Baslåda med väldigt lite tryck

Permalänk
Medlem

Baslåda med väldigt lite tryck

Tjenare, byggde en baslåda för 2 st gas gpx380d1 och har precis fått det att lira
Mitt problem är att det inte finns något tryck alls i grejerna, basarna rör på sig som fan men det låter nästan inget.
Kollegans 12a på 1000w spelar mycket värre än dessa 2, vad kan vara fel?

Byggde efter denna ritning:

https://subbox.pro/en/design/?bt=2&bw=1000&bh=600&bv=220&mt=2...

Permalänk
Skrivet av Kimpan98:

Tjenare, byggde en baslåda för 2 st gas gpx380d1 och har precis fått det att lira
Mitt problem är att det inte finns något tryck alls i grejerna, basarna rör på sig som fan men det låter nästan inget.
Kollegans 12a på 1000w spelar mycket värre än dessa 2, vad kan vara fel?

Byggde efter denna ritning:

https://subbox.pro/en/design/?bt=2&bw=1000&bh=600&bv=220&mt=2...

Vad har du för slutsteg till dessa då?

Permalänk
Vila i frid

Om det är två aktiva element har du förmodligen kastat om polariteten på ena så att de arbetar i motfas med varandra.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Kolla så du inte vänt ena basens anslutning ”fel” (+ -)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Vad har du för slutsteg till dessa då?

Gas competition 5000.1d

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Om det är två aktiva element har du förmodligen kastat om polariteten på ena så att de arbetar i motfas med varandra.

Ok, får kika på detta imorgon 😀

Permalänk
Skrivet av Kimpan98:

Gas competition 5000.1d

Ja det var ju inte underdimensionerat iallafall!

Permalänk
Medlem

Som dom andra säger, låter som du kastat om polerna. Se till så du kopplat rätt förövrigt också. Vad har du för steg? Då kan jag visa hur de ska kopplas för att bli rätt

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpan98:

Ok, får kika på detta imorgon 😀

http://www.bilddump.se/bilder/20210415212519-78.73.132.170.jp...

Jävligt dålig paint, men så ska de kopplas för att få rätt last på steget samt spela åt rätt håll. Förstår du inte så kan jag lägga lite mer energi på att göra de lättare, hehe

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

http://www.bilddump.se/bilder/20210415212519-78.73.132.170.jp...

Jävligt dålig paint, men så ska de kopplas för att få rätt last på steget samt spela åt rätt håll. Förstår du inte så kan jag lägga lite mer energi på att göra de lättare, hehe

http://www.bilddump.se/bilder/20210415222619-217.209.60.103.p...

Jag satte 2 högtalarterminaler på lådan och tror att jag fick till kopplingen så

Permalänk
Vila i frid

Enklaste sättet att testa om du har kopplat rätt - koppla loss högtalarna från slutsteget - anslut ett litet 9-volts batteri till högtalarkablarna. Då ska det säga PLOPP och båda högtalarna samtidigt röra sig antingen innåt eller utåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpan98:

http://www.bilddump.se/bilder/20210415222619-217.209.60.103.p...

Jag satte 2 högtalarterminaler på lådan och tror att jag fick till kopplingen så

Då är de ju bara att där kablarna går från ena basen till den andra, att den går till en terminal bara.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpan98:

Tjenare, byggde en baslåda för 2 st gas gpx380d1 och har precis fått det att lira
Mitt problem är att det inte finns något tryck alls i grejerna, basarna rör på sig som fan men det låter nästan inget.
Kollegans 12a på 1000w spelar mycket värre än dessa 2, vad kan vara fel?

Byggde efter denna ritning:

https://subbox.pro/en/design/?bt=2&bw=1000&bh=600&bv=220&mt=2...

Om dessa är anpassad för att ligga i en bil - så kan det vara svårt att förstå hur mycket de låter om du provspelar i ett öppet rum

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Om dessa är anpassad för att ligga i en bil - så kan det vara svårt att förstå hur mycket de låter om du provspelar i ett öppet rum

// LZ

De ska fortfaranda dunka på bra, även om den står utanför bilen. Som han beskriver det så är dom polvända och spelar mot varann.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

De ska fortfaranda dunka på bra, även om den står utanför bilen. Som han beskriver det så är dom polvända och spelar mot varann.

det är inte min erfarenhet

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

det är inte min erfarenhet

// LZ

Då har vi olika erfarenheter. Alla mina ca 25 olika lådor jag kört under mina år, så har de fortfarande spelat såpass att man vet att grejerna spelar rätt och bonkar på utanför bilen. Man får inte samma prestanda som i bil, men de spelar fortfarande på. Och detta fall där han har 2st 15", så ska de verkligen höras att de spelar rätt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Klart att bilbasar kan fungera ypperligt i andra sammanhang, samma gäller PA/Pro basar.
Bland det bättre man kan köpa till hembio är Daytons UM22 serie, och det är "bilbasar"

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Om dessa är anpassad för att ligga i en bil - så kan det vara svårt att förstå hur mycket de låter om du provspelar i ett öppet rum

// LZ

beror på storleken på lådan samt basarna. 2 12 or kan kräma på rätt bra inomhus. byggde mig däremot själv en liten nätt låda med 2x6.5 tums basar och dom lät INGENTING hemma men sedan i bilen blev det bra. alla större element har hörts bra inomhus för mig. troligtvis mkt för att lådvolymen varit mycket större på dessa. sen beror det på hur stort rum man har och som vanligt massor av annat.

Tills TS: kolla hur låg ohm steget klarar och koppla högtalarna så att du kommer till samma eller högre, aldrig lägre än det ohm talet.
minns inte på rak arm men jag tror att serien dublade ohmen (2st 4 ohm i serie blir 8ohm) och parallell halverade (2st 4 ohm parallellt blir 2ohm). vissa högtalare har även 2 talspolar för att kunna gå ned eller upp i ohm.

stav felen blir en fin bonus.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Det var felvänt i ena högtalaren, nu ramlar nästan speglarna av bilen 😂 tack för hjälpen alla! 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

beror på storleken på lådan samt basarna. 2 12 or kan kräma på rätt bra inomhus. byggde mig däremot själv en liten nätt låda med 2x6.5 tums basar och dom lät INGENTING hemma men sedan i bilen blev det bra. alla större element har hörts bra inomhus för mig. troligtvis mkt för att lådvolymen varit mycket större på dessa. sen beror det på hur stort rum man har och som vanligt massor av annat.

Tills TS: kolla hur låg ohm steget klarar och koppla högtalarna så att du kommer till samma eller högre, aldrig lägre än det ohm talet.
minns inte på rak arm men jag tror att serien dublade ohmen (2st 4 ohm i serie blir 8ohm) och parallell halverade (2st 4 ohm parallellt blir 2ohm). vissa högtalare har även 2 talspolar för att kunna gå ned eller upp i ohm.

stav felen blir en fin bonus.

Killen har 2 st basar med 2x1ohm talspolar, med ett steg som klarar last ner till 1ohm. Så om du kollar lite längre upp så ritade jag skiss åt han hur de ska va kopplat. Förövrigt har du vänt hur de funkar. I serie halverar du, i paralell så dubblerar du.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Skrivet av Jaegrlicious:

Förövrigt har du vänt hur de funkar. I serie halverar du, i paralell så dubblerar du.

Nej! Du har fel.
Seriekoppling Rtotal = R1 + R2 + ... + Rn
Parallellkoppling 1/Rtotal = 1/R1 + 1/R2 + ... + 1/Rn

Permalänk
Medlem
Skrivet av ebbe_ebbesson:

Nej! Du har fel.
Seriekoppling Rtotal = R1 + R2 + ... + Rn
Parallellkoppling 1/Rtotal = 1/R1 + 1/R2 + ... + 1/Rn

Ibland är man dum, korkad, trött och inte koncentrerad. Får skylla på allt de där Så är de naturligtvis. Vände orden med hur jag tänkte

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Skrivet av Jaegrlicious:

Ibland är man dum, korkad, trött och inte koncentrerad. Får skylla på allt de där Så är de naturligtvis. Vände orden med hur jag tänkte

Helt ok, sånt händer
Det viktiga var att skissen stämmer. Totala resistansen blir 1 ohm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ebbe_ebbesson:

Helt ok, sånt händer
Det viktiga var att skissen stämmer. Totala resistansen blir 1 ohm.

Precis, hehe. Är väl inte den snyggaste men funktionsduglig iallafall

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Killen har 2 st basar med 2x1ohm talspolar, med ett steg som klarar last ner till 1ohm. Så om du kollar lite längre upp så ritade jag skiss åt han hur de ska va kopplat. Förövrigt har du vänt hur de funkar. I serie halverar du, i paralell så dubblerar du.

http://www.drkrupp.se/hifi/

där kan du lära dig rätt mycket om hifi och jag har rätt den här gången, ibland lyckas jag

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.