Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Jag hade en bil med alkolås ett kort tag, det företaget hade det som krav, och det var inte enkelt eller smidigt på något sätt. Man fick blåsa mycket och länge och ändå fungerade det sällan på första eller andra försöket, vilket gjorde att man blev helt slut av allt blåsande, och efter tre försök fick man vänta typ 20 minuter. Och tre misslyckade försök i rad blev det minst en gång i veckan. Det var dock några år sedan så det kanske har blivit bättre nu. Å andra sidan var det ju ett problem med alkolåsens molntjänst som gjorde att en väldig massa taxibilar blev stillastående här i stan för någon vecka sedan, så tekniken kanske inte riktigt är framme än?

Nej.. alkolås låter som en bra grej att sätta in men i praktiken kommer du få ringa supporten ganska ofta och be dem starta din bil. Har problem med kyla, reagerar på halstabletter, vägrar starta upp ibland..
Det funkar i en organisation där du har ordentliga serviceavtal eller kan gå och ta en annan bil om en krånglar, men att tvinga på det på en massa privatpersoner skulle bli totalt kaos.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Visst, jag har inget större problem med alkolås heller men problemet med det är att när den slutar fungera kan du inte köra bilen.

De alkolås jag har använt i många år nu (via jobbet) har alla haft funktioner som gör att du temporärt kan stänga av dom.
T.ex. ett par klick i menyer och lite "Är du helt säker på detta?" och fordonet kan startas.
Vissa har även ett telefonnummer man kan ringa om det strular.
Allt loggas såklart, precis som alla blåsningar som görs.

På kanske 15 år har vi såklart haft några som strulat, lite taskig kalibrering eller rent av trasiga saker.
Men det har aldrig varit mer än några minuters strul för att få fart på grejerna igen.

Om det gav mig några fördelar så skulle jag gärna ha alkolås i mina egna bilar.
Dom ger ju även ett extra stöldskydd då man ju inte behöver ha handenheten i bilen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aphex:

Nej.. alkolås låter som en bra grej att sätta in men i praktiken kommer du få ringa supporten ganska ofta och be dem starta din bil. Har problem med kyla, reagerar på halstabletter, vägrar starta upp ibland..
Det funkar i en organisation där du har ordentliga serviceavtal eller kan gå och ta en annan bil om en krånglar, men att tvinga på det på en massa privatpersoner skulle bli totalt kaos.

Jo precis.

På samma sätt tror jag hastighetsbegränsningar hade varit problematiska. Jag har kört ett antal bilar som på ett eller annat sätt ska identifiera hastighetsbegränsningen på vägen man kör på, för att varna om man kör för fort exempelvis, och de systemen blir ju lurade hela tiden av någon skylt vid en intilliggande väg eller så. De GPS-baserade hänger inte med när skyltar byts och även de tror ju emellanåt att man exempelvis kör på en parallell lokal väg när man är på motorvägen och liknande. En toppfartsbegränsning kanske kan funka, men som sagt är inte problemet de som ligger i 200 riktigt utan mer de som bränner på i 90 genom ett bostadsområde eller så. Samtidigt verkar ju Volvo ha satt (eller kommer att sätta) en begränsning på alla deras bilar till max 180, vilket väl kan vara ok. Samtidigt duger ju inte 180 om man kör på autobahn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Kan du fixa fram några tusen taxibilar dagen en server kraschar eller liknande då? https://sverigesradio.se/artikel/alkolas-slog-ut-taxibilar

Få en taxi inom rimlig tid till någon som bor 20 mil från närmsta stad?

Bara två problem jag såg på 1 sekund. Kan du lösa dessa enkla?

Är det ett krav att dessa nya lås skulle vara uppkopplade på något sätt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nauie:

Värt att tänka på:
De som kommer först på plats, räddningspersonal, de som måste ta om hand om dina kvarlevor och dem som måste hantera resterna av fordonet.
I detta scenario dog du omedelbart och smärtfritt, men vi kan nog tänka oss att du skadade flera utöver dina närmsta, på ett eller ett annat sätt.

Trafikolyckor = Dåligt.
Trafiksäker körning = Bra.

Utbildning i att köra trafiksäkert = Bra.

Bara för att man åker snabbt så är det inte automatiskt farligt och risk för olyckor dock. Beror helt på situationen.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Bara för att man åker snabbt så är det inte automatiskt farligt och risk för olyckor dock. Beror helt på situationen.

Risk och konsekvens står ju i direkt förhållande till hastigheten.
Det kan ju knappast vara okänt för trafikanter numera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Är du en sån som tycker att deprimerade personer inte ska begå självmord med motiveringen "tänk på de i din omgivning!"?

Helt sjukt tankesätt.

Räddningspersonalen har gjort ett aktivt val i att utbilda sig till att göra just detta. De gör detta medvetet för att tjäna pengar. Och du tycker att det är dessa personerna man ska tycka synd om när någon dött i en olycka? Förlåt men det är helt sjukt.

Deprimerad, kroniskt sjuka, cancer, fan om du är magsjuk nog att vilja dö, ta livet av dig. det är ditt val.
Men gör det snyggt, sätt inte ett hagelgevär i munnen med tån på avtryckaren.
Det är inte kul att hantera döda människor, det vet jag av egen erfarenhet.
Det är extremt obehagligt att uppleva människor som har... gått sönder, det vet jag av egen erfarenhet.

Ja, räddningspersonal har gjort ett aktivt val att utbilda sig i att rädda/hjälpa/ge vård till människor.
Ingen utbildar sig för att komma till en olycksplats/brottplats etc och se en människa som har separerat sin hud från sitt innanmäte.

Om du skulle hitta någon du tycker om, i, låt oss säga delvis flytande och delvis fast form, spridd över en större yta, hur skulle du ta det?

Skrivet av Lagerlöf:

Bara för att man åker snabbt så är det inte automatiskt farligt och risk för olyckor dock. Beror helt på situationen.

Absolut inte, men tankesättet "Det är bara mig själv jag riskerar livet på" felar lite. Som i citatet jag svarade på.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svensktiger:

Risk och konsekvens står ju i direkt förhållande till hastigheten.
Det kan ju knappast vara okänt för trafikanter numera?

Jo men om vi inte vill börja sänka alla hastigheter till 30 oavsett plats så får man nog börja inse att saker som nykterhet, uppmärksamhet, utbildning och annat också spelar roll. Allt kan inte lösas med fartkameror och sänkt hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Jo men om vi inte vill börja sänka alla hastigheter till 30 oavsett plats så får man nog börja inse att saker som nykterhet, uppmärksamhet, utbildning och annat också spelar roll. Allt kan inte lösas med fartkameror och sänkt hastighet.

Så är det ju såklart.
I regel så tycker jag nog att trafikverket är rätt bra på att sätta hastighet på sina vägar.
Värre är det dock på kommunernas vägar.
I min kommun var det så illa att första 30 skyltarna hamnade utanför kommunhuset, för att dom ville ha mindre buller när dom fikade får man anta.
En oproportionerligt stor del av alla farthinder har även hamnat i de områden där kommun ledningen bor......

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Risk och konsekvens står ju i direkt förhållande till hastigheten.
Det kan ju knappast vara okänt för trafikanter numera?

Är det verkligen så? Vad jag minns så ger inte högre hastigheter (inom vissa gränser förstås) särskilt mycket högre olycksrisk, däremot blir förstås konsekvenserna större om en olycka ändå sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Är det verkligen så? Vad jag minns så ger inte högre hastigheter (inom vissa gränser förstås) särskilt mycket högre olycksrisk, däremot blir förstås konsekvenserna större om en olycka ändå sker.

Det stämmer, risken för olycka ökar inte alls lika mycket som risken för en dödlig utgång.

Edit: Sånt man lär sig under utbildningen

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Joojl:

Jag är glad att folk inte får körkort enklare, i så fall hade jag ogärna delat vägen med nämnda.

Har sett att det börjat gnölas från politikerhåll att man behöver göra det enklare. Hemska tanke. Vad gällande MC, över 30% av de som förolyckas har inte körkort - hjälper det då med mindre eller mer utbildning?

Mer intressant statistik samlat @ https://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Statistik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Har sett att det börjat gnölas från politikerhåll att man behöver göra det enklare. Hemska tanke. Vad gällande MC, över 30% av de som förolyckas har inte körkort - hjälper det då med mindre eller mer utbildning?

Mer intressant statistik samlat @ https://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Statistik/

Sen ligger väl alkoholpåverkade/drogpåverkade på typ samma procent, "runt" 30%. Där kan ju riskettan ta bort ett par förhoppningsvis. Om de ens behagar börja ta körkort dvs.
Kanske lite mer utbildning i skolan också?

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Är det verkligen så? Vad jag minns så ger inte högre hastigheter (inom vissa gränser förstås) särskilt mycket högre olycksrisk, däremot blir förstås konsekvenserna större om en olycka ändå sker.

Eh..? Först ifrågasätter du påståendet för att i nästa mening erkänna samma påstående i relation till oredovisad statistik.
Graden av risk varierar såklart med omständigheterna med det går inte att komma ifrån att marginalerna sjunker när hastigheten ökar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Har sett att det börjat gnölas från politikerhåll att man behöver göra det enklare. Hemska tanke. Vad gällande MC, över 30% av de som förolyckas har inte körkort - hjälper det då med mindre eller mer utbildning?

Mer intressant statistik samlat @ https://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Statistik/

Inte en anledning för att göra det enklare.
Snarare hårdare påföljd eller körkortskrav för att äga en motorcykel som förslag till lösningar eller så får vi se det som ett naturligt urval...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Men varför vill du förbjuda dem? För att de hör hemma på bana? På vilket sätt då? Och vad gör något till en sporthoj? Är det maxhastighet du är emot eller just accelerationen? Eller är det just hojar som gör det kul att vrida på rullen? Jag menar jag tycker det har varit kul att vrida ur en CB750 likväl som Z1000SX eller FJ1200. Min Z1000SX har ungefär samma topphastighet som FJ1200. Men det finns ju sporthojar omkring 3-400 cc, är dessa okej?

Jag tycker man ska vara försiktig med förbud. Visst är det lämpligt i vissa fall men just sporthojar vet jag inte om det är så stort problem.

Svmc har en sida där de listar hur vanliga olika mc-typer var i Sverige 2003-2009, och skriver att det är ungefär så det fortfarande ser ut. 5% är supersport och ytterligare 12% är Sport/sporttouriing, så totalt då 17%.

Det har även en fil där de listar 84 dödsolyckor med räcken mellan 2000 och 2020. I 55 av dessa olyckor så listar de även märke, modell, och vad det, enligt dem, är för typ.

Av dessa 55 olyckor så var motorcykeln, enligt dem, en supersport i 40% och en sport i ytterligare 5,5%, så totalt 45,5%.

En kraftig överrepresentation för supersport...

Edit: samma sak gäller även i statistiken för alla dödsolyckor med motorcykel de år där typ anges. Kraftig överrepresentation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Svmc har en sida där de listar hur vanliga olika mc-typer var i Sverige 2003-2009, och skriver att det är ungefär så det fortfarande ser ut. 5% är supersport och ytterligare 12% är Sport/sporttouriing, så totalt då 17%.

Det har även en fil där de listar 84 dödsolyckor med räcken mellan 2000 och 2020. I 55 av dessa olyckor så listar de även märke, modell, och vad det, enligt dem, är för typ.

Av dessa 55 olyckor så var motorcykeln, enligt dem, en supersport i 40% och en sport i ytterligare 5,5%, så totalt 45,5%.

En kraftig överrepresentation för supersport...

Edit: samma sak gäller även i statistiken för alla dödsolyckor med motorcykel de år där typ anges. Kraftig överrepresentation.

Men det skulle troligen ändå inte hjälpa speciellt att förbjuda just supersport då samma personer kommer köra alldeles för fort på en något mindre snabb typ istället. Finns inte snabbaste alternativet kvar så väljs det näst snabbaste.

Även hojar som inte är supersport kan nå närmare 300km/h och klarar 0-100 på under 3s.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Risk och konsekvens står ju i direkt förhållande till hastigheten.
Det kan ju knappast vara okänt för trafikanter numera?

Nja så enkelt är det inte, det är inte självklart att det är farligare/mer riskfyllt att köra 200 km/h på sträcka X mot 70 km/h på sträcka Y.

Risk är dessutom baserat på sannolikhet och konsekvens. Så bara för att sannolikheten för dödsfall är större betyder det inte att risken är större, för sannolikheten kanske är så extremt liten.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cerb:

Men det skulle troligen ändå inte hjälpa speciellt att förbjuda just supersport då samma personer kommer köra alldeles för fort på en något mindre snabb typ istället. Finns inte snabbaste alternativet kvar så väljs det näst snabbaste.

Även hojar som inte är supersport kan nå närmare 300km/h och klarar 0-100 på under 3s.

Exakt, min MT-07 som är åt det "mildare" hållet för tunga MC gör fortfarande 0-100 på 3.8 sekunder (teoretiskt, inget jag testat).

Så det krävs knappast en supersport för att köra ihjäl sig om man är vårdslös, men det kan ju vara så att vårdslösa människor också köper supersport mer än andra

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Eh..? Först ifrågasätter du påståendet för att i nästa mening erkänna samma påstående i relation till oredovisad statistik.
Graden av risk varierar såklart med omständigheterna med det går inte att komma ifrån att marginalerna sjunker när hastigheten ökar.

Nja, risken för en händelse är skilt från konsekvenserna av sagda händelse. Om jag kör i 100 eller 130 på motorvägen påverkar alltså inte risken att jag råkar ut för en olycka, däremot gör det att en eventuell olycka blir värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Exakt, min MT-07 som är åt det "mildare" hållet för tunga MC gör fortfarande 0-100 på 3.8 sekunder (teoretiskt, inget jag testat).

Så det krävs knappast en supersport för att köra ihjäl sig om man är vårdslös, men det kan ju vara så att vårdslösa människor också köper supersport mer än andra

Glidaren nedan gör 0-100 på 2,57s
Förvisso ett extremt exempel, men det finns iprincip inga ”långsamma” motorcyklar.

På tal om elektroniska fartspärrar så vet alla som träffat på en sådan att det är en rätt obehaglig upplevelse, speciellt på en mc som motorbromsar otroligt mycket kraftigare än en bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Absolut har jag det.
Kör just nu hoj som är byggd för att ta rekordet som världens snabbaste produktionshoj.
Går superfint att glida runt på denna, men visst går den riktigt stadigt på motorväg.

Ingen hoj jag vill behålla då den är osmidig att manövrera i stan, men att man hela tiden skulle köra för fort nej.

Även kört sportbil med 600hk+ och visst är det kul att accelerera, men man behöver inte köra för fort för det.

Min poäng är, det är inte fordonet som kör för fort, det är idioten bakom styret. Hen kommer köra för fort både på en S1000RR och en bonneville T100.

Sen att man om man nu älskar att köra för fort väljer det snabbaste alternativet förändrar inget. Blir ”sporthojar” förbjudna så väljer hen snabbast touringhojen istället.

Givetvis går det att köra lugnt med en sporthoj och en sportbil. Men kör man en så kommer man förmodligen att göra det motsatta också. Eller skall du försöka övertyga mig om att du inte har kört fortare än 10km/h för fort med din "världens snabbaste produktionshoj"?

"Sen att man om man nu älskar att köra för fort väljer det snabbaste alternativet förändrar inget. Blir ”sporthojar” förbjudna så väljer hen snabbast touringhojen istället."
Där får jag hålla med att du har en poäng.

Nu tog det lite extra tid för mig att svara för jag hade lite annat för mig så risken är väl att tråden redan har lämnat ämnet men jag ville ändå svara på ditt inlägg.

Skrivet av Lagerlöf:

Exakt, min MT-07 som är åt det "mildare" hållet för tunga MC gör fortfarande 0-100 på 3.8 sekunder (teoretiskt, inget jag testat).

Så det krävs knappast en supersport för att köra ihjäl sig om man är vårdslös, men det kan ju vara så att vårdslösa människor också köper supersport mer än andra

Supersporthoj inbjuder till en aggresivare körstil och är ofta betydligt bekvämare att hålla hög marschfart. Som tex kan du köra i 150 på en hoj utan skyddande kåpor och upprätt körstil men det blir inte speciellt bekvämt i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Givetvis går det att köra lugnt med en sporthoj och en sportbil. Men kör man en så kommer man förmodligen att göra det motsatta också. Eller skall du försöka övertyga mig om att du inte har kört fortare än 10km/h för fort med din "världens snabbaste produktionshoj"?

Har nog helt ärligt inte kört den mer inspirerat än min rätt gubbiga bil. Men det beror nog mycket på att jag som person inte själv valt den för att jag gillar att köra snabbt. Fått den på obegränsat lån i väntan på att min beställda ska levereras. Hade aldrig själv valt att köpa en sådan
Jag är rätt långsam och harmonisk i själen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, risken för en händelse är skilt från konsekvenserna av sagda händelse. Om jag kör i 100 eller 130 på motorvägen påverkar alltså inte risken att jag råkar ut för en olycka, däremot gör det att en eventuell olycka blir värre.

Om jag kör i 100 eller 130 på motorvägen påverkar det bromssträckan och förmågan att genomföra en eventuell undanmanöver, eller har jag fel i sak?
Ökad fart = minskade marginaler = försämrad förmåga att undvika incident = ökad risk för incident. Exakt vad är fel i denna slutsats? Jag förstår inte vad du bygger ditt argument på.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

tja det sägs ju att konsekvenstänket är färdigutvecklat först i 25-årsåldern. Så kanske man först då är mogen för att framföra fordon.

Gällande diskussionen om sporthoj så tror jag svaren kommer skilja sig mellan de som har erfarenhet av att köra sporthoj mot de som inte har erfarenhet av att köra sporthoj. Det jag menar är lite att personer som inte har kört sporthoj har en tendens att tro att man kan köpa äga och köra sporthoj och köra lugnt och försiktigt på ett moget sätt.

Jag blir förbluffad av din tråkiga attityd och inställning. Jag har ägt flera sporthojar, äger och kör fortfarande motorcykel (men numera "nakenhoj", mycket pga försäkringen, från 50k/år till 8k/år för helförsäkring) och skulle aldrig i livet uttrycka mig så klumpigt som du gör nu. Förbjuda en hojtyp som du själv ägt och njutit av, helsnurrigt.

Däremot håller jag med om att sporthojar gör sig bäst på bana, och Sverige borde sluta upp med förbudshysterin och främja motorsport, även för sporthojar. Som det ser ut nu är det ca 20 mil från Sveriges huvudstad till närmaste roadracingbana (Mantorp, Sviestad eller Gelleråsen, 21-25 mil enkel väg). Helt orimligt dyrt att försöka ha det som intresse om man gillar sporthojar.

Motorbanor är inte välkomna i Sverige, det låter för mycket för grannarna och är i allmänhet inte en uppmuntrad hobby. Främja motorintresset bland befolkningen, bygg fler banor för roadracing nära majoriteten av befolkningen och möjliggör en säkrare utövning av den roligaste hobbyn som finns.

Tragiskt att se någon som kallar sig motorcyklist vilja förbjuda en viss typ av motorcyklar. Rent ut sagt pinsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perpetratorn:

Jag blir förbluffad av din tråkiga attityd och inställning. klumpigt. Tragiskt. Rent ut sagt pinsamt.

Tråkigt sätt att diskutera på.
Vi kan ha olika åsikter och ändå båda gilla motorcyklar.
Om du vill föra en diskussion så får du uttrycka dig lite mer respektfullt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Det är det inte heller, och även om det vore det så... vad vore straffet?

Straffet borde vara 40 år i fängelse. Man kan ha en hel avdelningar där man endast har lik i celler. Det bästa med det är att de inte klagar, så man kan ha riktigt många i varje cell.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

hehe nä för bil. Backar du ofta med MC?

Det händer.. Inga långa sträckor dock. Men Goldwingen bla har ju back... = )

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ürkel:

Precis så här det har blivit i Piteå de senaste åren, dock både höjt och sänkt men på helt orimliga ställen. Vägar som går nära bostadsområden har höjts medan vissa vägar där risken inte är lika stor har stannat på samma eller sänkts. Där blir folk less och kör för fort hela tiden.

Fast nu är du orättvis och skapar felaktiga bilder av pitebor. De har aldrig brytt sig om skyltarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Ja med tanke på att självmord är olagligt så borde det nog gå att få igenom? :>

Självmord finns inte reglerat i Brottsbalken.
Dvs Det är inte olagligt att begå självmord.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |