Secure Erase - Raderar inte (visar inga diskar)

Permalänk
Medlem

Secure Erase - Raderar inte (visar inga diskar)

Jag skall radera ett antal äldre HDD-magnetdiskar (Segate, WD) som inte har stöd för mer moderna metoder (användning av nycklar, etc.).
D.v.s. göra dem oläsbara genom att skriva 0:or till dem.

Jag laddade hem Secure Erase och lade den på en USB-sticka.
Startade datorn (med hårddisken som skulle raderas) från USB-stickan och följde proceduren i prompten (d.v.s. skriva: "hdderase").
Ett antal dialogboxar öppnas som mest handlar om säkerhetsaspekter, vilka ok:as (Y) tills allt är klart för själva raderingsproceduren. Men där tar det stopp.

Där det skall dyka upp en lista med identifierade diskar (som man skall välja ifrån) finns ingenting annat än den blinkande prompten. Tomt. Nada. Nothing.
D.v.s. - hela processen tar stopp där. Disken förblir som den var från början.

Jag testade med en annan disk för att försäkra mig om det inte var något med förra disken som var problemet (d.v.s. diskarna ifråga hittas av Windows, men för att vara säker på att det inte var något annat...).
Samma sak. Ingen lista med identifierade diskar visas.

Diskarna är inte låsta.

Secure Erase har inte jättemycket info med där finns en ReadMe-fil med installations- och användarinfo som jag plöjt igenom utan att hitta vad som är problemet.
Kanske någon här har ett bra tips - antingen hur jag löser det i Secure Erase, eller med något bra tips (länk) till någon annat, säkert, pålitligt - och inte minst - fungerande motsvarande program för Windows.

Tacksam för all tips och uppslag!

Visa signatur

ICIT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ICIT:

Jag skall radera ett antal äldre HDD-magnetdiskar (Segate, WD) som inte har stöd för mer moderna metoder (användning av nycklar, etc.).
D.v.s. göra dem oläsbara genom att skriva 0:or till dem.

Jag laddade hem Secure Erase och lade den på en USB-sticka.
Startade datorn (med hårddisken som skulle raderas) från USB-stickan och följde proceduren i prompten (d.v.s. skriva: "hdderase").
Ett antal dialogboxar öppnas som mest handlar om säkerhetsaspekter, vilka ok:as (Y) tills allt är klart för själva raderingsproceduren. Men där tar det stopp.

Där det skall dyka upp en lista med identifierade diskar (som man skall välja ifrån) finns ingenting annat än den blinkande prompten. Tomt. Nada. Nothing.
D.v.s. - hela processen tar stopp där. Disken förblir som den var från början.

Jag testade med en annan disk för att försäkra mig om det inte var något med förra disken som var problemet (d.v.s. diskarna ifråga hittas av Windows, men för att vara säker på att det inte var något annat...).
Samma sak. Ingen lista med identifierade diskar visas.

Diskarna är inte låsta.

Secure Erase har inte jättemycket info med där finns en ReadMe-fil med installations- och användarinfo som jag plöjt igenom utan att hitta vad som är problemet.
Kanske någon här har ett bra tips - antingen hur jag löser det i Secure Erase, eller med något bra tips (länk) till någon annat, säkert, pålitligt - och inte minst - fungerande motsvarande program för Windows.

Tacksam för all tips och uppslag!

Är kontrollern i AHCI-läge, kanske? Med tanke på att det är ett DOS-program kan jag tänka mig att det inte skulle lira

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Är kontrollern i AHCI-läge, kanske? Med tanke på att det är ett DOS-program kan jag tänka mig att det inte skulle lira

Du har, om jag nu minns rätt, helt rätt. Tror faktiskt att jag glömde att ändra den inställningen. Hursomhelst ett mycket bra påpekande. Tusen tack för det
Återkommer med uppdatering när jag fått en stund över att göra ett nytt försök.

Visa signatur

ICIT

Permalänk
Medlem

Jo, mycket riktigt, jag hade missat AHCI-läget.
Men, tyvärr, efter att, under "SATA Operation", ha ändrat till "Disabled" förblev problemet exakt detsamma (det finns tre lägen här: "Disabled", "AHCI" och "RAID on" (jag testade även RAID on med samma nedslående resultat, vilket väl var väntat - men det skadar ju inte att testa, för säkerhets skull, tänkte jag, som den inte särskilt datatekniskt bevandrade person jag är).

Och, funderar jag, från samma datatekniskt grunda horisont - kan det ha att göra med att när man, under "SATA Operation", sätter värdet till "Disabled" det också medför att SATA-controllers blir dolda?
D.v.s. där man i Setupen under "System Information"/"Device Information" skall se att hårddisken (efter punkten Primary Hard Drive) identifieras, istället får värdet "{none}" (i likhet med all övrig "device"-hårdvara [som MiniCard SSD, CD/DVD, etc.] - det enda värde som visas är det för "LOM MAC Address)"?

Med värdena "AHCI" och "RAID on" identifieras samma hårddisk - och CD/DVD - precis som de "brukar" (för hårddisken även med storlek [volym], volttal, etc.)

Som sagt, jag vet inte om detta endast har att göra med hur SATA-hårdvara presenteras/identifieras i Setupens GUI, eller om det har någon betydelse i praktiken, som t.ex. i det här fallet.

Just nu har jag i alla fall fastnat här och hoppas såklart att det finns något bra svar på detta som kan lösa grundproblemet - att på säkert sätt radera hårddiskarna. Helst med Secure Erase (som jag tycker verkar vara en sympatisk mjukvara), eller, i andra hand, någon annat motsvarande lösning.

Visa signatur

ICIT

Permalänk
Medlem

Jag antar att du inte försöker köra över någon USB - detta måste kopplas in direkt SATA-bussarna

Är den Disabled så förväntar den sig en eller två IDE-portar antingen på moderkortet eller som extern kort på ISA/PCI (alltså inte PCIe)

Men vad jag vet skall det gå att köra över AHCI då det är villkoret för att över huvud taget få access till SATA-gränssnittet.

Man kan hitta texter hur man gör secure erase i linux och med användning av hdparm - läs noga och följ momentet exakt, minsta avvikelse så blir det lätt fryst disk och det är bök att få den i svarande mode igen eller att den låser permanent - typ.

Se till att diskarna är rensade och disable mode på alla ATA-passord i alla nivåer av eventuellt tidigare använt ATA-passord (bios-passord för lagringen) och det måste göras på den modekortet som en gång satte passordet från början, det går inte att göra i efterhand på annan moderkort då användarens passord är saltad med för BIOS hemlig SALT och sedan hashat innan det skrivs ned på disken som ATA-Passord.

en HD med satt ATA-passord men moderkortet förlorad är riktig PITA även för erfarna diskräddare och många vill inte ens ta i dessa.

Men...

...Är det inte säkerhetsklassad material på myndighetsnivå på disken (och då förstör man diskarna ändå med tugg till småflisor) så är det inte värt besväret om du frågar mig - zerofill räcker mycket väl och speciellt om disken inte heller har reallokerade sektorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Jag antar att du inte försöker köra över någon USB - detta måste kopplas in direkt SATA-bussarna

Så är det. De HDD:s som skall raderas monteras i den PC där raderingen sedan skall göras (från en botbar USB-sticka med Secure Erase).

Skrivet av xxargs:

Är den Disabled så förväntar den sig en eller två IDE-portar antingen på moderkortet eller som extern kort på ISA/PCI (alltså inte PCIe)

Men vad jag vet skall det gå att köra över AHCI då det är villkoret för att över huvud taget få access till SATA-gränssnittet.

Så slutsatsen av detta blir alltså att man helt enkelt måste köra AHCI när man satt upp sin hårddisksraderingskonfiguration som i det här aktuella fallet.

Men då återstår ändå frågan om varför det trots allt inte fungerar.
Varför kommer raderingsprocessen inte vidare (mer exakt: varför startar den inte)?
Är det något med hur man bör köra Secure Erase som har missats - eller något annat?

Att ge sig in i linuxlabyrinten känns, precis som du antyder, inte värt besväret i det här fallet.

Förslaget med Zerofill känns däremot, när jag kollat upp det lite, som ett inte alls dumt alternativ. Det finns ju dessutom tillgängligt direkt från kommandotolken om man har Windows på disken som skall skrivas över.
Tack för det tipset! Det blir nog det val jag gör.

Det vore ändå intressant att få svar på frågan om varför Secure Erase inte fungerar enl. vad som ovan beskrivits - och vad som skulle kunna vara lösningen. Det kan ju komma andra situationer där Secure Erase är det lämpligare valet för radering. Så om någon med kunskap på området känner sig hågad att ge sig i närkamp med frågan är jag - och kanske många fler - idel öra.

Visa signatur

ICIT