120mm fläktar istället?
Har för mig att det inte fungerar med hur blowerkylaren är utformad?

Andra lösningar på detta?
Börjat tröttna på ljudet och temperaturerna. Men är mindre sugen på en kylare från Arctic med tanke på hur ful den är. 😁

Tack på förhand!

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Keeper of the Bamse

Det finns lite olika lösningar, men alla innebär att du skruvar isär ditt kort, vilket alltid kommer med risker, bara så du är medveten. Du kanske är väldigt stadig på handen, men ett varningens finger är aldrig fel

https://www.nzxt.com/products/kraken-g12-white

https://www.raijintek.com/en/products_detail.php?ProductID=46

Sen såklart klassikern https://www.arctic.de/en/ax4, som jag första gången använde på ett 4870x2, så dom har varit med lääänge.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för svar!
Har kollat på alla de där och vattenkylning går bort.
Arctic kylaren verkar jäkligt bra men bökig att installera och ser så förbannat ful ut.
Raijntek skulle ju fungera men är extremt ful den med. Även fast funktion går före utseende.

Sen är skruvandet inget som helst problem.
Men finns det ingenstans där man kan köpa låt säga Asus strix kylaren eller MSI kylare?

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Men finns det ingenstans där man kan köpa låt säga Asus strix kylaren eller MSI kylare?

Nej. Det är bara om du hittar någon som säljer sin kylare för att de bytt till vattenkylning eller liknande. De flesta säljer dock inte kylarna eftersom det tenderar att försämra andrahandsvärdet på korten då köpare som inte är intresserade av att vattenkyla korten faller bort. ASUS och MSI har inget intresse att sälja enbart sina kylare då de vill att du ska köpa deras kort. Många av deras kort har också egna mer påkostade kretskort och komponenter så de kylarna passar ändå inte på referenskorten.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Testa byta kylpastan först. Det kan bli ganska dramatisk skillnad på kylningen och ljudnivån om det är ett såkallat refernskort i med kass kylpasta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Testa byta kylpastan först. Det kan bli ganska dramatisk skillnad på kylningen och ljudnivån om det är ett såkallat refernskort i med kass kylpasta på.

Med egen fläktkurva får väl temperaturen anses vara godkänd ändå.
Men ljudnivån är mindre rolig.

Låg på 66-70 grader i 1440p i DOOM Eternal 144fps.
66-69 grader i Control i 1440p med Raytracing aktiverat och 60+ fps.

Skulle väl dock kunna byta kylpastan för att vara riktigt säker på att kylningen är så bra det bara går under omständigheterna.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Om man skulle hitta en kylare från låt säga 1000-serien eller 2000-serien skulle den möjligtvis kunna appliceras på 2070 super med lite modifikation?

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Sannolikt inte på något bra vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Om man skulle hitta en kylare från låt säga 1000-serien eller 2000-serien skulle den möjligtvis kunna appliceras på 2070 super med lite modifikation?

Det är inte värt mödan. För att vara helt säker så kan du kolla upp vad ditt kort har för hålbild och PCB-design, och sedan se om den delas av andra kort som inte är blowermodell. Isåfall kan du nypa en sån kylare och skruva på. Dock så är det högst osannolikt. My best bet skulle vara som tidigare nämnt en G12 med en AIO.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av trattgunnar:

Det är inte värt mödan. För att vara helt säker så kan du kolla upp vad ditt kort har för hålbild och PCB-design, och sedan se om den delas av andra kort som inte är blowermodell. Isåfall kan du nypa en sån kylare och skruva på. Dock så är det högst osannolikt. My best bet skulle vara som tidigare nämnt en G12 med en AIO.

Allright.
Tack för svar.
Budade nämligen hem en eftermarknadskylare från Gigabyte på Ebay i Tyskland.
Efter auktionens slut så skrev säljaren att han inte skickade utanför Tyskland... Så vart av med den.

Så en G12 med en AIO kommer allt närmare. Någon AIO att rekommendera? Mitt chassi är 25L och lite halv dåligt med plats.
Hur skall AIO fästas? Kan man fästa den i toppen eller botten av chassit om plats finnes eller måste den fästas i stående läge?
Kan noll och ingenting om vattenkylning nämligen.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är att du inte har pumpen högst upp i loopen, då det kan bildas en "airtrap" och således slita ut pumpen i förtid. Dvs. montera inte radiatorn i botten av ditt chassi. Vad har du för chassi föressten? Står inte i din sig.

En 120mm AIO duger gott och väl för ett 2070. Välj en du gillar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av trattgunnar:

Det viktigaste är att du inte har pumpen högst upp i loopen, då det kan bildas en "airtrap" och således slita ut pumpen i förtid. Dvs. montera inte radiatorn i botten av ditt chassi. Vad har du för chassi föressten? Står inte i din sig.

En 120mm AIO duger gott och väl för ett 2070. Välj en du gillar.

Har ett HP Omen 25L chassi då jag köpte en prebuild dator av en snubbe som jag sen bytt ut det mesta i.
Borde kunna fästa en AIO i toppen av chassit.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattgunnar:

Det viktigaste är att du inte har pumpen högst upp i loopen, då det kan bildas en "airtrap" och således slita ut pumpen i förtid. Dvs. montera inte radiatorn i botten av ditt chassi. Vad har du för chassi föressten? Står inte i din sig.

En 120mm AIO duger gott och väl för ett 2070. Välj en du gillar.

Vet du vad jag kan förvänta mig för temperatur med en 120mm AIO kontra en 240mm?
Jag är inne på en Kraken X53 240mm men blir jävligt osäker då det är första gången jag isåfall ska ge mig på att kyla med vatten.
Och lite halv knövligt att få plats med den förutom i toppen av chassit och är då osäker på om slangarna och kablarna räcker.
Du säger att det räcker med en 120mm, jag kör med endel överklock med nuvarande kylare och temperaturerna är helt okej efter min egna fläktkurva.
Tråkiga är att det låter som ett jetplan.
Kan jag förvänta mig bättre resultat med en 120mm Kraken AIO än nuvarande Blowerkylare eller blir temperaturerna likvärdiga men ljudnivån minskas?

Tack för att du tar dig tid att hjälpa mig även fast det bara gjort mig mer osäker 😅

Skulle fan behöva uppgradera till ett annat chassi...
Men jag gillar det här chassit.
Älskar glasluckans lösning med en knapp och gångjärn istället för skruvar!

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Vet du vad jag kan förvänta mig för temperatur med en 120mm AIO kontra en 240mm?
Jag är inne på en Kraken X53 240mm men blir jävligt osäker då det är första gången jag isåfall ska ge mig på att kyla med vatten.
Och lite halv knövligt att få plats med den förutom i toppen av chassit och är då osäker på om slangarna och kablarna räcker.
Du säger att det räcker med en 120mm, jag kör med endel överklock med nuvarande kylare och temperaturerna är helt okej efter min egna fläktkurva.
Tråkiga är att det låter som ett jetplan.
Kan jag förvänta mig bättre resultat med en 120mm Kraken AIO än nuvarande Blowerkylare eller blir temperaturerna likvärdiga men ljudnivån minskas?

Tack för att du tar dig tid att hjälpa mig även fast det bara gjort mig mer osäker 😅

Skulle fan behöva uppgradera till ett annat chassi...
Men jag gillar det här chassit.
Älskar glasluckans lösning med en knapp och gångjärn istället för skruvar!

Gjorde lite efterforskning på vad andra fått ut med en 120mm AIO på ett 2070.
Temps bör inte överstiga 60 någonsin om du inte har jättedålig ventilation i ditt chassi. Då kyls kortet av en 120mm fläkt som säkerligen inte överskrider 1500RPM och det är absolut ingen ljudnivå i jämförelse med en blowerkylare som går fullt.
Ett tips är att du ser till att även resten av kortet blir kylt (dvs komponenter som inte täcks av en AIO). Detta kan du tillgodose genom att buntbanda dit t.ex. en 80-92mm fläkt på G12 bracketen.

Gällande storlek på radiator och chassi
Finns det plats för 2st 120mm fläktar (bredvid varandra) med utrymme till övers på någon av kortsidorna? Det är vad som krävs för att en 240mm radiator ska få plats. Det kan se ut att få plats men man måste tänka på att terminalen där slangarna går in är typ 20mm längre än radiatorytan. Liten anekdot, skulle installera en 360mm i en väns NZXT S340 chassi som i teorin skulle platsa i fram då det fanns 3st 120mm platser. Dock så slutade det med att jag fick ta bort USB-uttagen i fram då dem var i vägen för radiatorn!

Utöver det så finns en tjocklek på radiatorn som brukar vara 30mm på konsument-AIOer. Sitter moderkortet för nära taket (om det finns plats där) så kan det vara så att radiatorn slår i t.ex. VRM kylaren på ditt moderkort.

Det finns gott om chassin ute idag som har en riktig svängdörr som du nämner att du tycker om, om du nu är öppen för att byta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av trattgunnar:

Gjorde lite efterforskning på vad andra fått ut med en 120mm AIO på ett 2070.
Temps bör inte överstiga 60 någonsin om du inte har jättedålig ventilation i ditt chassi. Då kyls kortet av en 120mm fläkt som säkerligen inte överskrider 1500RPM och det är absolut ingen ljudnivå i jämförelse med en blowerkylare som går fullt.
Ett tips är att du ser till att även resten av kortet blir kylt (dvs komponenter som inte täcks av en AIO). Detta kan du tillgodose genom att buntbanda dit t.ex. en 80-92mm fläkt på G12 bracketen.

Gällande storlek på radiator och chassi
Finns det plats för 2st 120mm fläktar (bredvid varandra) med utrymme till övers på någon av kortsidorna? Det är vad som krävs för att en 240mm radiator ska få plats. Det kan se ut att få plats men man måste tänka på att terminalen där slangarna går in är typ 20mm längre än radiatorytan. Liten anekdot, skulle installera en 360mm i en väns NZXT S340 chassi som i teorin skulle platsa i fram då det fanns 3st 120mm platser. Dock så slutade det med att jag fick ta bort USB-uttagen i fram då dem var i vägen för radiatorn!

Utöver det så finns en tjocklek på radiatorn som brukar vara 30mm på konsument-AIOer. Sitter moderkortet för nära taket (om det finns plats där) så kan det vara så att radiatorn slår i t.ex. VRM kylaren på ditt moderkort.

Det finns gott om chassin ute idag som har en riktig svängdörr som du nämner att du tycker om, om du nu är öppen för att byta.

Tack för tipsen!
Jo jag sitter och kollar på nytt chassit också.
Har inte riktigt tryckt på Köp än då jag måste dividera alltihop i hjärnan i molekyler tills jag tar beslutet.

Hur menar du med att bunta på en fläkt på Kraken G12an? Det sitter väl redan en fläkt på den där som AIOn inte sitter i?
Menar du att man bör bunta på ännu en fläkt ovanför fläkten som redan sitter där?

Sen har jag även tänkt i banorna om man skulle vänta med dessa "villhöver" uppgraderingar och försöka hugga ett RTX 3080 kort med lite tur framöver.
För att sedan sälja mitt 2070 Super.
Lättare sagt än gjort, dock.

Plats i taket finns det för 240mm AIO åt alla håll och heller inga problem med VRM-kylaren frågan är dock kommer slangarna/kablarna räcka om den monteras där?

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Tack för tipsen!
Jo jag sitter och kollar på nytt chassit också.
Har inte riktigt tryckt på Köp än då jag måste dividera alltihop i hjärnan i molekyler tills jag tar beslutet.

Hur menar du med att bunta på en fläkt på Kraken G12an? Det sitter väl redan en fläkt på den där som AIOn inte sitter i?
Menar du att man bör bunta på ännu en fläkt ovanför fläkten som redan sitter där?

Sen har jag även tänkt i banorna om man skulle vänta med dessa "villhöver" uppgraderingar och försöka hugga ett RTX 3080 kort med lite tur framöver.
För att sedan sälja mitt 2070 Super.
Lättare sagt än gjort, dock.

Plats i taket finns det för 240mm AIO åt alla håll och heller inga problem med VRM-kylaren frågan är dock kommer slangarna/kablarna räcka om den monteras där?

Missade att G12an har en fläkt inbyggd! Då ska det ju inte behövas en extra fläkt alls, tycker jag. Håll koll på temperaturer förutom själva GPUn i HWinfo ifall något skenar bara.

Sålänge som ditt chassi inte är överdrivet stort så räcker både slangar och sladdar. I värsta fall kan det bli svårt att nå med sladdarna i det bortersta läget, och isåfall finns det förlängare som löser det problemet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ är ju att bara ta bort plastkåpa och fläkt och bunta dit två vanliga 120mm fläktar eller liknande. För jag förmodar att det sitter kylflänsar under kåpan. Om du inte kan styra fläktarna manuellt på annat vis så kanske även något åt det här hållet behövs

https://www.inet.se/produkt/5322455/ek-cable-pwm-fan-adapter-...

Gjorde så på mitt 2080ti, och styrde fläktarna med en corsair commander pro.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Ett annat alternativ är ju att bara ta bort plastkåpa och fläkt och bunta dit två vanliga 120mm fläktar eller liknande. För jag förmodar att det sitter kylflänsar under kåpan. Om du inte kan styra fläktarna manuellt på annat vis så kanske även något åt det här hållet behövs

https://www.inet.se/produkt/5322455/ek-cable-pwm-fan-adapter-...

Gjorde så på mitt 2080ti, och styrde fläktarna med en corsair commander pro.

bild

Det lär inte fungera så bra då det är en blowerkylare som sitter på. Dvs kylflänsarna är byggd för att användas med radialfläkt och inte axialfläkt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av trattgunnar:

Det lär inte fungera så bra då det är en blowerkylare som sitter på. Dvs kylflänsarna är byggd för att användas med radialfläkt och inte axialfläkt.

Jag hade inga problem med det med mitt 6950 när det begav sig, men det kanske inte är optimalt.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Har kommit en bit på väg.
Och har två val att välja mellan nu.

Det står mellan

Alternativ 1:
2x Lian Li GALAHAD 240mm BLACK
1x NZXT Kraken G12 BLACK
1x Lian Li Lancool BLACK Mesh

Alternativ 2:
1x NZXT 360mm x73 RGB
1x NZXT 240mm X53
1x Lian Li Lancool BLACK Mesh
1x NZXT Kraken G12

Och då är det tänkt att i alternativ 2 att 360mm ska kyla i9an som vill stångas med temperaturerna ibland. Medans 240mm ska kyla GPU.
Då täcks hela fronten av RGB fläktarna på ett snyggt sätt(hade tagit den utan RGB om den var billigare än den med) och sen täcks även toppen av chassit av 240mm radiatorn dock utan RGB då den var betydligt mycket dyrare i jämförelse.

Alternativt att man kör på 2 st 240mm som kyler både GPU och CPU.

Prisskillnaden mellan de två alternativen är typ plus/minus 100-200 kr.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -