Permalänk

Synology nas ds220j

Hej,
Fattar inte att detta skall vara så j*vla svårt.
Synology nasen står bakom en router med brandvägg aktiverad. Jag vill kunna använda denna nas för att kopiera bilder, filmer alla möjliga filer till den från nätet. Från min mobil telefon dator m.m. Jag vill connecta till nasen via openvpn. Jag vill kunna se bilder filmer m.m i min mobil som finns på nasen. Men detta får jag inte till, fattar inte vad jag gör för fel. Hittar ingen guide som visar steg för steg hur jag gör och vilka ev appar jag behöver i min mobil för att lösa detta.

Någon här som kan hjälpa mig ?

/Force

Permalänk
Medlem

Synologys eget forum lär nog kunna leda dig rätt. Själv använder jag min enbart hemma så tyvärr kan jag inte hjälpa dig där mer än att öppna rätt portar och säga till brandväggen att inte blocka den eller enheter som vill åt den utifrån.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Synologys eget forum lär nog kunna leda dig rätt. Själv använder jag min enbart hemma så tyvärr kan jag inte hjälpa dig där mer än att öppna rätt portar och säga till brandväggen att inte blocka den eller enheter som vill åt den utifrån.

Men vad använder du för att för att komma åt nasen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Men vad använder du för att för att komma åt nasen ?

det är väl bara att dela ut en nätverkskatalog om man har den hemma?

Permalänk
Skrivet av joakim99:

det är väl bara att dela ut en nätverkskatalog om man har den hemma?

Ja fast hur ser du den i telefonen ?

Permalänk

Följer det inte med app och programvara för detta? Är också intresserad av samma funktionalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Men vad använder du för att för att komma åt nasen ?

datorn hemma, jag behöver inte komma åt den hemmifrån så jag har aldrig pillat med det. synology har massor av appar som nog kan underlätta?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem

Kör du OpenVPN-servern på NAS'en? Om ja så ansluter du till den och sedan kopplar du upp Synologys app eller vad du nu vill använda till den default gateway som du använder till OpenVPN-servern.

Om du kör OpenVPN-servern på en annan maskin, vilket är den lösning jag har, så har även installerat en SMB-server på OpenVPN-burken. Sedan delar jag en NFS share mellan Synology och OpenVPN-servern som sedan delas ut via SMB. Även här ansluter du till OpenVPN's gateway.

Som standard ser inte OpenVPN-ansluta klienter resten av ditt nätverk. Antingen ger du dem tillgång till det via routing, eller så kopplar du in det du vill komma åt till din OpenVPN-server och ansluter via gateway'en.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

datorn hemma, jag behöver inte komma åt den hemmifrån så jag har aldrig pillat med det. synology har massor av appar som nog kan underlätta?

Ja på nasen finns några appar, men vill komma åt nasen från nätet. Den står bakom en router. Den skall fungera som en molntjänst med openvpn som man kopplar upp sig mot. Öppnar i routern i menyn Portvidarebefordran och sätter extern port på 1194 och internport 1194 och det interna ip numret till nasen.

Har provat appen openvpn connect men det funkar inte.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Kör du OpenVPN-servern på NAS'en? Om ja så ansluter du till den och sedan kopplar du upp Synologys app eller vad du nu vill använda till den default gateway som du använder till OpenVPN-servern.

Om du kör OpenVPN-servern på en annan maskin, vilket är den lösning jag har, så har även installerat en SMB-server på OpenVPN-burken. Sedan delar jag en NFS share mellan Synology och OpenVPN-servern som sedan delas ut via SMB. Även här ansluter du till OpenVPN's gateway.

Som standard ser inte OpenVPN-ansluta klienter resten av ditt nätverk. Antingen ger du dem tillgång till det via routing, eller så kopplar du in det du vill komma åt till din OpenVPN-server och ansluter via gateway'en.

Jepp kör openvpn-server på nasen, vilken app är synologys app ?
Vill använda nasen som en molntjänst kan lägga upp bilder filmer m.m och sedan kunna se på dessa från nasen direkt utan att behöva ladda ner det till tex telefonen.

Permalänk

Använder DS File appen på telefonen för att ansluta till min Synology NAS. Har aktiverat Quickconnect på NASen för att enkelt kunna ansluta utifrån, tror jag även var tvungen att vidarebefordra port 5000? till NASen i routern.
Fungerat bra i typ 2år så kommer inte ihåg exakt hur jag satte upp det men tror jag följde en guide på Synologys hemsida, finns ganska mycket nyttig info där.

Har dock ingen VPN anslutning så vet inte om det ställer till problem.

Permalänk
Medlem

Dels kan du använda deras app, vet inte vilken dock. Ds file, synology drive eller ds cloud

Har du publik IP? Så du inte sitter bakom CGN, vilket bland annat Bahnhof-kunder ofta gör. Då behöver du begära publik IP för att dina portar ska öppnas hela vägen ut på internet

Kör du open-vpn så behöver du, efter att du kopplat upp VPN köra något form av file explorer och ansluta till NASen. Typ es file explorer

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Dels kan du använda deras app, vet inte vilken dock. Ds file, synology drive eller ds cloud

Har du publik IP? Så du inte sitter bakom CGN, vilket bland annat Bahnhof-kunder ofta gör. Då behöver du begära publik IP för att dina portar ska öppnas hela vägen ut på internet

Kör du open-vpn så behöver du, efter att du kopplat upp VPN köra något form av file explorer och ansluta till NASen. Typ es file explorer

Jag provade precis ds cloud med där funkar bara ssl kryptering som inlogg alt och inte openvpn ?
Jag har Bahnhof men det har funkat innan att koppla upp serverar på mitt internet utan problem. Tror det är vpn:en som ställer till det. Men ssl kryptering hur säker är den kontra använda openvpn ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Ja på nasen finns några appar, men vill komma åt nasen från nätet. Den står bakom en router. Den skall fungera som en molntjänst med openvpn som man kopplar upp sig mot. Öppnar i routern i menyn Portvidarebefordran och sätter extern port på 1194 och internport 1194 och det interna ip numret till nasen.

Har provat appen openvpn connect men det funkar inte.

Har du kollat synologys forum? Måste finns instruktioner på hur du gör? du kan ju alltid testa att kort slå av alla brandväggar och se om det spökar, glöm inte att sätta på dom igen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har du kollat synologys forum? Måste finns instruktioner på hur du gör? du kan ju alltid testa att kort slå av alla brandväggar och se om det spökar, glöm inte att sätta på dom igen.

Jo skall kolla, fick igång pptp krypteringen. Dock vet jag inte när jag fick igång denna hur jag skall komma åt mina diskar. För DS cloud funkar inte när man har pptp på heller varken med interna ip numret till nasen eller externa. Sedan skall man använda sig av ssl kryptering när man loggar in med ds cloud. Fasen va svårt detta skulle vara då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Jag provade precis ds cloud med där funkar bara ssl kryptering som inlogg alt och inte openvpn ?
Jag har Bahnhof men det har funkat innan att koppla upp serverar på mitt internet utan problem. Tror det är vpn:en som ställer till det. Men ssl kryptering hur säker är den kontra använda openvpn ?

Jag skulle säga att vanlig SSL-kryptering är ok. Du behöver inte VPN. Så älänge DS cloud appen fungerar så som du vill.

Nu har jag ingen synology privat, så jag har inte full koll på deras appar. Men sätt upp två-faktorsinloggning på ditt konto och använd inte samma konto för att komma åt filerna som du har som admin-konto.

Skrivet av forcevision:

Jo skall kolla, fick igång pptp krypteringen. Dock vet jag inte när jag fick igång denna hur jag skall komma åt mina diskar. För DS cloud funkar inte när man har pptp på heller varken med interna ip numret till nasen eller externa. Sedan skall man använda sig av ssl kryptering när man loggar in med ds cloud. Fasen va svårt detta skulle vara då.

Pptp är ingen bra VPN. Om telefonen blir "connected" till VPN när den är på mobildata så borde du komma åt allt i ditt interna nätverk. Försök följa någon guide.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Jo skall kolla, fick igång pptp krypteringen. Dock vet jag inte när jag fick igång denna hur jag skall komma åt mina diskar. För DS cloud funkar inte när man har pptp på heller varken med interna ip numret till nasen eller externa. Sedan skall man använda sig av ssl kryptering när man loggar in med ds cloud. Fasen va svårt detta skulle vara då.

Tänk va bra sen när du vet hur du ska göra nästa gång 😉

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Jag skulle säga att vanlig SSL-kryptering är ok. Du behöver inte VPN. Så älänge DS cloud appen fungerar så som du vill.

Nu har jag ingen synology privat, så jag har inte full koll på deras appar. Men sätt upp två-faktorsinloggning på ditt konto och använd inte samma konto för att komma åt filerna som du har som admin-konto.

Pptp är ingen bra VPN. Om telefonen blir "connected" till VPN när den är på mobildata så borde du komma åt allt i ditt interna nätverk. Försök följa någon guide.

Ja det skall jag slänga in två-faktorsinloggning. Nej har admin för sig och ett annat konto för filerna.

Jag kom på vad felet var, hade glömt att ladda ner nyckeln tll openvpn från nasen. När jag exporterade ner den filen och la in filen i openvpn connect appen så kom jag in på nasens vpn. Sedan funkade ds file och ds cloud apparna utan problem. Men vad segt det går att ladda upp filer. Det går inte att titta på videos från nasen, stod att denna nas:en hade hårdvarustöd för vpn. Det märks inte.

Permalänk

Stutte precis på ett nytt problem. Nas:en svara även om man inte är vpn ansluten. Går det att lösa på något sätt i routern ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av forcevision:

Men vad segt det går att ladda upp filer. Det går inte att titta på videos från nasen, stod att denna nas:en hade hårdvarustöd för vpn. Det märks inte.

J-modellen är för klen för att vara snabb på VPN tyvärr.

Hittar inget på Synologys sida där det står att den har hårdvarustöd. Står att den har stöd, och det har den ju, men inget mer. Har någon butik lovat dig detta så kontakta dem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Stutte precis på ett nytt problem. Nas:en svara även om man inte är vpn ansluten. Går det att lösa på något sätt i routern ?

Kan vara så att den NASen pratar med upnp med routern och helt enkelt öppnar portarna den behöver själv. Så stäng av den funktionen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av forcevision:

Stutte precis på ett nytt problem. Nas:en svara även om man inte är vpn ansluten. Går det att lösa på något sätt i routern ?

Skrivet av jocke92:

Kan vara så att den NASen pratar med upnp med routern och helt enkelt öppnar portarna den behöver själv. Så stäng av den funktionen.

Säkerligen Quick Connect som är påslaget så som tipsats om tidigare i tråden. Stäng av Quick Connect.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

J-modellen är för klen för att vara snabb på VPN tyvärr.

Hittar inget på Synologys sida där det står att den har hårdvarustöd. Står att den har stöd, och det har den ju, men inget mer. Har någon butik lovat dig detta så kontakta dem.

Kan ha missuppfattat det också men här står det https://www.kjell.com/se/produkter/dator/lagring/nas/synology...

Permalänk
Skrivet av giplet:

Säkerligen Quick Connect som är påslaget så som tipsats om tidigare i tråden. Stäng av Quick Connect.

Ja quick connect är på den vägen jag använder. Men det går att stänga av den funktionen alltså.

Permalänk
Vila i frid

Mina NAS'ar når jag externt via WedDav, SSL på tcp valfri port. För att kunna ta mig in på det lokala nätverket, OpenVPN udp valfri port. Har fler än en extern väg in utifall/om/när något hänger sig - bekvämt med fem publika IP-adresser. Mobilsurf publikt sker alltid över VPN ("redirect-gateway def1") så att det ser ut som att jag ansluter via hemmet - som då även tillåter åtkomst till sverigespecifika SVT-program.

Permalänk

Finns det något annat säkert sätt att nå min nas förutom openvpn som går så långsamt? Pptp förstår jag är inte så säker lösning.

Permalänk
Vila i frid

Som jag skrev tidigare, du kan nå den via WebDav. Aktivera WebDav-Servern i din Synology NAS.
https://www.synology.com/en-global/dsm/packages/WebDAVServer

Du når den utifrån från t.ex. en Windows dator via: https://webdav.forcevision.nu:5006/mittsharename
där din a-record/cname webdav.forcevision.nu pekar på din externa IP-adress i hemmet och din router gör port forward på TCP 5006 till din NAS interna IP-adress t.ex. 192.168.1.42

Från jobbet når jag min hemma-NAS mha:
net use y: https://myhomearecord.se:5006/share /user:myuser mypassword

För Windows 7 krävs det lite mer handpåläggning men med Windows 10 är det bara att installera NAS'ens certifikat som betrodd utgivare i det fysiska arkivet över betrodda. Det ger sig när du importerar NAS'ens cert i din dator. Certifikat är ett nödvändigt ont om du ska köra HTTPS istället för okrypterade HTTP.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Som jag skrev tidigare, du kan nå den via WebDav. Aktivera WebDav-Servern i din Synology NAS.
https://www.synology.com/en-global/dsm/packages/WebDAVServer

Du når den utifrån från t.ex. en Windows dator via: https://webdav.forcevision.nu:5006/mittsharename
där din a-record/cname webdav.forcevision.nu pekar på din externa IP-adress i hemmet och din router gör port forward på TCP 5006 till din NAS interna IP-adress t.ex. 192.168.1.42

Från jobbet når jag min hemma-NAS mha:
net use y: https://myhomearecord.se:5006/share /user:myuser mypassword

För Windows 7 krävs det lite mer handpåläggning men med Windows 10 är det bara att installera NAS'ens certifikat som betrodd utgivare i det fysiska arkivet över betrodda. Det ger sig när du importerar NAS'ens cert i din dator. Certifikat är ett nödvändigt ont om du ska köra HTTPS istället för okrypterade HTTP.

Nja sällan jag kommer använda en dator att logga in på den. Kommer mest att vara telefonen.

Permalänk
Vila i frid

...och vad hindrar dig från att använda din android eller iOS enhet med en WedDav-klient?

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

...och vad hindrar dig från att använda din android eller iOS enhet med en WedDav-klient?

Står att man fjärrstyr från pc, mac eller linux filbläddrare. Därför jag gissade att det inte funkar med android ?

Men om det nu går vad är skillnaden från att köra vpn ?