Permalänk
Medlem

Internetuppkoppling

Hej,
Min dator känner inte av internetkabel här hemma.
Så fort jag tar med min dator till min vän/ mina föräldrar så fungerar där kabeln som den ska.
Det konstiga är så fort jag kommit hem från vännen/föräldrar så fungerar kabeln hemma hos mig !! den fungerar i några dagar sen är det endast wifi som gäller.

Någon som varit med om detta?

Permalänk
Rekordmedlem

Vad har du för router, är den korrekt inkopplad så att inkommande anslutning sitter i wanporten, vad får du för felmeddelanden ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad har du för router, är den korrekt inkopplad så att inkommande anslutning sitter i wanporten, vad får du för felmeddelanden ?

Hej, Denne har jag. https://cdn.bredband2.com/app/uploads/2019/03/Datablad_EG200....

Får inget felmedelande. dock fungerar endast wifi. kabel försvinner helt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ahmatoo:

Hej, Denne har jag. https://cdn.bredband2.com/app/uploads/2019/03/Datablad_EG200....

Får inget felmedelande. dock fungerar endast wifi. kabel försvinner helt.

Och den är rätt inkopplad så att du inte har inkommande anslutet i en lanport ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Och den är rätt inkopplad så att du inte har inkommande anslutet i en lanport ?

Hur kan jag se det? :/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ahmatoo:

Hur kan jag se det? :/

Du får titta i vilken port kabeln är inkopplad.
Lanportarna är gula på bilden du länkade, wan är röd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ahmatoo:

Jo men det går ju inte att se vart andra änden av kablarna är anslutna, de övriga sakerna som du anslutit via kabel, fungerar de ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo men det går ju inte att se vart andra änden av kablarna är anslutna, de övriga sakerna som du anslutit via kabel, fungerar de ?

Japp allt annat fungerar. menar du att kabeln mellan datorn och routern ska vara i den röda porten ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ahmatoo:

Japp allt annat fungerar. menar du att kabeln mellan datorn och routern ska vara i den röda ?

Nej inkommande anslutning ska måste sitta i wanporten för annars blir det adressproblem. Kolla att det verkligen är kopplat så.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej inkommande anslutning ska måste sitta i wanporten för annars blir det adressproblem. Kolla att det verkligen är kopplat så.

Tusen tack för all hjälp, får jag fråga hur wanporten ser ut? vilken av dessa färger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahmatoo:

Tusen tack för all hjälp, får jag fråga hur wanporten ser ut? vilken av dessa färger?

WAN - Röd, finns 1st
LAN - Gul, finns 4st

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahmatoo:

Tusen tack för all hjälp, får jag fråga hur wanporten ser ut? vilken av dessa färger?

Röd enligt tidigare post i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Röd enligt tidigare post i tråden.

Fungerar fortfarande inte det heller :/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ahmatoo:

Fungerar fortfarande inte det heller :/

Har du någon annan kabel du kan prova med ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.