Varför jobbar min extradisk?

Permalänk

Varför jobbar min extradisk?

Har en PC (Win10) med ett gäng hårddiskar. Jag har t.ex. OP installerat på en egen SSD (C:), dokument, arbetsmappar osv. på en disk (D:) och foton på en disk (E:).
(Fotodisken är egentligen uppdelad i 2 partitioner, där E: är foton och H: är helt oanvänd)

För någon vecka sedan har fotodisken börjat jobba väldigt mycket: Framförallt har jag märkt att den jobbar när jag gör något i Firefox, men den verkar få jobba i de flesta lägen då man tycker att C: skulle göra det (t.ex. om jag startar ett program)
Hur kommer detta sig?
Hur tar jag reda på vad det är som orsakar detta?
Fotodisken ska vara helt separerad från allt annat, dvs inga program som kör något där.

Visa signatur

--Humlor kan inte heller flyga--

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Datorn kanske tycker att den behöver användas som cachedisk bla för WU?
Du kan kika på resursövervakaren och leta upp vilken disk/program som använder den

Permalänk

Den visar att E:/pagefile.sys (växlingsfil) används av alla möjliga processer, t.ex. svchost, Firefox, Winword, System, dllhost, audiodg, sihost, ctfmon, dwm osv..

Varför är det så då? Kan win bestämma själv att göra detta på godtycklig disk?
Kan man styra om detta själv? Just nu är det ju mer aktivitet på E:, som är både äldre och långsammare än C: som ju borde sköta detta?

Visa signatur

--Humlor kan inte heller flyga--

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Pagefile.sys är datorns växlingsfil, den används temporärt med ramminnet. Av nån anledning har datorn skapat den där.
https://www.techradar.com/how-to/how-to-delete-move-and-resiz...

Permalänk

Tack.
Läste nånstans att växlignsfilen ligger bäst på nån annan disk än OS. Men är det inte i mitt fall bättre att ha den på C: som är en SSD? (Förutsatt att utrymmet räcker till)

Visa signatur

--Humlor kan inte heller flyga--

Permalänk
Medlem

Det finns ingen anledning att ha växlingsfilen på en mekanisk hårddisk.

För att fixa till det i Windows 10:
Högerklicka på Start, välj System
Tryck på "Avancerade systeminställningar" (till höger i fönstret under "Relaterade inställningar")
Nu har du fönstret Systemegenskaper och fliken Avancerat, tryck på Inställningar... under Prestanda
Nu har du fönstret Prestandaalternativ, tryck på fliken Avancerat
Tryck på Ändra... under Virtuellt minne
Kryssa ur "Hantera automatiskt växlingsfilen storlek på varje enhet" längst upp
Markera enheten du inte vill ha en växlingsfil på, ändra radioknappen under till "Ingen växlingsfil"

Jag har bara C: som "Hanteras av systemet", alla övriga enheter har "Ingen" [växlingsfil].

Permalänk

Gött! Då lägger jag den på C

Visa signatur

--Humlor kan inte heller flyga--

Permalänk
Medlem

Beror väl i viss mån på hur mycket RAM du har. Har du alldeles för lite för de typer av saker du gör på datorn så kan swapfilen (pagefile.sys) användas väldigt mycket och det påverkar livstiden på SSDn en del.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2