Permalänk
Medlem

Uppgradering

Tja, Har liten fundering på en uppdatering jag tänkt att göra.
Jag tänkte vänta lite med grafikkort då det är lite torka.
Men skall uppgradera mig så småning om.
Men vad tror ni om detta?
Kom med förslag gärna!

(Detta har jag nu)

GPU:
ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC EVO

CPU:
AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB

RAM:
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance

Moderkort:
MSI B450 TOMAHAWK MAX

Tänkte uppgradera lite till detta och byta ut mot det jag har nu:

CPU:
AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB

RAM:
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO Svart

Moderkort:
ASUS ROG STRIX B550-F GAMING

Permalänk

Hej !
Det är alltid kul med uppgradering av sin burk ,men för att kunna svara på detta så behövs ett syfte.

Varför uppgraderar du? (Om du svarar på varför ) så blir det lättare att svara på hur och med vad

Visa signatur

[Case: Fractal Designe R5] [CPU: Intel Core i7 6700k 4.7ghz] [MB: Asus Z170 Deluxe] [RAM: 16GB DDR4 Corsair Dominator Pro][PSU: Fractal Design 1000W Newton] [GPU: ASUS ROG GeForce GTX 1080 OC] [SSD: Samsung 850 500GB][Monitor: Samsung32D850T, Asus MG279Q] [Keyboard:Logitech G19][Mouse: Xtrfy M3][Headpohnes: Sennheiser HD650]

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarStream:

Hej !
Det är alltid kul med uppgradering av sin burk ,men för att kunna svara på detta så behövs ett syfte.

Varför uppgraderar du? (Om du svarar på varför ) så blir det lättare att svara på hur och med vad

Känns som att jag har för gamla prylar i datorn.
Skulle vara nice tex med att ha två slots med m2 då jag har just nu bara ett slot för det.
Men skulle detta kunna göra att datorn flyter på lite snabbare?
Är inte min ram lite efter också?

Permalänk
Viking
Skrivet av fr0000st:

Känns som att jag har för gamla prylar i datorn.
Skulle vara nice tex med att ha två slots med m2 då jag har just nu bara ett slot för det.
Men skulle detta kunna göra att datorn flyter på lite snabbare?
Är inte min ram lite efter också?

För gamla prylar vet jag inte. Två år är ju ingenting.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Jag hade inte uppgraderat från det du har då det du har ligger bra till i prestanda / per krona. Men om du uppgraderar till senaste BIOS 7C02v3A så har du på ditt moderkort stöd för 5800X som är en väldigt bra CPU. Lägg kr du skulle lagt på nytt RAM och MB ist på en större snabbare M.2 så du får plats på allt på den istället.

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk

Precis som nämnt ovan så är 2 år ingenting
Och ska du uppgradera för att få "ny dator" känsla så är det direkt onödigt
Avvakta och uppgradera GPUn så kommer du upppleva lite "ny dator känsla" då din spelprestanda kommer att öka i 1440p o högre upplösningar samt få tillgång till RTX och annat godis.

2 år gammal CPU ger ingen direkt ökad spelprestanda utan kommer att hjälpa dig i CPU intensiva laster såsom Video rendering etc

Har du pengar som du önskar bränna så är det bara att köra !!

Visa signatur

[Case: Fractal Designe R5] [CPU: Intel Core i7 6700k 4.7ghz] [MB: Asus Z170 Deluxe] [RAM: 16GB DDR4 Corsair Dominator Pro][PSU: Fractal Design 1000W Newton] [GPU: ASUS ROG GeForce GTX 1080 OC] [SSD: Samsung 850 500GB][Monitor: Samsung32D850T, Asus MG279Q] [Keyboard:Logitech G19][Mouse: Xtrfy M3][Headpohnes: Sennheiser HD650]

Permalänk
Medlem

Om det är en speldator så kommer du i dagsläget inte märka någon som helst skillnad på en m.2-ssd och en sata-ssd, kolla denna video: https://www.youtube.com/watch?v=4DKLA7w9eeA&ab_channel=LinusT...

Dina ram-minnen är i långsamaste laget och de skulle jag absolut kunna rekommendera att uppgradera, om du vill ha med RGB kan du köra på dessa:

Spelar du i högre upplösning än 1080p så kommer en uppgradering av CPU knappt göra någon skillnad alls i de flesta spel och jag skulle i så fall föredra att lägga pengarna på ett bättre grafikkort. Spelar du dock i 1080p så kan en bättre CPU absolut vara en värd uppgradering, men isf klarar du dig förmdoligen väldigt bra på ditt RTX 2060 också och kan sitta väldigt lugnt i båten och vänta på att grafikkort åter kommer i lager. I det fallet så skulle jag även kolla på att uppgradera till en 1440p-skärm om du vill ha en bättre spelupplevelse

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.