Snabbtitt: Tre moderkort med Intel Z590 från Asus, Gigabyte och MSI

Permalänk
Melding Plague

Snabbtitt: Tre moderkort med Intel Z590 från Asus, Gigabyte och MSI

Med lanseringen av Intel Rocket Lake i backspegeln tar Jonas en närmare titt på tre färska moderkort med styrkretsen Z590.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilka funktioner och expansionsmöjligheter värdesätter du högst på ett moderkort? Dela med dig av dina åsikter i kommentarstråden!
Antalet M.2 med PCI-E 4.0 så Gigabyte denna gången.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig ett Asrock Z590M-ITX/ax. Det kostade bara 1800 kr, men det är kanske därför som det, än så länge, har sina brister.

  • Dels finns ännu inget stöd för Resizable Bar. Men det kanske kommer?

  • Sedan kan jag inte boota med PCIe i Gen4-mode, utan jag får snällt ställa om det till Gen3. Det kanske inte gör så stor skillnad?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Något jag gillar med asus moderkorten är att de har "stöd" för openRGB helt klart bäst i bunten. Det stödjer också individuell adressering på ARGB headers, där andra tillverkare bara har möjlighet för effekter de har förbestämmt så kan man via ARGB på asus (senare z490 och framåt och typ alla b550) styra leds individuellt på ARGB header men även den integrerade RGB belysningen.

OpenRGB är ett reverse engeneerat protokoll så man blir helt av med all bloat som man annars hade behövt för att bara styra rgb.
Dock är openRGB open och drar med sig att det inte är så intuitivt och att göra egna effekter är meckigt men finns många av de färdiga effekterna där med.

Bara ett tips.
Jag har noll Asus bloat på min dator. helt ren från sån skit. De andra är ju inte bättre på det.

Sen kan jag tycka att Z590 är rätt mycket enklare och kommer med mindre caviats jämfört med B550 där det är:
Den PCIE platsen delar banor med de 1x platserna så om du kör någon av de så går pcie 4x platsen till 1x och om du kör ett kort här så stängs andra m.2 platsen av.
Och så är det fler m.2 vilket kan vara trevligt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jag har ett Gigabyte Z490 Aorus Ultra med en 10700F i vardagsrummet och det har PCI express 4 stöd och 3 stycken m.2 varav ena kan man koppla via CPUn och då få PCI express 4 support med en 11xxx CPU.

Permalänk
Medlem

Äntligen lite moderkorts relaterade artiklar/videos!
Mycket intressant hoppas på fler i framtiden.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Vilken tajming, hämtade just ut Asus ROG Strix Z590-F Wi-Fi idag tillsammans med 11700KF

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

@Jacob vi är mitt inne i April, när kommer svaret? "Huruvida Intels påstående om överlägsen lagringsprestanda över PCI Express 4.0 stämmer är något vi får svar på i mars"

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@Jacob vi är mitt inne i April, när kommer svaret? "Huruvida Intels påstående om överlägsen lagringsprestanda över PCI Express 4.0 stämmer är något vi får svar på i mars"

Det kommer inte snabbt och hårt, i alla fall.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

En 40 minuter video om moderkort känns inte rätr för mig, men jag gillar det linjära formatet (ej sidor)

Det som blir svårt är att hoppa till olika sektioner, men gillar ändå känslan med lång-scroll

Permalänk
Medlem

1200 Ampere.
Vad blir det i watt, 1400-1500W?
Någon som vet hur det funkar?
Jag förstår ju att 1500W inte kan stämma, men hur översätter man VRM-ens ampere till watt för processorn?

Permalänk
Medlem

Mycket som är bra med den här artikeln, bl a:
-Det linjära, skrollformatet, snarare än massor av sidor.
-Att det handlar om moderkort och gås in i detalj kring dem.
-Att de presenteras utan direkt vinnare.

Det jag saknar el som kan göras bättre till nästa gång:
-Presentera även mer kortfattat/sammanfattat för- och nackdelar med de olika, vad sticker ut positivt respektive mindre positivt el är unikt på något sätt.
-Inte bara nämna vilken prisklass de ligger i, utan var på skalan det är. Det är något som är betydligt svårare att uttyda jämfört med t ex CPU:er el grafikkort, produktnamnen säger ju inte heller så mycket då det kräver detaljkunskaper och kan ändras över olika generationer.
-Även nämna lite vad som skiljer om man går upp eller ner någon prisklass jämfört med den som presenteras.

Genomgångar av moderkort bör ske för varje ny generation:
Vad är nytt för aktuell generation jämfört med gamla och vad ska man passa sig för el titta efter den här gången.

Sen för att svara på vad som är viktigt för när det gäller moderkort:
-Stabilitet, inkl hög kvalitet på komponenter.
-Vettig och funktionell placering av kontakter och komponenter, så att de kan nyttjas och inte utgör hinder.
-Relevanta och aktuella portar, snarare än mer ovanliga/gamla/udda sådana. Men inte heller att gå till överdrift med portar som är inne att ha men inte är till större nytta (USB-C).
-God kompatibilitet och inga märkliga buggar.
-Tydligt märkta kontakter m m för enkel montering utan att behöva lusläsa manualen.
-Välpresterande integrerade kretsar i form av nätverk, ljud osv.

Permalänk
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@Jacob vi är mitt inne i April, när kommer svaret? "Huruvida Intels påstående om överlägsen lagringsprestanda över PCI Express 4.0 stämmer är något vi får svar på i mars"

Lugnt det kommer snart i form av en sponsrad artikel där Intel tillsammans med Blizzard Entertainment visar hur mycket snabbare det var i deras spel i mars månad.

Permalänk
Medlem

Tre moderkort i test, 13 kommentarer. Det skulle oroa som tusan, om man vill se sig som en entusiast site.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Falistar:

Tre moderkort i test, 13 kommentarer. Det skulle oroa som tusan, om man vill se sig som en entusiast site.

På en artikel som postades 19:30 på kvällen? Njae?

Permalänk
Medlem

Hoppas ni verkligen kommer att kolla på kommande Alder Lake moderkort med PCI-E 5 och DDR5.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Ingen thunderbolt på nån av dom, sen borde det järföras med amd s 570 kretsar så e det väl bättre på de flesta fronter än vad det erbjuds där,(threadripper som nämndes är ju i hedt segmentet så är mer likt (& sämmre ) än intels ws & hedt kort.
är själv inte intresserad av dessa kort utan håller mig till ws kort eller hedt segmentet men trevlig rec. MVH Arne

P.S tycker m.2 tar alldeles för mycke yta på dagens moderkort m.2 borde komma i backplane alternativ i alla chassien tar liten plats & förstör inte moderkorten.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Ase:

Ingen thunderbolt på nån av dom, sen borde det järföras med amd s 570 kretsar så e det väl bättre på de flesta fronter än vad det erbjuds där,(threadripper som nämndes är ju i hedt segmentet så är mer likt (& sämmre ) än intels ws & hedt kort.
är själv inte intresserad av dessa kort utan håller mig till ws kort eller hedt segmentet men trevlig rec. MVH Arne

P.S tycker m.2 tar alldeles för mycke yta på dagens moderkort m.2 borde komma i backplane alternativ i alla chassien tar liten plats & förstör inte moderkorten.

Att jämföra korten mot AMD diton kanske skulle vara intressant som en övning där man jämför hela plattformar mot varandra. Det här är en jämförelse av moderkort för intels senaste processorgeneration.

Så det handlar ju mer om vilken fråga man besvarar ”vilket av dessa z590” eller ”vilken plattform”.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

riktigt trevligt med moderkort igen 😃👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Bra och intressant artikel! Älskar moderkorts kollar! (Frugan tycker mitt tjat om moderkort börjar bli tråkigt... Hon undrar när faderkorten kommer...)

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Tre moderkort i test, 13 kommentarer. Det skulle oroa som tusan, om man vill se sig som en entusiast site.

Snabbtitt*
Det här kan du ju läsa till dig i moderkortsmanualen i princip.
Ett tvättäkta test där man överklockar samma minne/cpu på low, mid och high end och samma minne/cpu på moderkort i samma prisklass t.ex tycker nog många vore mer intressant. Fler ingående artiklar om moderkort plz!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Vad gör 6-pins pcie-express kontakten på MSI-moderkortet? Värt att använda?

Permalänk
Medlem

Trevlig genomgång, mer av sånt!

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av tachy13:

Vad gör 6-pins pcie-express kontakten på MSI-moderkortet? Värt att använda?

Det är extra strömmatning till PCI Express-portarna. Skadar inte att koppla in, men det är tämligen menlöst för de allra flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det är extra strömmatning till PCI Express-portarna. Skadar inte att koppla in, men det är tämligen menlöst för de allra flesta.

Gott! Jag är riktigt sugen på det moderkortet och kommer nog slå till. Tack för en trevlig genomgång! Vad som lockar mig till MSI varianten är just att det har flera PCi-e portar då jag kommer ha både ljudkort, RS232 kort samt ett SCSI kort inkopplande i dessa (plus grafikkort såklart).

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se dessa typer av videor för AMD plattofrmarna istället, nåt sånt på G @JonasT ? Eller har jag kanske bara missat nåt?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Trevlig genomgång, mer av sånt!

Håller verkligen med !

Bra att man går igenom mer på djupet för det är ju ändån en rejäl skillnad som vi såg mellan pcie portarna tex och M2 !

Detta ser jag gärna med mer av

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk

Mycket intressant. Hoppas på lite tester av wifi hatigheter i framtiden. Då det kan skilja mycket mellan olika moderkort, trots samma standard.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Att jämföra korten mot AMD diton kanske skulle vara intressant som en övning där man jämför hela plattformar mot varandra. Det här är en jämförelse av moderkort för intels senaste processorgeneration.

Så det handlar ju mer om vilken fråga man besvarar ”vilket av dessa z590” eller ”vilken plattform”.

Håller med dig men han jämförde mot threadrpper vid en punkt var därför att jag nämnde detta mvh Arne

Visa signatur

Arne Berg