Permalänk

Ethernet fast på 100 mbp/s

Hej

Har bredband via COMHEM. Kör på cat 6 kabel från routern till en hub som jag delar med sonen.
Han får dock mycket högre resultat på Speedtest än vad jag får plus att min hastighet när jag kikar på status för min ethernet anslutning ligger på 100/100 Mbit/s och han har 1000 Mbit/s.

Jag har ändrat hastigheten till 1 Gbps/full duplex men det gör ingen skillnad. Anslutningen visar fortfarande max 100 Mbps.

Kan jag våga mig på att kabeln från hubben till min pc är trasig ? Fast borde jag ändå inte kunna ändra så att det står 1000 Mbps istället för 100 ?

Vi har för övrigt 2 st identiska datorer med samma mjuk/hårdvara.

Tacksam för alla tips

Permalänk
Medlem

kvittar var du sätter om ditt NIC bara stödjer fast ethernet, verifiera först att ditt NIC faktiskt är ett gigabit ethernet.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Skrivet av TheBodyLotion:

kvittar var du sätter om ditt NIC bara stödjer fast ethernet, verifiera först att ditt NIC faktiskt är ett gigabit ethernet.

<hej, det bör ju vara det efter som sonen har identisk utrustning och han får hastigheten 1000 Mbp/s

Permalänk
Medlem

Finns säkert mycket som kan orsaka detta, men jag hade samma problem, var kabeln i mitt fall. Bytte ut mot en annan kabel och vips så slog allt över til gigabit istället automatiskt. Kanske kan prova med den fungerande kabeln som ger gigabit till den andra datorn idag och sätta den i din och se om det hjälper?

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2]

Permalänk
Skrivet av Majke:

Finns säkert mycket som kan orsaka detta, men jag hade samma problem, var kabeln i mitt fall. Bytte ut mot en annan kabel och vips så slog allt över til gigabit istället automatiskt. Kanske kan prova med den fungerande kabeln som ger gigabit till den andra datorn idag och sätta den i din och se om det hjälper?

Jo det blir nog till att testa med sonens kabel. Funkar det då så är det ju garanterat kabeln som är felet. Tack för tipset !

Permalänk
Medlem

Se över kabeln, låter som att du har ett par trasiga ledare. Kolla om det inte finns klämskador eller att den har vikts någonstans. Kanske har gått hål i isoleringen någonstans?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daddydj63:

<hej, det bör ju vara det efter som sonen har identisk utrustning och han får hastigheten 1000 Mbp/s

Oj missat att du skrev att ni hade identiskt untrusting. Förhoppnings så är det bara en kass kabel. Testa samma port som din son sitter ansluten i bara för att utesluta att inte porten är trasig

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk

Tack för alla tips, blir till att testa ny sladd imorgon !

Permalänk
Skrivet av Daddydj63:

Tack för alla tips, blir till att testa ny sladd imorgon !

Hej Köpte ny sladd och vilken skillnad. Det var den som var trasig . Speedtest gick från 98-99 m/bit till 503-505 m/bit.
So happy days ! Tack för tipsen.