Apple M1 virtualiserar Windows för ARM utan prestandaförlust

Permalänk
Melding Plague

Apple M1 virtualiserar Windows för ARM utan prestandaförlust

Parallels "Desktop for Mac" ska göra det enklare och mer lättdrivet att köra Windows 10 på Mac-datorer med M1-processor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Att man fortfarande behöver använda det.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Finns det ens någon som utvecklar program till ARM-versionen av Windows 10?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag körde Geekbench på Windows 10 ARM64 under Parallels (Technical Preview) för någon dag sedan:

https://browser.geekbench.com/v5/cpu/compare/7399454?baseline...

Ser lite (~15%) i prestandaförlust jfm macOS. Har prestandan blivit bättre nu med Parallels Desktop 16.5?

Kan tillägga att resultatet är betydligt högre än från min Dell XPS 13 (i7-8565U).

Tog dock bort Windows igen, då jag inte har något behov av att köra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Finns det ens någon som utvecklar program till ARM-versionen av Windows 10?

Lite dåligt med det, men Windows 10 ARM64 kan även köra x86/x64-applikationer med lite prestandaförlust.

Är man däremot bara ute efter att köra enstaka Windows-applikationer på sin Mac, så kan CrossOver eller PlayOnMac vara bättre alternativ.

Känns inte som att Microsoft satsar på ARM64 direkt. Deras egna kretsar (SQ1/SQ2) lämnar en hel del att önska.

Permalänk
Medlem

Däremot har man ännu inte lyckats lösa virtualisering av Big Sur på m1, vilket är trist då det är skönt att kunna testa saker på det viset.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Lite dåligt med det, men Windows 10 ARM64 kan även köra x86/x64-applikationer med lite prestandaförlust.

Är man däremot bara ute efter att köra enstaka Windows-applikationer på sin Mac, så kan CrossOver eller PlayOnMac vara bättre alternativ.

Känns inte som att Microsoft satsar på ARM64 direkt. Deras egna kretsar (SQ1/SQ2) lämnar en hel del att önska.

Microsoft verkar satsa hårt nu, till skillnad från RT-tiden.

Microsoft är ny på att utveckla processorer/SoCs, konkurrenterna har hållit på med detta länge. Mjukvaran är inte riktigt där ännu som jag förstår det, och där borde de vara lite längre fram kan jag tycka.

Samtidigt är nog vitsen rätt liten att lägga extrema resurser på ARM så länge hårdvaran inte finns och är redo.

Men spännande att se, näst-nästa CPU man skaffar kanske är en prestanda ARM-CPU med bra bakåtkompatibilitet för x86. Hade varit trevligt.

Permalänk

Går man tillbaka i tiden så var detta superviktigt. Och det var lite därför folk var tveksamma till att köpa Apple datorer. Sedan 2006 gick Apple över till Intel, då gick det men det var dyrt då man behövde 4GB ram på laptoppen för att det skulle fungera bra.
Nu på senare tid så har behovet minskas av windows på ens macbook av hur många anledningar som helst. Där den största orsaken är att man mest använder webbläsaren.

Skulle jag köpa en macbook så skulle jag varken köra windows parallellt eller virtuellt på den.

Men det är bra att det går väldigt bra. Speciellt om Apple släpper en desktop för där är det fler som också vill köra windows.

Permalänk
Medlem

Fler och fler program blir ju webbaserade så listan på program man kör native kommer bara bli mindre och mindre.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Förr fanns ju ett behov av Win på Macburk då Windowsburkarna generellt var så dåliga, nu har Apple kommit ikapp gällande det. Bättre köpa en bra Windowsburk direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Men spännande att se, näst-nästa CPU man skaffar kanske är en prestanda ARM-CPU med bra bakåtkompatibilitet för x86. Hade varit trevligt.

Jo, redan nu är min MacBook Air M1 min snabbaste Windows-maskin sett till Geekbench.

Körde inte några tyngre x86/x64-applikationer i mitt test av Windows 10 ARM64, men alla små utilities jag testade fungerade utan problem (vilket är ett stort steg jfm Windows RT).

Däremot känns det tydligt att det är en Insider Preview som har långt att gå innan allt är på plats. Bland annat så blev miniräknaren en x86-variant efter uppdatering från Microsoft Store.

Efter mina tester så avinstallerade jag Windows 10 ARM64 helt, då jag även lyckades sabba installationen i allt mitt tweakande. Fick Server Execution Failed i Explorer.exe

Permalänk
Medlem

Jag väntar på en PC laptop med ARM-chip som man kan köra MacOS på

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag väntar på en PC laptop med ARM-chip som man kan köra MacOS på

Jag tycker det är lite samma sak där som tvärt emot. För 15år sedan var det skitcoolt. Idag så vill man snarare ha en MacOs terminalserver som klarar av t.ex. 50 personer samtidigt. Sedan släpper man loss sina 50st polare som kör en user session var. Är program bra kodade så klarar de av att köra i många instanser samtidigt för flera användare. Men detta kommer inte precis Apple att släppa.

Det finns dock företag som köper en drös med Apple datorer och låter folk hyra dessa där de fjärrstyr dem. Det är dock så extremt ineffektivt och kostsamt att göra en sådan lösning med en användare per dator. De flesta sysslor man gör belastar ej systemet till 100% hela tiden utan datorn ligger i idle, sedan klickar man kanske på compile och datorn jobbar i en minut. Är man då flera som delar samma dator så skulle man kunna ha exakt samma hårdvara och i princip få ut samma prestanda såvida de inte klickar på compile samtidigt.

Permalänk
Medlem

Intressant är att bootcamp Windows upplever jag presterar bättre än native Windows på en PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Intressant är att bootcamp Windows upplever jag presterar bättre än native Windows på en PC.

Vilken hårdvara jämför du och vad betyder "bättre"?

Permalänk
Medlem

För mig är bootcamp väldigt lockande.

Permalänk
Medlem

Jäklar vad dyrt med 950 kr per år för hemanvändare. Många andra virtualiseringsverktyg är ju gratis för iaf hemmabruk.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Datavetare
Skrivet av walkir:

Jag körde Geekbench på Windows 10 ARM64 under Parallels (Technical Preview) för någon dag sedan:

https://i.imgur.com/pmAXPsi.png

https://browser.geekbench.com/v5/cpu/compare/7399454?baseline...

Ser lite (~15%) i prestandaförlust jfm macOS. Har prestandan blivit bättre nu med Parallels Desktop 16.5?

Kan tillägga att resultatet är betydligt högre än från min Dell XPS 13 (i7-8565U).

Tog dock bort Windows igen, då jag inte har något behov av att köra det.

Kikar man på delresultaten kanske man kan få en liten vink om var prestanda tappas.

Det som presterar lika bra på båda OS är sådant som i praktiken inte involverar OS-anrop alls samt har sådan hög lokalitet att de också involverar en väldigt begränsad del av CPU- och minneshierarkin.

Raytracing, machinlearning, bildhantering på pixelnivå är alla exempel som i princip bara mäter hur fort man kan köra saker som till nära 100 % körs direkt ur CPU-cache och är relativt beräknings-dyrt. Dessa mäter något, men de är värdelösa indikatorer på "systemprestanda".

Omvänt är de saker där det skiljer mest just de som har låg grad av lokalitet och som därmed kommer involvera både CPUs och OS-kärnans hantering av minne. Här finns en skillnad mellan att köra MacOS direkt på metallen mot att köra Windows via en VM

ARM64 stödjer 4kB, 16kB och 64kB storlek för "normala pages". Det är mer effektivt för RAM-intensiva program att ha större page-size, men det blir mindre effektivt med större storlekar om programmet gör massor med små läsningar på alla möjliga platser. Windows stödjer bara 4 kB "pages", MacOS verkar använda 16 kB (som många anser är den optimala avvägning för dagens program). Falls som navigering är typexempel på något där högre MMU-hitrate ger rejäl vinst, hantering av MMU är dels lite mindre effektiv via en VM men här är nog också ett fall där 16 kB "pages" är optimalt.

Kompilering är lite ett mellanläge mellan dessa extremer. Det är väldigt svårt för en CPU att spekulera om körningen då den är väldigt oförutsägbar, så viss fördel med att man oftare får MMU-träff även vid felspekulering. Men den är också rätt beräkningsintensivt och den delen har typiskt hög data-lokalitet. Kompileringsfallet sammanfaller också rätt väl med den prestandaskillnad man ser i genomsnitt.

Sett samma sak om när man kör Linux via t.ex. Docker på M1. Samma program är lite effektivare under MacOS om det faller under "navigeringsfallet", medan ren number-crunching har samma prestanda. I Linux är det bara 4 kB fallet som är "moget", d.v.s det är fallet som används i färdiga distros. Man måste bygga sin egen kärna för att köra med annan "default-page size", finns också beroende på vissa av de mest systemnära biblioteken. Kort och gott: det är 4 kB även där i t.ex. Ubuntu.

Detta är ändå spännande. Snabbaste thin-and-light Windows laptop:en är nu ARM64-baserad, förhoppningsvis inspirerar det Microsoft till att själva visa vägen för hur man borde bygga ARM64-baserade bärbara till Windows!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jäklar vad dyrt med 950 kr per år för hemanvändare. Många andra virtualiseringsverktyg är ju gratis för iaf hemmabruk.

UTM är ett alternativ:
https://mac.getutm.app

Själv körde jag Parallels Desktop (på Intel-Mac) tidigare, men gick över till BootCamp pga priset (och delvis prestanda).

Nu när inte BootCamp finns för M1:an, så är Parallels ett av relativt få alternativ tills VirtualBox och VMware kommer med sina lösningar.

Här är en liten guide kring hur man får igång Windows 10 under UTM:
https://mac.getutm.app/gallery/windows-10-arm

I övrigt har UTM gjort det löjligt enkelt att testköra en mängd OS:
https://mac.getutm.app/gallery/

Permalänk
Medlem

Om man som Mac-ägare så gärna vill köra Windows så känns som att det blir billigare att köpa en budget Windows laptop än att lägga extra pengar på mer minne och SSD till en Mac M1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Om man som Mac-ägare så gärna vill köra Windows så känns som att det blir billigare att köpa en budget Windows laptop än att lägga extra pengar på mer minne och SSD till en Mac M1.

Beror iofs på vilka behov man har. Som utvecklare, så kan det vara smidigt att snabbt testa saker i Windows på den lokala datorn.

Visst finns Azure att tillgå, men det är inte direkt gratis att använda. Ibland kan det även vara smidigt att köra allt "offline" med DC, Active Directory, Exchange m.m.

Håller man sig till äldre versioner av Windows Server, så behövs det vaken mycket RAM eller hårddiskutrymme. Mina 16GB RAM och min 512SSD räcker gott och väl, då jag kört motsvarande med bara 4GB RAM med Windows som host.

Sen är det lite som Yoshman nämnde. Det går inte att köpa en snabbare ultrabook för Windows än en MacBook med M1 idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Om man som Mac-ägare så gärna vill köra Windows så känns som att det blir billigare att köpa en budget Windows laptop än att lägga extra pengar på mer minne och SSD till en Mac M1.

Givet att man klarar sig med att gå upp till 16GB RAM vilket är max på MacBook med m1 och går upp från 256 till 512 GB SSD så kostar det 5 000 kr. Man kommer knappast hitta en likvärdig windowsdator för det.

Permalänk
Medlem

Ointressant! när de kommer med sina workstations ska jag kolla prestanda, men de blir väl så dyra så ingen har råd med dem ändå.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Intressant är att bootcamp Windows upplever jag presterar bättre än native Windows på en PC.

Kan säga att jag hade liknande upplevelse när jag körde Boot Camp på min iMac för många år sedan.

Tror det delvis beror på att Apple har bättre komponenter överlag samt att Apple själva tillhandahåller drivrutinerna i Windows. Min iMac var i många år min bästa PC av den anledningen.

Har alltid haft problem med drivrutiner i Windows annars, både i datorer jag byggt själv (någon som minns Via-4in1?) samt i laptops från Asus, Lenovo och Dell.

Främst är det grafikdrivrutiner samt trådlösa nätverkskort som gett mig huvudvärk genom åren på PC.

Jag skulle vilja säga att min Dell XPS 13 varit felfri, men även där bråkade jag en del med Intel HD Graphics och Killer-drivarna.

Har i många år sagt att jag endast ska köpa laptops med nätverkskort från Intel, men många tillverkare envisas med att använda budgetkretsar från Killer Networking samt RealTek i sina premium-datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Vilken hårdvara jämför du och vad betyder "bättre"?

Flyter på allmänt mycket bättre, känns optimerat.
Ingen slump då Apple cherrypickar hårdvara och optimerar drivrutiner för varje komponent.

Permalänk
Skrivet av Ryssfemma:

Flyter på allmänt mycket bättre, känns optimerat.
Ingen slump då Apple cherrypickar hårdvara och optimerar drivrutiner för varje komponent.

Efter år 2006 när Apple gick över till Intel så var de egentligen en PC.
Och min erfarenhet generellt är att stora försäljningsvolymer av något ofta leder till väldigt bra drivrutiner. Såklart det finns undantag, då främst "billig skräp". Men om man ser på produkter med små försäljningsvolymer så ser man ofta mitt påstådda samband, med att tillverkare slutar uppdatera enheterna, kass support, brister i det ena och andra. Och det är detta vissa windowslaptop och androidägare har stött på.

Med det sagt så fungerade säkert gamla Apple X86orna bra i windows, då det fanns en stor användarnas.

Nuvarande Arm säljs som smör, men samtidigt så är det ytterst få som behöver köra windows på maskinerna, detta av hur många anledningar som helst. Det känns som att det mest är gamers som skulle få för sig att göra detta. Vi andra, för de flesta finns det de behöver redan i macOs, jobbar man teknisk så har man troligen tillgång till virtuella maskiner och fjärrstyra.
T.ex. ger Microsoft väldigt många utvecklare 1400kr/månaden för att privat leka med det ena och andra, sätt upp en vm där som man installerar sina windowsprogram på, det blir ju tusan så mycket smidigare än att göra det på sin ultraportabla. Inte minst för att man kanske vill köra applikationerna på sina andra maskiner och hålla på och installera och uppdatera konfigurationsinställningar på flera maskiner känns bakvänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Flyter på allmänt mycket bättre, känns optimerat.
Ingen slump då Apple cherrypickar hårdvara och optimerar drivrutiner för varje komponent.

Hör det där ofta, har haft en Macbook Pro som arbetsdator i 6 år snart, och jag tycker ärligt talat inte att dom är mer finputsade än andra laptops för 30000+ kronor. Svårare att underhålla om något tack vare allt klister och specialskruvar samt fasligt högljudda tack vare den kassa kylningen. Och att en sprillans ny dator känns snabb är väll inte så konstigt.