Amazon Alexa eller Google Assistant röststyrning?

Permalänk
Medlem

Amazon Alexa eller Google Assistant röststyrning?

Hej!

Sitter på bef. z-wave smarthem hela huset 60 enheter.

Dags att integrera rösttyrning, frågan är ska man gå på Amazon Alexa eller Google Assistant?

Båda är kompatibla med min Fibaro HC2.

Så det är jag undrar är vilket ni tror fungerar bäst?
Någon som kör röststyrning idag? Svenskt/engelskt tal?

Huset är på 250kvm+ så blir ett antal puckar! Ser ut som att Googlepucken är något billigare vilket initialt vore positivt.

Kom gärna med förslag och diskussion!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk

Köpte Google Assistant ock ångrar det. Google Assistant ska dock vara bättre att hitta saker, fast att säga "Hey, google" blir väldigt jobbigt efter ett tag. Samt så kanske det är min svengelska eller att jag inte skriker, med den är ca 25-35% träffsäkerhet att höra mig. Har ändrat så igenkänningen är max, och att kalibrera den, hjälpte inte.

Alexa är ett namn och känns mer normalt, man kan också ändra den till ex Computer eller annat.

Har dock bara prövat Google. Appen till Android är dock bra.

Permalänk
Medlem

Har båda hemma, överlag är Alexa bättre men kan inte svenska vilket kanske inte är stort problem för smart hem men desto värre för svenska låtar på spotify
Språkstöd beta-testas nu har jag hört dock.

Du kan testköra dem i telefonen utan att börja shoppa högtalare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Absolut Alexa, rutiner och alexa appen är väldigt mycket trevligare, har du barn så är det väldigt bra med eng för att träna deras uttal. (gjort stor skillnad hos oss)

Något annat som kan vara värt att tänka på, google enheter skickar ut ett wlan som ska stängas av när det väl är anslutet till
en ap, tydligen funkar det sådär då polaren som kör google har haft jätte problem med stabilitet, det visade sig att flera av hans google enheterna fortsatte skicka ut en trådlös signal som störde som satan även efter att dom anslutit till hans wlan, det enda var att det skickades ut dolt. sedan är förvisso kastfunktionen trevlig på google men du får samma funktion på alexa med tex plugin via HA.

kör du smarthem skulle jag tittat på alexa fire tablet att sätta på väggen i stället, det är väldigt bekvämt att både ha röststyrningen och kunna få en bra överblick samt styra sakerna manuellt. den nya 8" firetablet är både snabbare och hör bättre än mina andra dott,spott enheter. Var dock noga med vilken du väljer då dom äldre är väldigt sega.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.