Ominstallera/Systemåterställa en Samsung J3. Hur och vad att göra innan?

Permalänk
Medlem

Ominstallera/Systemåterställa en Samsung J3. Hur och vad att göra innan?

Ber om ursäkt då jag är tiltad deluxe på sånt här!

Måste tydligen ominstallera/systemåterställa mobilen, Samsung J3 och har totalt noll koll på hur sånt går till och vad jag ska göra innan dess.

Foton t.ex? Flytta över rubbet på dator antar jag?

Bank-ID, Swish och bankappen. Hur gör jag med sånt?

Efter en en "nystart" antar jag att jag ska gå in i inställningar och låta den uppdatera operativet?

Lär garanterat komma på fler frågor. Ska i första hand nu se till att försöka hitta inloggning till Googlekontot (Android) som jag la på ett supersmart ställe. Så smart att jag inte vet var jag la det.....

Edit: Skrivfel i rubriken.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beginner:

Ber om ursäkt då jag är tiltad deluxe på sånt här!

Måste tydligen ominstallera/systemåterställa mobilen, Samsung J3 och har totalt noll koll på hur sånt går till och vad jag ska göra innan dess.

Foton t.ex? Flytta över rubbet på dator antar jag?

Bank-ID, Swish och bankappen. Hur gör jag med sånt?

Efter en en "nystart" antar jag att jag ska gå in i inställningar och låta den uppdatera operativet?

Lär garanterat komma på fler frågor. Ska i första hand nu se till att försöka hitta inloggning till Googlekontot (Android) som jag la på ett supersmart ställe. Så smart att jag inte vet var jag la det.....

Nyare mobiler kan man då reseta bara alla inställningar eller nätverk. Sen med total återställning. Ta då alla dina saker till din dator (Backup) Alla program kommer försvinna. Så du får ladda ner dem igen.. Sen då logga in på dessa så de funkar rätt.
Din mobils Hemsida kan du hitta info hur du gör med en återställning. Inget svårt alls. Bara ge den tid att bli klar med allt. omstarter mm

https://www.aterstallning.com/samsung-galaxy-j3-2018/

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Nyare mobiler kan man då reseta bara alla inställningar eller nätverk. Sen med total återställning. Ta då alla dina saker till din dator (Backup) Alla program kommer försvinna. Så du får ladda ner dem igen.. Sen då logga in på dessa så de funkar rätt.
Din mobils Hemsida kan du hitta info hur du gör med en återställning. Inget svårt alls. Bara ge den tid att bli klar med allt. omstarter mm

https://www.aterstallning.com/samsung-galaxy-j3-2018/

Tack. Är det så "enkelt" med Swish, Bank-ID och bankappen? (Kommer inte ens ihåg hur jag aktiverade allt. )

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beginner:

Tack. Är det så "enkelt" med Swish, Bank-ID och bankappen? (Kommer inte ens ihåg hur jag aktiverade allt. )

Det är ju bank ID som man då måste ha först installerat. Men du måste ju loga in på din bank och skapa nytt Bank id. Du kommer se att det är inte svårt alls

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Beginner:

Tack. Är det så "enkelt" med Swish, Bank-ID och bankappen? (Kommer inte ens ihåg hur jag aktiverade allt. )

Alla apparna får du ladda ner igen efter återställningen. Efter att du laddat ner appen Bank-ID får du ladda ner själva ID:t från din bank. Spärra det gamla samtidigt eftersom det är kopplat till den "förra" mobilen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

Alla apparna får du ladda ner igen efter återställningen. Efter att du laddat ner appen Bank-ID får du ladda ner själva ID:t från din bank. Spärra det gamla samtidigt eftersom det är kopplat till den "förra" mobilen.

Kolla lite på denna först

https://install.bankid.com/

https://support.bankid.com/sv/bankid/mobilt-bankid

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beginner:

Tack. Är det så "enkelt" med Swish, Bank-ID och bankappen? (Kommer inte ens ihåg hur jag aktiverade allt. )

Jag glömde en sak. Hur gammal är din mobil. Det är ju så här att man kan inte använda Bank id på äldre mobiler. Som jag. Jag fick köpa en ny mobil

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Alla apparna får du ladda ner igen efter återställningen. Efter att du laddat ner appen Bank-ID får du ladda ner själva ID:t från din bank. Spärra det gamla samtidigt eftersom det är kopplat till den "förra" mobilen.

nja, Kör du Samsung Smart switch så tar den med alla appar, hemskärm osv.
Det tar dock inte med inloggningsuppgifterna så även fast det lägger till t.ex Google kontot så måste man ju logga in själv

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar. Dyker in snabbt för att säga det och att jag ska sätta mig in mer ordentligt om "hur" när klockan inte jagar mig. Knäppa är att mobilen har fungerat bra sen i går kväll igen. Felmeddelade i går morse men la av med det mot kvällningen. :/

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Zippeer:

nja, Kör du Samsung Smart switch så tar den med alla appar, hemskärm osv.
Det tar dock inte med inloggningsuppgifterna så även fast det lägger till t.ex Google kontot så måste man ju logga in själv

Samsung smart switch är ett bra alternativ. Precis som du säger så kommer merparten av grejerna med, även om man av säkerhetsskäl behöver logga in på nytt. Bank-id behöver aktiveras på nytt via banken.

Här finns en bra lista över vad som följer med vid säkerhetskopiering med Smart Switch: https://www.samsung.com/se/apps/smart-switch/

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung