Quiz: Svensk datorhistoria

Permalänk
Melding Plague

Quiz: Svensk datorhistoria

I veckans quiz blickar vi bakåt i svensk datorhistoria. Vilken är den där datorn och vilka hastigheter hade Sverige snabbaste bredband?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Svaret på fråga 8 är fel.

Permalänk
Medlem

Hem-pc? Vadå svensktillverkade jag var med och sålde massor med hempc. Ingen var tillverkad i Sverige

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Instämmer i kören, svaret på fråga 8 är fel.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

8 Rätt, men frågan där det står att det skulle vara svenskproducerade datorer måste vara fel...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Handlade inte Hem-PC bara om att försöka få ut så många datorer ut i husen som möjligt? Jag vet att vi hade en HP. Knappast Svensktillverkad

Permalänk
Medlem

Ja, fråga 8 var den enda frågan jag kunde och fick fel på för att svaret som var rätt är fel.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Möjligen svensksålda men inte svensktillverkade, men det stämmer nog inte heller eftersom det gick och beställa direkt på Dell`s hemsida

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Vive la liberté!
Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Hem-pc? Vadå svensktillverkade jag var med och sålde massor med hempc. Ingen var tillverkad i Sverige

Undrar också, vadå svensktillverkade. Fanns väl inte några svensk tillverkade datorer då.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 1000 USB3 | CPU: AMD Ryzen 5950X | Ram: G.Skill Neo CL16 3600MHz 64GB | Moderkort: Asus Pro WS X570-Ace | Disk: WD BLACK SN850 2TB, Samsung 970 EVO 1TB, Seagate BarraCuda 4TB | Grafikkort: Asus TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition | CPU Kylare: Noctua NH-D15: | Nätaggregat: Corsair RM850X V2 850W | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

2/10 Korrekta svar!
Oroa dig inte, nobody puts COMPIS in the corner

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Så där, nu är fråga 8 åtgärdad! Då det inte var jag som skapade quizet skyller jag ifrån mig. Ingen nämnd.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hedersmedlem

9/10

Inte så oväntat kanske

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Jacob:

Så där, nu är fråga 8 åtgärdad! Då det inte var jag som skapade quizet skyller jag ifrån mig. Ingen nämnd.

Tänker att du som skulle korra mitt quiz är den som får bära hundhuvudet här!
Eller så kanske du till och med saboterade det med vilje för att jag skulle framstå som inkompetent?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jacob:

Så där, nu är fråga 8 åtgärdad! Då det inte var jag som skapade quizet skyller jag ifrån mig. Ingen nämnd.

Hm, det var på håret för mig isåfall. Verkar ha fått originalfrågan, fick fel för max 1 minut sen
Testar att göra quizzet igen direkt efteråt.
Edit: Jepp, nu verkar det mera logiskt

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av UndaC:

Tänker att du som skulle korra mitt quiz är den som får bära hundhuvudet här!
Eller så kanske du till och med saboterade det med vilje för att jag skulle framstå som inkompetent?

Som årets redaktör 2021 behöver jag inte sabotera för att få dig att framstå som något!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Så där, nu är fråga 8 åtgärdad! Då det inte var jag som skapade quizet skyller jag ifrån mig. Ingen nämnd.

Nog många fler fel kvar för jag fick bara 4 av 10.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Jäklar vad kul quiz. Den beskrev i princip hela min relation till datorer under min uppväxt. Från datormagazin/mikrodatorn till ABC80/COMPIS samt hem-PC. Lite obskyr datahistoria som vanligt men det tolkar jag bara som att någon hos redaktionen bara vill hävda sig lite...

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Kul quiz men inte mitt ämne, med gissningar och lite logik blev det till slut 5/10.
Den enda jag var säker på var Compis, pillade en del på den i skolan.

Permalänk
Lego Master

7/10, bättre än jag trodde när jag gick in i quizet.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Jud1th:

Jäklar vad kul quiz. Den beskrev i princip hela min relation till datorer under min uppväxt. Från datormagazin/mikrodatorn till ABC80/COMPIS samt hem-PC. Lite obskyr datahistoria som vanligt men det tolkar jag bara som att någon hos redaktionen bara vill hävda sig lite...

Inte så mycket hävda sig som att få ta tillfället i akt att berätta någon intressant anekdot tex

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

5/10. Hem-PC minns jag. Morsan hyrde hem den '98 och hade hela 12GB I lagringsutrymme. Jag minns att jag tyckte det var mycket för min kompis hade "bara" 4GB.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain Acid:

5/10. Hem-PC minns jag. Morsan hyrde hem den '98 och hade hela 12GB I lagringsutrymme. Jag minns att jag tyckte det var mycket för min kompis hade "bara" 4GB.

7/10

Japp, vi fick hem en underbar maskin 1998 (en Packard-Bell will jag minnas) med en Pentium II 450 Mhz, Vodoo 2, 12 GB HD, oklart hur mycket ram... Ingick gjorde bland annat spelet redline racer som fick mig att spendera första helgen med datorn i mina kalsonger.

Visa signatur

FormD T1
3700X, 5700XT, 16GB 3600MHz CL16, 960 GB Corsair MP510, ASUS B550-i Gaming, Corsair SFX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Hem-pc? Vadå svensktillverkade jag var med och sålde massor med hempc. Ingen var tillverkad i Sverige

Lap Power?

Däremot vette tusan om de var förmånliga att köpa loss, oftast ville ÅF:arna har mer betalt än de var värda och ville man byta arbetsgivare och skulle köpa loss i förtid ville de oftast ha mer än nypris betalt trots att man kanske var 1.5 år in i avtalet.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Mindfighter:

Lap Power?

Han reagerade nog mer på att jag hade gjort fel på frågan, vilket nu är korrigerat
Snarare än att påstå att svensktillverkade datorer inte existerar.

Så det var mitt fel

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

9/10 Korrekta svar!
Dardel is that you?

Född 1974, prenumererat på Mikrodatorn under många år och i högstadiet fanns det givetvis Compis i datorsalen.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Född 1974, prenumererat på Mikrodatorn under många år och i högstadiet fanns det givetvis Compis i datorsalen.

Bästa var kompetensen på dator-lärarna. Glömmer aldrig läraren som sa åt oss "glöm inte att spola tillbaka disketten"

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

7/10. Efter att ha gissat fel på de tre första känns det ändå helt godkänt.

Ska erkännas att jag gissade på hälften

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

HemPC borde återinföras!

Fläsk-datorer var det, skulle idag varit: 5900x/RTX3090/64GB/2TB SSD med 32" 4K skärm och allt till bruttolöneavdrag för att folk ska "lära sig lite data". Väl använda skattekronor!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Föredetting
Skrivet av UndaC:

Tänker att du som skulle korra mitt quiz är den som får bära hundhuvudet här!
Eller så kanske du till och med saboterade det med vilje för att jag skulle framstå som inkompetent?

Skrivet av Jacob:

Som årets redaktör 2021 behöver jag inte sabotera för att få dig att framstå som något!

Seså. Ni är båda inkompetenta.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.